Kirjoittaja Aihe: Teuvo Sunin kirjoituksista  (Luettu 12170 kertaa)

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Teuvo Sunin kirjoituksista
« Vastaus #30 : 26.02.2008 - klo:00:00 »
Voidaan kysyä saako pyhä henki ihmisen jatkuvasti haukkumaan toisia ihmisiä, yhteisöjä ja millon mitäkin ties miksi.
Miten voi hengen johdossa oleva sekoilla noin ja muuttaa päivää koko ajan koska sen sai. Tulee mieleen Jehovan todistajien maailmanlopun ennustukset.

Toisaalta joillakin usein epävarmoilla ihmisillä on tarve seurata jotakuta ja jos joku vaikuttaa tietävän kaikki vastaukset ja olevan varma se vetoaa heihin. Sopiva tavalla esittäen ovat diktaattoritkin päässeet valtaan. Ihminenhän haluaa aina lisätä jotain ja tehdä itse ansaiten sen jonkin. Kun siis esitetään asiat tyylissä ole tätä mieltä ja tee näin jne.... Vetoaa se aina joihinkin muita voimakkaammin. En puhu kultista Teuvon tapauksessa, mutta tulee mieleen joskin kaukaisesti henkilönpalvonnan elementit. Se on sitä kun sen jonkin sanat ja kaikki muuttuu seuraajan sanoiksi ja ajatuksiksi. He usein itse kiistävät sen tietysti.

Helppoa eikö.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #31 : 26.02.2008 - klo:00:11 »
Toisaalta joillakin usein epävarmoilla ihmisillä on tarve seurata jotakuta ja jos joku vaikuttaa tietävän kaikki vastaukset ja olevan varma se vetoaa heihin. Sopiva tavalla esittäen ovat diktaattoritkin päässeet valtaan. Ihminenhän haluaa aina lisätä jotain ja tehdä itse ansaiten sen jonkin. Kun siis esitetään asiat tyylissä ole tätä mieltä ja tee näin jne.... Vetoaa se aina joihinkin muita voimakkaammin.  Se on sitä kun sen jonkin sanat ja kaikki muuttuu seuraajan sanoiksi ja ajatuksiksi. He usein itse kiistävät sen tietysti.

Kyse on varmaan aivopesusta?
"Ajattelun valvonta ohjaa yksilön sisäistämään yhteisön oppirakennelman, oppimaan uuden tavan käyttää kieltä ja vaimentamaan epäilynsä ajatuksenpysäyttämistekniikoiden avulla. Kunnollisen jäsenen on hallittava ajatuksensa.
Totalitaarisissa kulteissa oppi on ainoa Totuus, ainoa oikea kartta todellisuudesta. Todellisuuden tapahtumat tulkitaan opin suodattimen läpi. Oppi on yleensä hyvin mustavalkoinen: kaikki hyvyys on ryhmässä ja sen johtajassa. Kaikki pahuus on ulkopuolella. Oppi vastaa kaikkiin ongelmiin ja sopii kaikkiin tilanteisiin. Jäsenen ei tarvitse ajatella koska oppi ajattelee hänen puolestaan (uskontojen uhrit).

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #32 : 26.02.2008 - klo:01:00 »
Ihan hyvin tuokin sanottu jokseenkin ymmärrettävästi lyhyesti. Mekanismit jotka muodostavat mainitunlaisen käytöksen asianomaisen mielessä ovat moniselitteiset ja kuitenkin sangen yksinkertaiset. Muutama variantti niissä vaikuttaa. Tunnen 
yhden asiantuntijan alalta joka on aikanaan kouluttanut ihmisiä tälläkin psyykkeen puolella ihan johtavien ja tunnettujen ihmisten kanssa. Olen myös ollut muuten asiasta kiinnostunut vuosia. On usein surullista nähdä kun jotkut hurahtavat johin ns psyykkiseen verkkoon mukaan. Hän ei usein sitä itse tiedosta ja myönnä etenkin jos se alussa antaa hänelle tunteen, että palaset loksahtaa paikoilleen ja onni kukoistaa. Myöhemmin hän on jo sisäistänyt sen niin paljon, että siitä on muotoutunut osa hänen uutta identiteetiään. Mahdollisen epäilyksen todellakin voi tukahduttaa erilaisin mekanismein ja näin vältetään yksilön omaehtoinen ajattelu koska ajattelu on pahasta koska se oikeasti johtaa johtajan auktoriteetin murenemiseen. Useinhan jäsen ei tunnista johtajan auktoriteettia vaan väittää ajattelevansa itse. Tai sitten epäilys laukaisee pahan itsesyytöksen mekanismin joka on ihmisen mielessä ja siitä pääsee irti vain "ripittäytymällä" oikealle henkilölle.

No kaikkineen tämä on pitkä asia kirjoittaa, mutta olisi itse kunkin hyvä olla näistä vähän edes selvillä.

Toki ei saa tässä nyt ketään liittää miksikään kulttijohtajaksi ja nimitellä. Yleensähän seuraajat antaa vallan johtajille.
Mekanismit siis ovat vielä tässä selittämättä vaan koko edellä mainittu oli vain yleistä selontekoa.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2008 - klo:01:07 kirjoittanut Moottorisaha »
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #33 : 26.02.2008 - klo:02:03 »
JOS toi Voitto Ramun teksti pitää paikkansa niin tälläsen huomion ainakin sanoisin:

aika outoa, että ihmisillä on jatkuvasti kuva omasta erehtymättömyydestään. no okei, se vasta sairasta oiskin jos luulisi olevansa väärässä, mutta ettei voi jättää yhtään varaa sille, että ei olekaan ymmärrykseltään vielä täydellinen. Käsittääkseni Suni on kuitenkin jo ennen "pyhän hengen saamista" puhunut aivan samaan profetaaliseen tyyliinsä ja väittänyt olevansa oikeassa ja totuus. Sitten vähän myöhemmin tilanne onkin toinen. Kaveri selittää sen sillä, ettei ollut vielä Pyhää Henkeä.
  Mielestäni tässä vaiheessa tulisi tunnustaa, että hei, oma mielipide VOI muuttua. On jälkeenpäin katsottuna naurettavaa, että sama kaveri ensin julistaa katekismusta ja sitten saarnaa sen pannaan. Miten kukaan voi vaatia, että muutkin ihmiset seuraisivat yhden "julistajan" mielenmuutoksia? Muuttuuko siis se totuus mielenmuutosten mukaan?
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail