Kirjoittaja Aihe: Kirjojen lukeminen  (Luettu 1534 kertaa)

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Kirjojen lukeminen
« : 13.12.2007 - klo:16:23 »
Miten te ihmiset valikoitte mitä kirjoja luette hengellisellä saralla. Niitä kun on vaikka kuinka monta ja lisää tulee koko ajan. Joskus vaikuttaaa, että onko joidenkin mielestä kristinusko niin hankalaa kun tarvii jokaiseen asiaan olla kirja ja kirjan kirjalle olla selityskirja jne...

Toinene sitten kumoaa toisen ja ovat selityksineen toisinaan ristiriidassa. Millä perustein siis valitsette sen mitä luette, koska sekin vaikuttaa mielessä mitä lukee.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Aani

• Konkari
    • Profiili
Vs: Kirjojen lukeminen
« Vastaus #1 : 13.12.2007 - klo:18:10 »
Luin joskus sellaisen kirjan kuin (kirjoittanaja Karl Heinz Knoppel) Unohdettu armo. Siinä oli hieno kansikuva ja ymmärrettävä takakansiteksti ja ajattelin, että tää on joku Jumalaonrakkaus -kirja, eli simppeliä luettavaa.

No. En tainnut ymmärtää mitään. Sivistyssanoja oli enemmän kuin sivuja. Jesh. Ja luin sen tosiaan vuosi sitten, jolloin olin ollut puolisen vuotta seurakunnan toiminnassa, ja silloin en tiennyt vielä mistään mitään. Jea.

Luin myös vuosi sitten Lauri Koskenniemen kirjan Sydän taivaassa. Se oli loistava. Perussanomaa, joka todellakaan ollut mitään "olen nyt keksinyt hienon väännöksen tästä ja tästä", vaan se oli koskettava ja kuitenkin mielenkiintoa herättävä.

En oikein perusta mistään kohukirjoista, jossa joku yliviisas kertoo että TAIVAASSA EI SYÖDÄKÄÄN MANGOJA tai TAIVAS ONKIN HELVETIN ALAPUOLELLA. Ei kiitos. En tarvitse mitään kakkosraamattua, jossa joku kohukirjoittaja tuntee raamattua niin hyvin, että osaa kertoa absoluuttisen totuuden.

Onneksi on kuitenkin niitäkin kirjoja, joissa kirjailija opettaa kristittyä, eikä hänen pääajatuksenaan ole herättää kohua. Silkoista opetuskirjoista, joissa kirjailija todella on nöyrtynyt Raamatun lukuun, ja kirjoista, joissa sanoma tulee todella esiin, pidän. Opettavissa kirjoissa siis ei ole mitään väärää, mutta toivoisin sieltä aina huokaavan sellaisen "minä en ole absoluuttinen totuus, tämä on vain minun näkökulmani" -ajatus.

Kiitos.

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #2 : 13.12.2007 - klo:22:59 »
Erittäin hyvä kysymys.

Itse työskentelen silloin tällöin kristillisessä kirjakaupassa ja tätä kysymystä olenkin pohtinut sekä yksin, että työkavereiden kanssa: Millaisia kirjoja voimme myydä?
kaikkia kirjoja emme voi koskaan etukäteen lukea. Olemmeko vastuussa jos myymme kirjan joka johtaa jonkun etsivän kuitenkin harhaan? No vastuu on loppukädessä totta kai asiakkaalla, mutta mekin voimme onneksi vähän auttaa. Ja rukouskaan tuskin menee hukkaan.
   Lisäksi on muistettava, että ihmiset lukevat kirjoja eri merkityksessä. Toinen lukee "uudesta viinistä" hengelliseksi ravinnokseen ja toinen tekee aiheesta kriittistä väitöskirjaa.

Anteeksi, että vähän pomppasin aiheesta, mutta on niin kutkuttava pohdinnanaihe tämäkin.

Itse luen kirjoja jotka jaksan lukea. Helppoa. Jos en jaksa lukea jotain hengellistä kirjaa, en lue. (ihme, että jaksan lukea Raamattua :D) Niinpä luen melko lyhyitä hengellisiä kirjoja. Nuorille suunnatut kirjat ovat joskus myös loistavia.
   Olen lukenut myös teologisempaa aineistoa, silloin kun joku aihe sattuu erityisesti kiinnostamaan tai mistä uskon tarvitsevani faktatietoa tai näkökulmia. Tällöinkin lukemisen määrää kiinnostavuus: väkisin en ryhdy vääntämään.

joskus on parasta lukea jotain niin kristinuskon peruskamaa! Kalevin "sinulle" ja "löytöretkellä" käsittelevät ihan kristinuskon ydinasioita ja silti tuntuu, ettei niitä voi lukea tarpeeksi monta kertaa. :)
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Elfslayer

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.12.2007 - klo:17:51 »
Jos olen huomannut kirjoittajan luotettavaksi, luen hänen kirjojaan enemmän. "Tunnustelen" koko ajan, miltä teksti minusta tuntuu ja onko se Raamatun mukaista. Jos kirja jotenkin ahdistaa minua (siis huonolla tavalla), lopetan heti. Tämä on ollut ihan luotettava tapa, pari täysin harhaoppista kirjaa on karsiutunut pois.

Hei, taitaa Pyhä Henki toimia minussakin! :)
Respect life, go vegan!