Kirjoittaja Aihe: homeopatiasta  (Luettu 6404 kertaa)

Annika

• Tulokas
  • *
    • Profiili
homeopatiasta
« : 15.08.2006 - klo:20:00 »
Mikä on kanta homeopaattiseen hoitoon/ homeopaattisten valmisteiden käyttöön? Jotkut tuntuvat hyväksyvän hoidon ja toiset ei, oma pää on pyörällä.

Sen verran taustaa voin kertoa, että perheemme haluaa elää Jumalan tahdon mukaisesti. Liittyykö homeopaattisten valmisteiden käyttöön jotain henkimaailman juttuja, magiaa tms. kristinuskon vastaista?

Jukka^^

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: homeopatiasta
« Vastaus #1 : 19.08.2006 - klo:11:10 »
Tuli mieleen vähäse niiku ois jotain 'epäjumalille uhrattua lihaa,' mutta käsittääkseni Paavali antaa tähänkin: 1. Kor 8:4-13. Voi olla aika kaukaa haettua, mutta ehkä ideaa voi jotenkin juontaa tästä.

"Epäjumalille uhratun lihan syömisestä sanon näin: Me tiedämme, ettei epäjumalia ole olemassa, on vain yksi ainoa Jumala. Onhan tosin sekä taivaassa että maan päällä niin sanottuja jumalia, moniakin jumalia ja herroja, mutta meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki lähtöisin, ja hänen luokseen olemme matkalla. Meillä on vain yksi Herra, Jeesus Kristus. Hänen välityksellään on kaikki luotu, niin myös meidät. Mutta kaikilla ei tätä tietoa ole. Tottumuksesta epäjumaliin jotkut lihaa syödessään edelleenkin ajattelevat, että se on epäjumalille uhrattua, ja tämä tahraa heidän epävarman omantuntonsa. Ei ruoka vie meitä lähemmäs Jumalaa. Emme menetä mitään, jos jätämme syömättä, emmekä voita mitään, jos syömme. Pitäkää kuitenkin huoli siitä, ettei tämä teidän vapautenne saa heikkoja kompastumaan. Jos heikko veljesi näkee sinut, jolla on tietoa, aterialla epäjumalan temppelissä, eikö hänen omatuntonsa saa tästä tukea siihen, että hänkin voisi syödä uhrilihaa? Näin sinun tietosi vie tuhoon tuon heikon, oman veljesi, jonka vuoksi Kristus on kuollut. Kun te tällä tavoin teette syntiä veljiänne vastaan ja haavoitatte heidän horjuvaa omaatuntoaan, teette syntiä Kristusta vastaan. Näin ollen: jos ruoka viettelee veljeni syntiin, en ikinä enää syö lihaa, jotta en viettelisi veljeäni."
« Viimeksi muokattu: 04.09.2006 - klo:10:01 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Saarn. 3:11 "Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua."

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.08.2006 - klo:14:32 »
Jukka, minusta new age ja 'epäjumalia ei oikeasti ole' ovat eri asia. Epäjumalia ei tosiaankaan ole olemassa, mutta pimeitä henkiä on. Niihin ei kannata tutustua. 5 Moos. 18: 10-14.

Sitten on se pointti, ettei homeopatia kestä kriittistä eikä tieteellistä tarkastelua. Ainoaksi vaikutusmekanismiksi jäävät usko ja henkimaailma.

Yksi osoite on
http://www.evl.fi/kkh/kuo/klk/uu/luontais.htm

Nimim. aikanaan riittävästi new ageen tutustunut >:(
MaryMagdalene

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.08.2006 - klo:20:13 »
Ihan mie vaan sillä, kun homeopatiassa yritetään parantaa ’samanlainen samanlaisella’, eli otetaan jotakin ainetta ja tehdään siitä laimennos ja tätä sitten ’potentoidaan’ (ravistellaan ja mitä kaikkea). Koko jutun juju on, että mitä suurempi laimennos (mitä laimeampi liuos), sitä tehokkaampi lääke. Jokainen tajuaa, että jos laimennos on esim. 1: 1,000,000, ei siinä enää ole jäljellä yhtään molekyyliä sitä vaikuttavaa ainetta. Eli homma perustuu magiaan: potentointi on se joka ratkaisee, ei lääkeaine. Ihan eri asia sitten on, että Jumala on luonut kasveja, joilla on hyviä lääkinnällisiä vaikutuksia (esim. piharatamon lehdellä desinfioivia vaikutuksia). Niitä vain ei pidä eikä kannata käyttää taikuudessa, mikäli kristillisiä periaatteita haluaa seurata.

Tällaisia mietin... :)
MaryMagdalene

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 04.09.2006 - klo:10:16 »

Hei Annika!

Kysyit aiheesta, josta en tiedä käytännössä mitään. Ainoa asia, jonka olen kuullut eräältä homeopatiassa käyvältä ihmiseltä, on juuri tuo yksityiskohta, jonka MaryMagdalene kertoi lääkkeen laimentamisesta.

Maailma on ylipäätään täynnä asioita, joihin ihmisen järki ei osaa sanoa mitään varmaa. Vanha kansa on huomannut, että ukkosella ei kannata vispata kermaa - vaikkei ole osannut perustella sitä tieteellisesti. Samoin joidenkin viljelytoimenpiteiden on nähty toimivan paremmin joissain tietyissä kuun kierron vaiheissa. Osa näistä voi olla vain uskomuksia ja osa oikeasti vuoroveden tavoin kuusta johtuvia asioita.

En osaa sanoa, kumpaan näistä homeopatia kuuluu. MaryMagdalenen esittelemä linkki vaikutti erittäin hyvältä. Siinä ei otettu kantaa, voiko homeopatia olla oikea ja toimiva hoitomuoto. Asiaa käsiteltiin siten, että kristityn kannalta merkittävää on, mitä hoidon ohessa halutaan hoidettavalle antaa. Jos homeopatia on puhtaasti kokemukseen perustuvaa laimennetuilla liuoksilla hoitamista, niin se ei ole pahaa ja väärää - vaikka oudolta se tuntuisikin. Silloin se menee alueelle, josta Jukan esittelemä Raamatun lainaus puhuu. Jos taas kyseessä on henkimaailmaan ja energiakenttiin yms. perustuva hoitomuoto, se menee alueelle, jonka Raamattu kieltää.

Palaan aiheeseen, jos viisastun tästä lisää.
Marko Sagulin

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #5 : 04.09.2006 - klo:12:08 »
Olisikin rasittavaa jos jokaisen jutun alkuperä kaikkineen tulis tutkia. Joskus se kyllä valaisee. Sen verran papille että viittasit biodynaamiseen viljelyyn. Siinä uskotaan joo ajan ja kulman ja paikan vaikuttavan siemenien kasvuun kun ne on onton lehmän sarven sisällä ja se sarvi kanavoi kuun energiaa. Itsessään sen takana on kaikenlaisia pakanallisia uskomuksia ,mutta ei niistä tähän. Jos kaiken tekemisen sillä perustein päättäisi ei periaatteessa vois mitään tehdä. Siihen paavalikin sanoi. Kaikki on minulle sallittua mutta kaikki ei ole minulle hyväksi. Sekä muita samansuuntaisia asioita. Mitä kenelläkin omatunto ja sana sanoo asiasta ja jumala vahvistaa.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #6 : 04.09.2006 - klo:12:28 »

Moottorisahalle, moi!

Itse asiassa en ajatuksissani mennyt ihan noin pitkälle tuon biodynaamisen viljelyn suhteen. Puhuin enemmänkin vanhan kansan perimätiedosta siinä, mihin kuun kierron aikaan on parasta kylvää mitäkin kasvia tai jotain vastaavaa. En tarkoittanut sellaista menoa, jossa tosiaan käytettäisiin lehmän sarvia tai muita taikakaluja. Ne ovat mielestäni selvästi vääriä asioita.
Marko Sagulin

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #7 : 04.09.2006 - klo:20:04 »
Minä henkilökohtaisesti taas mieluiten haluan toimia parhaan kykyni mukaan sen tiedon perusteella, mikä minulla on. Jos olen jostakin saanut tietoa tai ymmärrystä, silloin minun olisi turha heittäytyä tyhmäksi, sulkea silmäni ja korvani ja mennä uskomushoitoihin, -menetelmiin tai muihin sellaisiin. :)

Ja biodynaaminen viljely on kyllä sitä mitä Moottorisaha sanoi, ei sitä mitä sinä ajattelit, Marko.
MaryMagdalene

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 05.09.2006 - klo:01:35 »

Ilmeisesti olen ollut jälleen varomaton tai sitten olemme eri aaltopituuksilla. En ole missään vaiheessa yrittänyt puhua biodynaamisesta viljelystä. Itse asiassa tässä keskustelussa olen kuullut koko sanan ensimmäistä kertaa. En siis väitä tietäväni, mitä se on. Puhuin vain siitä, että vanhalla kansalla on ollut joitain käsityksiä viljelystä esimerkiksi kuun kierron suhteen, ja että nämä käsitykset saattavat olla oikeaa kokemuksen tuomaa tietoa tai uskomusta. Moottorisaha luuli minun viitanneen biodynaamiseen viljelyyn, mutta sitä en ole tehnyt, sikäli kun vieläkään tiedän, mitä se on.
Marko Sagulin

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #9 : 05.09.2006 - klo:09:08 »
OK, sorry.
MaryMagdalene

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #10 : 06.09.2006 - klo:00:45 »
En luule mitään. Tiedän kaiken. Vitsi.
Kuun kiertoihin liittyvät asiat viljelyssä on todella ollut uskomuksia ja rituaaleja joiden alkuperä on muualla. En aio pitää luentoa. Mutta todellista vaikutusta kunnolla sillä ei ole. Siitäkin voi keskustella. Silti mainitsemasi kuuasia on nykyään tieteellistet nimellä biodynaaminen viljely ja lisätty sille puitteet missä se on sitä. Paljon nykyään tieteellistetään pakanuutta. Esimerkkinä Gaia-hypoteesi. ELi kuten on ton nimen alla esitetty ,että maa on elävä orgaismi. Ley-linjoineen jne... En jaksa lisää selittää. Pointti on että osa asioista esitetään nykyään tieteellisemmin ja viettomassa asussa ,että se vaikuttaa harmittomalta vaikka alkuperä on muuta.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Annika

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #11 : 06.09.2006 - klo:14:19 »
Niin...Tässä kävi niin, että lopetimme homeopatiakokeilut lyhyeen...
Mielenkiintoista on se, että ennen kuin kuulin homeopatian "vaaroista", näin unta, jossa oli jokin pelottava hahmo ja unessa tiesin että se liittyy jotenkin homeopatiaan. En (tietenkään) kertonut unesta siinä vaiheessa kenellekään mitään. Tämä uni toistui kolmena yönä. Muutaman päivän kuluttua kerroin uskovalle ystävälleni, että perheessämme kokeillaan homeopaattista valmistetta, ja tämä ystäväni sitten kehoitti meitä olemaan varovaisia homeopatian kanssa. Tiedän kuitenkin uskovia, jotka ovat käyttäneet/käyttävät homeopaattisia valmisteita eivätkä pidä niitä kristitylle epäsopivina ja sitten on taas niitä, jotka ovat ehdottomasti vastaan.
Omien kokemusten jälkeen jäi tunne, että niihin liittyy jotain pimeää. Enkä minä/perheemme halua olla pimeän puolella.

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #12 : 06.09.2006 - klo:14:37 »
Niin, olennaistahan homeopatiassa on, että 'lääke'aineeseen ladataan energiaa.>: Mitä energiaa se on, sen voi jokainen mielessään pohtia ja päätellä.
MaryMagdalene

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #13 : 06.09.2006 - klo:17:11 »
Annika,

ehkä sillä, mitä koit homeopatian ’pimeydestä’, on jotakin tekemistä sen perustajan Samuel Hahnemannin kanssa. Hän kun oli vapaamuurari, tutki esimerkiksi Paracelsuksen salatieteellisiä teoksia alkemiasta, ja hänen ajatuksensa ’samanlaisen parantamisesta samanlaisella’ perustui sellaisiin kuin Delfoin oraakkelin antamaan ’tietoon’, hindulaisiin teksteihin Intiasta ja taolaisiin teksteihin Kiinasta (tosin Hippokrateenkin ajatuksiin)... Hahnemann oli kyllä uskonnollinen mutta deisti (”Jumala on alussa luonut maailman, mutta jättänyt sen sitten oman onnensa nojaan”), ei kristitty, ja tämä kai liittyi hänen vapaamuurariuteensa ja silloin muodissa olleeseen luonnonfilosofiaan, jossa Jumala oli lähinnä suuri periaate.

Hahnemann tiesi itse, että laimennusten tekemisen jälkeen alkuperäisestä aineesta ei voi käytännössä enää olla jäljellä yhtään molekyyliä, mutta väitti, että tehokas ravistelu tai hienontaminen luo aineeseen hengen kaltaisen olemuksen, joka pystyy parantamaan, koska se elvyttää ihmiskehon ’vitaalivoiman’. 'Lääkkeet eivät vaikuta kemiallisesti, vaan dynaamisten voimien avulla, ja ne voimat lisääntyvät, kun laimennetaan.'

Nykyään, kun tunnetaan kemian lait, homeopatiassa sitten väitetään, että laimennin vesi (tai vaikka alkoholi) kantaa muistia ja aineesta jää siihen muistijälki, joka vaikuttaa, vaikka ainetta ei enää olisi! Valitettavasti vain on niin, ettei vedellä ole muistia, mutta kylläkin astiasta, ilmakehästä ja maasta tulleita epäpuhtauksia.

Väitetään myös, että homeopaattiset lääkkeet toimivat samalla tavalla kuin rokotteet: ovat (mini)ärsykkeenä, joka herättelee ihmisen immunologisen vasteen. Mutta: rokotteissa on paljon suurempia määriä aktiiviaineita, jotka voidaan mitata, ja ne tuottavat oikean  immuunivasteen, joka voidaan mitata.

Homeopatia perustuu tieteellisesti aivan paikkansa pitämättömille oletuksille. Sitä vain ihmiset haluavat, koska pelätään kemiallisten lääkkeiden ’kovuutta’. Ja sittenhän ajatellaan, että homeopatia se paransi, koska valtaosa sairauksista paranee kumminkin itsestään aikaa myöten.

Eli vaikka emme voi tietää kaikesta niin kuin Moottorisaha sanoi emmekä joka sekunti olla varpaillamme, luulen että kannattaisi olla kaukaa viisas eikä hyväksyä kaikkea, mikä puetaan tieteelliseen pukuun tai millä sanotaan tehtävän hyvää. (Ja hyvän kanssa on vähän niin ja näin, sillä homeopatiassa rahaa palaa.)
 :-\
« Viimeksi muokattu: 07.09.2006 - klo:13:38 kirjoittanut MaryMagdalene »
MaryMagdalene

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #14 : 06.09.2006 - klo:20:20 »
Tätäpä se on. Jopa sairaskorvauksen saaminen voi olla siitä kiinni käykö homeopaatilla. Eräs kaveri joutui työpaikalla onnettomuuteen jossa osin invalidisoitui. No ei saanut korvausta ellei käynyt homeopaatilla.
Ölytöntä mutta osoittaa kuinka sen teho on manipuloitu ihmisten mieleen.