Kirjoittaja Aihe: Mitä rakkaus on?  (Luettu 8525 kertaa)

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Mitä rakkaus on?
« : 05.04.2007 - klo:11:55 »

Good morning, Forum!

Minun on välillä tosi vaikeaa puhua rakkaudesta, kun jokaisella kuulijalla tuntuu olevan aivan erilainen mielipide siitä, mitä se tarkoittaa. Ehkä kovin moni ei osaa edes määritellä sitä. Mutta silti rohkenen avata tällaisen rannattoman ja rajattoman aiheen. Olkaa siis hyvät ja kertokaa, mitä teidän mielestänne rakkaus tarkoittaa ja mitä se ei tarkoita.
Marko Sagulin

Suvi

• Konkari
    • Profiili
Vs: Mitä rakkaus on?
« Vastaus #1 : 05.04.2007 - klo:14:06 »
lyhyellä miettimisajalla kirjotettu lyhyt vastaus: rakkaus on sitä, että hyväksyy toisen kaikkine vikoineen ja puutteineen eikä haluaisi toiselle sattuvan mitään pahaa ja on valmis joustamaan ja tekemään uhrauksia toisen hyväksi.

parempi (ja pidempi) vastaus tulee (ehkä) myöhemmin... :D

EDIT: tästä aiheesta oli muuten MNF reissulla hyviä yökeskusteluja pyöreänpöydän ääressä  ::)
« Viimeksi muokattu: 05.04.2007 - klo:14:15 kirjoittanut Suvi »
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Aani

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 05.04.2007 - klo:14:45 »
Hyviä tekoja toisen ihmisen hyväksi Ü

Dude

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.04.2007 - klo:14:59 »
Aanin kans samoilla linjoilla :)   esim. Joh. 3:16 puhutaan Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan

Ihminen voi sanoa puolisolleen että rakastan sua...mutta jos hän ei näytä tätä rakkautta teoillaan niin onko se sit rakkautta....samoin me ihmiset ..jos me noudatetaan Jumalan käskyjä...niin me rakastetaan Jumalaa ...mutta kun Jumalan käskyjen noudattaminen on niin vaikeaa syntisinä niin me ei koskaan osata rakastaa Jumalaa ::)

eli Rakkaudessa sanat ilman tekoja on kuolleita...samoin kuin usko ilman tekoja on kuollut....:)
« Viimeksi muokattu: 05.04.2007 - klo:15:02 kirjoittanut Dude »
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.04.2007 - klo:15:24 »
Rakkaus on alkukielellä katsottuna laajempi kuin vaikkapa mitä suomenkieli sen käsittää. Siellä se riippuu myös kohteesta.
Käskyjen noudattaminen on osa rakkautta, mutta ei se kokonaan. Jos vaikka lukee älä tallaa nurmikkoa ja emme tallaa tokko me sitä siks emme tee, että rakastaisimme sitä joka kyltin on laittanut ja toivomuksen esittänyt.
Hyvät teot voivat tulla siitä, että tietää jo toisen tarvitsevan apua. Sossukin voi auttaa jotakuta, mutta ei se meitä rakasta. Raamattu käskee auttaa. Ei saa apuaan rajoittaa siihen löytyykö rakkautta. Puolisojen välinen on erilaista kuin auttava rakkaus. Jos rakastamme jumalaa tahdomme olla hänelle mieliksi ja pitää käskyt. Silloin ne ei ole enää käskyja kuten vaikka armeijassa vaan halusta tehty asia. Kuten teinillä joka löytää kumppanin.
Voiko kaikkineen näin laajaa asiaa täysin selittää sanoin? Sen voi ymmärtää kyllä yhdellä tasoilla kun sanotaa rakastakaa toisianne, mutta sitten kun menee syvemmälle ei se olekaan niin iisiä.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

miriva

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.04.2007 - klo:15:47 »
rakkautta on monenlaista. puolisoa/seurustelukumppania rakastaa erilailla kuin ystävää tai perheenjäsentä. ja niin.

mutta tuo mitä aani sanoi että rakkaus on hyviä tekoja toisen ihmisen hyväksi pätee ehkä näihin kaikkiin rakkauden "lajeihin". ja samoin mitä dude sanoi että rakkauteen tarvitaan myös tekoja.

rakkaus sanan merkitys riippuu paljon mm. kulttuurista. me suomalaiset emme ehkä kovin helposti ja riittävän usein sano ja osoita teoilla rakastavamme toisiamme.

mutta entä mitä rakkaus ei ole? se ei ole helppo kysymys. vaikka rakastan vanhempiani tai ystäviäni riitelen silti heidän kanssaan välillä. ja kun oikein suuttuu saattaa toivoa jopa jotain pahaa rakastamalleen ihmiselle. meidän ihmisten väliseen rakkauteen mielestäni myös nämä pahat ajatukset/teot kuuluvat. ne pitää tietenkin sopia ja sen jälkeen taas pystyy rakastamaan ehkä entistä enemmän toista. ja välillä vaikka tarkoittaisimme jotkin tekommin hyviksi ja miellyttäviksi asioiksi toiselle, eivät ne välttämättä miellytä tätä. emme voi lukea toistemme ajatuksia ja olla aina heille mieliksi. eikä tarvitsekkaan.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #6 : 05.04.2007 - klo:16:20 »

Moip!

Taidan olla melkoinen lahopää, kun en edes muistanut tätä aihetta aloittaessani, että minä itse olen jo samaan kysymykseen vastannut Nettipapin palstalla. Linkki tässä

Mutta puolustukseksi sanottakoon se, että vaikka otsikot ovat samat, sisältö on vähän erityyppinen. Nettipapin palstalla olen vastaillut siihen, mitä Raamattu opettaa rakkaudesta. Tässä otsikossa minä toivon sitä, että te kertoisitte, mitä itse ajattelette ja mitä luulette, että ihmiset ylipäätään ajattelevat. Keskustelu on lähtenyt tosi hyvin käyntiin, mutta tässä muutama virike vielä lisäksi:

Elokuvissa, musiikissa ja iltapäivälehdissä puhutaan tosi paljon rakkaudesta. Millaista rakkautta se on?
Mitä eroa on rakkaudella ja tunteilla - ja voiko rakastaa ilman tunteita?
Mitä eroa on rakkaudella ja rakastumisella ja ihastumisella?
Mitä eroa on lähimmäisenrakkaudella verrattuna miehen ja naisen väliseen rakkauteen?

Ja mitä vaan. Tuossa vasta muutama ajatus. Minä lähden nyt leirille. Jatkakaa te.
Marko Sagulin

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #7 : 06.04.2007 - klo:21:06 »
Elokuvissa, musiikissa ja iltapäivälehdissä puhutaan tosi paljon rakkaudesta. Millaista rakkautta se on?
Mitä eroa on rakkaudella ja tunteilla - ja voiko rakastaa ilman tunteita?
Mitä eroa on rakkaudella ja rakastumisella ja ihastumisella?
Mitä eroa on lähimmäisenrakkaudella verrattuna miehen ja naisen väliseen rakkauteen?

Elokuvien rakkaus on yleensä yliohjailevaa rakkautta tai synonyymi seksille (oon kyllä kattonut aika vähän elokuvia..), iltapäivälehdissäkin rakkaus lähinnä synonyymi seksille, musiikissa käsitellään lähinnä rakkaudesta johtuvia pettymyksiä tai rakastumiseen liittyviä tunteita. Näistä ehkä musiikki on lähinnä "oikeata rakkautta", mutta sekin käsittelee aihetta kovin pintapuolisesti ja vain kahta ehkä yleisintä, mutta silti pientä osaa rakkaudesta.

Rakkaus ja tunteet: kuten Miriva osuvasti sanoi voi riidellä ja välillä jopa vihata ihmistä jota kuitenkin rakastaa eli voi siis tuntea negatiivisesti tai positiivisesti tai miten vaan, mutta rakkauden vastakohtahan on välinpitämättömyys, joten ilman että tuntee yhtään mitään on erittäin erittäin vaikea rakastaa, jopa lähes mahdoton.

Ihastuminen, rakastuminen, rakkaus: ihastuminen on tunteista kiinni, rakastua voi vasta kun on tutustunut toiseen kunnolla ja molemmat ovat kahden ihmisen välisiä, mutta rakkautta on useampaa lajia ja sitä on vaikea selittää... rakkauttahan tässä yritetään pala palalta selittää...
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

miriva

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #8 : 06.04.2007 - klo:21:23 »
niin. mun mielestä ihastuminen on just sitä kun näkee toista ihan ensimmäisiä kertoja ja sitten aletaan tutustua.
kun on tutustuttu riittävästi rakastutaan. rakastuminen on ehkä se ensi huuma kun on tutustuttu ja toinen on ihana ja täydellinen ja kaikkea.
ja rakkaus on jo sitä kun tuntee toisen kokonaan, kaikki viat ja huonot puolet ja on jo riidelty ja ehkä vihattukin toisia ja silti haluaa olla toisen kanssa ja myöntää kaikki toisen huonot puolet.

Mirjam

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #9 : 08.04.2007 - klo:17:59 »

Ajattelen rakkautta lähinnä arkipäivän kiintymyksenä. Onhan ihastuminen kivaa, mutta eipä se kauan kestä. Haaveena on, että vanhana mummona olisi jo löytynyt joku, jonka kanssa voisi istua mökin edessä ja ihmetellä maailman menoa  ;D

Aani

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #10 : 20.04.2007 - klo:23:46 »
Rakkaus - sitä, että joku on ensin rakastanut meitä.

Musta tuo on kivasti sanottu, vaikka ehkä vähän hassu. Mutta rakkaus on sitä, että tekee hyviä tekoja toisille vaikka ei aina itse haluaisikaan. Ja Jeesus meille sen rakkauden antaa välitettäväksi muille.
Ihminen jota rakastan ja jonka kanssa haluan jakaa koko elämäni on ihminen, jolle haluan tehdä aina hyviä tekoja ylä- ja alamäissä. Muille lähimmäisilleni myös olisi hyvä tehdä hyviä tekoja, mutta sille elämänkumppanilleen ehkä erityisesti.

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #11 : 21.04.2007 - klo:13:17 »
Mitä rakkaus on?
Sitä kauan hain.
Hetkenkö huumaa,
valhettako vain.
Mitä rakkaus on?
Rakkaus ikuinen.
Vain luota ristin
löydät vastauksen.

-Pekka Simojoki

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #12 : 21.04.2007 - klo:17:57 »

Radiossa soi tässä muutamia päiviä sitten kappale, jossa laulettiin:

Tää rakkaus ei ole pysyvää.
Tää rakkaus on ohimenevää.

Ei oikein istunut minun korvaani...
Marko Sagulin

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #13 : 22.04.2007 - klo:13:46 »
mutta kappale jatkuukin et:

tää rakkaus on, hei mitä se on, en oikeen tiedä itsekään

eli kappaleen kertoja ei itsekään vielä oikeen tiedä mitä siitä tulee, ei tunne oikeeta rakkautta... siltä pohjalta ihan ymmärrettävät sanat..

miriva

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #14 : 22.04.2007 - klo:19:21 »
Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasta, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Rakkaus ei katoa koskaan.
                                                                        1.Kor. 13:4-8

aika kiva tuo. :> olen muistaakseni joskus nähnyt jollain/joillain tuon saman sellaisena tauluna. :) se oli ihan kiva.