Kirjoittaja Aihe: Evoluutioteoria  (Luettu 45675 kertaa)

Hanna Mattsson

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Evoluutioteoria
« Vastaus #30 : 22.05.2007 - klo:22:03 »
Pientä pohdittavaa ja keskusteltavaa teille...
Kun olen itse pohtinut evoluution suhdettta Raamattuun minut  pysäytti seuraava ajatus: Miten on voinut olla kuolemaa ennen syntiinlankeemusta...siis jos evoluutio olisi paikkansapitävä teoria ja kehitys olisi vienyt miljoonia vuosia olisi ennen ihmisen kehittymistä monien eläimien ollut kuoltava.
Isä rakastan Sua!

Mirjam

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #31 : 23.05.2007 - klo:11:49 »
Kiinnostava ajatus hannalta, mutta entä aika luomisen ja syntiinlankeemuksen välillä? (Oletetaan, että luomisteoria on totta.)

Kuolema solutasolla - ihmisellähän kuolee soluja koko ajan, mutta tämä ei varmasti ole kovin tärkeää...

Kaikki eläimethän luotiin Raamatun mukaan kerralla, mikrobitkin. Arvailua: 1. Niissä oli sisäänrakennettu esto, että heräävät vasta syntiinlankeemuksen jälkeen ;) 2. Eivät kuolleet, ja bakteerimössössä kulkeminen oli niin arkipäiväistä, että sitä ei tarvinnut mainita VT:ssa. 3. Elivät niin kuin nykyäänkin ja kuolivat myös.
Jos olen tajunnut oikein, niin Raamatun mukaan Paratiisissa kaikki eläimet olivat kasvissyöjiä. Miten luonnon tasapaino pysyi, kun ei ollut luonnollista poistumaa kuoleman kautta? Muuttuivatko eläinten hampaat? Esim. käärmeiden on varmaan aika hankala jauhaa ruohoa myrkkyhampaillaan.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2007 - klo:11:52 kirjoittanut Mirjam »

Hanna Mattsson

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #32 : 23.05.2007 - klo:19:42 »
Lainaus Mirjamilta "Entä aika luomisen ja syntiinlankeemuksen välillä?" En ole löytänyt Raamatusta vastausta kuinka kauan kesti ennen kuin ihminen lankesi syntiin. Mutta luulen, että aika lyhyt, sillä Raamatussa ne on maimittu ihan peräkkäin.

Mielestäni on vaikea kuvitella millaista elämä paratiisissa on ollut, sen verran upeeta ja erilaista se on ollut verrattuna tähän maailmaan. Tarkoitan näitä ruohonsyömis juttuja ja kuolemattomuutta, mitkä Mirjam mainitsi . Tosin Sana sanoo selkeästi, että kaikki oli hyvää. :D

Minä Jeesukseen uskovana ajattelen myös niin, että jos Raamatun totuudenmukaisuutta alkaa epäillä ensimmäisistä sanoista ja sivuista alkaen, niin myös usko myöhempiin kirjoituksiin on vaikeaa. Se lienee vihollisen suuri juoni, kun ajattelen evoluutioteoriaa. Mihin  mitään Jumalaa tarvitaan, kun ihminen voi viisaudessaan keksiä miten on tultu ja mistä.

Itse olen mielummin Jumalan luoma ihmeellinen luomistyö, jonka elämälle on olemassa suunnitelma kuin sattumalta bakteerimössöstä kehittynyt apina ilman mitään tarkoitusta elää täällä muutama vuosikymmen.
Isä rakastan Sua!

Kätsy

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #33 : 23.05.2007 - klo:21:39 »
Lainaus
Ihan vaan välikommenttina sanoisin, että nasaretilaisen Jeesuksen historiallisesta olemassaolosta on runsaasti enemmän todisteita kuin Muhammedin. Sama koskee tietysti antiikin aikana eläneitä tyyppejä kuten Caesaria jne.
Hahaa  :D Just tätä mä mietinkin. Kukaan ei koskaa (tai mä en oo ainakaan kuullu) epäile Caesarin tai Muhammedin olemassaoloo, niitten olemassaolo tuntuu olevan kaikkien mielestä historiallinen fakta, muuta sen sijaan Jeesuksen (josta on siis enemmän todisteita kun noista kahdesta) olemassaoloo epäillään koko ajan... Mitä tästä voi siis päätellä...
(sori, meni vähän sivuraiteille juttu...)

Gethsemane

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #34 : 23.05.2007 - klo:21:43 »
Mielenkiintosta on sinäänsä myös se että kyseisestä herran aka Jeesuksen olemassaoloon voidaan uskoa, muttei siihen että se olisi Messias. Miksi? Mm. koska:

- Yliluonnollista ei ole
- Jumalaa ei ole
- Taikuutta ei ole

Mihin sitten pitäisi uskoa tässä elämässä? Että ollaan tultu tyhjästä ja vaan kadotaan kuoleman jälkeen? No way!
Taino, tuo tyhjästä tuleminen sopii enemmän luomiseen, mutta pointti taitaa olla silti selvä :)
Ps. 51:5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.

Xeragram

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #35 : 10.06.2007 - klo:20:35 »
Mulla on tähän aiheeseen oma teoriani ( en ole mikään Darwin mutta kuitenkin)
Siis raamatussahan lukee että jumala loi maailman 6 päivässä, miten evoluutio olisi sitten mahdollista, no tietysti pyrskin ajatuksella 1d=1000a, no se vois olla mahdollista.
 No mun teoria ei sivuuta evoluutiota.
Jumala loi kaikki siinä 6 päivässä, verrataan tätä nyt vaikka internet sivun tekoon, ensin luodaan ja tehdään suunnitelma. no Jumala teki tässä kuudessa päivässsä sen suunnitelman ja loi kaiken, sitten Hän testasi sitä jolloin tapahtui syntiin lankeemus, Jumala karkoitti Aatamin ja Eevan paratiisistä. No sitten Jumala päätti julkaista suunnitelmansa, kuten nettisivut julkaistaan suunnittelun jälkeen, julkaisu toteutus tapahtui alkuräjähdyksenä.
 Jumala kokeili maan toimivuutta dinosauruksilla todettuaan että se toimisi Hän tuhosi dinosaurukset ja Julkaisi ihmiset ja kaiken muun evoluution avulla.

Eli  tästä voimme todeta että Jumala loi maailman 6 päivässä ja lepäsi seitsemännen, tämä myös tukee evoluutio teoriaa ja dinosauruksia, raamatussahan ei mainita luomis kertomuksen yhteydessä mitään dinosauruksista joiden fossiileja kuitenkin on löydetty, ellei ne sitten ole niitä jättejä joista mainitaan jossain päin raamattua ja tällä foorumilla.

Tämä on mun oma teoriani mutta omasta mielestäni toimivin, ainoa asia on se että evoluutio teoriaa ei pystytä todistamaan, Darwin itsekkin epäili teoriaansa, joten on hyvin mahdollista ettei tässäkään teoriassa ole mitään järkeä mutta tämä on tälläinen sopuratkaisu...

marierika

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #36 : 10.06.2007 - klo:22:45 »
Xeragramin teoria on sinällään iohan hyvä, mutta se sivuuttaa sellasen pikkuseikan kun että Jumala on erehtymätön...

Ramchester

• Järjestelmäasiantuntija
  • Ylläpitäjä
  • Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #37 : 11.06.2007 - klo:11:53 »
Viime viikolla oli uutisissa juttua Aammerikan maalle avatusta kristillisestä museosta, jossa mm. dinosaurukset oli Nooan arkissa mukana...
[ Ramchester ]

Xeragram

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #38 : 11.06.2007 - klo:21:30 »
Xeragramin teoria on sinällään iohan hyvä, mutta se sivuuttaa sellasen pikkuseikan kun että Jumala on erehtymätön...
mutta Jumalahan erehtyi sen suhteen että Eevahan otti puusta omenan, vai tiesikö Jumala siitä?

Ramchester, tuo on todella kiinnostavaa, löytyykö netistä lähdettä tuolle lukisin mielelläni, jos löytyy niin laittaisitko linkin. Kiitos...

Xeragram

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #39 : 12.06.2007 - klo:00:10 »
[
Lainaus
Jumala näkee meidän tämän hetkisistä ajatuksista ja teoistamme, että mitä niistä mahdollisesti seuraa. Ei Jumalan tarvitse sitä välttämättä ennustaa ja katsoa ihmisten tulevaisuuteen.
Jumalahan ei ole ihminen joten on hyvin mahdollista että Hän seuraa meitä kaikkia yhtä aikaaan.

Ja tuossa yllä mainittiin siitä syömis jutusta ja ihmisten kuolemattomuudesta, on hyvinkin mahdollista että Jumalan tekemä silloinen maa (jos joku luki ton mun teoriani, niin viittaan tällä siihen testi versioon jossa oli Aatami ja Eeva..) olisi ollut aivan mahdottoman suuri, jonne olisimme kaikki mahtuneet, kuten paratiisi joka on/tulee oleman...
Ja on hyvinkin mahdollista että Jumala teki syntiin lankeemuksen yhteydessä niin, että pienensi maata jolloin kuolema tuli osaksi ihmisyyttä, jolloin Jumala voisi koetella ihmisten uskoa Häneen.

Gethsemane

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #40 : 12.06.2007 - klo:00:37 »
Lainaus käyttäjältä: Xeragram
mutta Jumalahan erehtyi sen suhteen että Eevahan otti puusta omenan, vai tiesikö Jumala siitä?
Lainaus käyttäjältä: malla
Eikös vapaan tahdon antaminen ihmiselle edellytä sitä, että Jumala antaa ihmisten tehdä itsenäisesti ratkaisuja.

Ihmisellä on vapaa tahto, koska me olemme Jumalan kuvia. Jumalahan on kaikkein suurin, eli hänellä ei ole "ylempiä" voimia, kuten meillä, joita emme ymmärräkkään. Tietoisuuden kannalta emme tiedä murto-osaakaan siitä mitä Jumala, koska emme pystyisi käsittelemään niin laajaa tietoa elämämme aikana, joka on vain murto-osa maailmamme iästä.
Ja jos tietäisimme kaiken minkä Jumala, uskoisin että maailma olisi paljon pahempi paikka, kun monet koittaisivat nousta diktaattoreiksi ja repisivät näin maailmamme vain entistä huonompaan kuntoon.

Lainaus käyttäjältä: malla
Myös ihmiset oli tarkoitettu ennen syntiinlankeemusta kasvissyöjiksi.
Mielestäni ihminen ei ole ollut pelkkä kasvissyöjä edes Edenin puutarhassa.

1. Moos. 1:26

Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu."

Koska karjaeläimiä oli  jo paratiisissa, mitä niistä olisi hyödynnetty siellä?
Ps. 51:5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.

Xeragram

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #41 : 12.06.2007 - klo:00:43 »
Lehmähän on karja eläin siitä olisi hyödynnetty maitoo ;D ja lampaista villaa yms...

Hanna Mattsson

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #42 : 12.06.2007 - klo:11:32 »
Eräs pointti, mikä meneillään olevassa keskustelussa minua mietityttää, on se, mitä mielletään evoluutio-termillä? ???

Mielestäni  erittäin hyvää kuunneltavaa netissä ko aiheeseen liittyen  löytyy http://www.comarti.fi/seminaari/index.htm.
Isä rakastan Sua!

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #43 : 12.06.2007 - klo:13:29 »
Olen kuullut tästä asiasta sellaisen selityksen, että Jumala kyllä kykenee ennalta näkemään, mitä tapahtuu. Mutta käyttääkö Hän aina tuota kykyä? ... Jumala näkee meidän tämän hetkisistä ajatuksista ja teoistamme, että mitä niistä mahdollisesti seuraa. Ei Jumalan tarvitse sitä välttämättä ennustaa ja katsoa ihmisten tulevaisuuteen.

Mielestäni tässä ajattelussa on se ongelma, että Jumalan pitäisi olla aikaan sidottu. Käsittääkseni Hän ei kuitenkaan ole sen enempää aikaan kuin paikkaankaan sidottu eli Jumalan ei tarvitse katsoa tulevaisuuteen vaan Hän on siellä tälläkin hetkellä läsnä aivan samalla lailla kuin tässä hetkessäkin...
« Viimeksi muokattu: 14.06.2007 - klo:11:46 kirjoittanut Suvi »
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Xeragram

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #44 : 12.06.2007 - klo:22:10 »
Mutta miksi Jumala loisi Aatamin ja Eevan paratiisiin, jos Hän oli kerran suunnitellut Jeesuksen pelastustyön? Antoiko Hän jonkinlaisen mahdollisuuden Aatamille ja Eevalle että he voisivat muuttaa kohtaloa? Eihän siinä olisi mitään järkeä  jos Jumala tiesi että mitä tulee tapahtumaan, miksei Hän luonut samn tien Ihmisiä nykyiseen maailmaan?

Ja musta tuntuu että Jumala alkoi katua sitä että oli karkoittanut Aatamin ja Eevan paratiisistä, jonka takia Hän lähetti Jeesuksen tekemään pelastus työtä, jotta ihmiset saisivat tilaisuuden päästä paratiisiin.