Kirjoittaja Aihe: Olenko niuho?  (Luettu 8311 kertaa)

Jukka^^

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: Olenko niuho?
« Vastaus #15 : 19.06.2006 - klo:13:14 »
Itse olen käynyt niin luterilaisissa, helluntailaisissa ja vapiksessa. Kaikista on niin positiivista kuin negatiivistakin palautetta. Itse asiassa olen omassa seurakunnassani, Kangasalan luterilaisessa, erittäin pettynyt mm. siihen, että uudet ihmiset eivät saa sellaista huomiota, jota heidän tulisi saada. Jos he eivät saa riittävää huomiota, he tuskin tulevat sinne uudestaan. Toisaalta itselläni oli aikanaan seurakuntaan astuessa täysin erilaiset fiilikset. Tuntui, että kaikki hyväksyivät minut jo ensi kerrasta ja tunsin kuuluvani joukkoon. Siitä lähti seurakunta-elämäni ja uskonelämäni suuri boosti.

Hellareilla todellakin annetaan minusta liian suuri osa musiikille ja ylistykselle. Itse kun en ole ihminen, joka vain leijailee fiiliksissä ja hurmoshenkisyydessä. Minusta opetuksen tulisi olla todella suuressa painossa. Juuri opetukset antavat ihmisille niitä juuria jaksaa kristittynä maailmassa, eivät fiilikset. Fiilikset ovat pikemminkin piste i:n päälle, kuin itse i.

Vapiksella on aikalailla samaa sarkaa. Tai oikeastaan en varsinaista 'vapista' ole koskaan kokenut, vaan 'come-home' iltoja vapiksen tiloissa. Musiikkia erittäin paljon, paljon 'hihhuleita' (xD, vaikka itse olen vastaava), antavat mulle vähän epämielyttäviä tunteita. Toisaalta vapiksen opetukset ovat olleet todella antoisia ja ilmapiiri muutenkin on ollut mukaansa tempaava.

Silti en kadu juuri luterilaiseen seurakuntaan lähtemistä. En tiedä millainen tilanne on muissa seurakunnissa, mutta mielestäni Kangasalla asiat on ihan hienosti.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2006 - klo:13:16 kirjoittanut Jukka^^ »
Saarn. 3:11 "Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua."

Olli

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #16 : 22.07.2006 - klo:14:55 »
Itse olen käynyt niin luterilaisissa, helluntailaisissa ja vapiksessa. Kaikista on niin positiivista kuin negatiivistakin palautetta. Itse asiassa olen omassa seurakunnassani, Kangasalan luterilaisessa, erittäin pettynyt mm. siihen, että uudet ihmiset eivät saa sellaista huomiota, jota heidän tulisi saada. Jos he eivät saa riittävää huomiota, he tuskin tulevat sinne uudestaan. Toisaalta itselläni oli aikanaan seurakuntaan astuessa täysin erilaiset fiilikset. Tuntui, että kaikki hyväksyivät minut jo ensi kerrasta ja tunsin kuuluvani joukkoon. Siitä lähti seurakunta-elämäni ja uskonelämäni suuri boosti.

Hellareilla todellakin annetaan minusta liian suuri osa musiikille ja ylistykselle. Itse kun en ole ihminen, joka vain leijailee fiiliksissä ja hurmoshenkisyydessä. Minusta opetuksen tulisi olla todella suuressa painossa. Juuri opetukset antavat ihmisille niitä juuria jaksaa kristittynä maailmassa, eivät fiilikset. Fiilikset ovat pikemminkin piste i:n päälle, kuin itse i.

Vapiksella on aikalailla samaa sarkaa. Tai oikeastaan en varsinaista 'vapista' ole koskaan kokenut, vaan 'come-home' iltoja vapiksen tiloissa. Musiikkia erittäin paljon, paljon 'hihhuleita' (xD, vaikka itse olen vastaava), antavat mulle vähän epämielyttäviä tunteita. Toisaalta vapiksen opetukset ovat olleet todella antoisia ja ilmapiiri muutenkin on ollut mukaansa tempaava.

Silti en kadu juuri luterilaiseen seurakuntaan lähtemistä. En tiedä millainen tilanne on muissa seurakunnissa, mutta mielestäni Kangasalla asiat on ihan hienosti.

Huaa. Nohnoh.

No ensinnäkin tosiaan tuohon Jukan kommentteihin, niin olen kyllä välttämättä samaa mieltä siitä että monet seurakuntaan uudet tulevat eivät saa tarpeeksi huomiota...kangasalan seurakunnan nuorilta? Bleh. Meiltä!. Seurakunnan tilaisuuksia näin kesäisin ei ole järjestetty kangasalla kuin Ranta-Einola illat perjantaisin, mutta pysyttäköön aiheessa. Uskon, ja luulen tietäväni asian olevan todellakin niin että meidän, jokaisen itse pitäisi aina miettiä Reinolaan tullessaan ketä uusia siellä näkee piileskelevän, ja sitten vai suoraa iskee kiinni heihin jutskailemaan. Koska uskon että meillä jokaisella, Jukallakin, on parantamista tuon asian saralta. Sillä niin monelle seurakuntanuorelle, tai vähän vanhemmallekin, se että on Reinola joka perjantai, on eräänlainen rentoutumiskeino pois viikon arjesta.
Sinne tullaan saunomaan, uimaan, paistelemaan erinäisiä tuotteita hiilloksessa, sekä tapaamaan kaikkia JO valmiita seurakuntanuoria(valmiita:P), jo olemassa olevia:).

Voi olla että silloin kun jukka tuli seurakuntaan mukaan seurakuntamme silloiset nuoret olivat avoimempia ja todellakin tajusivat seurakuntailtojen prioriteetit.
Mutta Se minkä takia Jukka varmastikin tunsi olonsa niin hyväksytyksi,jota toivon että kaikki uudet pienet, ja vanhemmatkin, tuntevat, johtunee siitä että kuin me kaikki Jukan tuntevat varmasti tiedämme, Jukka on aika... Noh.. Semmonen. En kiellä etteikö jukkakin varmasti ollut ujo seurakuntaan tullessaan mutta ei tuo kaikki avoimuus jota jukallamme nyt on voi vain olla opittua seurassa, vaan Jukan persoonakin on sen kaltainen.
"Silti en kadu juuri luterilaiseen seurakuntaan lähtemistä"(jukkaa lainaten)? :P :D

Sincerely, Tulokas.

Pinju

• Tulokas
  • *
  • <:
    • Profiili
« Vastaus #17 : 23.07.2006 - klo:10:34 »
"Voi olla että silloin kun jukka tuli seurakuntaan mukaan seurakuntamme silloiset nuoret olivat avoimempia ja todellakin tajusivat seurakuntailtojen prioriteetit.
Mutta Se minkä takia Jukka varmastikin tunsi olonsa niin hyväksytyksi,jota toivon että kaikki uudet pienet, ja vanhemmatkin, tuntevat, johtunee siitä että kuin me kaikki Jukan tuntevat varmasti tiedämme, Jukka on aika... Noh.. Semmonen. En kiellä etteikö jukkakin varmasti ollut ujo seurakuntaan tullessaan mutta ei tuo kaikki avoimuus jota jukallamme nyt on voi vain olla opittua seurassa, vaan Jukan persoonakin on sen kaltainen.
"Silti en kadu juuri luterilaiseen seurakuntaan lähtemistä"(jukkaa lainaten)?  "

Henkilökohtaisten asioiden kommentoiminen taitaa mennä jo aiheen ulkopuolelle. Keskustelun pitäisi varmaan olla avoin kaikille, eikä niille, jotka tuntevat Jukan..

Olli

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #18 : 23.07.2006 - klo:12:37 »
"Henkilökohtaisten asioiden kommentoiminen taitaa mennä jo aiheen ulkopuolelle. Keskustelun pitäisi varmaan olla avoin kaikille, eikä niille, jotka tuntevat Jukan.."

Mhmm. En oikein ymmärrä kantaasi tuossa?.
Keskustelu ON avoin kaikille, halusin vain tuoda esiin sen asian, minkä takia jukalle varmasti oli helppo tulla seurakuntaan. Se että SINÄ tartuit juuri tuohon kohtaan, noh.

Kirjoittamani teksti oli kokonaisuus, ja tuo vain osa sitä, jossa yritin tulkita sitä miksi Jukalle se oli niin helppoa, kuin myös itselleni oli, ettei kukaan ihmettelisi sitä miksi sillon ennen oli uusien helppo samaistua seurakuntaan, ja nykyään kenties ei ole..

Pahoitteluni.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2006 - klo:00:54 kirjoittanut Olli »

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #19 : 17.08.2006 - klo:16:11 »
...tuli vaan mieleen... juteltiin porukassa tästä syrjään jäämisestä ja 'uusien' liian vähästä huomiosta ja oikeestaan se pointti mitä, täällä keskusteluissa, ei vielä oo otettu huomioon, on se et jos joku tulee ripariporukalla (tai muussa isossa porukassa) Reinolaan, niin niillä on kyllä keskenäänkin kivaa ja omaa läppää ja ne tod. näk. tulee uudestaan, mut jos joku tulee talvella yksin nuorteniltaan tms. eikä kukaan mee jutteleen sille on siellä aika yksinäistä (tiedän kokemuksesta) eikä välttämättä ko. henkilö tulekaan uudestaan...mäkään en ois tullu, jos mulla ois ollu jotain muutakin elämää Kangasalla, mut ei ollu ku olin vasta muuttanu tänne ja kävin eri kouluakin ku kaikki muut... mut en kyllä kadu yhtään et tulin uudestaan, vaikka pari ekaa kertaa saikin olla yksistään...
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Jukka^^

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #20 : 19.08.2006 - klo:11:28 »
Joop.. no ei tuo henkilökohtaisuuksiin tarttuminen omalla kohdallani ole niin justiinsa, sillä köhköh, kaikkihan tuntevat minut ;D. Mutta ehkä ei ole kovin antoisaa niille harvoille, jotka eivät tunne.

Ja siis hienoa että oot Suvippa lähteny enempiki juttuihin mukaan ja niiq väittäsin, et melke jokanen joka kävis sen 5 kertaa avoimin mielin jäis pidemmäkski aikaa.
Saarn. 3:11 "Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua."