Kirjoittaja Aihe: Armolahjoista  (Luettu 7955 kertaa)

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Vs: Armolahjoista
« Vastaus #15 : 19.02.2008 - klo:00:07 »
en koe armalahjoja vaihtoehtoisina vaan ne ovat varustus kuin aseet sotilaalle.
Samaa mieltä! Tai siis käsitin, että tarkoitit, että armolahjat eivät ole vain joku plussa vaan tärkeä osa seurakuntaa. Tästä olen samaa mieltä. Armolahjoja ei tule ylikorostaa, muttei niitä saa jättää täysin väliinkään. Seurakunnan järjestykenkin takia on eri armolahjoja. Ei yksi pappi voi hoitaa jokaista tehtävää!

Lainaus
Toinen yleinen mielipide liittyen armolahjoihin on se, että emme hyväksy virheitä niiden käytössä.
Astianmaku on ja sattuu. Mutta se ei saa olla este armolahjojen käyttämiselle. Joten rakkaat ystävät, olkaa armahtavaisia niin toisille kuin itsellennekin!

Muistetaan, että tehdään palveluksemme myös armolahjojen osalta rakkaudessa.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #16 : 19.02.2008 - klo:00:58 »
Eikä yhdellä papilla saati kellään puhujalla voi olla yhdessä puheessa saati 100 välttämättä ikinä vastausta kaikkeen.
Jos nyt ajatellaan profetiaa niin joskus kyllä joku sana voi tulla yhdeltä ainaskin jos asia koskee vain yhtä ihmistä. Riippuu asiasta. Viime vuonna yksi nainen sanoi mulle rukouksessa uskoakseni profetian sanat, että kahden kuukauden sisällä perhesuhteissasi tapahtuu iso muutos. En tajunnit mikä. Sitten kun se tapahtui asia valkeni. Isä kuoli siinä annetussa aikarajassa aivan yllättäen odottamatta. Ei ollut sitten yhtään kivaa sekään. Monia muutoksia moneen se kyllä sai aikaan.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #17 : 19.02.2008 - klo:15:34 »
Toinen yleinen mielipide liittyen armolahjoihin on se, että emme hyväksy virheitä niiden käytössä. Haluamme elää ns turvallista elämää. Se kuitenkin saattaa estää meitä ottamasta vastaan sitä, mitä Jumala on meille varannut. Ei Hän vaadi pientä lasta(eli uskossa alkutaipaleella olevaa) tekemään aikuisen tekoja.  Se ei kuitenkaan sulje pois sitä, että meidän täytyy oppia virheistä ja kasvaa täysi-ikäisyyteen.(s.27,28)
Nostit tärkeän asian esille. Itsekin sortuu välillä ajattelemaan, että ei voi avata suutansa tai julistaa evankeliumia toiselle, jos ei osaa raamattua kannesta kanteen. Itse koen sanan julistamisen sellaisena, että Jumala jatkuvasti arvioi, mitä suustani päästän. Välillä koen asian näin vaikka ei olisi kyse edes sanan julistamisesta vaan arkipäiväisestä keskustelusta.

Toisaalta raamatussa sanotaan näinkin: jaak. 3:1-2 Veljeni, kovin monien teistä ei pidä ryhtyä opettajiksi, sillä te tiedätte, että meidät opettajat tullaan tuomitsemaan muita ankarammin.
 Kaikkihan me hairahdumme monin tavoin. Täydellinen on se, joka ei hairahdu puheissaan: hän kykenee hallitsemaan koko ruumiinsa.

Mutta toisaalta myös raamatussa sanotaan, että rakkaudessa ei ole pelkoa. Ja varmaan on parempi, että julistaa sanaa vaikka ei aina olisi varmakaan onko asia niin kuin se on, kun että ei uskalla avata suutansa ollenkaan, koska pelkää sanovansa jotain väärin. Tai en tiedä. Olisi kiva kuulla mieltä te olette tästä?

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #18 : 19.02.2008 - klo:16:04 »
Tykkäätkö ohjata keskustelua. Melkein olen kateellinen kun onnistut siinä täällä ainaskin 99% paremmin kuin minä.

Julistus ja opetus on kaksi eri asiaa. Julistaja kertoo kun taas opetettaessa keskitytaan kyseiseen asiaan tarkemmin.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #19 : 19.02.2008 - klo:20:40 »
Tykkäätkö ohjata keskustelua.
En ole kiinnittänyt siihen itse huomiota. Tai siis se tulee vain jotenkin. Ehkä se johtuu siitä, että olen kiinnostunut kuulemaan näkökulmianne asioista ja esitän paljon kysymyksiä, koska itselläni ei ole vielä niin jäsentynyttä tapaa ajatella uskonasioista. Ja on ollut mielenkiintoista teidän kaikkien tekstejä lukea :) Joskus on mielenkiintoista huomata kuinka eri puolilla erilaiset ihmiset saattavat ajatella jostain asiasta samalla tavalla ja jostain asiasta taas hyvin eri tavalla.

Julistus ja opetus on kaksi eri asiaa. Julistaja kertoo kun taas opetettaessa keskitytaan kyseiseen asiaan tarkemmin.
Eikös näin ollen sitten kaikilla Jeesuksen seuraajilla ole julistamistehtävä/armolahja lähetyskäskyn perusteella?

Aani

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #20 : 19.02.2008 - klo:20:42 »
Mulla on armolahjoista jotenkin outo kuva. Kun ei musta tunnu yhtään et mulla olis mitään armolahjaa, kun en oo kielilläpuhuja tai mikään saarnaaja. Mulle on ylipäätänsäkin jäänyt armolahjojen merkitys tosi suppeeks. Ite halusiin ajatella, et armolahja on sellasia arkisia asioita, joita Jumala meille antaa, jotta me voitas olla hyödyks toisille ihmisille, mut hirveän usein nousee esiin sellanen ajatus, et ne joilla on armolahja, erottuu jotenkin erityisesti joukosta ja niillä on joku superhybererikoistehtävä seurakunnassa/maailmassa.

Alussa keskusteltiin armolahjojen tavoittelusta. Sekin on mulle tosi vieras juttu, koska ainakin minä tunnen, että yritän tavoitella sillä jotain "olen Jumalan silmissä parempi" - pestiä. Outoo.

Yleisesti ajattelen, että armolahjat ovat ihmisen luontaisia lahjoja - toinen osaa soittaa, toinen osaa julistaa, toinen opettaa, toinen viihdyttää, toinen keittää kahvia. Ja niiden nimenä on armolahja - armostahan mekin elämme, niin myös lahjamme :)

Pysyinpä itsekin taas mukana, siunausta!
« Viimeksi muokattu: 19.02.2008 - klo:20:45 kirjoittanut Aani »

Stranger

• Vieras
« Vastaus #21 : 19.02.2008 - klo:22:40 »
Ite halusiin ajatella, et armolahja on sellasia arkisia asioita, joita Jumala meille antaa, jotta me voitas olla hyödyks toisille ihmisille, mut hirveän usein nousee esiin sellanen ajatus, et ne joilla on armolahja, erottuu jotenkin erityisesti joukosta ja niillä on joku superhybererikoistehtävä seurakunnassa/maailmassa.

Tuosta tulee mieleen Jeesuksen antama ohje luuk. 22:24-27
24 Opetuslasten kesken syntyi myös kiistaa siitä, ketä heistä olisi pidettävä suurimpana. 25 Silloin Jeesus sanoi heille: "Kuninkaat hallitsevat herroina kansojaan, ja vallanpitäjät vaativat, että heitä kutsutaan hyväntekijöiksi.* ["Hyväntekijä" kuului tuon ajan hallitsijoiden itsestään käyttämiin kunnianimityksiin.]
26 Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka teidän joukossanne on suurin, se olkoon kuin nuorin, ja joka on johtaja, olkoon kuin palvelija. 27 Kumpi on suurempi, se, joka on aterialla, vai se, joka palvelee häntä? Eikö se, joka on aterialla? Mutta minä olen teidän keskellänne niin kuin se, joka palvelee.

Alussa keskusteltiin armolahjojen tavoittelusta. Sekin on mulle tosi vieras juttu, koska ainakin minä tunnen, että yritän tavoitella sillä jotain "olen Jumalan silmissä parempi" - pestiä.
Olen itsekin aiemmin ajatellut tällä tavalla. Tai sillain, että onko minulla "varaa" pyytää sellaista. Ja sittenkun raamatussa kehotetaan, että pitää olla nöyrä ja pitää matalaa profiilia Jumalan edessä. Mutta ainakin ap.t. 10:45-46 kohdan perusteella nähdäkseni voisi ajatella, että ei armolahjan saaminen osoita, että olisi Jumalan silmissä parempi kuin ennen.

ap.t. 10:45-46 :
"Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin; 46 he kuulivat, kuinka nämä puhuivat kielillä ja ylistivät Jumalan suuruutta".

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #22 : 20.02.2008 - klo:07:21 »
Enpä ole ennen kuullut kahvin keittäjän armonlahjasta. Ei ne ole mikään erillinen meriitti. Usein vaan ihmiset panevat jonkun jolla on sellanen näkyvä tai muuten sopiva persoona tai jokin syy esille. Vaikka sitä kyseinen tyyppi ei haluaisikaan. Moni toivoo sädehtivää keulakuvaa. Voidaan sanoa, että tämä on meidän porukkaa. Näin ei saa tietty olla.

Todellinen nöyryys sen kaiken lahjan kanssa jota meillä on jumalalle tärkeämpää kuin lahjan korostus. Kuten sanakin sanoo ja opettaa ei saa kytätä lahjaa vaan sen antajaa. Eikä kaikki saa kaikkia lahjoja koskaan. Ajatelkaapa nyt, että ylpeyteen taipuva persoona sais parantamisen lahjan joka siis toimis vielä oikeen kunnolla. Mitä siitäkin seurais? Näen niin, että kun todella on nöyrällä paikalla ei ole tarvis korostaa lahjaansa niinkään. Raamattukin opettaa, että ne kaikki katoaa. Ainoa joka ei katoa on rakkaus.

1Kor 4:7  Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?

Kauttani ovat joskus kun tilanne vaatii toimineet tiedon sanat. Se usein käy niin, että kun jonkun kaa jostain asiasta puhun sikäli kun hän siitä kanssani haluaa puhua tajuan siltä istumalta mikä sen ongelman juuri on. Kysyn siltä sitten, että voisko se ollä näin, että.....? Hän sanoo, että itseasiassa on jne.... Tuo on yksi tapa. En tee siitä mitään numeroa ja halua korostaa. Ovat väittäneet joskus, että jos jonkin jutun tiedän osaan sen kuulemma jos haluan ja viittin opettaa hyvin. Enpä vaan sitä nyt itse ole huomioinut.

Uskallan väittää, että kaikki te jossakin olette hyviä. Olen tässä ajan kanssa saanut useammasta jonkinlaista kuvaa.
1Piet 4:10  Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina.
Aani uskallan sanoa sua tuntematta, että vähän lisää rohkeutta ja itseluottamusta ja susta vois tulla hyvä esirukoilija.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #23 : 09.03.2008 - klo:00:35 »
Ef. 4:11-12 Hän antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat, 12 varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen. 

Tarkoitetaanko siis tuolla seurakunnalla Kristuksen näkymätöntä ruumista vai jotain tiettyä paikallista seurakuntaa? Vai molempia?

Toiseksi haluaisin kysyä, että mistä tietää mihin seurakuntaan pitäisi kuulua?

Itse  olen hypännyt lukuisissa eri seurakunnissa, mutta en tiedä, että pitäisikö sitä kuulua jonnekin.

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #24 : 09.03.2008 - klo:03:11 »
Tarkoitetaanko siis tuolla seurakunnalla Kristuksen näkymätöntä ruumista vai jotain tiettyä paikallista seurakuntaa? Vai molempia?
Musta molempia. ehkä ensisijaisesti sitä omaa fyysistä seurakuntaa, jossa toisia kohtaa. Mutta miksei myös koko Kristuksen ruumista. Siinäkin armolahjat ovat hyviä -että olisimme yhtä.

Lainaus
Toiseksi haluaisin kysyä, että mistä tietää mihin seurakuntaan pitäisi kuulua?

Itse  olen hypännyt lukuisissa eri seurakunnissa, mutta en tiedä, että pitäisikö sitä kuulua jonnekin.
Mielestäni tulee kuulua seurakuntaan, joka opettaa Raamatullisesti. Ja niitä on monia. Eli valinnanvaraa on. Jää seurakuntaan, jossa sinun on hyvä ja turvallinen olla.  Täydellistä seurakuntaa on turha hakea, sillä srk koostuu aina syntisistä ihmisistä, mutta myös Pyhästä Hengestä, jos näin voidaan sanoa.

Mutta ehdottomon tärkeäksi näen että on se joku kotiseurakunta. Siksi, että jos kiertää monissa paikoissa eikä juurru kunnolla yhteenkään niin aivan liian helposti tekee niin että vaan kuorii kermat päältä, eli menee sinne missä on kivointa ja paras meno ja helpoin olla. Ja tällöin saattaa joku oleellinenkin osa opetuksesta jäädä pimentoon.
    Toinen tärkeä pointti on juuri tuo palveleminen. Jotta myös sinä voisit olla seurakuntaa varten eikä vain srk sinua varten on syytä sitoutua johonkin seurakuntaan, jotta voi siellä tuoda oman panoksensa ja lahjansa käyttöön. Vastuuta on paha ottaa, jos vaan hengaa joka viikko eri seurakunnissa.

Ja niin, tämä ei ollut moite, vaan oma mielipiteeni. Ja kristittyjen yhteyttä vastaan en ole vaan puolesta. Ja niin hmm.. nyt kun mietin niin itselläni on kyllä ainakin 2 hengellistä kotia, joissa sekä saan että annan. Lisäksi käyn silloin tällöin helluntaiseurakunnassa, vapaaseurakunnassa ja kansanlähetyksen toiminnassa. Mutta tärkeäksi näen sen, että on joku paikka, mihin on juurtunut ja jossa voi myös itse kantaa vastuuta.

Ehkä huomaat, että olen myös itse miettinyt asiaa :) ellen jopa kipuillutkin joskus.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Stranger

• Vieras
« Vastaus #25 : 09.03.2008 - klo:10:17 »

Mutta ehdottomon tärkeäksi näen että on se joku kotiseurakunta. Siksi, että jos kiertää monissa paikoissa eikä juurru kunnolla yhteenkään niin aivan liian helposti tekee niin että vaan kuorii kermat päältä, eli menee sinne missä on kivointa ja paras meno ja helpoin olla. Ja tällöin saattaa joku oleellinenkin osa opetuksesta jäädä pimentoon.
    Toinen tärkeä pointti on juuri tuo palveleminen. Jotta myös sinä voisit olla seurakuntaa varten eikä vain srk sinua varten on syytä sitoutua johonkin seurakuntaan, jotta voi siellä tuoda oman panoksensa ja lahjansa käyttöön. Vastuuta on paha ottaa, jos vaan hengaa joka viikko eri seurakunnissa.

Totta.
Mutta kun itselläni ei ole koskaan ollut mitään kotiseurakuntaa. Rippileirinkin jouduin käymään "vieraassa" seurakunnassa intensiiviivisen urheiluharrastuksen takia, kun ei aikataulut mätsännyt. No joo harrastus jäi melkein heti sen jälkeen. Mut joo. Itselläni on toisaan käynyt juuri niin kuin kirjoitit, että käy useassa paikassa, mutta ei juurru oikein minnekkään. Tuo mitä sanoit, että kuorii kermat päältä, niin en tiedä koskeeko se oikein itseäni. Itselläni on ehkä enemmän pitkäjänteisyyden puute ollut syynä. Jos on esim. koulukiireiden takia joutunut jättämään välistä useita kertoja niin huomaa, että on vieraantunut porukasta ja kynnys kasvaa mennä takaisin. Varsinkin aluksi kun tutustuu, niin pitäisi nähdä useammin, että pääsee "ineen".

Toisaalta haluaisin löytää jonkun pysyvämmän paikan ja ottaa vastuutakin, mutta jotenkin pelkään sitäkin että toiset ei hyväksy (tiettyjen syntien takia, joita on ollut). Ja sitten varmaan sellanen tietyllä tapaa sivusta seuraaminen on keino suojella myös itseä.

Itsekin hengaan paljon yhteiskristillisissä jutuissa, mutta en tiedä voiko siitä puhua ihan kotiseurakuntana..

Stranger

• Vieras
« Vastaus #26 : 09.03.2008 - klo:22:58 »
Täydellistä seurakuntaa on turha hakea, sillä srk koostuu aina syntisistä ihmisistä, mutta myös Pyhästä Hengestä, jos näin voidaan sanoa.
Niin piti vielä kirjoittaa, että en ole hakemassakaan täydellistä seurakuntaa vaan paikaa, jossa minutkin voitaisiin hyväksyä siihen katsomatta, mihin synteihin olen joskus langennut.

Olen rukoillut jo pitkään, että voisin oikeasti löytää paikkani ja seurakuntani.

Toisaalta voihan sekin olla Jumalan johdatusta, että paikkani ei ole seurakunnassa vaan  seurakunnan ulkopuolella palvelemassa toisia...

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #27 : 09.03.2008 - klo:23:26 »
Ei sitä kaikille kannata kaikkea kertoa. Ei välttämättä kaikkea ikinä. Älä nyt heti avaudu. Kaikilla ihmisillä on stereotypioita jotka vaikuttaa vaikka oli kuinka uskova.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #28 : 10.03.2008 - klo:00:27 »
Ei sitä kaikille kannata kaikkea kertoa. Ei välttämättä kaikkea ikinä. Älä nyt heti avaudu. Kaikilla ihmisillä on stereotypioita jotka vaikuttaa vaikka oli kuinka uskova.
Niin tarkoitiko, että avatua  synneistään jne. ? En olekaan avautunut ihmeemmin, mutta joskus jotkut asiat on sellaisia, joita ei pysty salaamaan. Ja usein uskovat ovat niissä kaikkein tuomitsevampia. Etenkin jos ei tiedä asiaa sen tarkemmin vaan tuomitsee jo etukäteen.

Mutta vastasinkin tuossa edellisessä viestissä  siihen, että kun pyrski sanoi, että on ehdottoman tärkeätä, että on joku kotiseurakunta. Niin vastasin  siihen, että toisaalta voi olla niinkin, että se "tehtäväkenttä" ei olekaan siellä seurakunnassa vaan sen ulkopuolella. Ja luulen, että ymmärrän paremmin sellaisia ihmisiä, jotka ovat seurakunnan ulkopuolella kun sellaiset uskovat, jotka ovat ikään kuin "kasvaneet pumpulissa".

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #29 : 10.03.2008 - klo:01:50 »
Sama täällä. Ei ole mulla seurakunnillista sukusuojaa tai muuta "asemaa". Jos joku jotain näkee ja tulkitsee olen jo itse kasvanut siihen, että se ei edes kiinnosta mitä se siitä aattelee etenkin jos ei tiedä asiaa. Tuomitsijat todellakin oppii jättämään omaan arvoonsa. Joskus oon sellasille sanonut, että "Eikö sullakaan ole mitään muuta tekemistä kuin toisten ihmisten kyttääminen ja tuomitseminen ilman tarkempaa tietoa? Ota selvää ensin asiasta". Ehkä taitamattomasti sanottu, mutta sen voi myös variaatioilla sanoa. Tai sitten toinen kun joku sanoo, että kuuli siltä ja siltä sitä ja tätä sano vaikka "Jos se kyseinen henkilö ei uskalla tulla mulle suoraan sanomaan asiaa ei mua jaksa edes kiinnostaa koko juttu. Tollasta en suvaitse, että porukalla puhutaan selän takana mulle kertomatta asiaa". Auttaa kummasti asiaa. Ehkä suoraan sanottu, mutta pitää tehdä selväksi ettei kaikkea kuuntele ja kattele.

Onhan niitäkin olemassa jotka todellakin on eläneet "pumpulissa". Muuan puhuja sanoi jossain, että hän jopa tietää niitä jotka on todellakin saaneet kaiken eteensä ja kaikki tullut helposti. Tästä voi spekuloida joo. Silti itse olen kaikesta tapellut johtuen monista henkilökohtaisen historian asioista. Vaikeuksia on koko ajan. Kuten joku on toisesta aloittamastani viestistä huomannut niitä riittää. Täällä en ole kaikkia kertonut okei. Jollakulla on isompiakin okei. No ymmärrän kyllä niitä jotka maailmassa riehuu. Pelkkä hengellinen puhe heille vailla tekoja ei auta.

Sanottakoon armonlahjoista jos haluaa auttaa ihmisiä ongelmissa on tiedon ja viisauden sanat hyvät.
Tieto siitä missä mättää. Viisaus antaa ratkaisuja toisten ongelmiin. Jumala niiden kautta auttaa monia.