Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Nettipappi / Vs: Milloin olen uskossa?
« Uusin viesti kirjoittanut Cata 30.06.2018 - klo:14:05 »
Hei Marjo!
Sanon tämän nyt lyhyesti. Olen pienempänä ollut uskossa, mutta sitten jotenkin lähdin pois Jumalan luota. Haluan nyt tulla taas uskoon, olen pyytänyt syntejäni anteeksi. Täytyyhän myös sanoa Pyhässä Hengessä Jeesuksen olevan Herra ja sydämellään uskoa Hänen olevan Jumalan Poika. En oikein pysty sanomaan Pyhässä Hengessä tuota. Pystyn kyllä sanomaan, mutten Pyhässä Hengessä. Olen pyytänyt Jeesukselta apua, että auttaisi minua, että pystyisin sen Pyhässä Hengessä sanomaan, että Herra antaisi minulle sen Pyhän Hengen, jotta pystyisin Pyhässä Hengessä sanomaan Jeesuksen olevan Herra. Saattaa kuulostaa sekavalta, mutten osaa selittää mitenkään järkevästi. Jumalahan valitsee itse omansa. Entä jos en kuulukaan Herran omiin, eikä Hän aio valita minua. Pelkään, etten pelastu.

Olisi kiva jos pystyisit vastata mahd. nopeasti. Olen pyytänyt Herralta apua mutta olisi kiva jos sinäkin voisit avata tätä minulle.
12
Yleinen Keskustelualue / Postituspalvelu?
« Uusin viesti kirjoittanut JANNaaa 20.06.2018 - klo:18:20 »
Moikka! Tarttisin postituspalvelua vähän erityisempään postiin. Tärkeimpiä ois, että firma pystyis konepostitukseen ja muovitukseen. Onko kukaan postittanut näiden firmojen avulla ja onko homma toiminut hyvin? www.niemikoti.fi tai www.promail.fi ??
13
Nettipappi / Vs: Motiivi tehdä Jumalan valtakunnan työtä
« Uusin viesti kirjoittanut Nimimerkki1 25.05.2018 - klo:21:24 »
Ja taas: nyt loppui kolmaskin tehtävistä. Enää yksi Jumalan valtakunnan palvelustehtävä jäljellä. Jumala on siihen tiedon sanojen tai profetian kautta aikoinaan kutsunut. Mutta mistä tietää, milloin Jumala haluaa meidän lopettavan tuon ainoan palvelustehtävämme?
14
Nettipappi / Vs: Motiivi tehdä Jumalan valtakunnan työtä
« Uusin viesti kirjoittanut Nimimerkki1 05.05.2018 - klo:20:33 »
Vastaus on viipynyt ja tilanne on muuttunut. Minulla ei ole enää sitä noloa syntiä elämässä, jota peittelemään otin tuon Jumalan valtakunnan työtehtävän vastaan. Tai siis tarjosin itseäni siihen. Hoidin sen kyllä kunnialla, mutta motiivi oli väärä. Olen sittemmin lopettanut tuon peitetehtävän.
En ole enää myöskään siinä toisessa tehtävässä, jossa olin auttamassa.
Nyt on jäljellä vain ne kaksi tehtävää, joihin Jumala on minut kutsunut. Tuntuu mukavalta tehdä oikein ja kivi on vierähtänyt sydämeltä, kun ei tarvitse enää teennäisesti peitellä syntiä hurskaalla toiminnalla.
15
Nettipappi / Vs: Uskonnon tutkielma
« Uusin viesti kirjoittanut Nettipappi Marko 29.04.2018 - klo:18:40 »
Hei Horsegirl,

Olen kovin pahoillani, että vastaukseni ei ehtinyt varmasti ajoissa. Olen ollut poissa tältä foorumilta tosi paljon, kun työaikani on nykyään niin suppea, ja nettipapin työlle ei ole jäänyt tämän vuoden puolella juurikaan aikaa. Toivottavasti satuit löytämään yllä olevan listauksen täältä foorumilta jo. Siinä on aika kattavasti jo muutamia etiikan esitelmän aiheita, joihin on minulta kyselty näkemyksiä.
16
Nettipappi / Vs: Some ja raamattu
« Uusin viesti kirjoittanut Nettipappi Marko 28.04.2018 - klo:11:47 »
Tervehdys Kiinnostunut,

Kuten jo kysymyksessäsi sanoit, Raamattu ei tunne nykymuotoista sosiaalista mediaa. Toisaalta se on vain yksi erityistapaus ihmisten keskinäisestä elämästä, joten myös somea koskevat kaikki hyvää käytöstä ja kristillistä elämää koskevat ohjeet, joita Raamatusta löytyy. Vuorisaarna (Matt 5-7) sekä lähes kaikkien Uuden testamentin kirjeiden lopussa olevat kehotukset ovat hyviä luettavia myös somea ajatellen.

Sosiaalinen media eroaa livenä tapahtuvasta kanssakäymisestä kuitenkin siinä, että se mahdollistaa joitain sellaisia korostuneita painotuksia tai kieroutumia vuorovaikutuksessa, jotka eivät niin helposti tule esille kasvotusten. Yritän tässä nyt keksiä jotain sellaisia raamatunkohtia, jotka voisivat näihin tapauksiin liittyä.

Ensinnäkin somen näkyvin kierouma on se, että some-raivo, nimetön huutelu ja kaikenlainen pahanolon purkaminen toisiin ihmisiin on entistä helpompaa. Sen sijaan, että kaataisi pahuutta toisten niskaan, olisi entistä suurempi syy opetella miettimään asioita toisen kannalta, kun toisen ihmisen reaktiot eivät ole välittömästi tai ollenkaan nähtävissä. Ensiarvoisen tärkeää olisi oppia etsimään kanavia, joissa hoitaa omaa raadollista sisintään oikeissa ympäristöissä.

Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita. Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. (Room. 12:16-18)

Voi niitä, jotka ihailevat omaa älyään ja omasta mielestään ovat perin viisaita! (Jes. 5:21)

Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa. (Hepr. 12:14)


Someraivo niin kuin media yleensäkään ei säästele kenenkään nolaamista. Siihen on helppo lähteä mukaan jakamalla kaikenlaisia ihmisiä parjaavia viestejä tai nauramalla toisten epäonnistumisille.

Herra, kuka saa tulla sinun temppeliisi? Kuka saa asua pyhällä vuorellasi? Se, joka on rehellinen ja tekee oikein, jonka sydän on vilpitön ja puheet totta. Se, joka ei panettele, joka ei tee lähimmäiselleen pahaa eikä saata naapuriaan huonoon huutoon. (Ps. 15:1-3)

Toinen näkökulma on sama kuin ensimmäinen mutta erityisesti uskonasioita koskien. Some antaa mahdollisuuden pitää esillä kristillisiä asioita erityisen typerästi ja aggressiivisesti. Se tarjoilee myös hyvän alusta kristittyjen välisille oppikiistoille. Nimettömänä tai vähintäänkin tuntemattomana persoonana huutelu on erityisen helppoa. Eikä siitä ole yleensä mitään muuta kuin haittaa.

Suhtautukaa viisaasti ulkopuolisiin, käyttäkää sopivaa hetkeä hyväksenne. Puhukaa aina ystävällisesti, kuitenkin sananne suolalla höystäen. Teidän on tiedettävä, miten kullekin vastaatte. (Kol. 4:5-6)

Vältä typeriä väittelyitä, sukuluetteloita sekä lakia koskevia riitoja ja kiistoja, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia. (Tit. 3:9)

Herran palvelija ei saa riidellä, vaan hänen on oltava ystävällinen kaikille, taitava opettamaan ja kärsivällinen, niin että hän lempeästi ojentaa vastustelevia. Ehkäpä Jumala antaa heidän mielensä muuttua, niin että he tulevat tuntemaan totuuden. (2. Tim. 2:24-25)


Kolmanneksi somen yksi erityispiirre on korostunut tekopyhyys. Ainahan kristityt ovat osanneet puhua enemmän kuin tehdä, mutta somessa se on erityisen helppoa. Eräs meemi kuvaa tilannetta hyvin. Siinä nälkäinen afrikkalainen lapsi seisoo käsi ojossa hyvinvoivan länsimaalaisen ihmisen tietokoneen vieressä, mutta saa vastauksen: "Mitä sinä vielä siinä? Minähän tykkäsin sinusta jo Facebookissa!" Some on hyvä työkalu, mutta se ei ole elämä. Somessa voi osoittaa lähimmäisenrakkautta sanoilla, mutta somen ulkopuolisia, todellisia ja fyysisiä tekoja tarvitaan paljon enemmän.

Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat. Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut. (Jaak. 2:15-17)

Jos joku, jonka toimeentulo on turvattu, näkee veljensä kärsivän puutetta mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus voisi pysyä hänessä? Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. (1. Joh. 3:17-18)


Tekopyhyys näkyy somessa myös siinä, kuinka omaa kuvaa kiillotetaan. Ei toki ole järkevää, että sosiaalinen media olisi jokin rippituoli tai jatkuva itsesäälin paikka. Useammin kuitenkin liikutaan toisessa ääripäässä ja jaetaan onnistumisia tai hienoja kuvia itsekkäästi omaa erinomaisuutta esitellen.

Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhamaisuudesta, vaan olkaa nöyriä ja pitäkää kukin toista parempana kuin itseänne. (Fil. 2:3)

Te kaikki: pukeutukaa keskinäiseen nöyryyteen, sillä Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon. (1. Piet. 5:5b)

Kun siis autat köyhiä, älä toitota siitä niin kuin tekopyhät tekevät synagogissa ja kujilla, jotta ihmiset kiittelisivät heitä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö mitä oikea tekee, jotta hyvä tekosi pysyisi salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. (Matt. 6:2-6)


Tätä teemaa voi jatkaa vielä miettimällä sitä, kuinka some tarjoaa mahdollisuuden pinnalliseen ja lukumäärältään laajaan ihmisten "kohtaamiseen", vaikka todellisuudessa se on vain somen käyttäjän omaa impulsiivisuutta, jossa ei keskitytä aitoon ja syvälliseen lähimmäisyyteen.

"Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa." Silloin nämäkin kysyvät: "Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?" Silloin hän vastaa heille: "Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle." (Matt. 25:42-45)

Viimeisimmäksi nostan vielä vain mainintana kysymyksen ajankäytöstä. Some on yhä useammalle ihmiselle aikasyöppö, joka imee puoleensa. Someriippuvuuksia hoidetaan yhä nuorempien ihmisten kohdalla.

Käyttäkää oikein jokainen hetki, sillä tämä aika on paha. (Ef. 5:16)

"Kaikki on minulle luvallista" - mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on minulle luvallista" - mutta en saa antaa minkään hallita itseäni. (1. Kor. 6:12)


Listaa voisi varmasti jatkaa paljon pidemminkin, mutta nämä minulle nousivat ensimmäisenä mieleen.
17
Nettipappi / Some ja raamattu
« Uusin viesti kirjoittanut Kiinnostunut 13.04.2018 - klo:16:02 »
Mitä raamattu kertoo sosiaalisesta mediasta. Suoraa mitään ei tietenkään löydy, mutta onko jotain, esim. kirjeistä tai käyttäytymisestä, mitä voisi pitää ohjeena nykypäivänä sosiaaliseen mediaan? Kyselyn syynä kouluprojekti ja henkilökohtainen mielenkiinto.
Kiitos jo etukäteen vastauksesta!
18
Nettipappi / Uskonnon tutkielma
« Uusin viesti kirjoittanut horsegirll 24.03.2018 - klo:15:36 »
Hei, olen yrittänyt pähkäillä mikä olisi hyvä aihe valinta 9 luokan uskonnon tutkielman aiheeksi. Haluaisin aiheeksi sellaisen aiheen mistä löytyisi paljon fakta- ja/tai tilastotietoja sekä kristillisen kirkon kanta/näkemys asiaan. Aiheeksi ei kelpaa abortti kuolemantuomio eikä eutanasia, koska niistä aiheista on kirjotettu jo niin monia tutkielmia. Oliksiko sinulla joitain hyviä aihe vaihtoehtoja tämän tutkielman kirjoittamiseen. Toivottavasti kerkeät vastaamaan tähän viestiin nopeasruti ennen palautus aikarajan umpeutumista.
19
Nettipappi / Vs: Homoseksuaalisuus
« Uusin viesti kirjoittanut Nettipappi Marko 25.02.2018 - klo:17:59 »
Tervehdys ei-kysyjä,

Niin kuin sanoit, aihe on haastava, eikä sinun esille nostamasi näkökulma ole yhtään sen helpompi. On tietyllä tavalla "helppoa", kun vedetään rajalinjoja hyvin yksinkertaisesti kategorioihin oikea ja väärä. Vaikka siinäkin on todella paljon vaikeuksia, on silti melko yksinkertaista tehdä dogmatiikkaa puhtaalta pöydältä ja sanoa, mitä Raamatun kirjoituksissa eri asioista sanotaan. Mutta kun otetaan mukaan identiteettikysymykset ja ihmisten henkilökohtaiset kokemukset, muuttuu kysymyksenasettelu kohti käyväksi ja kipeäksi.

Raamatun kirjoituksissa puhutaan ihmisen elämänvalintojen kohdalla toisaalta siitä, mitä käytännössä valitaan ja toisaalta siitä, millä motiiveilla ja sydämen asenteella toimitaan. Käytännön valinnoista hyviä esimerkkejä ovat Jeesuksen lyhyet vertaukset:

Mitä te tästä sanotte? Eräällä miehellä oli kaksi poikaa. Hän meni toisen luo ja sanoi: "Poikani, mene tänään viinitarhaan työhön." "En minä halua", poika vastasi. Sitten hän kuitenkin tuli toisiin ajatuksiin ja meni. Isä meni toisen pojan luo ja sanoi tälle saman. Poika vastasi: "Menen kyllä, isä", mutta ei mennytkään. Kumpi näistä kahdesta teki, mitä hänen isänsä tahtoi?" (Matt. 21:28-31a)

Yksikään hyvä puu ei tee kelvotonta hedelmää eikä yksikään kelvoton puu hyvää hedelmää. Hedelmästään jokainen puu tunnetaan. Eihän orjantappuroista koota viikunoita eikä piikkipensaasta poimita rypäleitä. Hyvä ihminen tuo sydämensä hyvyyden varastosta esiin hyvää, paha ihminen tuo pahuutensa varastosta esiin pahaa. Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu. (Luuk. 6:43-35)


Jeesuksen opetuksen kärki on näissä kohdissa se, että jos katsotaan motiiveja, omaa tahtoa tai itse tekoa, niin teko on se, joka ratkaisee. Se määrittää oikean ja väärän.

Toisaalta Jeesus ei myöskään irrota motiiveja ja sydämen asennetta teoista. Hyvistä puista ja hyvistä hedelmistä puhuessaan hän sanoo, että väistämättä myös sisin vaikuttaa siihen, mitä tehdään. Ne eivät ole kaksi erillistä osa-aluetta, vaan ne vaikuttavat toisiinsa. Samalla tavalla kuin sisin vaikuttaa käyttäytymiseen, myös käyttäytyminen ja elämän valinnat vaikuttavat siihen, mihin suuntaan sisäinen ihminen kasvaa. Kristinuskoon ja Raamatun sanomaan ei ole koskaan kuulunut se, että ulkoinen ihminen olisi sisäisen ihmisen orja.

Meillä on siis velvollisuuksia, veljet, mutta ei itsekästä luontoamme kohtaan; ei meidän pidä elää sen mukaan. Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää. (Room. 8:12-13)

Sen opetuksen mukaan teidän tulee hylätä entinen elämäntapanne ja vanha minänne, joka on petollisten himojensa vuoksi tuhon oma. Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää. (Ef. 4:22-24)


Jumala on välillä ärsyttävän sinnikäs kasvattaja. Hänelle ei kelpaa mikään muu kuin täydellisyys. Ilman muuta hän on yhtä aikaa armollisempi kuin kukaan ihminen koskaan voi olla. Mutta kasvatustehtävän näkökulmasta hän ei luovuta, ennen kuin jokainen uskova on saavuttanut Kristuksen kaltaisuuden. Tosin on täysin selvää, että se täydellisyys on tarjolla lopulta vasta taivaassa. Silti se suunta on hänellä mielessään jo tämän elämän aikana.

Kysymyksesi koski sitä, onko kristillistä ajatella, että olisi identiteettinsä vuoksi avioon kelpaamaton ja voisi elää kristillisesti selibaatissa. Jos kysymys esitetään näin tarkasti rajattuna, niin ajattelen, että oikea vastaus on: kyllä. Mutta elämä ei ole koskaan ihan niin tarkasti rajattava asia. Siksi vastasin paljon rönsyilevämmin, jonka nyt tiivistän: Jumala ottaa kaikin tavoin rikkinäisen ja syntisen ihmisen Jeesuksen ansiosta omaksi lapsekseen ja iankaikkisen elämän perilliseksi. Mutta yhtä aikaa Jumala haluaa hoitaa ja kasvattaa - toisinaan suorastaan painia ihmisen kanssa - jotta tämä kasvaisi niin ulkoisesti kuin sisäisesti aina vain enemmän kohti Kristuksen kaltaisuutta.
20
Nettipappi / Kasvissyönti vastaan sekasyönti
« Uusin viesti kirjoittanut Jenni Riihonen 29.01.2018 - klo:21:03 »
Teen koulussa etiikan tutkielmaa ja aiheena on on kasvissyönti vastaan sekasyönti. Tarvitsisin tähän kristinuskon kannan.
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10