Kirjoittaja Aihe: Kuurosokea..  (Luettu 5654 kertaa)

Jukka^^

• Täysjäsen
    • Profiili
Kuurosokea..
« : 04.09.2006 - klo:22:44 »
Hmm.. täällä diakissa ollessani meilläpä on eräs sokea tyttö opiskelemassa, ilmeisesti Raamatun peruskurssia. Kuitenkin hänet nähdessäni minulle tuli mieleen, että miten käy ihmisille, jotka ovat syntymästään asti kuurosokeita. Miten he voivat kuulla/nähdä evankeliumin ja miten Jumala nämä ihmiset tuomitsee? Onko tuomiotapa samanlainen kuin niille, jotka eivät koskaan kuule evankeliumia? Eli joku roomalaiskirjeen kohta, et ne tuomitaan omantuntonsa mukaan... ?

Tämä todella askarruttaa mua. Pelottavaa, jos ihmiset joutuu helvettiin siks, että ovat syntyneet ns. 'viallisina.'
Saarn. 3:11 "Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua."

tuomast

• Jäsen
  • **
  • Fresh
    • Profiili
Vs: Kuurosokea..
« Vastaus #1 : 05.09.2006 - klo:00:18 »
Jumala tietää mitä tekee,
mun mielestä on turha lähtee tommosia asioita edes spekuloitteen, ei ne meidän käsissä ole.   :-\

Didymos

• Vieras
Vs: Kuurosokea..
« Vastaus #2 : 09.11.2015 - klo:19:13 »
Tiiän että tämä on vanha viesti mutta kannattaa sitä vastata.

miten käy ihmisille, jotka ovat syntymästään asti kuurosokeita...Onko tuomiotapa samanlainen kuin niille, jotka eivät koskaan kuule evankeliumia? Eli joku roomalaiskirjeen kohta, et ne tuomitaan omantuntonsa mukaan... ?

omasta mielestäni tuon omantunnon mukaan tuomitseminen olisi sinällään hyvä tapa. Lewisin Narnian viimeinen taistelu-kirjassa Lewis tiivistää tämän ajatuksen lauseesen: "etsiessäsi Tarsia niin uskollisesti ja näin kauan, olet etsinyt minua" tai suunnilleen tuonne päin. Nämä sanat kirjassa sanoi Aslan eräälle miehelle joka oli palvonut Aslanin vihollista koko ikänsä ja siksi kuului kadotukseen.

Miten he voivat kuulla/nähdä evankeliumin ja miten Jumala nämä ihmiset tuomitsee?

Tämä todella askarruttaa mua. Pelottavaa, jos ihmiset joutuu helvettiin siks, että ovat syntyneet ns. 'viallisina.'

Henkilökohtaisesti sanoisin, ettei evankeliumin kuulemisen kannalta aistihavainnoilla ole väliä. Se, miten kuurosokeat saavat evankeliumin-jos saavat, on tosin ihmisille arvoitus. Kuitenkin minulle on tullut käsitys Jeesuksen ihmeteoista, että ihmisen oma usko parantaa hänet. Näin muunmuassa kun Jeesus parantaa sokean miehen.
Mutta jos kerran Jumala saa aasin puhumaan arameaa niin kyllä hän halutessaan saa annetuksi evankelimin vaikka koomassa oleville.