Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Nettipappi / Saulin kuolema
« Uusin viesti kirjoittanut eduu eilen kello 00:11 »
Mietityttää kovasti kuvaukset Saulin kuolemasta, toisessa kohtaa sanotaan hänen itse tappaneen itsensä ja toisessa, että amalekilainen hänet tappoi. Miten tällainen ristiriitaiselta vaikuttava juttu ratkeaisi, onko mitään selitystä?

3Taistelu kävi kiivaana myös Saulin ympärillä. Jousimiehet keksivät hänet, ja hän haavoittui pahoin heidän
nuolistaan. 4Silloin Saul käski aseenkantajaansa: »Tartu miekkaasi ja lävistä minut! Muuten nuo
ympärileikkaamattomat tulevat ja lävistävät minut ja häpäisevät minut.» Mutta kun aseenkantaja ei
uskaltanut sitä tehdä, Saul otti itse miekan ja heittäytyi siihen. 5Nähdessään Saulin kuolleen myös
aseenkantaja heittäytyi miekkaansa ja seurasi Saulia kuolemaan. 6Näin he kaikki kuolivat samana päivänä,
Saul, kolme hänen poikaansa, hänen aseenkantajansa sekä kaikki hänen lähimmät miehensä. 1. Sam. 31:3-6

• 5Kun nuorukainen oli kertonut tämän, Daavid kysyi: »Mistä sinä tiedät, että Saul ja hänen poikansa
Jonatan ovat kuolleet?» 6Viestintuoja vastasi: »Osuin sattumalta Gilboanvuorelle, ja Saul nojasi siellä
haavoittuneena keihääseensä, ja vihollisen sotavaunut ja ratsumiehet olivat jo tulossa häntä kohti. 7Saul
kääntyi katsomaan taakseen, näki minut ja kutsui minua. Sanoin: ’Mitä voisin tehdä?’ 8Hän kysyi: ’Kuka
sinä olet?’ Minä vastasin: ’Olen amalekilainen.’ 9Saul sanoi: ’Tule tänne ja tapa minut. Silmissäni pimenee
jo, vaikka minussa vielä on henki.’ 10Menin hänen luokseen ja surmasin hänet, sillä ymmärsin, ettei hän
voisi niin pahasti haavoittuneena jäädä henkiin. Otin sitten otsarivan hänen päästään ja renkaan hänen
käsivarrestaan ja toin ne tänne sinulle, herra.» 2. Sam. 1:5-10
2
Pohdintapalsta / Etsikkoaikaoppi, kahdesti, kolmestikin...?
« Uusin viesti kirjoittanut eduu 27.09.2019 - klo:16:29 »
Jotkut sanovat ns. etsikkoajasta että niitä tulee ihmiselle vain 2-3 kertaa elämässä. Kun Jeesus puhuu etsikkoajasta, hän puhuu Jerusalemin kaupungista joka myöhemmin tuhoutui. Ja sitten on tämä Jobin kirjan kohta: "Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle, palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa.” (Job 33:29–30).

Voiko noiden perusteella tehdä etsikkoaikaoppia, että kutsuja tulisi 2-3 elämän aikana? Tarkoittaako tuo "kahdesti, kolmestikin" nyt ihan samaa kuin 2-3? Jos ajatellaan seuraavaa lausetta "Siellä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni" että jos onkin enemmän kuin kolme niin eikö Jeesus olekaan silloin paikalla? Eihän siinä olisi mitään järkeä. Tarkoittaako kaksi ja kolme samaa kuin useampi tai monet tai jotain sellaista?

Eli tiivistettynä: Pitääkö olla erikseen etsikkoaika päällä jotta voi tulla uskoon? Eikö etsikkoaikaa ole koko elämä? Eikö Jerusalemin kohtalo ja etsikkoaika ole hieman eri asia kuin yksittäisten ihmisten uskoontulo?
3
Nettipappi / Eettinen erimielisyys
« Uusin viesti kirjoittanut VeliT 13.09.2019 - klo:12:54 »

Miten sinä, foorumin Nettipappi, suhtaudut ajatukseen eettisestä erimielisyydestä seurakunnassa?

Itse olen tullut siihen tulokseen, että Raamattuun vedoten ja aidolla vakaumuksella on mahdollista olla sekä sitä mieltä, että samaa sukupuolta olevien, rakkaudessa kilvoittelevien kahden ihmisen välinen parisuhde on kategorisesti syntinen, ja että se ei ole kategorisesti syntinen.

Ja tästä asiasta on mahdollista olla erimieltä peräti niin, että kummankaan opin hedelmät eivät ole absoluuttisesti huonot -- tosin rakkaudessa kilvoittelevan parisuhteen tukemisen hyvät hedelmät ovat "terveen järjen tasolla" tietenkin ilmeisemmät ja kategorisen synniksijulistamisen hedelmien kanssa saa olla hyvin tarkkana. Ihmisen kun ei ole hyvä olla yksin ja parisuhteella on mm. terveyttä edistäviä vaikutuksia, toisin kuin yksinäisyydellä. Mutta siitä huolimatta: pidän mahdollisena opettaa kristillistä avioliittoa vain miehen ja naisen välisenä instituutiona niin, että tällä opetuksella on hyviä hedelmiä.

Mutta epäeettisellä erimielisyydellä sitä vasta huonot hedelmät onkin. Rakas kirkkomme uhkaa miltei hajota kahteen osaan sekä tämän homo- että naispappeuskysymyksen kanssa.

Tästä syystä minä koen kutsumukseni pyrkiä edistämään eettistä erimielisyyttä tässä asiassa -- molemminpuolista kunnioitusta. Sitä, että kumpaakaan kiistan osapuolta ei mustamaalattaisi eikä demonisoitaisi eikä heidän vakaumuksensa aitoutta kyseenalaistettaisi. Minä koen tämän asenteen kristilliseksi, sillä antoihan Paavalikin alkuseurakuntien olla joistain asioista erimielisiä kunhan tavoitteet olivat kristillisiä.

Miten sinä näet asian? Voiko joskus olla kristillistä ojentaa erimielisyydestä huolimatta käsi ja sanoa: "Olemme silti veljiä ja sisaria Kristuksessa."

4
Nettipappi / Helpoin tapa päästä taivaaseen/pelastua
« Uusin viesti kirjoittanut Ateisti 06.08.2019 - klo:20:57 »
Pohdiskelin pelastumista ja mietin, että voiko kasteen saanut vauva pelastua, vaikka muita kriteerejä (Jeesuksen ylösnuosemukseen uskomiset yms.) ei täyttäisikään. Tämän jälkeen pohdin, että eikö kannattaisi tappaa vauvat heti kasteen jälkeen, jotta he varmimmin pelastuvat.

Odotan innolla vastausta
5
Nettipappi / Geeniteknologia
« Uusin viesti kirjoittanut Kala 23.04.2019 - klo:14:01 »
Hei! Teen koulussa tutkielmaa geeniteknologiasta ja tarvitsen siihen luterilaisen kirkon kannan. Olisin kiitollinen jos kertoisitte sen.
6
Nettipappi / Paratiisin täydellisyydestä
« Uusin viesti kirjoittanut Susanna 04.12.2018 - klo:02:53 »
Raamatun alkukertomuksen mukaan Jumala loi paratiisin, jossa kaikki oli hyvää. Miksi paratiisissa kuitenkin oli hyvän ja pahan tiedon puu? Oliko se hyvää? Jumala kuitenkin tiesi, että puun hedelmien syömisestä ei seuraisi hyvää - eihän Hän olisi muuten kieltänyt ihmistä syömästä puun hedelmää. Ja miksi käärme oli siellä? Miten käärme pääsi paratiisiin? Loiko Jumala puun ja käärmeen?

Jumala on myös kaikkitietävä ja kaikkivaltias. Tiesikö Hän siis, että ihminen nousee kapinaan Häntä vastaan ja syö puusta? Oliko syntiinlankeemus tarkoituksenmukaista?

Olen koittanut etsiä vastauksia, mutta tätä aihetta ei kai käsitellä kovinkaan laajasti ja usein.
7
Yleinen Keskustelualue / Takaisin kirkkoon ja vero?
« Uusin viesti kirjoittanut tuhlaajapoika 13.11.2018 - klo:17:35 »
Ajattelin liittyä takas kirkkoon 21vuoden tauon jälkeen. Jos liityn vasta tammikuussa niin säästynkö 2019 kirkkoverolta?
8
Nettipappi / Jumalan luonne ja kaiken tarkoitus
« Uusin viesti kirjoittanut AinainenEpäilijä 24.10.2018 - klo:11:44 »
Hei Nettipappi!

Tässä tulee nyt jonkun verran varmasti asiaa johon emme voi tässä elämässä saada vastauksia, mutta koska uskonelämäni on ajautunut näitä asioita pohtiessa jonkinlaiseen käymistilaan, toivoisin löytäväni rauhan asioiden suhteen. Kysymyksiä on myös aika liuta, toivon että jaksat vastata niihin.

Olen koko ikäni uskossa ollut, kristityssä perheessä kasvanut 27-vuotias. Olen suurimman osan elämästäni ollut seurakunta-aktiivi, toiminut vastuunkantajana niin musiikin kuin puheiden pitämisenkin saralla. Kuitenkin, olen myös luonteeltani epäilijä. Varsinkin yliopisto-opinnot ja yliopistomaailman liberaali arvomaailma ovat saaneet minua pohtimaan ja kysenalaistamaankin uskoani ja siihen liittyviä juttuja. Olen tiedonjanoinen, enkä halua olla uskossani älyllisesti epärehellinen. Muutamia vuosia sitten kävin läpi vaikean masennuksen loppuunpalamisen takia, ja toipumiseni loppuvaiheissa jouduin suureen uskonkriisiin, jossa pelkäsin oikeasti menettäväni uskoni lopullisesti. No, Jumala piti onneksi kiinni kun omat voimat eivät riittäneet uskoon. Kiitos myös sinulle ja tälle palstalle - luin näitä kysymyksiä ja vastauksia paljon tuon kriisini aikana.

No, niihin tämän hetkisiin kysymyksiini. Luin Eero Junkkaalan "Minä uskon" kirjaa, jossa Junkkaala kirjoittaa Saatanasta näin:

"Tärkein raamatullinen periaate mielestäni on muistaa, että Saatana on luotu olento. Se ei siis olen Jumalan kanssa tasavertainen kilpakumppani, vaan Jumalan alapuolella oleva, Jumalan sallimuksesta maailmaan tullut pahan voima. Tämän enempää me emme ymmärrä. Älkää kysykö miksi Jumala loi hyvään maailmaansa pahan. Se joka osaa siihen vastata, on Jumalan vertainen. Me vain sanomme uskossa: luodessaan pahan Jumala ei tehnyt virhettä. Viime kädessä pahakin palvelee Jumalan hyviä suunnitelmia tässä maailmassa. Se on vain Jumalan kahlekoira, joka aikansa räksyttää ja sitten Jumala nykäisee narusta ja sen taru on loppu."[/center]

Minulle on koko ikäni opetettu että Jumalasta ei tule mitään pahaa. Mutta jos Jumala on luonut pahan, niin eikös Jumalasta silloin tullut pahaa? Voiko Jumala siis olla täysin hyvä? Mistä voimme tietää että Jumalan aikomukset meitä kohtaan ovat hyvät? Ja jos Jumala on luonut sekä pahan että hyvän, ja Jumala hallitsee kaikkea, mitä järkeä tässä kaikessa on? Olemmeko me vain jokin peli, jonka osat ja säännöt Jumala on luonut, ja jota Hän huvikseen pelaa? Miksi on niin suurta, että Jumala on kuollut meidän syntiemme puolesta, jos Hän on itse alunperin tehnyt säännöt, luonut pahan, ja itse päättänyt, mitä tarvitaan syntien sovittamiseen?

Näiden pohdintojen myötä minulle on tullut sellainen olo, että kaikki on jotenkin turhaa. Mitä väliä on elämällämme tai uskollamme?

Kiitos jo etukäteen vastauksestasi, tiedän että tässä tuli nyt paljon kaikkea.

Siunausta syksyysi!
9
Pohdintapalsta / Vs: Raamatun teksti on muuttunut - Mandela efekti
« Uusin viesti kirjoittanut pete 11.10.2018 - klo:13:34 »
Kiitos Kaisu. Oletkin ensimmäinen henkilö, joka ei heti tyrmää näitä muutoksia tai ala syyttää minua hulluksi!

Ei tarvitse olla hullu ollaksensa joskus väärässä. Me olemme kaikki joskus väärässä.
10
Nettipappi / Vs: Miten juutalaiset pelastuivat ennen Jeesusta?
« Uusin viesti kirjoittanut jali karjalainen 10.10.2018 - klo:18:29 »
Hei juutalaiset puhdistivat synnit puhtaalla vedellä tai veren avulla ja Mooses määräsi,että kuukauden ikäinen piti puhdistaa puhtaalla vedellä synnistä pirskottamalla ja sitten kuukaudenikäinen oli puhdas, kaste synty Mooseksen aikana pirskottamisista ja pesuista ja vihmonnasta ja kristityt peri juutalaisen tavan kastaa, mutta Mooses lupasi myös puhdistaa kuukaudenikäinen puhtaaksi synnistä vedellä ja Jeesus otti lapsetkin mukaan.Netissä kertomus:Salaperäinen mikve upotuskaste.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10