Kirjoittaja Aihe: Kuka uskoo oikein - osa I  (Luettu 37873 kertaa)

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Vs: Kuka uskoo oikein - osa I
« Vastaus #195 : 19.01.2008 - klo:11:29 »
Minuunkin tuo sattui ja sattuu yhä ja menin itseeni.

Olet tehnyt erittäin hyvän havainnon. Siksi Jeesus juuri sanoi tuollaisia sanoja: jotta ihmiset tajuaisivat olevansa syntisiä ja pahoja ja jotta he menisivät itseensä. Mutta... Itseensä meneminen ei pelasta ketään. Itseensä meneminen ei ole teko, joka tekisi ihmisestä Jumalalle kelvollisen tai synnittömän.

Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä
     synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi.  (Room. 5:20)

Kaikki mitä Jeesus sanoi, ei ollut evankeliumia. Osa oli lakia. Jeesus saarnasi lakia, jotta ihmset menisivät itseensä ja sillä tavoin tajuaisivat tarvitsevansa armoa. Lain tarkoitus on saada ihminen tuntemaan syntinsä. Evankeliumin tarkoitus on pelastaa ihminen.

Mutta ennen kuin uskon aika tuli, me jouduimme olemaan lain vartioimina ja
     sen vankeina, kunnes usko ilmestyisi. Näin laki oli meidän valvojamme Kristuksen
     tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskosta. (Gal. 3:23-24)
Marko Sagulin

Aani

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #196 : 19.01.2008 - klo:11:39 »
Totta kai minuun sattuu, miksei sattuisi sanat "olet syntinen" tai sellainen, josta huomaan, että en ole toiminut niin kuin käsketään?

"että saisitte tukittua tuon kohdan?"

En ainakaan ole yrittänyt kumota toista raamatun kohtaa toisella. Tarkoitin tällä sanomisellani "Ja musta on väärin ottaa vähän tästä ja tuolta Raamatun kohtia, ja sit tuomita niiden mukaan toisia ihmisiä" sitä, että ei pitäisi ottaa vaan jotain yhtä raamatun kohtaa ja alkaa piikitellä sillä toisia ihmisiä, vaan pitäisi osata katsoa Raamattua kokonaisuutena. Jos ottaa vain yhden kohda jossa sanotaan "olet syntinen" ja alkaa sen perusteella tuomitsemaan ihmisiä, niin se on väärin. Sillä Raamatusta löytää myös armon. En tarkoita, että kukaan olisi tällaista suoraan väittänytkään, mutta silti se on mun mielestä typerää touhua, vaikka sitä myös itse tekeekin, sillä en ole todellakaan mikään raamatuntuntijaekspertti.

"Tuomalla Paavalia kumoamaan sitä minkä Jeesus on sanonut niin petät itseäsi."

Mutta ihan yhtä lailla kumoamalla Paavalin sanat Jeesuksen sanoilla on väärin, onhan kummatkin Raamatussa, koska Jumala on niin halunnut. Ainakin itse olen tätä mieltä, sanokaa jos olen väärässä.

"Itseensä meneminen ei pelasta ketään."

Ameen! Siksi on armo, joka tulee syntisen ihmisen osaksi jos hän turvaa Jeesukseen.

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #197 : 19.01.2008 - klo:12:04 »
Kommenttina siitä, miten tärkeää on aina huomioida kokonaisuus oli kyse mistä asiasta tahansa ja erityisesti, jos kyseessä on Raamattu.

Kuulin tässä erään henkilön ajatuksen asiasta. Hän siteerasi Raamattua. Siellähän sanotaan; Jumalaa ei ole! Hän jatkoi: "Kyllä, näin on! Tosin koko lause kuuluu: Vain mieletön sanoo: Ei ole Jumalaa!"

Halusin vain sanoa, että pienen yksityiskohdan ottaminen erilleen kokonaisuudesta voi antaa ihan väärän käsityksen asiasta. Ja tämä tosiaan pätee ihan kaikenlaisiin asioihin, niin maallisiin kuin hengellisiin.

Green8972

• Vieras
« Vastaus #198 : 19.01.2008 - klo:12:50 »
Sen verta voin omaa ajatusmalliani sanoa, että mielestäni Johannes sanoo ihan selkeästi ettei yksikään joka hänessä on tee syntiä,tietenkin sen voi ymmärtää omalla tavallansa, mutta minua ihmetyttää se jos on sanottu niin selkeästi jokin asia ja sitten joku tuo jonkin asian  "kumoamaan"sitä ainakin siltä välillä tuntuu.Kun sanotaan, että ollaan kaikeassa vajaavaisia niin sekin ihmetyttää.Tietenkin ihminen on vajaavainen jos  itse yrittää.

Aani vastaa tähän:"Näytä minulle selkeä kohta jossa tuomitsen sinut omin sanoin, silloin pyydän anteeksi."

Seuraavaksi Omaa ajatusmaailmaani:

Selitän miten tajuan seuraavat asiat:
"Menkää sisään ahtaasta portista.Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen.Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!"

Eli:
Avara portti=portti johon ihminen menee automaattisesti,portti jossa ihmisen liha ei kuole.Lavea tie=Johon ihminen automaattisesti menee( liha jää eloon.)
Ahdas portti=paikka jossa ihmisen liha kuolee.Kapea tie=Tie jossa ihminen ei tee syntiä.Ja miksikö?koska hän on uusi luomus."[<-----b]Ja sinun korvasi kuulevat takaasi tämän sanan, milloin poikkeatte oikealle tai vasemmalle: "Tässä on tie, sitä käykää"."[/b]

Minusta on aika paradoksellista sanoa, että Uudestisyntynyt tekisi syntiä.Hänethän ollaan vapautettu synti orjuudesta,hänen sisin on puhdistettu, kaikki vanha on kadonnut.Hänen vaatteensa ollaan valkaistu.Miksi hän menisi sotkemaan vaatteensa?ensinhän on pitänyt kuolla, jotta voisi syntyä uudelleen.Mitä yhteistä muka on valolla ja pimeydellä?

Onko sillä sanassa mitään pohjaa että sanotaan: "Ollaan vajaavaisia kaikessa"?Tai, että "ahdas portti on syntien tunnustaminen"?

"Jokainen joka tekee syntiä on synnin orja"

Minusta on myös paradoksellista sanoa, että henkilö joka  on vapautettu synti orjuudesta, tekisi vieläkin syntiä?Tuossahan sanotaan, että jokainen JOKA TEKEE syntiä on sen orja.Miten sitten vapautettu enään tekisi sitä?

Tuossa oli hieman mietteitä.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #199 : 19.01.2008 - klo:13:53 »
Eli:
Avara portti=portti johon ihminen menee automaattisesti,portti jossa ihmisen liha ei kuole.Lavea tie=Johon ihminen automaattisesti menee( liha jää eloon.)
Ahdas portti=paikka jossa ihmisen liha kuolee.Kapea tie=Tie jossa ihminen ei tee syntiä.Ja miksikö?koska hän on uusi luomus."[<-----b]Ja sinun korvasi kuulevat takaasi tämän sanan, milloin poikkeatte oikealle tai vasemmalle: "Tässä on tie, sitä käykää"."[/b]

Raamatussa on selitetty portista näin:
Joh. 10:1-9
"Totisesti, totisesti: se, joka ei mene lammastarhaan portista vaan kiipeää sinne muualta, on varas ja rosvo.
2 Se, joka menee portista, on lampaiden paimen.
3 Hänelle vartija avaa portin, ja lampaat kuuntelevat hänen ääntään. Hän kutsuu lampaitaan nimeltä ja vie ne laitumelle.
4 Laskettuaan ulos kaikki lampaansa hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, koska ne tuntevat hänen äänensä.
5 Vierasta ne eivät lähde seuraamaan vaan karkaavat hänen luotaan, sillä ne eivät tunne vieraan ääntä."
6 Jeesus esitti heille tämän vertauksen, mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hän puheellaan tarkoitti. [Mark. 9:32]
7 Siksi Jeesus jatkoi: "Totisesti, totisesti: minä olen lampaiden portti.
8 Ne, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat kaikki olleet varkaita ja rosvoja, eivätkä lampaat ole kuunnelleet heitä. [Jer. 23:1,2]
9 Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen. [Joh. 14:6; Ef. 2:18; Hepr. 10:19]

Ja Jeesuksen kautta portista sisään meneminen vaatii nöyryyttä. Täytyy tuntea syyllisyyttä, että ymmärtää, että tarvitsee armoa. Ja täytyy katua syntejään ja myöntää olevansa syntinen, että voi vastaanottaa armon.

Aani

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #200 : 19.01.2008 - klo:14:09 »
"Aani vastaa tähän:"Näytä minulle selkeä kohta jossa tuomitsen sinut omin sanoin, silloin pyydän anteeksi.""

Silloin kun alkaa jollakin raamatunkohdalla piikitteleen toisia ihmiisä, ja sanomaan, että "sinä et ole oikeassa uskossa", niin se on omin sanoin tuomitsemista, sillä silloin sinä teet itsestäsi jumalan ja tuomitsian. Jeesus sanoo, että joka häneen uskoo, sillä on iankaikkinen elämä. Jos joku tulee kyseenalaistamaan minun uskoa sen jälkeen, niin se ei ole mitään muuta kuin tuomitsemista. Kukaan ei voi uskoa täydellisesti, kukaan ei voi antaa kaikkeansa Jeesukselle, ellei kaikkensa antaminen tarkoita sitä, että uskon Jeesukseen.

Minä teen syntiä edelleen, vaikka olen uskossa. KAIKKI tekevät, piste! Siksi meille annetaan armo! Sinäkin olet varmasti tehnyt tahallesi syntiä uskoontulosi jälkeen. Ja tahaton synti on ihan yhtä syntiä kuin tahallinen.

Oon kertonut tänkin jo sata kertaa täällä! Ja mä luotan siihen, et mä pelastun, jos uskon Jeesukseen, koska Hän lupaa sen mulle Raamatussa. Jos syntisen rukousta ei kuunneltais ja ihmisestä tulis synnitön uskoontulonsa jälkeen, niin kuka täältä selviäis! Meidät on Jeesuksen verellä puhdistettu, eikä Jumala katso meissä enää sitä syntiä, mitä me tehdään, vaan Hän katsoo meidän päälle puettua Kristusta!
« Viimeksi muokattu: 20.01.2008 - klo:00:10 kirjoittanut Aani »

Green8972

• Vieras
« Vastaus #201 : 19.01.2008 - klo:14:32 »
Selväksi tuli.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #202 : 19.01.2008 - klo:16:37 »
Sen verta voin omaa ajatusmalliani sanoa, että mielestäni Johannes sanoo ihan selkeästi ettei yksikään joka hänessä on tee syntiä,tietenkin sen voi ymmärtää omalla tavallansa, mutta minua ihmetyttää se jos on sanottu niin selkeästi jokin asia ja sitten joku tuo jonkin asian  "kumoamaan"sitä ainakin siltä välillä tuntuu.

Sama Johannes sanoi vielä selvemmin:

Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä.
     (1. Joh. 1:8 )

Miksi sinä pyrit kumoamaan tämän koko ajan?

Lainaus
Ahdas portti=paikka jossa ihmisen liha kuolee.

Missä kohden Raamatussa sanotaan, että ahtaassa portissa liha kuolee? Vai onko se sinun käsityksesi asiasta?

Lainaus
Kapea tie=Tie jossa ihminen ei tee syntiä.Ja miksikö?koska hän on uusi luomus.

Missä kohden Raamatussa sanotaan, että kapealla tiellä ihminen ei tee syntiä? Tämä on puhtaasti sinun käsityksesi asiasta. Kerro yksikin ihminen koko maailman historiasta, joka ei ole tehnyt uskoon tulemisensa jälkeen syntiä. Jos et pysty nimeämään edes yhtä, teoriasi ei voi pitää paikkaansa.

Lainaus
Minusta on aika paradoksellista sanoa, että Uudestisyntynyt tekisi syntiä. Hänethän ollaan vapautettu synti orjuudesta, hänen sisin on puhdistettu, kaikki vanha on kadonnut. Hänen vaatteensa ollaan valkaistu.

Jokaisella on oikeus olla sitä mieltä kuin hän haluaa, mutta Raamatun mielestä tässä asiassa ei ole mitään ristiriitaista. Otan esimerkin: On orja, joka joutuu tekemään maatöitä. Sitten hän vapautuu ja päättää ryhtyä maanviljelijäksi. Koska hän tekee nyt samoja töitä kuin orjana, onko hän siis edelleen orja? No ei tietenkään. Ero on siinä, että orjalla on isäntä. Vapaa maanviljelijä ja maanviljelyyn pakotettu orja tekevät samoja asioita, mutta toinen on vapaa ja toinen orja. Kristittykin tekee syntiä, mutta synti ei ole hänen herransa. Kristityn herra on Jeesus. Siinä on oleellinen ero.

Olet hyvin nuori ja omien sanojesi mukaan et ole vielä löytänyt oikealle tielle. Olet kuitenkin ahkera etsijä ja luotan, että varmasti etsijä löytää, niin kuin Raamattu lupaa. Kaikkein suurin löytö on se, mistä kirjoitetaan 1. Korinttolaiskirjeen alussa:

Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta
     meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. ... Me sen sijaan julistamme
     ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden
     mielestä se on hulluutta, mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin,
     ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Jumalan hulluus on
     ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi. ... Näin ei yksikään
     ihminen voi ylpeillä Jumalan edessä. Jumalan vaikutusta on se, mitä te
     Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi,
     vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi. (1. Kor. 1:18, 23-25, 29-30)

Sekä juutalaisille että kreikkalaisille puhe syntien sovittajasta oli epäloogista ja paradoksaalista. He eivät voineet sitä hyväksyä. Jumalan hulluutta onkin se, että pelastus on tehty niin helpoksi, että se on vaikea löytää. Mutta onneksi se on helppo, niin että se on kaikille ihmisille mahdollinen. Mutta sen voi ymmärtää vasta sitten, kun Pyhä Henki on kirkastanut, mitä tarkoittaa, että Jeesus on Herra, syntisen ihmisen Vapahtaja.

Lainaus
Minusta on myös paradoksellista sanoa, että henkilö joka  on vapautettu synti orjuudesta, tekisi vieläkin syntiä? Tuossahan sanotaan, että jokainen JOKA TEKEE syntiä on sen orja.Miten sitten vapautettu enään tekisi sitä?

Olisi todella mukava kuulla sinulta, mitä ajattelet näistä omista sanoistasi, kun olet esimerkiksi 10 vuotta vanhempi. Minäkin muistan, että rippikouluikäisenä luulin, että ihmisestä voi tulla synnitön. Pyhän Hengen tärkeimpiä tehtäviä onkin paljastaa ihmiselle hänen todellinen tilansa ja Jeesuksen suuri armo. Kyllähän jo Raamattu sanoo, että kenestäkään ei voi tulla synnitöntä. Ja tämän esille ottamasi jakeen perusteella näemme, että omien tekojemme puolesta olemme synnin orjia ikuisesti, mutta onneksi tuo kohta jatkuu:

Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita. (Joh. 8:36)

Jeesuksen ansiosta olemme hänen vapauttamiaan. Ja tämän vapautuksen kuuluu olla kristityn elämässä jokapäiväistä totuutta. Ihmisen täytyy aivan jatkuvasti palata siihen tosiasiaan, että tänäänkin ja tässä hetkessäkin minä tarvitsen Jeesusta vapauttajakseni. Synnitöntä minusta ei tule - eikä tule sinustakaan tai kenestäkään muusta. Joka päivä minun tekoni todistavat, että oman lihani puolesta olen synnin orja. Ja joka päivä Raamatun lupaukset todistavat, että tänäänkin saan antaa orjan kahleet Jeesuksen avattavaksi.
Marko Sagulin

Green8972

• Vieras
« Vastaus #203 : 19.01.2008 - klo:22:22 »
"Ahdas portti=paikka jossa ihmisen liha kuolee.

Missä kohden Raamatussa sanotaan, että ahtaassa portissa liha kuolee? Vai onko se sinun käsityksesi asiasta?

Lainaus
Kapea tie=Tie jossa ihminen ei tee syntiä.Ja miksikö?koska hän on uusi luomus.

Missä kohden Raamatussa sanotaan, että kapealla tiellä ihminen ei tee syntiä? Tämä on puhtaasti sinun käsityksesi asiasta. Kerro yksikin ihminen koko maailman historiasta, joka ei ole tehnyt uskoon tulemisensa jälkeen syntiä. Jos et pysty nimeämään edes yhtä, teoriasi ei voi pitää paikkaansa."

"Omaa ajatusmaailmaani" ja"selitän miten tajuan seuraavat asiat".

Green8972

• Vieras
« Vastaus #204 : 19.01.2008 - klo:22:35 »
Marko sitä asiaa en ymmärrä että miten ihminen VOI enään tehdä syntiä, kun hänen sisin on puhdistettu .Sydämmestähän lähtevät kaikki pahat ajatukset ym.

"Minä annan teille uuden sydämen ja sisimpäänne uuden hengen.Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja anna tilalle elävän sydämen.Minä annan henkeni teidän sisimpäännpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan"

Viinivertauksella on yhteyttä tuohon yläpuolella olevaan jakeeseen.

Kerro minulle mikä on Luterilaisuuden käsitys uudestisyntymisestä miten se tapahtuu jne.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #205 : 20.01.2008 - klo:01:01 »

Marko sitä asiaa en ymmärrä että miten ihminen VOI enään tehdä syntiä, kun hänen sisin on puhdistettu .Sydämmestähän lähtevät kaikki pahat ajatukset ym.

Olen ottanut tästä asiasta jo riittävästi raamatunkohtia esille, joten en enää toista niitä. Raamattu sanoo, että meidät on pesty Jumalan edessä puhtaiksi synnistä. Jeesuksen tähden ihminen on siis Jumalan edessä pyhä ja puhdas. Tämä pyhyys ja puhtaus ei kuitenkaan ole ihmisestä itsestään lähtöisin vaan Jeesus on lahjoittanut ihmiselle oman pyhyytensä ja puhtautensa. Ihminen itsessään on edelleen syntinen. Olet ehkä eri mieltä, mutta siksi innolla odottelenkin, että esittelet minulle joskus jonkun synnittömän ihmisen. Ihminen ei pääse tämän elämän aikana eroon lihastaan - ja se liha tekee koko ajan syntiä. Sinua ihmetyttää se, miten uudestisyntynyt ihminen voi tehdä syntiä. Minua ihmetyttää, miten kapinoit sitä vastaan, että Raamattu sanoo kaikkien ihmisten olevan syntisiä. Ihmetystäni lisää se, että sinä et pysty koskaan näyttämään yhtään synnitöntä ihmistä, ja silti väität, että ihmisestä voi tulla sellainen. Ihmisen pahuus ja synti on käsittämätön asia - niin kuin Jumalan hyvyys ja armokin.

Lainaus
Kerro minulle mikä on Luterilaisuuden käsitys uudestisyntymisestä miten se tapahtuu jne.

Luterilaisella käsityksellä minä tarkoitan sitä, miten luterilaisessa kirkossa on ymmärretty Raamatun opetus uudestisyntymisestä. Parhaiten tämä varmaan voidaan kuvata luterilaisten Tunnustuskirjojen lainauksilla. Poimin joitakin uudestisyntymisestä kertovia kohtia Augsburgin tunnustuksen puolustuksesta. Aihe on laaja, joten nämä lainaukset eivät tyhjentävästi kerro kaikkea. Hyvä on myös huojmata, että luterilaisessa kielenkäytössä vanhurskaaksi tuleminen ja vanhurskautus vastaavat uudestisyntymistä:

Evankeliumihan osoittaa, että kaikki ihmiset ovat synnin alaisia ja että he kaikki ovat vikapäät iankaikkiseen vihaan ja kuolemaan. Samalla se tarjoaa Kristuksen tähden syntien anteeksiantamuksen ja vanhurskautuksen, joka otetaan vastaan uskolla. Parannussaarna, joka osoittaa meidät syyllisiksi, saattaa omattunnot todellisten ja vakavien kauhistusten valtaan. Näin pelästytettyjen sydänten on määrä taas saada lohdutus. Se tapahtuu, jos he uskovat Kristuksen lupaukseen, että meillä hänen tähtensä on syntien anteeksantamus. Tämä usko, joka noiden ahdistusten alaista ihmistä rohkaisee ja lohduttaa, ottaa vastaan syntien anteeksiantamuksen, vanhurskauttaa ja tekee eläväksi. Juuri tämä lohdutus tietää uutta, hengellistä elämää. ...

Luullaksemme vastapuolikin myöntää, että vanhurskautuksessa ensinnäkin on välttämätön asia syntien anteeksiantamus. Olemmehan kaikki synnin alaiset. Tästä syystä päättelemme seuraavasti. Syntien anteeksiantamuksen saavuttaminen tietää vanhurskautusta. Sanotaanhan: "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksiannetut." Me saamme syntien anteeksiantamuksen yksin uskomalla Kristukseen, emme rakkauden tähden tai tekojen tähden, jos kohta uskoa seuraakin rakkaus. Meidät siis vanhurskautetaan yksin uskosta, vanhurskautus käsitettynä niin, että se tarkoittaa tulemista jumalattomasta vanhurskaaksi eli uudestisyntymistä. ...

Pietari sanoo Apostolien teoissa: "Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta." Olisiko hän voinut asian selkeämmin sanoa? Me saamme syntien anteeksiantamuksen, hän sanoo, Kristuksen nimen kautta, toisin sanoen hänen tähtensä. Emme me sitä siis saa omien ansioittemme tähden, emme täydellisen tai osittaisen katumuksemme, rakkautemme, jumalanpalvelusmenojemme emmekä tekojemme tähden. Vielä hän lisää: kun uskomme häneen. Uskoa hänkin siis vaatii. Emmekä me voikaan Kristuksen nimeen muulla keinoin tarttua kuin uskolla. ...

Koska me siis saamme syntien anteeksiantamuksen ja Pyhän Hengen yksinomaan uskolla, meidät vanhurskauttaa yksin usko. Pidetäänhän niitä, jotka ovat sovitetut, vanhurskaina ja Jumalan lapsina laupeudesta, Kristuksen tähden, ei suinkaan oman puhtautensa tähden, kunhan he vain uskolla omistavat tämän laupeuden. Sen tähden Raamattukin todistaa, että meidät luetaan vanhurskaiksi uskon kautta.

Luterilaisissa tunnustuskirjoissa on käsitelty kaikkein eniten juuri vanhurskautta ja uskoa, jotka ovat luterilaisen ymmärryksen mukaan uudestisyntymisen ydin. Voit lukea tästä näistä teemoista Tunnustuskirjoista, eli vaikkapa tästä linkistä.

Merkittävimmät kirjat näistä ovat:
     - Augsburgin tunnustus
     - Augsburgin tunnustuksen puolustus
     - Vähä katekismus
     - Iso katekismus
Kielellisesti ne ovat vähän vanhahtavia, mutta asia on edelleen hienoa tekstiä.
Marko Sagulin

Stranger

• Vieras
« Vastaus #206 : 20.01.2008 - klo:13:08 »

Voiko ton kohdan ajatella niin, että ennen uskoontuloa sydämestä lähtee kaikenlaisia pahoja ajatuksia (mark. 7:21-22).
Mutta uskoontulon jälkeen Hengen hedelmänä Jumala puhdistaa ihmisen sydämen, niin että ihminen sydämestään haluaa tehdä niin kuin on oikein, vaikka ei aina siihen pystykään.

room. 7:18-19 Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. [1. Moos. 6:5]
19 En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.

gal. 5:17  Liha haluaa toista kuin Henki, Henki toista kuin liha. Ne sotivat toisiaan vastaan, ja siksi te ette tee mitä tahtoisitte.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #207 : 27.02.2008 - klo:02:20 »

Foorumin suosio on ollut erittäin kova näiden keskusteluiden "Kuka uskoo oikein - osat I ja II" myötä. Ei tekisi mieli ampua hyvää lypsylehmää, joten ristiriitaisissa tunnelmissa laitan pisteen keskusteluille. Väittelyä on käyty karkeasti ottaen kahden rintaman välillä - seurakunnan nuoret vs. Teuvo Sunin kannattajat - mutta mielipiteet eivät kohtaa ja tunteet alkavat kuumentua. Foorumilla ei kuulu olla samaa mieltä asioista, mutta keskustelufoorumilla olisi kuitenkin tarkoitus keskustella. Näissä aiheissa ei ole syntynyt keskustelua sanan varsinaisessa merkityksessä, koska osa kirjoittajista floodaa toistuvasti samaa ajatusketjua välittämättä siitä, mistä keskustellaan tai mitä heiltä kysytään. Niinpä lukitsen aiheet. Jos jollekin aihe jää pahasti kaivertamaan, on täysin sallittua perustaa aihe "Kuka uskoo oikein - osa III". Joskus on elokuvienkin suhteen käynyt niin, että jatko-osa on parempi kuin alkuperäinen. Eihän sitä koskaan tiedä. ;)
Marko Sagulin