Kirjoittaja Aihe: Pyhäinjäännökset  (Luettu 2413 kertaa)

Gethsemane

• Seniori
    • Profiili
Pyhäinjäännökset
« : 09.04.2007 - klo:00:29 »
Tässä katselin kun subilta tuli n. tunnin mittainen ohjelma pyhäinjäännöksistä.

22.00 Tosipaikka: Mystiikan jäljillä
Pyhäinjäännökset. Ranskalais-saksalaisen dokumenttisarjan toisessa osassa tarkastellaan erilaisia pyhäinjäännöksiä Graalin maljasta Torinon käärinliinaan.

Valitettavasti en nähnyt alusta alkaen vaikka pitikin katsoa, mutta jotain ohjelmasta näin.
Liitän oheen linkit Wikipediaan Graalista ja Torinon käärinliinoista.

Täällä saa vapaasti kertoa oman mielipiteensä asiasta, ja olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä niistä :)
Ps. 51:5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Pyhäinjäännökset
« Vastaus #1 : 09.04.2007 - klo:11:08 »
Tämä on ensimmäinen asiaa käsittelvä tekstini kuitenkin vain nopea vielä tarkemmin miettimätön sellainen,
Tuollaisiin maljaan liittyviin asioihin on aina liitetty myös paljon kaikenlaista legendaa, ettei liian vakavasti tule kaikkea ottaa. Jopa siitä onko nyt esim linkeissä mainittua kunungas Arthuria ollut olemassakaan voidaan keskustella. Jos on niin koska? Kuka oli kirjallisuuden esikuvansa? Näet lähteet kertoo ristiriitaisia juttuja jotka ovat historiassa aivan mahdottomassa ristiriidassa keskenään. Oliko hän kuningas ollenkaan. Ja paljon muuta mistä vois alkaa kirjoittamaan.

Tahdon sanoa, että paljon myös asioihin liitetään usein mystisiä aineksia joiden alku saattaa olla pelkkää tarinaa joskus osa on totta. Ne sekoitetaan usein taitavasti keskenään toistensa kanssa. Kun tiede näitä tutkii on sillä  usein tietty tarkoitus. Se riippuu jo ryhmästä. On myös muistettava ,että monissa kristillisyyteen liittymättömissä piireissä esim viggalaisuudessa uskotaan Graalin maljaan. Kaikkineen esineestä tehdään kauhean tavoiteltava. Joo pakko lopettaa tähän etten kirjoita pitkään koska se ei loppuis ihan äkkiä.

Käärinliinaan en oikein usko. Ensinnäkin Raamattu kertoo, että se käärinliina ja hikiliina olivat laitettu siistiin pinoon mutta erikseen. Mainittakoon kun artikkelia luin esim niin on ollut olemassa erinäisiä valokuvausmenetelmiä esim kuvan siirto posliinilautaseen jota joskus tehtiin sittemmin se miten unohdettiin. Se jo itsessään on epäilyttävää, että tyyppi joka väitti niiden olleen aitoja ei kerro mistä sai. Kun vielä muistaa, että katolinen kirkko aikanaan huijasi ihmisiä jopa väitetyillä tietäjien luilla. Keksi nimetkin. Peruste oli, että on oikeutettua huijata jos se edistää jumalan asiaa. Jokin samanlainen kait tässäkin voi olla. Ainahan on väärennetty ja huijattu. Ennen varmaa todistetta jääköön asia väitteen tasolle. Väitteen kun ei voi siis todistaa mistä sai ja muutakaan.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.04.2007 - klo:21:55 »
Meillä oli omalla riparilla kyllä aika uskottavan kuuloinen dokumenttiteksti tosta Torinon käärinliinasta ja siinä kyllä muistaakseni selitettiin sen kasvojen kuvan tulleen siihen ihan silloin kun se oli kasvojen ympärillä eikä mitenkään yliluonnollisesti ja muutenkin paljon selvemmin kuin wikipedian epämääräiset selitykset (siis tekstiä oli monta monta sivua..)... en kuitenkaan muista tekstistä enää juuri mitään... jos jotakuta kiinnostaa, voin yrittää jos saisin tuon tekstin jotain kautta käsiini...
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.04.2007 - klo:22:55 »
Rehellisyyden nimissä on mainittava, että wikipediassa on virheitä paljonkin. Historiaa tuntevana sieltä löytyy siloin tällöin enemmän ja vähemmän asiavirheitä. Monesti se sisältää ylimalkaisia selityksiä.

Tarvitsis joskus näihin asioihin tutustua tarkemmin. Dokumentista en tiedä minkä näit silti muistutan että paljon niihin vaikuttaa kuka tilaa ja mitä halutaan todentaa. Ne ei aina ole puolueettomia. Tutkijankin kuka sitä tutkii asenne vaikuttaa.
Yhtä usein niissä on mielipidettä mukana. Toisaalta muut tutkimukset ovat antaneet käärinliinoista muuta infoa.

On sille periaatteelinen mahdollisuus että ne olis aidot.
Toisaalta voi kysyä miksi niin myöhään vasta se tuli esiin vasta Ranskassa niin myöhään. Todisteet ovat puolesta ja vastaan. Se jää todistamattomaksi.

Okei en sanonut juuri mitään mullistavaa. Joten uskoo joku niihin tai ei niin se ei ole pelastuskysymys. Itse kaiken puntaroinnin jälkeen päädyn epäilevälle kannalle.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2007 - klo:23:02 kirjoittanut Moottorisaha »
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.04.2007 - klo:13:24 »
Dokumentista en tiedä minkä näit silti muistutan että paljon niihin vaikuttaa kuka tilaa ja mitä halutaan todentaa. Ne ei aina ole puolueettomia. Tutkijankin kuka sitä tutkii asenne vaikuttaa.
Yhtä usein niissä on mielipidettä mukana. Toisaalta muut tutkimukset ovat antaneet käärinliinoista muuta infoa.

Totta! Tiedän kyllä tuon ihan hyvin ja on kyl tosi vaikeaa sanoa mikä on aitoa... En myöskään ole varma mitä itse ajattelen asiasta, mutta ei tuo liene kovin iso kysymys olevan... Kuten sanoit ei siihen uskomisella/ei uskomisella taivaspaikkoja jaeta...
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...