Kirjoittaja Aihe: Sukupuolta vaihtava pappi  (Luettu 8195 kertaa)

Annastiina

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Sukupuolta vaihtava pappi
« : 12.11.2008 - klo:18:56 »
En tiedä kuinka moni sattui huomaamaan tämän päivän aamulehdessä (Al. 12.11.) aikas kiinnostavan jutun:
Sukupuolta vaihtava pappi ei irtisanoudu vielä

Eli, Imatran seurakunnan 54-vuotias kirkkoherra on aloittamassa vuoden vaihteessa hoidot, joiden avulla hän muuttuu miehestä naiseksi. Ja samalla vaihtaa myös nimensä naisen nimeksi.

Kirkkoherra itse sanoo haastattelussa, ettei aio luopua kirkkoherran virasta, ellei se ole Imatran seurakunnan edun mukaista. Mikkelin hiippakunnan piispa on itse sitä mieltä, että ko.kirkkoherra ei voi jatkaa kirkkoherran virassa. piista painottaa, että laki ei estä pappia jatkamassa virassaan, mutta käytännössä edellytykset puuttuvat.

Omasta mielestäni tämän on perin eriskummallista, eikä tälläisesta ihan joka päivä kuule, niin ajattelin pistää tämän tänne ja kyselle muiden mielipiteitä ja ajatuksia, siitä pitäisikö kirkkoherran erota ja muutenkin siitä että pappi vaihtaa sukupuoltaan. Joten alkakaahan raapustelemaan.
Jaak 1:8 - kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään.

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Sukupuolta vaihtava pappi
« Vastaus #1 : 12.11.2008 - klo:19:12 »
Vaihtaa sitä sukupuoltaan moni muukin. Se onkin taas oma juttunsa.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Gethsemane

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.11.2008 - klo:19:15 »
Mielestäni on vähän naurettavaa, että kirkkoherra vetäisee tuollaisen teon, koska silloinhan hän myös sotii oppiensa vastaan. Jumalahan loi ihmisen mieheksi ja naiseksi, miksi siis ihmisen pitä tunkea lusikkansa siihen sekaan ja alkaa päättää mikä tahtoo olla?
Ps. 51:5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 12.11.2008 - klo:22:45 »
Jep... ja yks pointti on et Jumala loi mieheksi ja naiseksi näiden elääkseen perheenä, niin mitä mahtavat tämän kirkkoherran lapset (3 kpl) ajatella, kun yhtäkkiä ei enää olekaan isää vain äiti ja.. äiti? vai isä? vai mikä? :-\
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.11.2008 - klo:01:42 »
Totta nää kaikki aspektit. Mikä hommasta tekee hankalan on ettei kaikesta tiedoistaan huolimatta nämä osin identiteettiin liittyvät kysymykset ole aina itse kohteelle helppoja.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

mauzi

• Tulokas
  • *
  • peace all
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.11.2008 - klo:07:21 »
huhhuh siinä on kirkkoherralla päässä vikaa ehkä se kokee et jumala haluu sen olevan nainen mut jos näin olis niin kyllä se jonain yönä nukkuessaan vaan muuttuis
'

Kätsy

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #6 : 13.11.2008 - klo:09:50 »
Kysyin Nettipapilta asiaa, niin kannattaa katsoa Markon vastaus. Aihe on "Sukupuoltaan vaihtava pappi".

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.11.2008 - klo:09:55 »
Olen tuollaisten kanssa keskustellutkin. Siinä on juttu jota ei voi käsittää sivullinen oikein miksi joku haluaa olla nainen jos on mies. Toisaalta on niitäkin tyttöjä jotka haluaa olla poikia. Siinä onkin tehtävää sukeltaa tyypin pään sisään. En silti usko, että hän luulee, että jumala haluis hänen olevan nainen. Hän kokee, että jumala teki virheen kun hänet mieheksi teki. Sisällään hän on kateellinen naisille erinäisistä syistä. Yksilöllisiä nekin. Eihän tämä jumalan tarkoittamaa ole. Se on selvä. En väitäkään. Pohjaa silti osin siihen kun hän tavallaan arvatenkin kokenut jo nuorena, ettei osaa/halua jne täyttää miehekkyyteen määriteltyjä asioita se ahdisti kun taas tietyt naiseuteen liitetyt asiat vetosivat. Olisi ollut hyvä hakea tuohon apua aikanaan. Vaan se on kovin hankala myöntää. Kun kertoa saisi siitä olisi jo apua tuossa jamassa olevalle tyypille.
Ymmärrettävää on kun tässä kulttuurissa tuollasia ei ole juurikaan ne on outoja asioita. Toisin kuin vaikka Intiassa ja Thaimaassa noita on vaikka kuinka. Kerran sain tilaisuuden jututtaa meinaan tyyppiä joka oli itsensä leikkauttanut miehestä naiseksi. Kyselin sitten ihan kaiken mitä vaan kuuna päivänä saatoin keksiä. Kyllä se kerto.

Tosin hengelliseltä aspektiltaan moni tuollanen ei mielellään halua uskosta kuulla.

hmmh

• Vieras
« Vastaus #8 : 13.11.2008 - klo:19:47 »
Jep, sen enenmpää muuhun kommentoimatta. Aika mielenkiintonen näkökulma mauzilla, itse en kuitenkan näe tuota yöllä nukkuessa muuttumista mitenkään minään. Eikös nyt ole muitakin esimerkkejä siitä miten jumala toimii ihmisten kautta, eikä muuta asioita suoraan. Niinkun tässä nyt voitaisiin ajatella, että jumala antaa keinot muuttaa itsensä. Ja myönnän, että on kyseenalaista käytöstä kirkkoherralta minunkin mielestäni. En silti lähtisi tuomitsemaan, ei ole minun asiani, vaan kyseisen kirkoherran ja jonkun suuremman.

mauzi

• Tulokas
  • *
  • peace all
    • Profiili
« Vastaus #9 : 14.11.2008 - klo:11:59 »
mm aivan sitä tossa itsekkin rupesin miettimään ja ihan oikeessa oot munkin mielestä että herrahan ne keinotkin on antanut. ja herran tiet ovat tuntemattomat. ja jokatapauksessa eihän se meiän asia oo tuomita ...

ohikulkija

• Vieras
« Vastaus #10 : 19.11.2008 - klo:20:39 »
Oikea termi on sukupuolenkorjausleikkaus, ei -vaihdos.

ohikulkija

• Vieras
Vs: Sukupuoltaan vaihtava pappi
« Vastaus #11 : 19.11.2008 - klo:20:43 »
Ei ole olemassa transseksuaaleja, vain transsukupuolisia. Jos siis aijot aiheesta myöhemmin puhua, on viisasta ja korrektia käyttää oikeita termejä.
Ei ole enää olemassa sukupuolenvaihdosleikkauksia. Oikea termi on sukupuolenkorjausleikkaus.

Sir JoN

• Jäsen
  • **
  • απολογία
    • Profiili
    • Facebook
« Vastaus #12 : 19.11.2008 - klo:21:03 »
Oikea termi on sukupuolenkorjausleikkaus, ei -vaihdos.
Itseasiassa ei ole, koska kyseisellä asialla ei ole mitään tekemistä sukupuolen tai seksuaalisuuden kanssa, vaan kyseessä on puhtaasti psykologinen ja mielenterveydellinen ilmiö. Lisäksi se on terminä "vaihdos" aivan siitä syystä, ettei jo täysin toimivaa elintä tarvitse korjata ... vika kun on päässä (tarkkaan ottaen ihmisen psyykkeessä) , ei elimessä. ;)
« Viimeksi muokattu: 19.11.2008 - klo:23:13 kirjoittanut Sir JoN »
"When I get sad, I stop being sad & be awesome instead. True story"

ohikulkija

• Vieras
« Vastaus #13 : 20.11.2008 - klo:12:10 »
kyseessä on puhtaasti psykologinen ja mielenterveydellinen ilmiö

Mihin perustat väitteesi? Ihmisyys on aivoissa ja mielessä, ei ruumiissa. Vai onko sinun mielestäsi esim kädettömänä syntynyt ihminen vailla ihmisyyttä? Jos siis ruumis mielestäsi määrittää ihmisyyden.

Kehoitan tutustumaan Transtukipisteen sivustoihin, sieltä saa ajankohtaista tietoa, ei asenteellista.

Dude

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #14 : 20.11.2008 - klo:12:36 »
ei tämä normaalia touhua ole että vaihdetaan sukupuolta noin vain tai ylipäätään että vaihdetaan ...halutaan tsekata että miltä nyt on olla nainen ..jos en mä tykkää olla nainen niin vaihdetaan taas mieheksi tai sit ollaan "molempia" yhtä aikaa eli transseksuaali

ei nämä varmasti helppoja kysymyksiä kyseisille henkilöille ole mutta syntiä vastaan pitää taistella

tästäkin yritetään tehä nykyaikaa
« Viimeksi muokattu: 20.11.2008 - klo:12:59 kirjoittanut Dude »
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima