Nettipappi.net

Uskonnollisesti arveluttavat, jokapäiväiset asiat

Ramchester

• Järjestelmäasiantuntija
  • Ylläpitäjä
  • Täysjäsen
    • Profiili
Mulla tulee vastaan joka päivä näitä jokapäiväisiä asioita, joita en oo aikasemmin edes miettiny. Vasta seurakuntaan töihin tultuani heräsin miettimään näitä tuikitavallisia juttuja, jotka voivat seurakunnan aktiivisemmilla jäsenillä särähtää korvaan. Vai särähtävätkö?

Töiden alettua huomasin omassa kielenkäytössäni parantamisen varaa. Mikään asia ei enää ollut "pirun hyvin".

Mutta mites nää muut jutut? Radiossa juontajat päivittelevät maailman asioita "herrajjumalalla" ja "perkeleellä". Kaupassa myydään Heaven ja Hell-tuorejuustoja. Saunalahden mainoksessa piru myy soittoääniä apinalle. Uus luonnonlakritsi on "syntisen hyvää". Jätskiä löytyy jokaseen kuolemansyntiin omansa. Jumalana esiintyy (jo toista kertaa) Morgan Freeman. Balettikoulussa opetetaan PIRUetteja. Ja keksitte varmasti muitakin...

Että kannattaako tässä olla huolissaan?  ::)
[ Ramchester ]

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Balettikoulussa opetetaan PIRUetteja.

:D :D vaikka osa kristityistä, etenkin joidenkin herätysliikkeiden sisällä, pitää kaikkea tanssimista syntinä, niin enpä ole koskaan kuullut tuolla sitä perusteltavan! :D

kumpa olisin oikein tiukkapipo niin saisin tuosta taas uuden vahvistuksen aatteelleni! baletistahan saa muutan numeron 555 kun kääntää sen takaperin ja miinustaa ensimmäisen numeron neliöstä aina seuraavan numeron neliöjuuren ja sitten taas laittaa sen neliöön.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Elfslayer

• Täysjäsen
    • Profiili
Heh. En mä ainakaan tue tuollaisia sanamuotoja. Jee siis, en jaksa nyt kirjotella enempää.
Respect life, go vegan!

Suvi

• Konkari
    • Profiili
Noi on sellasia asioita joihin on niin turtunut, että ei ne enää särähdä korvaan, mutta kyllähän kiroilut, kirosanojen vahvistussanoina käyttö ja muu tuollainen vähän ärsyttää... Noi tuorejuustot, lakritsit ja jäätelöt on tollasia ettei niitä tuu ajatelleeks enkä oikeen tiedä tarviskokaan ja piruettien ja muiden sanojen pilkkomisesta ja karsimisesta tippuisi puolet sanavarastosta pois ja koen sen aika turhanakin... Mutta noi kiroilut ja kirosanojen vahvistussanoina käyttö on sellasia asioita, joihin voi vaikuttaa vain sillä että näyttää esimerkkiä, koska saarnaaminen tms. on asia joka saa ihmiset vastarintaan...
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

sanni

• Vieras
Hmm.. Suville vasta-argumentiksi, että juuri näissä "lakritsi"-jutuissahan on mieletön taka-ajatus: koitetaan mainostaa syntiä, pirua yms. hyvänä, suotavana asiana. "Syntisen hyvää", sitten jos se on vielä oikeasti Tosi hyvää, niin silloinhan synnistä on tullut hyvä asia. Piru mainostaa hyvää asiaa, eikö silloin pikkuhiljaa tule ajatelluksi, että kaikki Pirun mainostamat tuotteet olisi hyviä?

Siinäpä mietittävää....

Korvaavien sanojen käyttö on mielestäni parempi, kuin käyttisi niitä sanoja joita korvaa... parasta tietysti olisi oikeasti, jos ei tarvitsisi käyttää laisin, mutta jos on aivan pakko, niin en laskisi sitä "synniksi" :)

Aani

• Konkari
    • Profiili
Ömm.

Oon varmaan ihan himosyntinen nyt kun sanon, että jos me jokaisesta PIRUetista ja toPI RUkoilee tehdään syntiä niin huhhuh sanon minä.
Toki on eri asia nämä Heaven ja Hell ja herranjumalajutut sun muut, mutta niissä se on tarkoitettu juuri PIRUlliseksi sanaksi. Ei saa hengellistää kaikkea ! (paraskinpuhuja)

Mielipide Tämäkin

• Vieras
Perkele on Ukon, vanhan suomalaisen pakanajumalan toinen, kenties alkuperäinen, nimi, muinaisbalteilta lainattua perua, alkuperäiseltä muodoltaan *perkunos.

Sielunvihollisen nimi/kirosana siitä tuli Suomessa vasta, kun katolinen kirkko rupesi hävittämään pakanauskoa Suomesta. Mikäs sen tehokkaampaa, kuin entisten jumalten nimien muuttaminen kirosanoiksi/Saatanan synonyymeiksi, ja täten kielletyiksi (minkä toivottiin johtavan jumalten unohtumiseen).

Paitsi, että siis "Perkeleellä" voidaan tarkoittaa pakanajumalaa, on sana myös saanut uusia merkityksiä, esimerkiksi suomalaisen sisun kuvastajana (voimasanaa voidaan käyttää siis periksiantamattomuutta kuvaamaan, eikä välttämättä Saatanan avuksi manaamista työn loppuunsaattamiseksi).

Järkevintä lieneekin kontekstin huomioonottaminen, eikä kaikkien suomalaisten perkelettä pärisyttävien raksamiesten leimaaminen saatanallisia voimia manaileviksi paholaisen työmiehiksi.

eilinen

• Vieras
"Korvaavien sanojen käyttö on mielestäni parempi, kuin käyttisi niitä sanoja joita korvaa... parasta tietysti olisi oikeasti, jos ei tarvitsisi käyttää laisin, mutta jos on aivan pakko, niin en laskisi sitä "synniksi" :)"

Olen miettinyt vähän samaa.. mutta päädyin tahollani siihen, että korvaavat sanatkin ovat pahasta.. Kirosanat ovat voimasanoja eli niistä haetaan voimaa. Ja samassa tarkoituksessa ovat niitä korvaavat sanat. Näin korvaavat sanatkin ovat voimasanoja eli kirosanoja. mjoo. Aika outo päättelyketju.. mutt kuitenkin, Mä oon sitä mieltä, että ei pitäs mistään ketuista, vitseistä, tai mistään voi ______! -ilmasuista hakee voimaa, ku on jotenki heikko hetki. Jumala on meidän voima. Yritetään olla kiroamatta.. Ja kukaan meistähän ei päätä mikä lasketaan synniksi. Jumalan sana meidät tuomitkoon kuin oikein on.

sannia

• Vieras
Onko voimasana sama asia kuin kirosana? Kiroaminen ja voiman hakeminen ei ole mielestäni sama asia. Tosin yleensä ei huudeta "voi kettu!" tilanteissa joissa tavitaan voimaa hyvässä mielessä ja silloinkin olisi fiksumpaa hakea voimaa Jumalalta. Tosin itse esim todella pahan paikan tullen olisin tarvinnut jotain, niin saattaa helposti tulla korvaavia sanoja, kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä ja tarvitsee tukea jostain. En ajattele, että kiroaisin jotain, mikä on kirosanijen tarkoitus, vaan haen tukea jostain. Ja tukea pitäisi hakea Jumalalta, tiedän.