Kirjoittaja Aihe: Gospel  (Luettu 9422 kertaa)

Suvi

• Konkari
    • Profiili
Gospel
« : 04.08.2006 - klo:10:40 »
joo elikkäs aattelin kysyä teidän mielipiteitä tälläsestä aiheesta, ku gospel... meinaan ku joittenkin (uskistenkin) mielestä gospelin kuuntelu on väärin, mut mä en ainakaan tajuu mitä väärää siinä vois olla...http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=124&conference=4500000000000466&posting=22000000017710390

Tossa on esimerkiks yks linkki josta löytyy syitä et gospel on väärää, mut se mitä tosta keskustelusta oon jaksanu lukee, ei oikeen vakuuta mua...  :-\
Joo eli tää on varsinainen aihe mut gospelista saa puhua muutenkin... :D
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Pinju

• Tulokas
  • *
  • <:
    • Profiili
Vs: Gospel
« Vastaus #1 : 04.08.2006 - klo:13:02 »
Öh.

"En ole mikään gospel-fani ja mun mielestä nuorten tapahtumat pyörii ihan liikaa gospelin ja bändien ympärillä, mikä vie huomion pois Sanasta."

No voi kumma. Eikö evankeliumia sitten voi levittää musiikilla .______.

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.08.2006 - klo:15:48 »
...samaa mieltä, Sanaa voisi levittää gospelilla niillekin jotka eivät sen pariin muuten eksy...
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Roman

• Vieras
« Vastaus #3 : 04.08.2006 - klo:21:10 »
Kuka keskittyy sanomaan enemmän kuin musiikkiin? Hyvin harva. Ne nuoret, jotka festareilla pyörivät, ovat siellä musiikin vuoksi, eivät kuolleen Jeesuksen. Musiikilla luodaan tunnetiloja, sanat ovat toissijaisena. Ihminen voi kokea siinä kuunnellessa "tunnetta", vaikka se onkin oikeasti peräisin vaikuttavasta musiikista, ei sanomasta. Kyseinen ihminen lähtee mitä todennäköisimmin hakemaan samanlaista fiilistelyä festareilta ja ihmekokouksista, kenties lopulta johtaen kokouksiin, jossa seurakuntalaiset pyörivät lattioilla ja äännehtivät kuin eläimet. Anteeksi niille jotka käyvät kyseisissä kokouksissa.

Ääriesimerkkinä olen kuullut sellaista "gospelia", jota olisin ihan hyvin voinut kuunnella vaikka Nightwishin konsertissa. Voitte kuvitella, että sanoma jäi hyvin hämäräksi. Kun kuulet jonkun sanovan, että "tämän yhtyeen sanoma todella vakuutti", voit olla melkein varma, että kyseinen ihminen puhuu yhtyeen musiikista, ei sanomasta.

Jukka^^

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.08.2006 - klo:10:19 »
Hmm.. emt. en sinällään usko että gospel-musiikki voi tuoda ihmisen uskoon, mutta uskon että kristillisillä sanoilla voi saada lohtua moneen hetkeen ja se auttaa selvittämään ihmisten kokemuksia Jumalasta. Mutta gospel-bändien työ on mielestäni vähintäänkin yhtä arvokasta kuin jonkun saarnasmiehen. Esim. The Road on kiertänyt 12v Suomea kertoen Jeesuksesta, täyspäiväsenä työnään. Ei ehkä musiikki ole tuonut ihmisiä uskoon, mutta esim. keikan jälkeen rukoileminen tai muu vastaava toiminta. Mielestäni gospel-musiikilla on erittäin paljon helpompi lähestyä ihmisiä, kuin pelkällä tiedolla, että Jeesus rakastaa. Mutta sekin on henkilökohtaista.

Väitän myös, että Romanin käsitys gospel-musiikista lienee aikasmoinen stereotypia. On idioottia ajatella, että kaikki kokevat tuon samallatavoin. Tottakai on myös niitä, jotka kuuntelevat gospelia vain hienojen sävelten takia, mutta itse en suinkaan kuulu siihen kategoriaan. Syy miksi kuuntelen suomigospelia on se, että englantia kuunnellessani en pääse kiinni sanoista, jotenka se on mulle vain sananhelinää. Suomigospelia kuunnellessa ymmärrän mistä on kyse. Siksi en kuuntele mm. ulkomaista gospelia. Ja jos kristillisellä sanomalla ei olisi mitään merkitystä ni kuuntelisin ihan yhtä hyvin Mikko Alataloa ku Terapiaa tai Rainia. Mutta ko sanat kertoo siitä, mikä o mulle tärkein ni se o kiva saada uutta spektriä omaan uskoonsa.
Saarn. 3:11 "Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua."

Roman

• Vieras
« Vastaus #5 : 06.08.2006 - klo:14:39 »
"Väitän myös, että Romanin käsitys gospel-musiikista lienee aikasmoinen stereotypia."

Kontekstista voit nähdä, että tarkoitin lähinnä Nightwish-tyyppistä vaikutusmusiikkia, en rippikoulussa kitaraa rämpyttävää pastoria. Kaksi ääriesimerkkiä jälleen, mutta kaikkea tuolta väliltä sitten. Nuorista kuuntelijoista tekemäni yleistys taas on vain yksinkertaisesti tosiasia. Nykyään on vallalla fiilistelykulttuuri. Jos kuulut niihin harvoihin, jotka välittävät enemmän lyriikasta kuin musiikista, niin olet sitten osa vähemmistöä.

martha

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #6 : 06.08.2006 - klo:19:52 »
Määkin taidan sitten olla vähemmistöä? Kannattaa joskus kysyä ihan oikeesti ihan oikeilta ihmisiltä, että miten ne mieltää tällaset asiat. Ettei vaan tuu väärää kuvaa, tässä tapauksessa nuorista kristityistä.
joku Vanhasen Martta

Roman

• Vieras
« Vastaus #7 : 06.08.2006 - klo:22:47 »
Minä en uskalla sanoa oletko, mutta sinä voit sen itsellesi selvittää. Ehkä oletkin erityinen. Vuosien kokemuksella kristitystä nuorisosta, ja nuorisosta yleensäkin, tuon kerroin.

Jukka^^

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #8 : 06.08.2006 - klo:23:15 »
Pläh. Tästä vois tehdä jonku gallupin.

Väitän, että jokainen hyväksi laskettava biisi vaatii vähintään nämä kaksi asiaa:
1. Hyvät sävelet/saundit
2. Hyvät sanat

Täytyy myöntää, että tuskin kuuntelisin gospelia, jos ne ois ihan kuraa biiseinäkin. Esim. vaikka virret ovat sanomaltaan järkeviä, en niistä silti piittaa, koska sävelet/saundit ei käy korvilleni. Mutta kun saundit on kunnossa ja sanat iskee, niin mielestäni silloin nimenomaan tuo sanoma puoltaa sävelten ohitse. Se on ennen kaikkea tärkeintä. Itse harvemmin kuuntelen mm. ylistys-musiikkia juuri siksi, etteivät sanat puhuttele itseäni. Kun kuuntelen jotain muuta gospel-bändiä, ei niin ylistyspitoista, niin mulle tulee kylmiä väreitä, kun tajuan taas palasen enemmän siitä, millainen Jumala todella on.

Täytyy myöntää, että itse en pidä oksennusmusiikkia (örinämörinää), nimenomaan sellaista, josta kuulija ei saa mitään selkoa (toisaalta itse genren ystävät saavat helpommin), gospelina, sillä sanat eivät anna mitään. Sama on myös 'instrumentaali'-gospelin suhteen. Lasken gospel-musiikiksi vasta sen, kun joku sanoillaan edes viittaa Jumalaan ja ilosanomaan Jeesuksesta. Tosin gospel-genressä voi irroitella moneen suuntaan.

En tiedä vastasiko tämäkään mihinkään. Pläh.
Saarn. 3:11 "Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua."

Dude

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #9 : 07.08.2006 - klo:00:02 »
miekin oon sit vähemmistöä..:/ 
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima

martha

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #10 : 08.08.2006 - klo:20:52 »
Heh, siihen ei taida mitään selvittelyjä tarvita, Roman. Kun sen jo tiedän. Ja ei, se ei todellakaan ole sun tehtäväs sanoo, mikä mun mielipide on:)
Romanille; ootko ollut sit nuorisotyöntekijä vai mikä, kun sulla on paljon kokemuksia kristityistä nuorista?
joku Vanhasen Martta

Roman

• Vieras
« Vastaus #11 : 09.08.2006 - klo:17:28 »
Martha: Joku sellainen. Sieltä ne kokemukset kuitenkin tulevat. En tosin näe syytä miksi se olisi kenenkään asia mitä teen tai olen tehnyt työkseni.

Jukka^^

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.08.2006 - klo:00:09 »
Mielenkiintoista vain, koska tuntuu oudolta, että joku random, jostain Suomesta, löytää jollekkin Kangasalan Seurakunnan foorumille kiusottelemaan nuoria kiperillä kysymyksillä. Tässä on koira haudattuna.

Roman

• Vieras
« Vastaus #13 : 10.08.2006 - klo:23:01 »
Olen ihan seurakunnan jäsen, kiitos vain. En ole koskaan antanut ymmärtää muuta. Minä en edes tunne sinua, enkä halua sinun kertovan minulle itsestäsi mitään, joten anna minunkin olla.

Oletin, että täällä voin esittää minua askarruttavia kysymyksiä, ja jakaa oman tietoni. Nuorille en ole niitä osoittanut. Jos kysymykset eivät miellytä niin niihin voi jättää vastaamatta tai ne voi poistaa.

Henkilökohtaiset tiedustelut voi osoittaa sähköpostiini, mutta en tule todennäköisesti vastaamaan. Gospelista enempää?

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #14 : 12.08.2006 - klo:13:33 »
Tälleen jälkikäteen kirjoitan ,että oon ollut jo vuosia Romanin kaa samaa mieltä ,että tämä on mennyt fiilistelyksi koko homma. Katson vain parhaaksi ,että en kaikkea tietämystäni tahän lataa musiikin neurologisista, psykologisista ja psykososiaalisista vaikutuksista.
Moni sanoo ettei ne kuuntele musiikkia etusijalla vaan sanomaa. Kuitenkin näkee ,ettei se ole lähellekään edes aina sanojilla niin. Ryhmä ottaa vallan ja muut totutut tavat. Varsinkin piilotajunnan voima on mahtava. Ei vain musiikin suhteen vaan myös monen muun. Siksi aina jotkut onnistuu johdattamaan myös aina osan uskovista harhaan. He tuntevat kikat ja jos ne tiedät näät sitä paljon itsekin.
Onhan tässä se vaara ,että suorastaan kyynistyy mutta sitäkin tulee tarkkailla yhtäkaikki väitän ,että liikaa musiikilla luodaan fiiliksiä jotka on katoavaa tavaraa ja se sekotetaan henkeen vaikka kyseessä on endorfiinin aiheuttama tunne päässä. Kaikki ei ole aina sitä on sekin mahdollista muuta iso osa riippuu henkilöstä voi olla. Persoona ja se mikä sitä hallitsee vaikuttaa kuinka hän musiikin ottaa ja muun jopa hihhhuloinnin. Asiaa on kauhean vaikea lyhentää tekstinä kovin lyhyeksi preferaatiksi.
Siis kaikki voi olla tasapainoisena hyödyksi mutta mikään ei saa ruveta dominoivaan asemaan. Hedelmät sen kertoo. Jos näet homma perustuu fiiliksiin voi käydä kuten esim parille tutulle. Toisessa mies ja toisessa nainen oli naimsissa mutta koska homma perustuikin muuhun tuli niin pahat ongelmat että liitot kaatui. En sano että se musiikki sen itsenään aiheutti vaan se että oltiin siinä luulossa että uskotaan voimallisesti vaikka kysymys oli tunnekokemuksesta ennenkaikkea. Siinä oli myös muita osatekijöitä joista musiikki oli yksi hallitseva. Se oli pääosassa. Saarna 5-15min joskus jopa 30min sitten musiikkia ties kuinka kauan.
Esimerkki voi tuntua jostakusta kärjistetyltä mutta on totta.

Niin ja jatkaen Romaniin. Täällähän kirjoitetaan nikeillä koska halutaan pysyä tuntemattomana. Eikö kans ole hyvä ,että jo nuoresta oppii ajattelemaan omin aivoin eikä kaikkea vaan syötetä valmiina vauvanruokana. Tietyt asiat pitää mutta jos tappiin asti tehdään sitä ja "suojellaan" nuoria viimeiseen asti onko sekään oikea tie. Kun he oppivat edes jossakin asioissa vähän itse ajattelemaan ei kaikki huijaa heitä myöhemminkään joka asiaan On raskasta nähdä sitten kun jotkut vielä vanhempanakin menee kaiken mukana kuin mielettömät.
Sanovat kyllä paimen tietää. Bereassakin tutkittiin sanasta onko niin ja tulee rukoilla ja koetella hengessä asiat. Pyytää ekana ettei sotke oman lihan ääntä henkeen.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.