Kirjoittaja Aihe: Usko:n eläminen todeksi koulussa ja kotona  (Luettu 3578 kertaa)

Dude

• Konkari
    • Profiili
Usko:n eläminen todeksi koulussa ja kotona
« : 14.09.2008 - klo:02:22 »
helppoa vai vaikeeta?millanen on koulusi kristittyjen yhteys?mitä vanhemmat suhtautuu uskoosi?
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Usko:n eläminen todeksi koulussa ja kotona
« Vastaus #1 : 14.09.2008 - klo:23:38 »
Kouluni lopusta on aikaa.
Isäni oli elossa hyvin uskon vastainen. Vaikkakin tiesi asiat. Äitiäni se ei haittaa jos joku uskoo.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #2 : 16.09.2008 - klo:14:51 »
Ala-asteella nyt usko oli aika helposti mukana. ei sitä liikaa aatellu et sitä pitäis hävetä tai myöskään erityisesti julistaa. se vaan näky omassa elämässä ja mielipiteissä.

Yläasteella vaan rukoilin pitkään ja pitkään että osaisin näyttää värini. Koko seiskan ja kasiluokan se oli ihan sika vaikeeta. Koin eräänlaista häpeää ja turhautuneisuutta siitä, etten voinut olla oma uskova itseni koulussa yms. Mut sit ysillä tapahtu ihmeitä! Taustalla oli tietty riparikesä (joka ei kyl itteeni herättäny mihinkään suuntaan, mutta sai monet muut liikkeelle) ja tutustuin Kangasalan seurakuntaan.

Alkusyksystä sit huomattiin että Jumala oli laskenu parille kaverillini saman näyn ku ittelleni: jonkinlainen välitunnilla toimiva hengellinen setti. Ja niin sit vaan kävi, että Jeesus-välkät rupes pyöriin. Ja ei kyl kovin kauan pysyny keltään piilossa, että oon uskossa. :D Ja täytyy myöntää, että ysiluokka oli kyl tältä uskon kannalta ehdottomasti paras. Me uskovat saatiin tukee toisistamme ja oli vaan niin upeeta tehdä omilla vajavaisillakin taidoilla jotai, mihin koki kutsumusta.

Lukioon mennessä jatkettiin myös Jeesus-välkkiä. Enää se vaan ei ollut muiden mielestä niin uutta ja outoa. Sikäli lukio on vähä erilainen. Täällä on niin helppo olla uskovainen ku monilla kursseilla 1/3 oppilasta käy srk:ssa, mut toisaalta, eipä synny kovin usein keskustelua uskonasioista eikkareiden kaa. :e

Vanhemmat nyt on mulle runsaasti opettanu uskosta ja kannustanu seurakuntaan :) että kiitos kotipuoleen, helppoa on siltä suunnalta!
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Teeny-T

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.09.2008 - klo:21:04 »
Kotona ei ongelmia uskon kanssa, mutta kouluni ei taida tietää mikä on uskonto....ei ainakaan kauheesti näy tai ole kuulunu muista uskovaisista.
Tän takia saan aika usein kakkaa niskaan koulussa. Onneks on olemassa Perjantaisin olevat Vaihda vapaalle-illat ja nuortenillat.
Saarnaajan kirja 4:9-12

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #4 : 16.09.2008 - klo:22:50 »
Näyttää asiat olevan sikäli kun ne noin on HYVIN PALJON toisin kuin mitä ne oli kun itse koulussakin olin. Tuollaisia ei ollut ja niistä ei puhuttu.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #5 : 16.09.2008 - klo:22:59 »
Sen mitä toisinaan havaitsen on, että moni uskovan perheen lapsi ei ymmärrä mikä aarre se on jos vanhemmat on uskossa. Ne ei kertakaikkiaan osaa aina arvostaa sitä. Suorastaan järkyttävää sellainen. Uskovana lapsena kodissa jossa ei uskota ei ole helppoa. Etenkään jos kyseisessä kodissa on kaikenlaisia muita ilmiöitä ja tapoja jotka eivät uskoon kuulu tai muuten psyykkisesti raskasta johtuen edellä mainituista syistä tai muuten johtuen erilaisesta elämänasenteesta ja näin kahden henkivallan läsnäolosta.
Olen ollut todistamassa paikan päällä kuinka äiti huutaa tyttärelleen aivan kirjaimellisesti ihan täysillä pää punaisena julkisella paikalla. Syynä oli Raamatun lukunsa. Sitä aiemmin hankitut Bhakti joogan kirjat jotka sitten jäi kokonaan sivuun eivät haitanneet. Moni uskovan perheen lapsi ei voi aavistaakaan millaista on kodissa jossa ei uskota.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #6 : 17.09.2008 - klo:09:35 »
Sen mitä toisinaan havaitsen on, että moni uskovan perheen lapsi ei ymmärrä mikä aarre se on jos vanhemmat on uskossa. Ne ei kertakaikkiaan osaa aina arvostaa sitä. Suorastaan järkyttävää sellainen. Uskovana lapsena kodissa jossa ei uskota ei ole helppoa. Etenkään jos kyseisessä kodissa on kaikenlaisia muita ilmiöitä ja tapoja jotka eivät uskoon kuulu tai muuten psyykkisesti raskasta johtuen edellä mainituista syistä tai muuten johtuen erilaisesta elämänasenteesta ja näin kahden henkivallan läsnäolosta.

On sellaisiakin perheitä, jossa kovasti esitetään ulkopuolelle, että ollaan niin uskovaisia, mutta kaikki toiminta puhuu täysin sitä vastaan. Sitten lapselle saattaa hämärtyä käsitys uskosta teennäisenä asiana tai jopa kielteisenä asiana esim. yhdessä uskovaisessa perheessä perheen isä pahoinpitelee vaimoaan, mutta uskovaisten tapahtumissa hän on kuulemma olevinaan aina niin hurskas. Asiasta kuulemma siellä tiedetään, mutta siitä vaietaan ihan täysin..

Joillekin ihmiselle uskosta tulee lupa olla toisille paha :(   Ikävää, että tällainen ei ole ihan harvinainen ilmiö.

helppoa vai vaikeeta?millanen on koulusi kristittyjen yhteys?mitä vanhemmat suhtautuu uskoosi?

Vanhemmat suhtautuu nykyään hyvin uskooni. Äitini tuli uskoon vähän ennen minua. Lapsena uskoani vaiennettiin siinä mielessä, että jos kyselin jotain siihen liittyvää niin kerrottiin, että Jumalaa pitää pelätä eikä sellaisista asioista kannata puhua.

Koulussa on ihan hyvä kristittyjen yhteys siinä mielessä, että järjestetään yhteistä toimintaa... Eiuskovat opiskelukaverini ovat suhtautuneet siihen, että olen kiinnostunut uskonasioista neutraalisti. Joskus tuntuu ärsyttävältä, että opettajat eivät ota asioista selvää monesta näkökulmasta tarpeeksi huolellisesti, jolloin uskonvastaisia teorioita esitetään ainoana totuutena asiasta. En "toitota" uskostani kovin paljoa eiuskovaisille opiskelijoille, mutta joskus jos tulee hyvä tilaisuus, niin saatan tuoda sen ohimennen esille. Käytän aina ristiä.. ja joskus jotkut ovat kysyneet, että miks sulla on aina toi risti kaulassa ja sit on voinu kertoa syyn..

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #7 : 17.09.2008 - klo:19:33 »
Tiedän kulissit oikein hyvin. Tiedän, että kaikki ei ole kuten näyttää. En tarvitse siitä esitelmää. Niinkin vain on. Viittasin puheenvuorollani erääseen hyvin tietämääni perheeseen. Poika kun ei ainakaan silloin  aiemmin kun kotona asui arvostanut isäänsä yhtään. Voisin vaikka lyödä vetoa, että moni olis epäilemättä vaihtanut isäänsä hänen kanssaan.
Ei tässä nyt niin tynnyrissä olla kasvettu etten olis mitään nähnyt.

Aani

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.10.2008 - klo:21:38 »
Hmm.

Kotona uskon todeksi eläminen on päiä päivältä helpompaa, kun osaa olla jo vähän enemmän olla asettumatta moraalisaarnaajan rooliin. Uskoni kotona ilmenee enemmän lähimmäisenrakkautena, kuin suoranaisesta uskoni todistamisena. Perheeni ei siis ole varsinainen uskova perhe, mutta jokaisesta perheenjäsenestä on kyllä huomattavissa omanlainen kiinnostuminen Jeesukseen.

Koulussa. Oikeastaan yllättävän helppoa, vaikka ympärillä on todella paljon ateisteja ihmisiä. Lähimmäisen rakastaminen onkin todella usein koetuksella koulussa, kun välillä en millään haluaisi olla tekemisissä sellaisten himoateistien kanssa, vaikka muuten ihan normaaleja ovatkin. Olisi niin helppoa olla vain niiden uskovien kanssa, mutta sehän juuri todistaisi uskoa vastaan.

Päivä päivältä, kun tulee siniuksi sen asian kanssa, että olen antanut oikeasi koko elämäni Jeesukselle, uskon eläminen todeksi on helpompaa. Ja kyllä sen huomaa, et Jumala tuo joka päivä uusia mahdollsuuksia jakaa uskoa muille ihmisille. Päivä päivältä niihin tilaisuuksiin on helpompi ja luottavaisempi tarttua :)

Smögs

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #9 : 14.10.2008 - klo:16:57 »
Vanhemmat eivät ole uskossa. Olivat hieman peloissaan/huolestuneita kun riparilta tuli uskoontullut lapsi kotiin. Ovat kuitenkin huomanneet että olen paljon onnellisempi nyt ja olen löytänyt hyviä ystäviä ja turvan elämäni matkalle, joten hyväksyvät uskoni. Eivät kuitenkaan juuri tahdo puhua uskoon liittyvistä asioista.
Itse en ole alkanut kotona saarnaamaan kenellekkään mitään, vaan yritän käytökselläni ja olemuksellani näyttää sen että Jeesus on Herra. Toivon että kotiväkikin voisi löytää Jumalan.

Yläasteella uskoontulon jälkeen oli pelottavaa alkaa julkisesti uskovaiseksi, mutta ei se loppujen lopuksi ollut niin kamalaa. Samalla tavalla minua kohdeltiin sen jälkeenkin.
Lukiossa löysin ison joukon uskiksia kavereiksi, mutta en oikeastaan tehnyt eroa uskovien ja ei-uskovien kavereitten välillä. Lukiossa oli rukouspiiri, jossa en koskaan käynyt, koska siellä oli vain ylistystä ja itse kaipaan enemmän hiljentymistä ja lakia sopivasti evankeliumilla maustettuna.

Nyt olen kristityssä koulussa ja se on jotain aivan parasta! Tänään aloitimme aamun ensimmäisen tunnin opettajan johtamalla rukouksella. Joka päivä on aamuhartaus ja keskiviikkoisin aamuehtoollinen. Rukouspiirejä toimii muutama ja aina voi kaverin kanssa puhella uskosta, rukoilla yhdessä tai lukea raamattua porukalla.

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #10 : 29.10.2008 - klo:23:57 »
Ala- tai yläasteella en olisi ikinä myöntänyt että uskonasiat kiinnostaa saati sitten että voisin olla uskossa. Riparin jälkeen tosin sanoin sen ääneenkin, mutta en siinäkään vaiheessa aiheesta ääntä pitänyt eikä olisi tullut mieleenkään mennä seurakunnan pitämälle välkälle, eihän sellasessa kukaan käy! :D Ne koulut olivat aikaa jolloin oli vaikeampi olla uskova ja varsinkin julkisesti sellainen...
Mutta lukiossa on kaikki toisin, siellä ei varmaan kukaan ole välttynyt kuulemasta, että olen uskossa ja siellä on paljon uskovia kavereita ja aina tietää että voi lukee vaikka Raamattua tai rukoilla keskellä koulua eikä kukaan tuu aukoon päätään ja jos tulee, niin ei siitä kannata välittää.. Lisäksi jeesusvälkät ovat tukena, vaikkei niille useimmiten muistakaan mennä ;) Eli lukiossa on helppo olla uskova, ainakin minun, itselleni kukaan vieras ei oo vielä tullu valittaan, jotkut eikkarikaverit kyllä aukoo päätään, mutteivät hekään pahalla ;D ;D
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Joxuschka

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #11 : 30.10.2008 - klo:10:44 »
Ylä- ja ala-asteella en varmaan ollut kauheen radikaalisti mihinkään suuntaan, jeesusvälkillä kävin ja risti oli kaulassa mutta se rajoittui sitten lähinnä siihen.
Suvi sanoi hienosti! :) Kangasalan lukiossa on kyllä tosi helppoo olla uskis, jeesusvälkät on upea juttu ja on hauskaa jutella vaikka ruokalassa isolla porukalla vähän vakavimmistakin aiheista. Nytkin tällä opotunnilla n. 14% on uskiksia, sen mitä itse tiedän...Tykkään siitä, että lähes joka tunnilla on joku seuristyyppi.

sannis

• Vieras
« Vastaus #12 : 03.11.2008 - klo:14:29 »
itse ehkä turhankin suulas omasta uskosta, mutta kun en minä sitä häpeile, niin jos muut häpeilee ja ahdistuu, niin oma moka.

Ala-asteella pakoiltiin välitunnilla luokassa ja kerroin raamatun kertomuksia kavereille. Meno jatkukoon yhä :) Uskonnontunneilla joskus miettii, että pitäisikö vaieta, kun taululle kirjoittaa omiksi arvoiksiin uskon ja taivaaseen menon... Kun toiset "uskikset"  eivät samalla tavalla tee, mutta toisaalta se on minun tieni.

Tänään juuri tunnilla yksi ihminen sanoi, että Raamattu on niin vanhan aikainen ja eikö niitä voisi muuttaa (homous, ylläri oli kysymyksenä) ja minä sitten vastaamaan että ei se Raamattu mihinkään oo vanhentunut ja käsiteykseni asiasta on se, että Raamattu tuomitsee sen ja silloin se on väärin. :)

Pelastusta koittaa aina väleihin mainita. Jeesus mielessä.

Tuomas

• Seniori
  • Terrve!
    • Profiili
« Vastaus #13 : 04.11.2008 - klo:21:13 »
itse ehkä turhankin suulas omasta uskosta, mutta kun en minä sitä häpeile, niin jos muut häpeilee ja ahdistuu, niin oma moka.

Ala-asteella pakoiltiin välitunnilla luokassa ja kerroin raamatun kertomuksia kavereille. Meno jatkukoon yhä :) Uskonnontunneilla joskus miettii, että pitäisikö vaieta, kun taululle kirjoittaa omiksi arvoiksiin uskon ja taivaaseen menon... Kun toiset "uskikset"  eivät samalla tavalla tee, mutta toisaalta se on minun tieni.

Tänään juuri tunnilla yksi ihminen sanoi, että Raamattu on niin vanhan aikainen ja eikö niitä voisi muuttaa (homous, ylläri oli kysymyksenä) ja minä sitten vastaamaan että ei se Raamattu mihinkään oo vanhentunut ja käsiteykseni asiasta on se, että Raamattu tuomitsee sen ja silloin se on väärin. :)

Pelastusta koittaa aina väleihin mainita. Jeesus mielessä.
Olin tuolla tunnilla. Se on hyvä että sä eeeees puhut kun muut ei kehtaa. :  )    : ) Ite ainakin oon aika hiljaa uskonasioista jokapaikassa.
Terrve!