Kirjoittaja Aihe: Mitä rakkaus on?  (Luettu 8655 kertaa)

Eero H.

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Mitä rakkaus on?
« Vastaus #15 : 22.04.2007 - klo:19:49 »
Elokuvissa, musiikissa ja iltapäivälehdissä puhutaan tosi paljon rakkaudesta. Millaista rakkautta se on?
Puhun seuraavassa miehen ja naisen välisestä rakkaudesta.
Usein elokuvissa rakkaus on synonyymi seksille; sen lisäksi elokuvista, musiikista ja iltapäivälehdistä saa sellaisen kuvan rakkaudesta, että se on joku voima joka vaan tulee ja sitten se menee eikä sille voi mitään. Tuo on ehkä yksi syy siihen miksi noin puolet avioliitoista päättyy avioeroon; onko ihmisillä sellainen kuva että parisuhteen eteen ei tarvitse tehdä töitä?  Mielestäni rakkaus ei ole asia joka vaan tulee ja menee eikä sille mahda mitään. Uskon että rakkaus on asia joka voi säilyä koko elämän, mutta sen eteen on tehtävä töitä.

Tulipa mieleeni että elokuvissa kuvataan paljon enemmän miehen ja naisen välisen rakkautta, kuin esim. äidin ja lapsen.
Eero Hyvärinen

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #16 : 22.04.2007 - klo:20:00 »
Mitä rakkaus on? Sitä onkin yllättävän vaikea määritellä. Tuo 1 Kor13:4-8 määrittelee sen  hyvin, kuten Miriva tuossa edellä jo totesikin.

On surullista, että nykyään on niin paljon avioeroja. Mistä ihmeestä se johtuu?  Ihmiset tuntuvat mieltävän nykyään rakastUmisen ja rakastAmisen samaksi asiaksi. Ne eivät ole sama asia. Avioliiton solmiessaan ihminen sitoutuu rakastamaan toista ihmistä kaikissa tilanteissa. Elämä voi tuoda mukanaan mitä ihanimpia houkutuksia tai mitä kamalampia "mörköjä".  Yksi ihanimmista houkutuksista lienee se, että kokee ihastumisen uudelleen jonkun kolmannen henkilön kanssa siinä vaiheessa ,kun parisuhde on arkipäiväistynyt. Kuitenkin alttarilla on sanottu"tahdon" ja rakkaudessa totisesti kysytään tahtoa enemmän kuin tunnetta. Toki tunteetkin ovat tärkeitä,mutta rakkaudessa ne eivät ole tärkeimpiä asioita.

Minua ärsyttävät suunnattomasti iltapäivälehtien lööpit, jotka suorastaan huutavat jonkun julkkiksen löytäneen uuden rakkauden ja se tunne sitten oikeuttaa hylkäämään puolison ja lapset. Miten paljon tuskaa hylätylle puolisolle ja lapsille tilanne tuokaan! Jotain on pahasti vialla, ihmiset ovat ymmärtäneet rakkauden ihan väärin. Ja tähän väliin voisi taas kirjoittaa tuon Paavalin määritelmän rakkaudesta.

Rakkaus on toisen ihmisen rinnalla kulkemista ja tervettä epäitsekkyyttä. Rakkautta on montaa eri lajia, tässä pohdiskelin lähinnä  rakkautta parisuhteessa. Toisentyyppistä rakkautta on esim. lähetystyö , kaukana olevan lähimmäisen auttaminen.

( Lopuksi: Joissain tilanteissa avioero voi olla ainoa vaihtoehto, mutta silloin on kyseessä puolison  alkoholismi tms.asia. Mutta se onkin jo toinen juttu.)

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #17 : 25.04.2007 - klo:17:45 »
Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasta, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei katoa koskaan.
                                                                        1.Kor. 13:4-8

aika kiva tuo. :> olen muistaakseni joskus nähnyt jollain/joillain tuon saman sellaisena tauluna. :) se oli ihan kiva.

Tykkään kans :D Meillä ainakin porukat on saanu ton tauluna häälahjaks..
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Eero H.

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #18 : 09.05.2007 - klo:08:05 »
Täällä ollaan paljon puhuttu rakkaudesta ja teoista. Heitänkin ilmaan kysymyksen että onko rakkaus tekoja vai ilmeneekö rakkaus tekoina?
Eero Hyvärinen

Aani

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #19 : 10.05.2007 - klo:07:02 »
Hmm. Eero H. laittoi kyllä pahan. Tuollaista ei ole kyllä tullut ikinä minun kohdallani ajatelleeksi. Sanoisin, että rakkaus ilmenee tekoina. Kun Raamatussa sanotaan, että Jumala on rakkaus, niin jos rakkaus olisi teko, niin olisiko Jumala hyvä teko? Vai että jos Jumalan rakkaus ilmenisi tekoina, se kyllä kuuloistaisi järkevämmältä.

Mutta sitten taas "Jumalan rakkaus" - "Jumalan hyvät teot meitä kohtaan" ..

En tiedä. Saatan olla kyllä jo nyt ihan sivuraiteilla. Kertokaa minulle noobille miten asia on.

Gethsemane

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #20 : 10.05.2007 - klo:10:28 »
Mielestäni rakkaus o molempia. Mielestäni välittäminen on tekoja, jotka ovat hyviä toista kohtaan.
Rakkaus on...
... voimakas tunne jonka avulla haluaa tehdä toiselle hyvää jne. En osaa oikein sanoa, mutta mielestäni se on molempia.
Ps. 51:5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #21 : 10.05.2007 - klo:16:53 »
olen mielipuolta, että rakkaus ilmenee tekoina:
1. Joh. 4:10
Siinä on rakkaus -- ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
  Jumalakin rakasti meitä ja sitten lähetti Poikansa.  Joh 3:16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon...
Ja tältä pohjalta ihmisen on hyvä rakastaa Jumalaa. Joka on paljon anteeksi saanut, rakastaa myös paljon.

Ihmisten välisessä rakkaudessa tilanne onkin vaikeampi. Mitä jos toinen ei olekaan tehnyt mitään kivaa mun eteeni?
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #22 : 10.05.2007 - klo:18:19 »
oon samaa mieltä kuin Gethsemane... Mutta entä se jos ihminen rakastaa Jumalaa? ...eihän ihminen voi tehdä hyviä tekoja Jumalalle...
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Mirjam

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #23 : 10.05.2007 - klo:19:43 »
...eihän ihminen voi tehdä hyviä tekoja Jumalalle...

Kuningas vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä
      veljistäni, sen te olette tehneet minulle.
Matteus 25:40

Näin kai?
« Viimeksi muokattu: 10.05.2007 - klo:20:25 kirjoittanut Mirjam »

Gethsemane

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #24 : 10.05.2007 - klo:22:38 »
Lainaus käyttäjältä: Mirjam
     Kuningas vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä
      veljistäni, sen te olette tehneet minulle. Matteus 25:40

Mielestäni ihminen ei voi antaa Jumalalle tekoina muuta kuin lähimmäisen rakastamisen ja auttamisen, eli ainoa tapa miten voimme teoilla "rakastaa" Jumalaa. Olen ehkä väärässä, mutta so not, mielipide on aina mielipide :)
Ps. 51:5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #25 : 11.05.2007 - klo:19:16 »
no joo, unohdin ton... :-[

Stranger

• Vieras
« Vastaus #26 : 09.09.2007 - klo:23:26 »
Raamatussa sanotaan, että rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi. Voiko sekä itseään että lähimmäistä rakastaa yhtä aikaa saman verran. Jos teen hyvää toiselle eli vaikka joustan jossain itselle tärkeässä asiassa, koska haluan tehdä toiselle hyvää, niin enkö sillon rakasta lähimmäistä enemmän kuin itseäni?
Kumpaa tulee rakastaa enemmän itseään vai lähimmäistään? Jos lähimmäistään rakastaa enemmän kuin itseään, niin lähimmäinen on silloin tärkeämpi kuin oma minä. Eikö se ole jo läheisriippuvaisuutta? Eli että elää ikään kuin toisen ihmisen kautta. Tällöin on myös vaarana, että se toinen ihminen menee tärkeysjärjestyksessä Jumalankin ohi, jos lähimmäinen menee kaikkien omien tarpeiden myös hengellistenkin tarpeiden ohi...

Markus Sassiainen

• Vieras
« Vastaus #27 : 10.09.2007 - klo:14:53 »
Rakkaudesta puhuttaessa, puhutaan valitettavasti useimmiten maailmallisesta rakkaudesta, joka on likaista ja saastaista Jumalan silmissä. Maailmallisen rakkauden ilmentyminä ovat esiaviollinen seksi ja irtosuhteet, ihan muutamia mainitakseni. "joka maailmaa rakastaa, vihaa Jumalaa", sanotaan Raamatussa. Ja näin se on, ettei voi palvella kahta Herraa. On valittava tie ja se kaita polku johtaa rakastavan Isän luo, mutta lavea viettää kadotukseen.

Iltapäivälehdet ovat täynnä kertomuksia rakkaudesta ja rakkaudesta kertovat monet laulut, elokuvat ja kirjatkin. On huomioitavaa, että näissä on kyseessä maailmallinen, kestämätön rakkaus. Siinä mielessä siis Markon mainitseman laulun sanat ovat erittäinkin osuvat.

Jumalan rakkaus on todellista rakkautta, joka kestää, eikä horju. Jumala rakastaa meitä syntisiä ihmisiä, että me syntisyytemme tuntisimme ja sen tunnustaisimme. Sitä rakkautta suurempaa ei ole. Meidänkin tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken - ihan oikeasti: YLI KAIKEN. Miettikääpä mitä sellainen rakkaus tarkoittaa? Se tarkoittaa luopumista kaikesta muusta, mikäli Jumala niin hyväksi kohdallamme näkee, sillä Hänen kädessään on koko elämämme.

Satuinpa kuuntelemaan radiosta erään naispapin saarnaa viime viikon aiheesta, lähimmäisenrakkaus. Hän arveli, että meiltä Taivaan portilla kysytään: "oletko ollut hyvä lähimmäisellesi?".
Tuskin! En edes epäile, vaan tiedän hänen olleen hakoteillä. Omilla teoilla ei autuutta saa, vaan uskolla - muun väittäminen on omavanhurskautta. Käsky rakastaa lähimmäistään, ei ole ehto pelastukselle, vaan se on uskon hedelmä. Uskovainen ihminen rakastaessaan Jumalaa yli kaiken, rakastaa myös lähimmäistään ja tahtoo hänenkin saavan kuulla pelastavan Evankeliumin. Ei ole uskoa ilman tekoja, mutta ei myöskään ole tekoja, joilla saisi uskon. Tässä on vastaus myös Eero H:lle.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #28 : 10.09.2007 - klo:19:50 »
Rakkaudesta puhuttaessa, puhutaan valitettavasti useimmiten maailmallisesta rakkaudesta, joka on likaista ja saastaista Jumalan silmissä. Maailmallisen rakkauden ilmentyminä ovat esiaviollinen seksi ja irtosuhteet, ihan muutamia mainitakseni.
Ihmiset, jotka harrastavat irtosuhteita ja yhden illan juttuja ovat nähdäkseni erkaantuneet rakkaudesta ja toisia kohtaan tunnekylmiä eli he eivät tee sitä rakkauden tunteesta vaan himosta. Ja syy miksi he eivät sitodu on se, että he eivät tunne irtosuhde kumppaniaan kohtaan rakkautta tai mitään muutakaan tunteita.

Mielestäni rakkaus on aina Jumalalta. Joten tästä syystä se ei mielestäni voi olla saastaista.  Eli myös eiuskovaisten välinen rakkaus on Jumalalta saatua. Myös eiuskovainen pariskunta, jotka ovat toisiinsa rakastuneet arvostavat toisiaan ja välittävät toisistaan, niin että se näkyy hyvinä tekoina toisen hyväksi. Eiuskovilla pariskunnilla vaan on usein se ongelma, että kun alkuhuuma menee ohi, niin rakkaus sammuu. Heillä ei ole siis välttämättä sellaista kestävyyttä parisuhteessa ja toistensa rakastamisessa kuin uskovilla pariskunnilla.
Matt. 5:45-46: "jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin  hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin? " Eli tekisin tästä sen tulkinnan, että eiuskovat voivat myös rakastaa toisiaan. Onhan Jumala luonut myös sellaiset ihmiset, jotka eivät ole uskossa. Eli että kaikissa ihmisissä on valmius rakastaa.  Eiuskovien rakkauskäsitys voi kyllä olla erilainen kuin uskovien. Sellainen ihminen joka ei tunne raamatun sanaa saattaa pitää rakkautta vain tunteena, jolloin ihastuminen/rakastaminen nähdään samana asiana.

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #29 : 10.09.2007 - klo:20:14 »
Lainaus
Raamatussa sanotaan, että rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi. Voiko sekä itseään että lähimmäistä rakastaa yhtä aikaa saman verran. Jos teen hyvää toiselle eli vaikka joustan jossain itselle tärkeässä asiassa, koska haluan tehdä toiselle hyvää, niin enkö sillon rakasta lähimmäistä enemmän kuin itseäni?
Kumpaa tulee rakastaa enemmän itseään vai lähimmäistään? Jos lähimmäistään rakastaa enemmän kuin itseään, niin lähimmäinen on silloin tärkeämpi kuin oma minä. Eikö se ole jo läheisriippuvaisuutta? Eli että elää ikään kuin toisen ihmisen kautta. Tällöin on myös vaarana, että se toinen ihminen menee tärkeysjärjestyksessä Jumalankin ohi, jos lähimmäinen menee kaikkien omien tarpeiden myös hengellistenkin tarpeiden ohi...

Mie arvelen ja luen mielestäni selvästi Raamatusta, ettei kukaan voi rakastaa toista, ellei rakasta itseään...Kuinka voisimme antaa toiselle jotakin sellaista, mikä meiltä itseltämme kokonaan puuttuu? Jos Jumala on saanut sytyttää sisimmässämme todellisen hyväksymisen, välittämisen ja (terveen) arvostuksen itseä kohtaan, voimme säteillä ympäristöömme todellista hyväksymistä, välittämistä ja arvostusta. Jos olen vain huono, ovat toisetkin huonoja - jos ajattelen itsestäni vain pahaa, ajattelen toisistakin vain pahaa. Jos taas seison elämässäni tukevalla pohjalla, voin ehkä jopa auttaa toistakin tukevalle pohjalle. (Me kaikki jäämme täällä maan päällä kuitenkin vajavaisiksi ja vammaisiksi...)

Lähimmäistä tulee rakastaa täsmälleen yhtä paljon kuin itseä - eli säästelemättä. Joka ei rakasta lähimmäistään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt (1 Joh. kirje 4:20). Se joka kieltäytyy rakastamasta toista, tekee Jumalan rakkauden tyhjäksi (Jaakobin kirje 2. luku). Ja lähimmäisenrakkauteenhan kukaan meistä ei kykene, vaan Jumala vain voi saada sen aikaan meissä.

Taisitpa tarkoituksellisesti provoilla, Stranger. En heti ensi hätään ole valmis uskomaan, että olisit noin itsekäs eikä elämä olisi sinua lainkaan opettanut, tai paremminkin Jumala elämänkokemusten kautta. :)

Kannattaa lukea Walter Trobischin kirjanen Rakasta itseäsi. Siinä tehdään hyvin ero itserakkauden ja terveen, nöyrän, Jumalan mielen mukaisen itsensä rakastamisen välille.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2007 - klo:20:26 kirjoittanut MaryMagdalene »
MaryMagdalene