Kirjoittaja Aihe: Alkoholi  (Luettu 9999 kertaa)

Gethsemane

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Alkoholi
« : 25.06.2006 - klo:14:33 »

HUOM! Aihe erotettu omakseen toisen otsikon alta. Terveisin Marko



Tästä aiheseta nousi taas mieleen legendaarinen otsikko: "Pappi kävi alkossa"
Samassa kysymys Markolle:

Kieltääkö Raamatto alkoholin juomisen kokonaan?
Itse ainakin tulkitsen kohdan; Älä humallu viinistä, sillain ettei itseään mihinkään änkyräkänniin saa juoda, mutta pari voi ottaa sillointällöin.
ja jos Raamattu kieltäisi kokonaan alkoholin, miksi Jeesus muutti veden viiniksi Kaanan häissä?
Kiitos etukäteen :)
« Viimeksi muokattu: 31.07.2006 - klo:19:25 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Ps. 51:5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Alkoholi
« Vastaus #1 : 25.06.2006 - klo:15:30 »

Jee! Kerrankin kysymys, johon voi vastata lyhyesti ihan oikeasti. :)

Raamattu ei kiellä kokonaan alkoholia. On selvää, että humaltua ei saa, koska se kielletään yksiselitteisesti.

     Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno,
     vaan antakaa Hengen täyttää itsenne. (Ef. 5:18)


Tuon kohdan alaviitteistä löytyy pari muutakin kohtaa lisää.

Jeesuksen ihmeteko Kaanan häissä oli varsin näyttävä. 400-600 litraa vettä viiniksi on aika paljon. Tämä kohta ei kuitenkaan ole mikään alkoholipoliittinen kannanotto. Ensinnäkin juutalaisuudessa Messiaan aikaa odotettiin runsaan leivän ja viinin aikana. Jeesuksen ensimmäinen ihmeteko oli ikään kuin ohjelmanjulistus: Messias on tullut. Toiseksi asiasta tehdään monesti liian vaikea. Yksinkertaisesti Jeesus antoi apunsa hätätilanteeseen joutuneelle hääparille. Olisi ollut tosi noloa, jos juhlista olisi viini loppunut. Jeesus auttoi - ja auttoi yltäkylläisesti.

Suomessa alkoholi on keskimääräistä suurempi puheenaihe kristittyjen keskuudessa. Se johtuu tietysti maamme alkoholikulttuurista. Näin pari kuukautta sitten erään esityksen, jonka valossa pystyi toteamaan, että Suomen poliisilaitoksesta voisi poistaa puolet, jos alkoholia käytettäisiin oikein. Alkoholin aiheuttamat sosiaaliset ja yhteiskunnalliset haitat ovat tässä maassa todella kiistattomia. Siksi kristityt joutuvat pohtimaan suhtautumistaan alkoholiin vielä sellaiseltakin kannalta, mikä ei Raamatun aikoina Lähi-Idässä ja Kreikassa ollut ollenkaan ajankohtainen:

     Älä ruoan vuoksi hajota Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta,
     mutta ihmiselle on pahaksi, jos hän syö jotakin, mikä loukkaa
     omaatuntoa. Sinun on hyvä olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä
     ja välttää muutakin, mikä loukkaa veljeäsi. (Room. 14:20-21)


Seuraava kohta on kirjoitettu epäjumalille uhratun lihan syömistä koskien, mutta periaate (ns. "heikon veljen sääntö") on sama:

     Jos heikko veljesi näkee sinut, jolla on tietoa, aterialla epäjumalan
     temppelissä, eikö hänen omatuntonsa saa tästä tukea siihen, että
     hänkin voisi syödä uhrilihaa? Näin sinun tietosi vie tuhoon tuon heikon,
     oman veljesi, jonka vuoksi Kristus on kuollut. Kun te tällä tavoin teette
     syntiä veljiänne vastaan ja haavoitatte heidän horjuvaa omaatuntoaan,
     teette syntiä Kristusta vastaan. Näin ollen: jos ruoka viettelee veljeni
     syntiin, en ikinä enää syö lihaa, jotta en viettelisi veljeäni. (1. Kor. 8:10-13)


Pappina alkossa käynti saattaa loukata jotakuta - ja pahimmillaan se voi jonkun eheytyvän alkoholistin suistaa raiteiltaan. Mutta tässä pitääkin kristityn etsiä viisautta. Kirkko ei saa kaiken varalta julistaa, ettei alkossa saa käydä. Mutta samalla on oltava varovainen, ettei omalla toiminnallaan rohkaise väärään alkoholin käyttöön.

Tällaista.
Marko Sagulin

KidJohn

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Usko ja alkoholi(smi)
« Vastaus #2 : 09.01.2008 - klo:21:51 »
Elämässäni taustavoimana on usko, mutta miksi on pakko silti joskus juoda? Lukemassani kirjassa (Andrew Solomon: Keskipäivän demoni) eräs ajatus on, että erilaiset riippuvuudet johtuvat elämässä olevan tuskan lievittämisestä. Mistä se tuska sitten tulee? Onko tarkoitettu, että kaikilla on tuskaa? Ja miksi toisilla on enemmän tuskaa? Rakkaus lievittää ja auttaa, mutta tuntuu siltä, että rakkautta ei kaikille anneta? (Eikä kaikki edes osaa sitä ottaa vastaan.)

Kuinka Jeesus ottaa ihmiseltä alkoholinhimon pois, jos alkoholi tuntuu auttavan ihmisen stressiin ja rentoutumiseen?

Siis loppuviimeksi haluaisin kysyä, että olenko surkea näennäisuskossa oleva, kun ei voi olla juomatta????


Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Usko ja alkoholi(smi)
« Vastaus #3 : 03.02.2008 - klo:17:46 »

Morjens KidJohn!

Esitit hyvin avoimen ja henkilökohtaisen kysymyksen.

Elämässäni taustavoimana on usko, mutta miksi on pakko silti joskus juoda?

Valitettavasti tässä tilanteessa minulla ei ole sinulle antaa mitään perusteluja sille, miksi sinä juot. En tunne sinua enkä tiedä elämäntilannettasi. Täsmällisesti on siis tosi vaikea vastata.

Lainaus
Lukemassani kirjassa (Andrew Solomon: Keskipäivän demoni) eräs ajatus on, että erilaiset riippuvuudet johtuvat elämässä olevan tuskan lievittämisestä.

Tämä on ilman muuta mahdollista, mutta ei ainoa vaihtoehto. Ylipäätään kaikki asiat, jotka tuovat ihmiselle mielihyvää, voivat olla riippuvuutta aiheuttavia. Toki voidaan sanoa, että kofeiinista riippuvainen ihminen juo kahvia siksi, että hän lievittäisi päänsärkyään, jonka kofeiinin puutos aiheuttaa. Mutta toisaalta keskimäärin ihminen haluaa kahvia jo paljon ennen kuin hänelle tulee päänsärkyä kofeiinin puutoksesta johtuen. Ihminen nyt vain on tunteva olento, ja yksi tunteista on halu tai himo. Miksi näin on, en osaa sanoa. Vastaus siihen löytyy vain Jumalan luomistyön visioita koskevista arkistoista. Saatat juoda siksi, että haluat paeta jotain asiaa, mitä et halua kohdata selvänä. Tai saatat juoda siksi, että olet koukussa siihen hyvänolontunteeseen, jonka nousuhumala tuo.

Raamatussa ihmisen haluista ja himoista puhutaan mm. avioliitto-opetuksen yhteydessä.

     Älkää keskeyttäkö yhdyselämäänne, paitsi ehkä yhteisestä sopimuksesta joksikin
     aikaa, jotta voitte keskittyä rukoukseen; palatkaa sitten taas yhteen. Muutenhan
     Saatana pääsee kiusaamaan teitä, kun ette kuitenkaan pysty hillitsemään itseänne.
     (1. Kor. 7:5)


Ajattelen niin, että ihmisen ei kannata käyttää energiaa itsensä syyllistämiseen siitä, että hänellä on haluja ja himoja. Sellainen aiheuttaa vain lisää pahaa oloa ja tekee juomiseen lankeamisen entistä helpommaksi. Halu on luonnollinen asia. Merkitystä on sillä, miten sen halun kanssa elää. Seksi on yksi mielihyvää tuottavista asioista, johon ihminen on tavallaan jo luontonsa puolesta koukussa. Raamattu ei kuitenkaan syyllistä ihmistä tästä taipumuksesta vaan näyttää keinon elää tämän himon kanssa Jumalan tahdon mukaisesti.

Alkoholiakaan ei ole kielletty kokonaan, vaan sen käyttöön pyritään antamaan oikeanlaiset suuntaviitat. Toki tämä on helppo sanoa teoriassa. Käytäntöhän tässä on tietenkin kaikkein vaikeinta. Sellainen ihminen, joka himoitsee kovasti alkoholia, ei näet hyvinkään todennäköisesti osaa käyttää sitä kohtuudella.

Lainaus
Mistä se tuska sitten tulee? Onko tarkoitettu, että kaikilla on tuskaa? Ja miksi toisilla on enemmän tuskaa? Rakkaus lievittää ja auttaa, mutta tuntuu siltä, että rakkautta ei kaikille anneta? (Eikä kaikki edes osaa sitä ottaa vastaan.)

Kauhean suuria kysymyksiä, joihin en osaa vastata. Jumalan tarkoitus joka tapauksessa ei ole jakaa ihmisille kärsimystä ja tuskaa. Syntisten ihmisten keksinäisessä elämässä ei koskaan ole kaikki hyvin - ei ennen kuin taivaassa. Jumalan tavoite on pikemminkin auttaa ja helpottaa, mutta kaiken tuskan kokonaan poistaminen vaatisi jo meidän elämämmekin lopettamista. Jumalan viesti kärsimyksen ongelman keskellä - esimerkiksi Jobin kirjassa - ei ole selittää asiaa järkevästi. Hän vain toteaa, että kaiken mielettömyydenkin keskellä jollain selittämättömällä tavalla hänellä ovat kaikki langat käsissään.

Lainaus
Kuinka Jeesus ottaa ihmiseltä alkoholinhimon pois, jos alkoholi tuntuu auttavan ihmisen stressiin ja rentoutumiseen?

Niinpä. Juuri siksihän ihminen pystyy himoitsemaan, koska hänellä on kyky tuntea hyviä tunteita. Jos Jumala haluaisi sammuttaa himon kokonaan, täytyisi ihmisyydestäkin ottaa jotain pois.

Jumala ei toimi täysin saman kaavan mukaan kaikkien ihmisten kohdalla. On ihmisiä, joilta Jumala näyttää sammuttaneen pahan himon lähes kokonaan - ainakin tilapäisesti. Toisaalta on ihmisiä, jotka joutuvat myös uskossa ollessaan kamppailemaan tämän asian kanssa. Veikkaisin, että hyvin usein tämä johtuu siitä, että äskettäin uskoon tulleella ihmisellä on aluksi niin valtavan hyvä olo uskosta, että muut himot ja halut ovat sen rinnalla käytännössä olemattomia. Kun aikaa myöten ihmine tottuu uskossa olemiseen, myös vanhat taipumukset nousevat helpommin pintaan.

Lainaus
Siis loppuviimeksi haluaisin kysyä, että olenko surkea näennäisuskossa oleva, kun ei voi olla juomatta????

Tämä on kysymyksistäsi yksiselitteisin. Et ole surkea näennäisuskova. Kaikki uskovat on kutsuttu kilvoittelemaan Jumalan tahdon mukaisessa elämässä. Eikä ketään tarvitsisi kehottaa sellaiseen, joka tapahtuu itsessään. Kristityille annetaan Raamatussa tosi paljon erilaisia ohjeita. Ja niitä annetaan ihan vain siksi, että vääriä taipumuksia ja vääriä himoja on myös uskovassa ihmisessä. Yhtä hyvin voisi kysyä, olenko näennäisuskova siksi, että en voi olla tekemättä syntiä. En. Olen uskova juuri siksi, että tarvitsen Jeesusta, koska en voi olla tekemättä syntiä.
Marko Sagulin

mirva92

  • Vieras
Nuorten alkoholin käyttö
« Vastaus #4 : 23.11.2008 - klo:11:13 »
Mitä mieltä olet nuorten alkoholin käytöstä?

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Nuorten alkoholin käyttö
« Vastaus #5 : 21.12.2008 - klo:18:08 »

Hei Mirva92!

Sinulla on ehkä ollut mielessäsi joku erityinen näkökulma, kun olet kysymyksesi esittänyt. Minulla on aihepiiristä erilaisia mielipiteitä, enkä osaa sanoa mitään yleistä. Niinpä pilkon aiheen muutamaan osaan ja käsittelen niitä lyhyesti erikseen. Sillä tavoin toivon osuvani sellaisiin teemoihin, joita odotit minun ottavan esille.

Kohtuukäyttö
Minulla ei ole mitään erityistä näkökulmaa niin sanottuun kohtuukäyttöön. Jos joku käy ravintolassa syömässä hyvän pihviaterian ja tilaa palanpainikkeeksi viiniä, niin en keksi, miksi se olisi paha asia. Tai jos lakkiaisjuhlissa tarjotaan alkoholia sisältävä alkumalja, niin en näe siinä mitään väärää tai pahaa.
Alkoholin kohtuukäyttö on vaikea termi, koska Suomessa ei oikein tunneta sellaista. Aina kun joku lähtee kaupasta mäyräkoiran kanssa, oletetaan, että se juodaan samana iltana jossain kaupan nurkalla. Harvalle tulee mieleen, että siinä naapurin isäntä osti itselleen saunakaljat seuraavaksi kuukaudeksi.
Jos alkoholinkäyttö pysyy ikärajojen suhteen lain antamissa rajoissa ja juopumisen suhteen Raamatun rajoissa, niin en näe absolutismia tarpeellisena asiana. Vain lähimmäisen huomioimisen näkökulmista se saattaa joissain tilanteissa olla tarpeellista.

Kännääminen ja "juhliminen"
Raamattu kieltää hyvin selvästi ihmisiä juopumasta. Siitä ei seuraa mitään hyvää. Siksi en osaa missään muodossa hyväksyä sitä, että nuoret – tai ylipäätään kukaan – juo itsensä humalaan. Alkoholi aiheuttaa valtavan määrän ongelmia kaikilla elämän osa-alueilla. Muistelen Lempäälän seurakunnan erityisnuorisotyönohjaajan kerran opettaneen, että poliisin tarve vähenisi 75% jos alkoholia ei olisi. Niin suuri osa poliisin kenttätyöstä on alkoholin aiheuttamien ongelmien hoitamista.

Rohkaisuryyppy
Nuoria ajatellen pidän rohkaisuryyppyä kaikkein pahimpana alkoholinkäyttötapana. En ole huolissani siitä, että kovin monesta liikaa alkoholia käyttävästä nuoresta tulisi rapajuoppoja. Liikakäyttö on ilman muuta väärin, mutta ne, jotka niin tekevät, tietävät, että parempi olisi olla tekemättä niin. Pullo on vaan tullut tavaksi hoitaa muita elämän ongelmia tai kuulua joukkoon. Rohkaisuryyppy on sitä vastoin paljon suuremman joukon ongelma. Ja se saattaa vahingoittaa elämää ja itsetuntoa todella pysyvästi.
On valtavan suuri henkisen kasvun ja kypsymisen este, jos opitaan toimintatapa, että vasta humalassa voi olla vapautunut ja rohkea – vasta kännissä on oma itsensä. Säälittävä on sellainen ihminen, joka on oppinut, että esimerkiksi vastakkaiseen sukupuoleen tutustuminen vaatii aina ensin kaljan tai pari, jotta kieli luistaa. Kun tällainen malli opitaan jo nuorena, miten ihmeessä se voisi muuttua vanhempanakaan.
Mielestäni todellinen alkoholismin uhka on tarjolla silloin, kun rohkaisuryyppyä aletaan käyttää hoitokeinona kaikkeen sellaiseen, jota ei haluta kohdata luonnollisessa tilassa. Mitä useampi elämän ongelma hoidellaan kuntoon rohkaisuryypyllä, sitä useammin sitä tarvitaan tulevaisuudessakin, koska eivät ne ongelmat sillä loppujen lopuksi korjaannu.

Eero Kaumilta olen kuullut erittäin hyvän nyrkkisäännön: Alkoholin käyttäminen nautintoaineena maun vuoksi on hyväksyttävää ja hyvää. Alkoholia ei sen sijaan pidä koskaan käyttää sen vaikutuksen vuoksi. Oli se vaikutus sitten itsensä rohkaiseminen tai murheiden hukuttaminen.
Marko Sagulin

Sonja

  • Vieras
Alkoholi
« Vastaus #6 : 20.11.2011 - klo:13:45 »
Teen etiikan projektia sellasesta aiheesta ku alkoholi ja pitäs kirjottaa kristinuskon kannasta alkoholiin. Oon kovasti yrittäny etsiä kaikkialta netistä sitä kristinuskon kantaa alkoholiin mut ei vaan tahdo löytyä mitään.. Mitä mieltä oot asiasta?

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Alkoholi
« Vastaus #7 : 21.11.2011 - klo:13:21 »
Hei Sonja!

Siirsin kysymyksesi tämän ketjun jatkoksi. Toivottavasti saat yllä olevista vastauksista haluamiasi näkökulmia. Kysy tarkennuksia, jos haluat.
Marko Sagulin

Arto

  • Vieras
Vs: Alkoholi
« Vastaus #8 : 23.09.2016 - klo:18:06 »
Jeesuksen ensimmäinen ihme ei tapahtunut Kaanaan häissä vaan Joh. 1. kertoo miten Jeesus loi maailmankaikkeuden ensimmäisenä ihmeenään.

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Alkoholi
« Vastaus #9 : 25.09.2016 - klo:22:47 »
Moro Arto!

Vastaan vain hyvin lyhyesti, että tässä tapauksessa on tehtävä ero kahden tosiasian välillä. Ensinnäkin on ikuinen Jumalan Poika ja toiseksi on ihmiseksi syntynyt Jeesus Kristus. Jumalallisesta näkökulmasta he ovat sama persoona, mutta ihmiseksi syntynyt Kristus on henkilö, jolla maanpäällinen elämä ja ihmisen olemus alkoivat tiettyyn historialliseen aikaan. Siksi voidaan todeta se, minkä Johannes myös sanoo toisessa kohdassa.

     Tämä oli Jeesuksen tunnusteoista ensimmäinen,
     ja hän teki sen Galilean Kaanassa. Hän ilmaisi
     sillä kirkkautensa, ja hänen opetuslapsensa
     uskoivat häneen. (Joh. 2:11)
Marko Sagulin