Nettipappi.net

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - pyrski

Sivuja: 1 2 3 ... 34
1
Pohdintapalsta / Vs: Haluan kuolla
« : 01.12.2013 - klo:22:07 »
on asioita ja kokemuksia, joita ei voi unohtaa. Mutta ei ole kokemusta, jota Jumala ei voisi tai haluaisi parantaa. Jeesus oli hyljätty, halveksittu, väärinymmärrettu ja hyväksikäytetty. Kaiken sen, ja muunkin taakkamme Hän kantoi ristille, jotta minun ja sinun ei tarvitsisi kantaa näitä taakkoja.

Kun Jumala parantaa, ei asioiden muistaminen ja niihin palaaminen satu enää. Ne säilyvät muistoina, mutta nyt kirkastavatkin Jumalan kunniaa. Kokemuksesi ovat todellisia. Usko kuitenkin, että Jumala haluaa vapauttaa sinut niiden taakasta.

2
Pohdintapalsta / Vs: demonien karkoitus
« : 17.03.2013 - klo:22:40 »
Tuosta eksorsismista sen verran, että jos oikein olen ymmärtänyt, niin Uusi Testamentti käyttää kyseistä sanaa vain kerran. Kyseessä on Ap.t. 19:13:
Lainaus
Myös jotkut kiertelevät juutalaiset henkienmanaajat alkoivat loitsiessaan lausua Herran Jeesuksen nimeä. Karkottaessaan sairaista pahoja henkiä he sanoivat: "Minä vannotan teitä sen Jeesuksen nimessä, jota Paavali julistaa."

Jeesus ajoi ulos pahoja henkiä. Hän, eikä opetuslapsetkaan, eivät käyttäneet eksorsismia. Thayer's Greek Lexicon kuvaa sanaa εξορκιστης (exorkistes ex-or-kis-tace') seuraavasti: "an exorcist, one who employs a formula of conjuration for expelling demons" - eli kyse on taikuudesta, loitsuista yms millä yritetään vapauttaa ihminen demoneista. Luonnollisesti Jeesus ei ole taikasana, vaan kristityn auktoriteetti henkivaltojen yli tulee kuuliaisuudesta ja henkilökohtaisesta suhteesta Jeesukseen. Eksorsismi ei luonnollisesti tuota samoja tuloksia: Apt: 19:14-16:

Lainaus
Näin tekivät myös juutalaisen ylipapin Skeuaksen seitsemän poikaa, mutta paha henki vastasi heille: "Jeesuksen minä tunnen ja Paavalinkin tiedän, mutta keitä te olette?"
Ja mies, jossa paha henki oli, ryntäsi heidän kimppuunsa, nujersi heidät kaikki ja runteli heitä niin, että heidän oli alasti ja verissä päin paettava talosta.

No tämä nyt oli terminologiasta. Saattaa tietenkin olla, että joku kristitty saattaa harjoittaa vapauttamista hyvin hedelmin, mutta käyttää toiminnastaan harjaanjohtavaa sanaa eksorsismi. En tiedä.

Ja sitten vielä kasteen vaikutukseen. Itse olin aina ennen vahvasti Markon kanssa samaa mieltä, että kastettuun demoneilla ei ole mitään oikeutta. Kuitenkin itse olen omin silmin nähnyt vapautumista tapahtuvan nimen omaan kastettujen kristittyjen sielunhoito- ja opetuslapseusprosessissa. Mutta kuten ennemmin kirjotin tässä keskustelussa, se ei tarkoita, että nämä ihmiset olisivat olleet riivattuja. Kastetut kristitytkin avaavat ovia mm. erilaisilla synneillä demoniselle painostukselle, joka saattaa vaatia vapauttamista.

Nykyään itse näen ja käsitän vapattamisen pitempänä prosessina, joka on kiinteä osa opetuslapseuttamista. Ei siis vain kerran, ennen uskoontuloa tai kasteen yhteydessä, vaan pitkänä prosessia, jossa Jumala oman aikataulunsa mukaan näyttää meille vihollisen linnoituksia ajatuksissamme, tunteissamme ja muualla sielun alueella. Joskus vapautumien tapahtuu kuin itsessään totuuden ottaessa valtaa valheelta. Joskus kyseessä voi olla voimakkaampi kokemus, jos henkilö ei meinaa luopua menneestä.

No nämä nyt olivat tällaisia kokemuksia täältä "kaukaa lähetyskentältä". En tosin usko, että tilanne on millään tavalla erilainen Suomessa.

3
Pohdintapalsta / Vs: Henkikaste
« : 07.10.2012 - klo:22:47 »
Vesi kasteen saaminen on kuitenkin edellytys henkikasteen saamiselle. Uskoontuleminen on myös edellytys henkikasteen saamiselle.

Mistä "ilmiöstä" tässä raamatunkohdassa on mielestäsi kyse:

Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.
Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin;
he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi:
"Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?"
Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi.

Ap.t 10:44-48

Kuvailit henkikasteeseen liittyvän mm. kielilläpuhumisen armolahjan. Joten näyttäisi siltä, että tässä raamatunkohdassa tapahtuisi henkikaste. Kuitenkin sanoit, ettei henkikastetta voi saada ilman vesikastetta. Näitä pakanoita ei oltu kuitenkaan kastettu.

Toki saattaa hyvin olla, että kyseessä on ainutlaatuinen tilanne, jolla Jumala halusi osoittaa suunnitelmansa myös pakanakansoja varten. Mutta itse haluan olla entiestäkin varovaisempi laittamaan Pyhää Henkeä tiettyyn muottiin, mikä mielestäni saattaa muodostua ongelmaksi henkikasteesta puhuttaessa. Pyhä Henki toimii niin monella tapaa ja haluaa kohdata meitä uudestaan ja uudestaan syvemmin ja syvemmin.

Annetaan siis Pyhän Hengen tehdä meissä lisää työtä! Hän haluaa aina viedä meitä lähemmäs Jeesusta ja jakaa auliisti lahjojaan.

4
Pohdintapalsta / Vs: Rukoilusta
« : 20.08.2012 - klo:09:17 »
hyvää pohdintaa itse kultakin. Ihan samoja ajatuksia olen pohtinut ellan tavoin ja pohdin joskus yhä. Olen myös kuullut asiasta niin monenlaista opetusta, että välillä on mennyt pää sekaisin :D

Mutta ehkä avainasioina on juuri ymmärtää, että rukous on keskustelua. Ja keskustelun toisena osapuolena on täydellinen Isämme. Häntä ihan oikeasti KIINNOSTAA pienetkin asiamme (tämän uskomisessa itselläni on ollut vaikeaa). Kyllä lapsi saa pyytää isältään vaikka kolmeakymmentä joululahjaa. Ehkä Isä näkee parhaaksi säästää osan lahjoista synttäreiksi, mutta ei se muuta suhdetta mihinkään. Etenkin jos pyyntö oli puhdas pyyntö eikä mikään "et oo mun isä, ellen saa koko sarjaa."

Isä haluaa tietää, mitä voisi vielä tehdä lisätäksemme iloamme. Hän haluaa myös kuunnella pelkojamme, huoliamme ja murheitamme. Itselläni avaimena on ehkä ymmärtää, että Jumala on rakastava Isä ja itse olen hänen rakas poikansa. Tämän ymmärrettyäni en enää mieti, mikä on oikea tapa rukoilla vaan olen vain oma itseni Jumalan edessä ja annan palaa, mistä mielessä ja sydämessä onkaan.

Tällaista oma rukouselämäni on ehkä parhaimmillaan, ei kuitenkaan suinkaan aina. Olen vielä oppimassa näitä asioita ja pyrkimässä eroon turhasta uskonnollisesta suorittamisesta, joka ei perustu suhteeseen Isän kanssa. Onneksi Pyhä Henki opettaa meitä rukoilemaan ja näyttää meille asemamme Kuninkaan lapsina!

Olette saaneet Hengen, joka antaa meille lapsen oikeuden, ja niin me huudamme: "Abba! Isä!" - Room. 8:15b

5
Pohdintapalsta / Vs: Masennus
« : 01.08.2012 - klo:22:32 »
Mikä siis on Sinun ohjeesi masennukseen sairastuneelle?

Riippuu tietenkin masennuksen syistä. Rukous on näin uskovaisen näkökulmasta tietenkin aina ensimmäinen askel. Mutta heti vaan hakemaan ammattiapua, vähintäänkin masennuksen syiden selvittämiseen. Jos masennuksen syy on selvästi biologinen (onko se nyt esim joku serotoniinivaje sellainen?) ja se lääkkeillä hoituu ilman sivuoireita, niin mikäs siinä. Sen sijaan suhtaudun kriittisesti ajatukseen lääkkeiden syömiseen erityyppisen masennuksen pysyvänä ratkaisuna, siis ilman että todelliset syyt kaivetaan esille.

Uskovaiselle suosittelisin ensisijaisesti kristittyä, Pyhän Hengen voimaan uskovaa ammattitaitoista terapeuttia/sielunhoitajaa. Mutta tähän ei tietenkään aina ole mahdollisuutta. Ammattiapu voi avata monia lukkoja, vaikkei se olisikaan kristillispohjaista - parantumisprosessin hengellistä puolta olisi tällöin ilman muuta tärkeä käsitellä esim seurakunnassa tai vähintään yksin rukouksessa.

Joskus masennuksen syy on lähes pelkästään hengellinen: esim. synnintunto tunnustamattoista synneistä tai henkivaltojen aiheuttamaa. Tällöin vain hengellinen apu voi ihmisen täysin vapauttaa.

Nämä ovat omia ajatuksiani, en ole alan ammattilainen enkä itse käynyt läpi masennusta, joten rehellisesti sanoen en todellakaan ole ammattilainen. Mutta kun kerran kantaani kysyit.

6
Pohdintapalsta / Vs: Masennus
« : 01.08.2012 - klo:21:44 »
Ja mun mielestä Jeesus on paras terapeutti, mikä on olemassa.
Jumala tuntee uskovan paremmin kuin mikään ihminen ja kykenee lohduttamaan uskovaa paremmin kuin kukaan toinen. Jeesus itse on käynyt läpi kaiken mahdollisen kärsimyksen ja on paras ja empaattisin sielunhoitaja ja ylipappi, jolla on myös voima vapauttaa uskovan sielu kahleista.

Jumala haluaa käyttää seurakuntaansa ja seuraajiaan välittämään rakkauttaan ja hoitoaan. Jeesus on ehdottomasti paras terapeutti, ja ammattitaitoisella sielunhoitajalla onkin kykyä auttaa masentunutta kohtaamaan Jeesusta tavoilla, joihin masentunut yksin tuskin pystyisi. Jumala voi ja haluaakin puhua ja koskettaa toisten ihmisten kautta.

Itse olen saanut uskomattoman paljon apua Jeesukselta nimenomaan sielunhoidossa toisten ihmisten välityksellä. Näin olen myös kokenut, että seurakunta (Kristuksen ruumis) toimii niin kuin sen on tarkoitettukin.

Tietenkään sielunhoito ei korvaa henkilökohtaista rukouselämää. Mutta etenkin silloin kun hengellinen elämä ei yksinäisyydessä suju ja rukous takkuaa, on hyvä hakea apua sielunhoidosta ja vastaanottaa Jumalan rakkautta ja hoitoa toisten ihmisten kautta. Ketään ei ole tarkoitettu kulkemaan yksin.

7
Pohdintapalsta / Vs: Masennus
« : 31.07.2012 - klo:00:57 »
Luin Jere koskettavan kirjoituksesi. tietyllä tapaa vetää sanattomaksi - ei tällaisia ongelmia ratkotakaan nettifoorumeilla, etkä sitä odottanut. Erään rohkaisevan ajatuksen haluan kuitenkin jättää.

Jumala on uskollinen (2. Tim. 2:13) ja saattaa työnsä sinussa päätökseen (Fil. 1:6). On toki tiettyjä asioita, jotka edesauttavat vapatumista lakihenkisyydestä, uskonnollisuudesta ja liian herkästä itsetunnosta. Masennuksestakin on varmasti helpompi parantua jos saa hengellistä ammattiapua.

Mutta tärkeää on, että tiedät ja luotat siihen, että kaikki on kiinni Jumalasta ja Hänen uskollisuudestaan. Kyse ei ole siitä kuinka paljon yrität, osaatko muuttaa ajattelutapojasi, haetko apua ja osaatko sitä vastaanottaa jne jne. Kyse on siitä, että olet rakastavan Isän käsissä, josta et vain yksinkertaisesti pääse putoamaan. Ja tiedätkö mitä, vaikket voisikaan siihen luottaa, ei se totuus muutu mihinkään.

Joskus vaikeat elämäntilanteemme pakottavat meidät viimein luovuttamaan. Kun yksinkertaisesti emme enää löydä itsestämme enää mitään hyvää, ei mitään voimaa muutokseen tai parannukseen. Sillon onkin korkea aika luovuttaa - kaikki Jumalalle. Luovuttaminen omista ponnisteluista antaa Jumalalle tilaa toimia. Tällöin Hän myös saa yksin kaiken kunnian.

Jumala ei ole sinuun pettynyt. Hän ei ole vihainen. Hän ei ole etäinen. Jumala on oikea Isäsi joka on YLPEÄ sinusta. Hän näkee, kuinka etsit Hänen tahtoaan. Ei Häntä lannista kuinka monta kertaa erehdyt. Hän ei ole pettynyt vaan iloitsee sinusta ja janoaa muuttaa elämääsi.

Tämän viestin oli tarkoitus rohkaista. Toivottavasti se ei ainakaan pahentanut oloasi tai tuonut lisää paineita. Innostuin vähän kirjoittamaan enemmän kuin olin ajatellut, jos tuli liikaa astian makua niin pyydän sitä anteeksi! Toivottavasti viesti ei tuntunut korkealta ammutulta hengelliseltä shaibalta - minullakin on omat kipuiluni ja kaikki kirjottamasi tunteet eivät olleet täysin vieraita.

8
Pohdintapalsta / Vs: Äiti Jumala
« : 30.07.2012 - klo:23:19 »
itse kohtaamani tyttö oli tosiaan täysin suomalainen ja siksi tuntuikin utopistiselta yhdistää se johonkin korealaiseen kirkkoon, mutta ehkä se tosiaan on sieltä lähtöisin! Vaikka siitä olinkin nyt aika varma, että jostain ulkomailta tää on peräisin.

9
Pohdintapalsta / Vs: Äiti Jumala
« : 24.07.2012 - klo:17:42 »
Toi blogikirjoitus kuulosti hyvin tutulta! Hyvin samat pointit kuin tytöllä, jonka tapasin. Sen sijaan tuo World Society Church of God kuulosti jo niin hurjalta, että aluksi oli vaikea uskoa, että siitä oli kyse. Mutta toisaalta, miksei? Tai ehkeivät kaikki nämä "evankelistat" ole niin lujasti sidottuja tähän kirkkoon. Ken tietää.

10
Pohdintapalsta / Vs: Äiti Jumala
« : 23.07.2012 - klo:11:29 »
Ei mitään tietoa :o En yhtään tiedä kuinka järjestäytynyttä, kuinka kauan toiminut nyt aktiivisesti, onko jäseniä, onko kokoontumistiloja, en oikein mitään muuta kun yllä kirjoitin! :D Toivoinkin, että joku täällä olisi tiennyt lissää.

11
Pohdintapalsta / Äiti Jumala
« : 03.07.2012 - klo:00:35 »
Buenos Airesissa kuulin, että eräässä puistossa liikkuu silloin tällöin nuoria, jotka levittävät sanomaa "Äiti Jumalasta". Ihmettelin kuuliessani, että kyseinen porukka perustelee uskonsa ihan normaalilla Raamatulla. Mutta vielä enemmän ihmetyin kuin tapasin yhteen vastaavaan Hämeenkadulla!

Laitan tähän muutamia tapaamani tytön perusteluja lyhyesti ja myös omia ajatuksiani asiasta. En valitettavasti muista ihan tarkkaan tytön sanoja joten saatan vääristää asioita, varsinkin kun kuulin ne ensimmäistä kertaa. Tarkoituksenani ei ole valehdella eikä vääristellä tytön sanomaa, mutta en voi luvata että muistan kaiken tarkasti tai että ymmärsin tytön pointit.



1) Luominen

Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme - - - Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. - 1. Moos 1:26-27

Väite: Jumala ei ole yksi, koska he toimivat yhdessä. Jumalan kuva on mies ja nainen, joten tekijänä ovat Isä Jumala ja Äiti Jumala.

Oma ajatukseni: Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki, jotka kaikki olivat mukana luomisessa, kuten Raamattu kertoo. Mies ja nainen kuvaavat molemmat tiettyjä puolia Jumalasta. Onhan Jumalassa myös äidillisiä puolia (Jes. 66:11-13)



2) Taivaallinen Jerusalem

Yksi niistä seitsemästä enkelistä - - - tuli luokseni ja puhui minulle. Hän sanoi: "Tule, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon." Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota. - Ilm. 21. 9-10

"Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme." - Gal. 4:26

Väite: Taivaallinen Jerusalem on Äiti Jumala, Karitsan morsian. Se laskeutuu/on laskeutunut (en muista) taivaasta, joten se ei voi olla seurakunta.

Oma ajatukseni: Morsian on Kristuksen seurakunta, sen muodostavat uskovat, Jeesuksen uskovat. Galatalaiskirje puhuu laista ja evankeliumista - orjuudesta ja vapaudesta (Gal. 4:24). Evankeliumi on äitimme, olemme evankeliumin lapsia ja vapaita.



3) Elävän veden lähde

Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Joka tämän kuulee, sanokoon: "Tule!" Joka on janoissaan, tulkoon. Joka haluaa, saa lahjaksi elämän vettä. - Ilm. 22:17

Väite: Elävän veden lähde on yksin Jumala (Jer. 2:13, 17:13). Morsian ei voi tarkoittaa seurakuntaa, koska morsiamen luota saa elämän vettä.

Oma ajatukseni: Itse olen aina ajatellut tämän jakeen niin, että Henki ja morsian kutsuvat Jeesusta palaamaan? Mutta ei se varmaan niinkään mee? :D Joka tapauksessa Isä Jumala on Elävän Veden lähde, Jeesus on Elämän veden lähde (Joh. 5:26) ja jokaisen uskovan sisimmästä kumpuaa elävän veden lähde, Jeesus (Joh. 4:14). Miksei Pyhä Henki ja seurakunta voisi kutsua kuulijaa Jeesuksen luo?



4) Karitsan hääjuhla (Matt. 22:1-13 ja mitä näitä nyt on)

Väite: Jeesus kertoi vertauksissaan häistä, joissa hän itse toimisi sulhasena. Uskovat ovat Jeesuksen opetusten mukaan vieraita. Morsian on Äiti Jumala.

Oma ajatukseni: Jeesuksen pointti ei ollut morsiamessa vaan taivaan juhlissa ja kutsutuissa. Seurakunta voi esiintyä Raamatun kielessä sekä morsiamena että häävieraina. Jeesus itse on mm. paimen (Joh. 10:11), Karitsa (Joh. 1:29) ja lampaiden portti (Joh. 10:7). Lisäksi Jumala (Jahve Adonai) on kaitseva paimen (Hes. 34:15). Siis kuka kaitsee ketä? Kuinka Karitsa voi kaita laumaansa jos onkin vain portti? Vertaukset ovat vertauksia ja niissä on oma kielensä ja oma pointtinsa.



Muuta hämmentävää oli puhe siitä kuinka "nykyaikana" Jumala on paljastanut lisää salaisuuksiaan tai jotenkin se niin meni. Nykyaika ei ole muistaakseni kovin raamatullinen termi - ainakaan positiivisessa mielessä. Lisäksi sain kuvan, että Jeesus on tullut jo uudestaan. Kysyessäni Äiti Jumalan merkityksestä minun annettiin ymmärtää, että ilman Äiti Jumalaa ei voi pelastua. Tuolloin katsoin keskustelukumppaniani suoraan silmiin ja kerroin koko Äiti Jumalan olevan räikeä harhaoppi.



Onko joku foorumin lukijoista törmännyt samanlaisiin tapauksiin tai tietäisi vähän enemmän, mistä näitä oikein tulee? Myös noita läpikäytyjä pointteja saa kommentoida, itse heitin vain lyhyesti omat päällimäiset mielipiteeni, jotka jo Hämeenkadun keskustelussa toin esille. En ole vielä edes sen tarkemmin lukenut jakeiden konteksteja vaan ajatukseni perustuivat ulkomuistiin ja noihin jakeisiin, jotka mainitsin. Koin tärkeänä tuoda paljon Raamatun Sanaa esille, jottei kukaan noita väitteitä lukiessaan alkaisi epäillä Raamatun selkeää ilmoitusta Jumalan olemuksesta.

Taas tuli muistutus siitä, kuinka tärkeää on, että tunnemme Sanan. Itseänikin yllätti, kuinka useasta jakeesta näin räikeä harhaoppi oli revitty. Vaan, eipä kyseinen tulkinta kestä sen tarkempaa tutkistelua. Vieläkin vaikea uskoa, että tytöllä oli kädessä sama Raamattu, jota itse luen.

12
Pohdintapalsta / Vs: Masennus
« : 02.07.2012 - klo:23:35 »
Itseltäni ainakin yhä puuttuu sydämen ymmärrystä Jumalan rakkaudesta ja luonteesta, jotta osaisin aina rukoilla sairauksien puolesta tai uskoa niiden parantuvan. Uskon, että jos todella käsittäisin, kuinka paljon Jumala rakastaa meitä ja kuinka Hän todella haluaa parantaa kaikenlaisia kipuja pienistä suuriin, rukoilisin paljon paljon enemmän ja saisin nähdä parantumisia enemmän.

Olen katsonut vierestä kun ei-uskovilta kysytään, onko heillä kipuja ja saako heidän puolestaan rukoilla. Rukouksen jälkeen kiinaisravintolan omistaja pystyi nostamaan kätensä ylös ensimmäistä kertaa puoleentoista vuoteen - ja vielä ilman kipua! Rukouksen jälkeen vanhuksen selkä suoreni huomattavasti - ja koko olemus tuntui muuttuvan. Muutaman rukouksen jälkeen erään miehen ranne pystyi jälleen kääntymään ensimmäistä kertaa pitkään aikaan ja kipu oli kadonnut.

Kunpa ymmärtäisimme Jumalan rakkauden lähimmäisiämme kohtaan ja uskaltaisimme ottaa riskejä. Joskus parantuminen tapahtuu saman tien. Joskus yön aikana. Joskus prosessina. Joskus ei koskaan. Jos me uskallamme heittäytyä pyytämään, Herra kyllä pitää lopusta huolen!

Ja vielä masennuksesta. Hyvin varovasti haluan tästä aiheesta puhua. Tärkeintä on mielestäni ymmärtää ja muistaa, että Herra itse kulkee paimenena siellä pimeimmässäkin laaksossa. Hän on erityisen lähellä särkyneitä ja heikkoja.

13
Yleinen Keskustelualue / Vs: Keskustelua foorumista
« : 22.04.2012 - klo:20:22 »
Hei, oonko ainut, jolla ei oo toiminut toi toiminto: "Näytä edellisen käyntisi jälkeen kirjoitetut viestit."??? Aina kun klikkaan linkkiä, niin siel ei oo mitään, vaikka todellisuudessa ois uusia viestejä.

14
Pohdintapalsta / Vs: mitä ihmisestä saa julkisesti kertoa?
« : 28.03.2012 - klo:20:27 »
Haluaisin tietää mitä ihmisestä saa julkisesti kertoa?

Lainsäädännöllisesti vai raamatun mukaan? Vai molemmat?

15
Pohdintapalsta / Vs: Masennus
« : 26.03.2012 - klo:03:10 »
"Ei tuo niin paha homma ole ja lopettais tuon valittamisen".

Itelle ainakin ihmismieli on sen verran monimutkanen, että ei musta oo sanoon, mikä on tarpeeksi "vakava" ja "varteenotettava" syy masentua. Harvoin niitä todellisia syitä toinen pystyy noin vaan näkemään, saati edes masentunut itse. Joskus ihminen kokee mitä rankinpia tilanteita ja menetyksiä ja kestää vahvana, toisinaan pienetkin asiat voivat masentaa yllättävällä tavalla. Toki todellinen syy masennukseen siellä pohjalla on paljon suurempi.

Toisaalta tiedän myös omista pienistä kokemuksista, kuinka vaikeaa masentuneen tukeminen ja joskus vain kuunteleminen voi olla. Se on nimittäin harvoin palkitsevaa siinä hetkessä. Joten armollisuutta tarvitaan myös rinnalla kulkevia kohtaan jos kärsivällisyys ei aina riitä.

Sivuja: 1 2 3 ... 34