Kirjoittaja Aihe: Kristityn/uskovaisen/uskovan määritelmä.  (Luettu 5337 kertaa)

Elfslayer

• Täysjäsen
    • Profiili
Kristityn/uskovaisen/uskovan määritelmä.
« : 06.01.2009 - klo:21:10 »
Sori kun en tiedä onko tällanen keskustelu jo.

Miten määrittelette sen, kuka kuuluu tähän otsikossa mainittuun ihmisryhmään?
Respect life, go vegan!

Murdoch

• Vieras
Vs: Kristityn/uskovaisen/uskovan määritelmä.
« Vastaus #1 : 07.01.2009 - klo:07:46 »
Kysymyksesi asettelu on harhaanjohtava. Ihminen ei katsos määrittele mitään, Jumala sen tekee

Elfslayer

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #2 : 07.01.2009 - klo:16:56 »
Niin, Jumala varmasti tuntee kaikki ja vain hänellä on tieto siitä, mitä ihminen on.

Mutta, kun joku puhuu että joku on uskovainen, mitä hän sillä tarkoittaa?
Respect life, go vegan!

Stranger

• Vieras
« Vastaus #3 : 07.01.2009 - klo:18:52 »
Mutta, kun joku puhuu että joku on uskovainen, mitä hän sillä tarkoittaa?
Näen asian niin, että jos joku sanoo itseään uskovaiseksi, niin hän on kiinnostuneempi uskonasioista kuin tapakristitty (joka sanoo uskovansa Jumalaan, mutta ei sillä tavalla "harrasta" niitä). Eli siis mielestäni tapakristityt ovat niitä, jotka käyvät kirkossa joskus ja jouluna eivätkä mielellään puhu uskonasioista, koska pitävät niitä täysin henkilökohtaisina asioina, joista on sopimatonta puhua muiden kanssa. Tapakristittyjä ei myöskään "hetkauta" niin paljoa raamatunkäskyt kuin uskovia esim. alkoholin juominen ja esiaviollinen seksi.

Mutta mielestäni kukaan toinen ei voi määritellä onko joku uskovainen vai ei. Parhaiten selviää, kun kysyy. Olen huomannut, että tapakristityt tuovat itse esille, että eivät ole uskovaisia/uskovia vaikka uskovat. 

sannis

• Vieras
« Vastaus #4 : 07.01.2009 - klo:19:31 »
Eiks kristitty oo sillon, kun ottaa Jeesuksen sydämeensä. (Luterilainen yms. kun liittyis kirkkoon yms.)  Tapakristitty on se, joka elää kristillisiä tapoja, muttei ole joko tehnyt ratkaisua tai ainakaan elä sen mukaan. Uskovainen elää uskoaan niin että se näkyy muille, esim käymällä srk:n toiminnassa tai "julistamalla" sanaa (esim vaan puhuis koulussa Jumalasta") ja uskossa on, kun uskoo Jumalaan.

Näin itse ajattelen.

Ei sit' toisen sydämen tilaa voi tietää, joskus tuntuu ettei oo varma omankaan sydämen tilasta, mutta ihminen tykkää luokitella muita.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #5 : 07.01.2009 - klo:20:50 »
Ajattelen siis niin, että on  1) niitä, jotka ei usko mihinkään 2) niitä, jotka uskoo epäjumaliin 3) tapakristittyjä, jotka uskoo Jumalaan 4) uskovaisia.

Ja kaksi jälkimmäistä voi luokitella kristityiksi. Kaksi jälkimmäistä erotan omiksi "luokikseen" vain sen takia, että tapakristitty ei miellä itseään eikä halua "leimautua" uskovaiseksi.

Sir JoN

• Jäsen
  • **
  • απολογία
    • Profiili
    • Facebook
« Vastaus #6 : 07.01.2009 - klo:23:55 »
Siis, tämähän on kohtuullisen yksinkertainen; Kristitty = Jeesuksen Kristuksen seuraaja (vain uudestisyntyneet, eivät ns. uskonnolliset). Google on aina hyvä ystävä ja Websterin sanakirjan mukaan kristitty on “henkilö, joka tunnustaa uskoa Jeesukseen Kristuksena tai uskoa Jeesuksen opetuksiin perustuvaan uskontoon.”

http://www.gotquestions.org/Suomi/kuka-kristitty.html
"When I get sad, I stop being sad & be awesome instead. True story"

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.01.2009 - klo:01:24 »
Valitettavasti monesti toiset "uskovat" on määrittelemässä toisia uskovia. Usein myös toiset uskovat on määrittelemässä ulkopuolella olevia. Sitä tapahtuu liikaa. Jos pointtina näet on korostaa itseään ja paremmuuttaan menee pieleen. Sitä vaan ei usein myönnä itselleenkään. Siihen olen liian usein syyllistynyt itsekin. Pitänyt muita jotenkin tyhminäkin. Ihan turhaan. Tyhmää on pitää muita tyhminä On asioita kirkastunut moniakin.

Uskovasta vuotaa Kristuksen rakkaus ylitse vuotavasti kaikkialle.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

sukkanauhakäärme

• Vieras
« Vastaus #8 : 08.01.2009 - klo:18:07 »
Mun mielestä tapakristityiksi lasketaan nekin, jotka kuuluu kirkkoon ja menee sinne kerran vuodessa jouluna. Ei niin väliä, että uskooko se. Siinähän sen nimen "ydinkin" on TAPAkristitty.

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #9 : 08.01.2009 - klo:18:31 »
Mun mielestä kristitty ja uskovainen eroo toisistaan todella paljon. Kristitty on pikemminki nimi tälle meidän uskonnollemme.   
Uskovainen on se, joka on tehnyt ratkaisun ja ottanut Jeesuksen vastaan.

Itte törmään tosi usein noihin ketkä kutsuvat itseään kristityiksi.. He uskovat että kaikki pääsee taivaaseen, eikä Jumala
osaa vihata..
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #10 : 08.01.2009 - klo:20:47 »
Kristitty-sanaa käytetään kyllä myös uskovaisista. Usein sellaisessa ympäristössä, jossa muut eivät ole kristittyjä/uskovaisia (kuten ateistinen ympäristö, muut uskonnot jne.).

Alkuperäinen nimitys uskovaisillehan oli kristitty (Antiokiassa Kristukseen uskoville ensiksi keksittiin tämä nimi).
MaryMagdalene

Aani

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #11 : 08.01.2009 - klo:20:48 »
Niin. Ei mikään helpoin kysymys, eikä varsinkaan helpoin vastaus. "Uskovia" on niin monenlaisia:

1) Uskova, joka uskoo Jeesukseen, usko näkyy teoissa, ja on hänen kohdallaan totta.
2) Uskova, joka uskoo Jeesukseen, usko näkyy teoissa, ja on hänen kohdallaan valetta.
3) Uskova, joka ei usko Jeesukseen, usko ei näy teoissa, ja on hänen kohdallaan totta.
4) Uskova, joka ei usko Jeesukseen, usko ei näy teoissa, ja on hänen kohdallaan valetta.

Se on tosi vaikee nähdä joistakin ihmisistä, et ne on uskovia. Uskova on kuitenkin mun mielestä se, joka sydämessään uskoo ja et se usko näkyy. Jollakulla se usko näkyy joka päivä, jollakulla kerran vuodessa. Ihminen on kuitenkin tosi huono sanoon toisesta, onko tämä uskova, varsinkaan jos ei ole tämän kanssa paljoakaan tekemisissä. Jotenkin koen, et vaikka me ei voida nähdä toisista ihmisistä, onko ne uskovia, mutta me voidaan parhaan mukaan yrittää tehdä niistä sellasia! ;D Se että pitää huolen omasta uskostaan ja kertoo muille ihmisille Jumalan ihmeellisyydestä on se, millä me voidaan ihmisistä uskovia tehdä - tai ei me, vaan Jumala. :)

Musta on joka tapauksessa tosi siistiä sanoo, et "Olen kristitty." Mulle itelle se ei oo vaan se, että "olen kristillisen uskon kannattaja", vaan siihen sisältyy koko se juttu, mitä kristinusko ja sitä kautta Jumala mulle antaa. Onhan se toki vähän hassua, et se kuulostaa oudolta, et sanoo olevansa kristitty, vaikka Suomessakin joku 90% on kristittyjä. Heh.

Jea, olipa jäätävä viesti, mut tällä mennään. ;D

Stranger

• Vieras
« Vastaus #12 : 08.01.2009 - klo:22:23 »
Kristitty-sanaa käytetään kyllä myös uskovaisista. Usein sellaisessa ympäristössä, jossa muut eivät ole kristittyjä/uskovaisia (kuten ateistinen ympäristö, muut uskonnot jne.).

Tästä tuli mieleen, että tuo kristitty sana on kärsinyt vähän inflaatioita esim. muslimikulttuurissa saatetaan stereotyyppisesti ajatella, että kristityt on aikas kevytkenkästä ja vapaamielistä porukkaa. Ja asenteet on saattanut lähteä liikkeelle niinkin tyhmistä asioista kun jostain saippuasarjoista tai elokuvista (jos jollain hahmolla niissä roikkuu risti kaulassa jne.)

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #13 : 08.01.2009 - klo:23:23 »
Tästä tuli mieleen, että tuo kristitty sana on kärsinyt vähän inflaatioita esim. muslimikulttuurissa saatetaan stereotyyppisesti ajatella, että kristityt on aikas kevytkenkästä ja vapaamielistä porukkaa.

Jep, saatetaan ajatella, että länsimaalainen ja kristitty on synonyymeja. Tai vastaavasti me ajattelemme usein että jokainen arabi on muslimi.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

mauzi

• Tulokas
  • *
  • peace all
    • Profiili
« Vastaus #14 : 09.01.2009 - klo:00:02 »
uskovainen tarkottaa että uskot johonkin voisi sanoa (""uskoon taipuvainen"") kaikki ihmiset on uskovaisia johonkin ei ole ihminen jos ei usko mihinkään