Vastaa

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Mikä numero tulee seuraavaksi? 1, 2, 3 ... Kirjoita vastaus kirjaimilla.:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Yhteenveto

Kirjoittanut: Stranger
« : 08.10.2012 - klo:23:41 »


* Apostolien teoista käy selvästi ilmi, että vesikaste ja uudestisyntyminen sekä Pyhän Hengen saaminen ja "henkikaste" ovat erillisiä tapahtumia. Esimerkiksi Korneliuksen kodissa kuulijat a) Alkoivat puhua kielillä ja profetoida, minkä Pietari tulkitsi Pyhän Hengen kasteeksi (11:15) b) Tämän jälkeen Pietari sanoo: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"

AMEN.

Olen täysin samaa mieltä, että uskoontuleminen, kasteen saaminen ja henkikasteen saaminen ovat toisistaan erillisiä asioita.

Ihminen voidaan kastaa ja hän voi tulla uskoon, eli Pyhä Henki asuu tällöin ihmisen sydämessä, mutta se ei tarkoita automaattisesti sitä, että Hän olisi saanut henkikasteen. Henkikaste on asia jokaa antaa uskovalle erityisen voiman korkeudesta, voitelun,  henkikaste siis rikastuttaa uskovaa ja antaa hänelle parempaa menestystä Herrassa. Apostolit pystyivät samankaltaisiin tekoihin kuin Jeesus, koska he olivat saaneet henkikasteen/voiman korkeudesta/ erityisen voitelun. Henkikaste antaa uskovalle rohkeuden julistaa pelotta Jeesuksesta.

Anteeksi, että vastaan aika pitkästi. Ketjun aloitus kun on suora haastaminen lukijoille, ja mielestäni ollaan aika suuressa vaarassa johtaa herkkiä omiatuntoja jopa harhaan.

Todella erikoinen suhtautumistapa!

Monet uskovat painivat oman voimattomuutensa kanssa (miksi en uskalla kertoa Jeesuksesta edes lähipiirilleni tms.). Seurakunnissa on lamaannus. Kehitysmaissa uskovat kyselevät päivittäin toisiltaan tyyliin, että "kuinka monta sielua olet voittanut tänään Jeesukselle". Ei tällaista ole meillä. Ei täällä ole herätystä. Jeesus itse on sanonut, että ette te saa mitään aikaan ilman minua. Jeesus sanoi opetuslapsilleen, että odottakaa, että saatte voiman korkeudesta. Ennen sitä opestulapset olivat samanlaisia pelkureita kuin mekin, Pietari kielsi tuntevansa Jeesuksen jne. Sitten tilanne muuttui radikaalisti, kun he saivat henkikasteen. Eihän tämä hekikaste asia ole mitenkään sellainen asia, mistä kukaan voisi ahdistua, päinvastoin rohkaistua ja iloita, että Jumala voi tarjota uskovalle mahdollisuuden  tähän. Jumala haluaa jakaa auliisti lahjojaan niinkuin Pyrski toi esille ja Jumala haluaa, että uskovat, Jeesuksen maan päällinen ruumis toimisi voimallisesti voittaen sieluja Jeesukselle. Herra sanoo, anokaa niin teille annetaan.

Kirjoittanut: Sir J0N
« : 08.10.2012 - klo:17:25 »

Täydennyksiä keskusteluun:

* Vesikasteella ei ole mitään tekemistä Pyhän Hengen kanssa. Itseasiassa...

* Vesikasteella, "henkikasteella" eli Pyhän Hengen kasteella ja itse Pyhällä Hengellä ei sinällään ole mitään tekemistä keskenään.

* Ihminen voi saada Pyhän Hengen kasteen ennen kuin tulee uskoon ja saa itse Pyhän Hengen, kuin myös ennen kuin käy kasteella.

* Apostolien teoista käy selvästi ilmi, että vesikaste ja uudestisyntyminen sekä Pyhän Hengen saaminen ja "henkikaste" ovat erillisiä tapahtumia. Esimerkiksi Korneliuksen kodissa kuulijat a) Alkoivat puhua kielillä ja profetoida, minkä Pietari tulkitsi Pyhän Hengen kasteeksi (11:15) b) Tämän jälkeen Pietari sanoo: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 08.10.2012 - klo:13:00 »

Tuo on hyvä kysymys, KokoDino. Ja armolahjoja Raamattu kehottaa tavoittelemaankin. Sitä pidetään ehkä luterilaisissa seurakunnissa liian vähän esillä. Mutta tasapainon vuoksi on myös huomioitava, että kaikki armolahjat eivät Raamatussakaan ole ns. yliluonnollisia, kuten rohkaiseminen, palveleminen ja auttaminen. Raamatun armolahjalista on myös lista esimerkeistä, ei kattava lista.
Kirjoittanut: KokoDino
« : 08.10.2012 - klo:12:36 »

Tähän väliin hyvä kysymys. Kun aina otetaan esille, ettei kaikki puhu kielillä, profetoi tai vastaavaa, joka on myös ihan totta, mutta mitä armolahjoja sit meillä on käytössä? Kangasalla aika harvalla tuntuu olevan mitään lahjaa tai jos kysytään, niin kaikki omaa uskon lahjan, mutta itse oon ymmärtänyt, että jos on Pyhällä Hengellä täyttynyt, niin silloin myös on joku niistä armolahjoista, mistä Raamattu puhuu.

Eipä sillä, en ainakaan itse tiedä omasta armolahjasta varmaksi sanoa, mutta oon kerran puhunut kielillä. Muuttui itsestään kieliksi kun rukoilin ja tunsin kuinka suu alko vetää ihan solmuun. Itse en kuullut sitä hälinän vuoksi ja pään sisällä kuulin vain kun suomeksi rukoilin, mutta kaverit vieressä kuulivat että olin jotain vierasta kieltä puhunut.

Oon myös profetoinut muutaman kerran, mutta en siltikään voisi väittää, että mulla olisi nämä lahjat. Toki ongelma myös siinä, että jos niitä ei koskaan ota käyttöön, niin ei voi olettaakkaan että toimisi :)
Kirjoittanut: Nettipappi Marko
« : 08.10.2012 - klo:11:42 »

Anteeksi, että vastaan aika pitkästi. Ketjun aloitus kun on suora haastaminen lukijoille, ja mielestäni ollaan aika suuressa vaarassa johtaa herkkiä omiatuntoja jopa harhaan. Toivon, ettet Stranger loukkaannu, mutta sinä tuot esiin tulkinnan, joka ei ole yksiselitteinen Raamatun valossa eikä todellakaan kristikunnan kentässä.

Kysymys henkikasteesta on siinä mielessä ongelmallinen, että Raamattu ei tunne sellaista käsitettä kuin "henkikaste". Toki puhutaan siitä, kuinka Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä. Ja miten tämä tulkitaan, siinä alkaa olla hurjasti eroja. Minä ymmärrän niin kuin perinteisesti kristinuskossa se on ymmärretty, että kaste ja Pyhä Henki kuuluvat yhteen. Olen siitä kirjoittanut aika pitkästikin tässä linkissä.

Tuossa mainitussa kirjoituksessa on myös ajatukseni siitä, että Apostolien teoissa on neljä kohtaa, joissa erityisesti korostetaan sitä, miten kaste ja Pyhä Henki toimivat yhdessä. Samalla siinä noudatetaan Ap. t. 1:8 annettua ohjelmanjulistusta: Juutalaisille --> Samarialaisille --> Kaikille kansoille.

     Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin,
     ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko
     Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka.
     (Ap. t. 1:8 )



Ap. t. 2 - Pyhä Henki juutalaisille
Helluntaina tapahtui Pyhän Hengen vuodatus ensimmäistä kertaa juutalaisille. Ensin tuli Pyhä Henki, sitten Pietari liittää pelastumisen, parannuksen, uskon ja kasteen toisiinsa.

     Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he
     sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän
     pitää tehdä?" Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin
     kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin
     anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä
     lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä,
     jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
     (Ap. t. 2:37-39)


Ap. t. 8 - Pyhä Henki samarialaisille
Nyt Pyhä Henki toimi juuri toisinpäin. Samarialaiset kastettiin, mutta apostolit ihmettelivät, miksi Pyhä Henki ei toiminut siinä yhteydessä. Niinpä Pietari ja Johannes lähetettiin tutkimaan asiaa. Tällöin hyvin arvovaltaiset juutalaisen seurakunnan johtajat olivat itse todistamassa, että juutalaisten on hyväksyttävä myös samarialaiset, koska Jumalakin heidät hyväksyy.

     Kun Jerusalemissa olevat apostolit kuulivat samarialaisten
     ottaneen vastaan Jumalan sanan, he lähettivät Pietarin ja
     Johanneksen heidän luokseen. Perille tultuaan nämä rukoilivat
     Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.
     Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät
     oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. Pietari ja
     Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat
     Pyhän Hengen. (Ap. t. 8:14-17)


Ap. t. 10-11 - Pyhä Henki pakanoille
Pietarin oli todella vaikea hyväksyä pakanoita juutalaisten kanssa tasaveroisiksi. Hän sai ensin sitä ohjeistavan ilmestyksen, jonka jälkeen hän suostui menemään pakanan taloon saarnaamaan. Puheen aikana Pyhä Henki tuli kuulijoihin, joten Pietari ymmärsi, että hän ei voi jättää heitä kastamatta. Pietarin selonteko muille apostoleille alleviivaa kasteen ja Pyhän Hengen yhteyttä.

     Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat
     hänen sanojaan kuulemassa. Kaikki Pietarin mukana tulleet
     juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja
     vuodatettiin myös pakanoihin; he kuulivat, kuinka nämä puhuivat
     kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: "Kuka voi
     estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen
     niin kuin mekin?" Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen
     nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi
     päiväksi. (Ap. t. 10:44-48)


Ap. t. 19 - Pyhä Henki Johanneksen opetuslapsille
Edelliset kolme vaihetta saavat täydennyksekseen vielä yhden kasteen ja uskon toisiinsa liittävän kohdan. Johanneksen opetuslapset uskoivat Jeesukseen, mutta heidät oli kastettu vain Johanneksen parannuksen kasteella. He eivät tienneet mitään Jeesuksen määräämästä kasteesta. Kun heidät kastettiin, Pyhä Henki tuli heihin.

     Apolloksen ollessa Korintissa Paavali vaelsi ylänköseutujen halki
     ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia ja
     kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?"
     "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä
     vastasivat. "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi
     Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella." Silloin Paavali
     sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän
     kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä,
     Jeesukseen." Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen
     nimeen, ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki
     tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat. (Ap. t. 19:1-6)



Raamattu siis liittää kasteen ja Pyhän Hengen toisiinsa. Näissä neljässä kohdassa korostuu nimenomaan se, kuinka usko, kaste ja Pyhä Henki kuuluvat yhteen, vaikka niiden ajallinen järjestys saattaa vaihdella tai niiden välillä saattaa olla paljonkin aikaa. Muualla Raamatussa ei enää puhuta samalla tavalla esim. Pyhästä Hengestä. Todetaan vain, että ihmiset kastettiin - eikä puhuta mistään erityisistä vaikutuksista. Pyhä Henki halusi toimia noissa neljässä tapauksessa näkyvästi, jotta 1. tiedettäisiin, mistä on kyse Pyhässä Hengessä 2. ymmärrettäisiin, että Jumala ei tee eroa ihmisryhmien välillä 3. ymmärrettäisiin, että kaste Jeesuksen nimeen on eri asia kuin muut kasteet.

Lisäksi on erittäin tärkeä huomata, että Raamattu ei määrittele, mitä asioita pitää tapahtua kasteen yhteydessä. Ei ole oikein sanoa, että henkikasteeseen liittyy kielillä puhuminen ja profetoiminen. Paavali ei puhu mistää puolikkaista kristityistä tai vajaista uskovista - vaan oikeista kristityistä - kun hän sanoo:

     Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi,
     toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on
     voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa
     muita, toimia johtajana tai puhua kielillä. Eivät kai kaikki ole apostoleja?
     Tai profeettoja? Tai opettajia? Tai ihmeiden tekijöitä? Eihän kaikilla ole
     parantamisen lahjaa? Eiväthän kaikki puhu kielillä tai tulkitse tällaista
     puhetta? (1. Kor. 12:28-30)


Kenenkään Jeesukseen uskovan kastetun kristityn ei pidä kuvitella, että joku tärkeä vaihe on jäänyt saamatta. Kristityn on aina tehtävä päivittäistä parannusta elämässään antamalla enemmän tilaa Jumalalle ja Jumalan tahdolle. On myös lupa rukoilla, että Pyhä Henki voisi toimia vahvemmin. Mutta millaisia ne Pyhän Hengen toimintatavat ovat, sitä ei saa nähdä liian kapeasti. (Simsonissa Pyhä Henki toimi antamalla järisyttävät fyysiset voimat. Paavali puhuu kyvystä palvella tai halusta auttaa.) Itse en vain Raamatusta löydä kohtaa, joka uskon ja kasteen rinnalle nostaisi jonkun kolmannen elementin, ns. "henkikasteen".
Kirjoittanut: Stranger
« : 08.10.2012 - klo:08:52 »







Kuvailit henkikasteeseen liittyvän mm. kielilläpuhumisen armolahjan. Joten näyttäisi siltä, että tässä raamatunkohdassa tapahtuisi henkikaste. Kuitenkin sanoit, ettei henkikastetta voi saada ilman vesikastetta. Näitä pakanoita ei oltu kuitenkaan kastettu.

Mutta hehän(pakanat) uskoivat Jeesukseen. Toinhan myös esille, että usko on edellytys henkikasteen saamiselle!

ap.t. 15:7-9
7 Kun väittelyä oli kestänyt pitkään, Pietari nousi puhumaan ja sanoi: "Veljet, te tiedätte, että Jumala on jo aikoja sitten teidän keskuudessanne tehnyt valintansa: hän on antanut pakanoiden kuulla minun suustani evankeliumin ja tulla uskoon.
8 Jumala, joka tuntee kaikkien sydämet, osoitti hyväksyvänsä heidät vuodattaessaan Pyhän Hengen heihin yhtä lailla kuin meihinkin.
9 Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla.


Toki saattaa hyvin olla, että kyseessä on ainutlaatuinen tilanne, jolla Jumala halusi osoittaa suunnitelmansa myös pakanakansoja varten.

Joo noin mäkin ajattelisin.


Mutta itse haluan olla entiestäkin varovaisempi laittamaan Pyhää Henkeä tiettyyn muottiin, mikä mielestäni saattaa muodostua ongelmaksi henkikasteesta puhuttaessa.

Olet oikeassa!

Mutta jos jotain suuntaviivoja laittaa siihen, miten henkikaste saadaan niin tässä nyt jotain:

- Kun sydän puhdistetaan uskolla
- Uskon kautta
- Rukouksen kautta
- Esirukouksen ja kätten päällepanemisen kautta
- Kun uskotaan ja otetaan kaste (ap.t. 8:12, 17)
- Kun tehdään parannus ja otetaan kaste (ap.t. 2:38)

Ja eri ihmiset voivat  ilmeisesti saada henkikasteen vähän eri tavalla ja erikautta kuin toiset, ei ole olemassa vain yhdenlaista kaavaa vaiheineen.
Kirjoittanut: pyrski
« : 07.10.2012 - klo:22:47 »

Vesi kasteen saaminen on kuitenkin edellytys henkikasteen saamiselle. Uskoontuleminen on myös edellytys henkikasteen saamiselle.

Mistä "ilmiöstä" tässä raamatunkohdassa on mielestäsi kyse:

Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.
Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin;
he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi:
"Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?"
Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi.

Ap.t 10:44-48

Kuvailit henkikasteeseen liittyvän mm. kielilläpuhumisen armolahjan. Joten näyttäisi siltä, että tässä raamatunkohdassa tapahtuisi henkikaste. Kuitenkin sanoit, ettei henkikastetta voi saada ilman vesikastetta. Näitä pakanoita ei oltu kuitenkaan kastettu.

Toki saattaa hyvin olla, että kyseessä on ainutlaatuinen tilanne, jolla Jumala halusi osoittaa suunnitelmansa myös pakanakansoja varten. Mutta itse haluan olla entiestäkin varovaisempi laittamaan Pyhää Henkeä tiettyyn muottiin, mikä mielestäni saattaa muodostua ongelmaksi henkikasteesta puhuttaessa. Pyhä Henki toimii niin monella tapaa ja haluaa kohdata meitä uudestaan ja uudestaan syvemmin ja syvemmin.

Annetaan siis Pyhän Hengen tehdä meissä lisää työtä! Hän haluaa aina viedä meitä lähemmäs Jeesusta ja jakaa auliisti lahjojaan.
Kirjoittanut: Stranger
« : 07.10.2012 - klo:15:27 »

Oletko jo saanut Henkikasteen?

Henkikaste on erillinen asia kuin vesikaste.

Kun ihminen kastetaan ja kun hän tulee uskoon, hän saa Pyhän Hengen, Jeesus tulee Pyhässä Hengessä asumaan uskovan sydämeen.

Mutta uskova  voi saada erillisen henkikasteen ("voiman korkeudesta") käsien päällepanemisen kautta niin kuin apostolit tekivät. Tällöin uskova saa voiman todistaa rohkeasti Jeesuksesta, kielilläpuhumisen tai profetoimisen armolahjan.

ap.t. 8:15-17
15 Perille tultuaan nämä rukoilivat Samarian uskovien puolesta, että he saisivat Pyhän Hengen.
16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen.
17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen.

ap.t.19:6
 ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

Vesikasteen ja Henkikasteen ei tarvitse tapahtua samaan aikaan. Vesi kasteen saaminen on kuitenkin edellytys henkikasteen saamiselle. Uskoontuleminen on myös edellytys henkikasteen saamiselle.

Uskoisin, että henkikasteen voi välittää kätten päälle panemisen kautta toisille uskoville vain sellainen uskova, joka on itsekin saanut henkikasteen.