Kirjoittaja Aihe: Etiikan esitelmät  (Luettu 23320 kertaa)

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Etiikan esitelmät
« : 14.09.2008 - klo:02:00 »
Hei, etiikan esitelmien tekijät!

Törmäsin Bella Rosassa porukkaan, joka kyseli, voiko minun kanssani jutella etiikan esitelmien tiimoilta joistakin kysymyksistä. Ilman muuta voi. Aina saa soittaa tai nykäistä hihasta. Mutta paljon valmiiksi mietittyjä ajatuksia löytyy myös täältä Nettipapin palstalta. Etsimisen helpottamiseksi tein valmiin linkkilistan asioista, joihin olen jo aikaisemmin etiikan esitelmien pitäjille vastaillut. Osa linkeistä ei ole varsinaisesti esitelmän tekijöiden esittämiä kysymyksiä, mutta liittyvät samoihin aihepiireihin.

Ihmisoikeudet, tasavertaisuus
     - Adoptio
     - Ihmiskauppa
     - Ihmisoikeudet
     - Lapsityövoima
     - Lapsien kurittaminen
     - Naisen asema
     - Orjuus
     - Rasismi
     - Rikkaat ja köyhät

Yhteiskunta, luonto yms.
     - Ajan olemassaolo
     - Elin- ja kudostensiirrot
     - Eläinkokeet ja eläinten oikeudet
     - Maailman tulevaisuus
     - Median etiikka
     - Metsästys
     - Satanismi
     - Terrorismi
     - Ulkonäkö ja kaunistautuminen
     - Urheilun oikea ja väärä
     - Ydinvoima

Seksuaalietiikka
     - Alaikäisten seurustelu
     - Avoliitto uskoontulon jälkeen
     - Ero
     - Homoseksuaalisuus
     - Itsetyydytys
     - Naimisiinmenosta
     - Sateenkaariperhe ja ripari
     - Seksi, seurustelu, avoliitto, avioliitto
     - Seksistä avioliitossa

Alkoholi ja päihteet
     - Alkoholi
     - Päihteet
     - Seurakunnan tupakointiohjesääntö leirejä koskien
     - Tupakointi rippikoulussa - pohdintapalstan keskustelua

Elämä ja kuolema
     - Abortti
     - Armeija
     - Asevarustelu
     - Eutanasia
     - Itsemurha
     - Keinohedelmöitys
     - Kloonaus
     - Kuolemantuomio
     - Ristiretket
     - Sota
     - Vanhan testamentin sodat

Aika hyvän mittainen listahan näitä kertyi... Toivotan menestystä tehtäviin ja toivon, että näistä ajatuksistani voisi olla apua. Kannattaa myös selailla Pohdintapalstan puolta. Siellä on myös muiden foorumin käyttäjien ajatuksia moniin alla oleviin aiheisiin liittyen.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2017 - klo:18:08 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Vs: Etiikan esitelmät
« Vastaus #1 : 15.04.2012 - klo:23:18 »
OHJEITA ESITELMIEN PITÄJILLE

1. Tarkistakaa yllä oleva lista
Ensinnäkin: kiitos mielenkiinnosta! Mukava, jos pystyn jollain tavalla palvelemaan. Olen vuosien saatossa aika moniin kysymyksiin jo vastaillut, joten tarkistakaa aina ensimmäiseksi yllä oleva lista, josko siellä olisi jo valmiiksi vastauksia esitelmienne aiheisiin.

2. Antakaa vastausaikaa
Huomioikaa, että Nettipappi ei ole jatkuvasti netissä. Nettityö olisi minunkin mielestäni ihanteellista silloin, kun se on lähes interaktiivista. Tämä työ on kuitenkin minulle vain yksi pieni siivu koko papin työkenttää, joten joskus foorumilla vierailuun saattaa mennä pitkä aika. Jos kysymys tulee lähellä esitelmän palautuksen deadlinea, käy hyvin todennäköisesti niin, että vastaukseni palvelee vasta seuraavan vuoden esitelmien tekijöitä.

3. Esittäkää selkeitä kysymyksiä
Kannattaa esittää joku selkeä kysymys, johon minulta toivotaan näkökulmaa. Joskus olen törmännyt sellaisiin sanamuotoihin, joissa lähes toivotaan minun kirjoittavan esitelmä opiskelijan puolesta, mutta se ei oikein ole palstan idea.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2018 - klo:18:46 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin

horsegirll

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Uskonnon tutkielma
« Vastaus #2 : 24.03.2018 - klo:15:36 »
Hei, olen yrittänyt pähkäillä mikä olisi hyvä aihe valinta 9 luokan uskonnon tutkielman aiheeksi. Haluaisin aiheeksi sellaisen aiheen mistä löytyisi paljon fakta- ja/tai tilastotietoja sekä kristillisen kirkon kanta/näkemys asiaan. Aiheeksi ei kelpaa abortti kuolemantuomio eikä eutanasia, koska niistä aiheista on kirjotettu jo niin monia tutkielmia. Oliksiko sinulla joitain hyviä aihe vaihtoehtoja tämän tutkielman kirjoittamiseen. Toivottavasti kerkeät vastaamaan tähän viestiin nopeasruti ennen palautus aikarajan umpeutumista.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Vs: Uskonnon tutkielma
« Vastaus #3 : 29.04.2018 - klo:18:40 »
Hei Horsegirl,

Olen kovin pahoillani, että vastaukseni ei ehtinyt varmasti ajoissa. Olen ollut poissa tältä foorumilta tosi paljon, kun työaikani on nykyään niin suppea, ja nettipapin työlle ei ole jäänyt tämän vuoden puolella juurikaan aikaa. Toivottavasti satuit löytämään yllä olevan listauksen täältä foorumilta jo. Siinä on aika kattavasti jo muutamia etiikan esitelmän aiheita, joihin on minulta kyselty näkemyksiä.
Marko Sagulin