Kirjoittaja Aihe: pohdittavaa..  (Luettu 5643 kertaa)

Murdochh

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 57
    • Profiili
pohdittavaa..
« : 08.12.2007 - klo:03:00 »
Koska kyseessä on pohdintapalsta, en koe rikkovani foorumin sääntöjä, nakkaessani pienen aivopähkinän.

Elikkä. Törmäsin netissä erittäin mielenkiintoiseen kysymykseen; Mikä oli Raamatun mukaan ihmisen ensimmäinen kysymys Jumalalle?

Uskon, että se joka epäilee tietävänsä oikean vastauksen, alkaa olla koko kristinuskon ytimessä

Didymos

  • Vieras
Vs: pohdittavaa..
« Vastaus #1 : 23.10.2015 - klo:17:50 »
Mikäli muistan oikein niin tuo kysymyksen esitti Kain; ei Raamatussa mainita tuota aikaisempia kysymyksiä.

9. Niin Herra sanoi Kainille: "Missä on veljesi Aabel?" Hän vastasi: "En tiedä; olenko minä veljeni vartija?"                   (1.Moos.4: 9)

Jukka1954

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: pohdittavaa..
« Vastaus #2 : 05.11.2015 - klo:17:21 »
Ups. Siitä näyttää kuluneen lähes 10 vuotta kun kysymys on tehty. Ensimmäinen Herralle esitetty kysymys näyttäisi olevan se, mitä tarjositkin eli 1. Moos. 4:9b, mutta kun aloittaja kysymyksensä lopuksi totesi näin: "Uskon, että se joka epäilee tietävänsä oikean vastauksen, alkaa olla koko kristinuskon ytimessä" niin siinä viitataan johonkin muuhun. Tätä pitää pohtia. En tiedä vastausta, vielä.

Didymos

  • Vieras
Vs: pohdittavaa..
« Vastaus #3 : 06.11.2015 - klo:18:54 »
Kristinuskon ytimeen on ihmisen lähes mahdotonta päästä. Sillä kristinuskon ydin on armo. Armon tuo Kristus. Kristuksen antaa Jumala. Jumala on rakkaus.

Tavallaan aloittajan kysymyksen loppu sopisi kysymykseen itseensä, sillä kristittyjen täytyy kysyä itseltään: "Rakastanko lähimmäistäni niin kuin itseäni?" ja tästä kysymyksestä voi esittää tarkentavan kysymyksen: " Suojelenko ja varjelenko luomakuntaa?" josta voinee esittää kysymyksen: "Olenko minä vartija?"
Kaikki kristityt ovat sisaria ja veljiä keskenään; heidät liittää yhteen sama usko ja sama veri. Vaikka Kainin kysymys tuossa tilanteessa ei ole järin syvällinen tai hengellinen, kyllä se hipoo aika läheltä ihmisen syvintä olemusta: halua rakastaa ja huolehtia.
Olisi kiinnostavaa kuulla Markon ajatukset ennen omien päätelmien tekemistä.

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: pohdittavaa..
« Vastaus #4 : 15.11.2015 - klo:21:21 »
Vaikka Kainin kysymys tuossa tilanteessa ei ole järin syvällinen tai hengellinen, kyllä se hipoo aika läheltä ihmisen syvintä olemusta: halua rakastaa ja huolehtia.
Olisi kiinnostavaa kuulla Markon ajatukset ennen omien päätelmien tekemistä.

En ehkä osaa kovin innostavasti ottaa kantaa. Ketjun aloitus perustuu hyvin filosofiseen ja pohdiskelevaan tapaan käsitellä yksittäisiä raamatunkohtia. Sillä linjalla mikä tahansa kysymys on yhtäkkiä maailman tärkein.

Kristinuskon ydin on Jeesus. Ja jos filosofisella linjalla jatketaan, niin Jeesus ei ole oikeastaan ydin vaan kaikki. Jeesukseen liittyy myös kysymys siitä, kuinka ei saa Kainin tavoin todeta, että veljen asiat eivät minulle kuulu. Jeesus itse sanoi, että mitä tehdään vähimmille veljistä, se tehdään hänelle itselleen.

Tavallaan siis tuon ihmisen ensimmäisen kysymyksen kautta voidaan päästä taas yhdestä näkökulmasta kiinni Jeesukseen. Mutta ei se näkökulma ole yhtään sen enempää uskon ydin kuin mikään muukaan lähestymistapa, jolla ollaan kiinni Jeesuksessa. Jeesuksen sovitustyö on pelastuksen ydin, ja siihen on tarkoitus päästä kiinni henkilökohtaisen suhteen kautta. Jokaisella kristityllä on oma kasvuhistoriansa siinä, mitä kautta he ovat Jeesuksen pelastajanaan oppineet tuntemaan.
Marko Sagulin