Kirjoittaja Aihe: Evoluutioteoria  (Luettu 45896 kertaa)

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
Vs: Evoluutioteoria
« Vastaus #15 : 10.06.2006 - klo:21:45 »
Kyllä se taitaa pikemminkin olla tuo Tshernobylin alkuräjähdys se kaiken murtumakohta, sehän kun oli se Ilmestyskirjan Kointähti. Siitä se kaikki paha alkoi, vai oliko se hyvä...

MaryMagdalene
« Viimeksi muokattu: 19.04.2007 - klo:09:11 kirjoittanut MaryMagdalene »
MaryMagdalene

Roman

• Vieras
« Vastaus #16 : 10.06.2006 - klo:21:51 »
Ilmestyskirjan Valontuojalla (Kointähti) tarkoitetaan Jeesusta. Jesajan kirjan Kointähden poika on Babylonin kuningas, ei siis mikään Lucifer.

Tshernobyl taas on aivokasvain.

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #17 : 14.06.2006 - klo:13:48 »
Kiitos Marko noiden käsitteiden selvittämisestä, sitä pitikin juuri pyytää... olen nyt lukenut Da Vinci-koodin, kolminaisuusopin ja evoluutioteorian keskustelut peräkkäin ja oon ihan sekaisin niistä ;) ja kun noi käsitteet on aika hepreaa niin se ei ainaskaan auta asiaa, joten pyydän samaa kuin Marko, eli voisitteko selittää käsitteet, jotta tällänen tavallinenkin (lue:asiaan perehtymätön) tyyppi tajuais jotain...

Niin ja uskon luomisteoriaan, minusta se vaikuttaa paljon selkeämmältä kuin evoluutioteoria, joka muuttuu koko ajan (kuulemma...) ja josta ei ole aukotonta versioo enkä usko tulevankaan...
Kun olen väitellyt (hyvinkin useasti ;)) aiheesta ei-uskovan kaverini kanssa, niin olen käyttänyt yhtenä ajatukseni perusteena sitä etten suostu uskomaan että kaikki on syntynyt vahingossa, ettei sillä ole mitään merkitystä että olenko olemassa. Se on niin pelottava ajatus, että ei ole mitään väliä onko minua tai vaikka kuolenko samantien tai ettei kukaan/mikään (lue: Jumala ja enkelit) huolehdi ja suojele minua... ...niin ja se tekee myös kuolemasta pelottavan, sinä vain lakkaat olemasta...

Okei, sanotaan ettei se helpoin tie (välttämättä) ole aina se paras tie, mutta tällä kertaa minun mielestäni kyllä... Muuten en uskaltaisi ns. elää täysillä elämääni ja kuolla pelkäämättä, kun sen aika tulee, vaan olisin säikky, ylihuolellinen ja -varovainen.
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Elfslayer

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #18 : 19.06.2006 - klo:01:34 »
Olen tähän asti ollut hyvin vahvasti kreationismin kannalla, mutta luettuani C.S. Lewisin kirjan "Kärsimyksen ongelma", ja pohdittuani sitä, en ole ollenkaan niin varma. Nyt en osaa muodostaa asiasta muuta mielipidettä, kuin, että ei siitä välttämättä tarvitse muodostaa mielipidettä, mutta aina on kiva spekuloida.

Tässä lainaus yllämainitusta kirjasta (kohta kertoo enemmänkin syntiinlankeemuksesta):

"Pitkien vuosisatojen kuluessa Jumala kehitti sen muodon eläimestä, josta piti tulla ihmisyyden välikappale ja itse Jumalan kuva. Hän antoi sille kädet, joiden peukalo taipui muita sormia vastaan, ja leuat, hampaat ja kurkun, joilla kävi päinsä äänteleminen, ynnä aivot, jotka olivat kyllin monimutkaiset suorittamaan kaikki ne materiaaliset liikkeet, joita järjellinen ajattelu toteutuu. Olento saattoi olla olemassa tällaisena pitkät ajat, ennen kuin siitä tuli ihminen; se on jopa saattanut olla kyllin älykäs tekemään esiteitä, joita aikamme arkeologit pitäisivät ihmisyyden merkkeinä. Se oli kuitenkin vain eläin, koska kaikki sen fyysiset ja psyykkiset toiminnat tähtäsivät vain puhtaan aineellisiin ja luonnollisiin tarkoitusperiin. Lopulta ajan täytyttyä Jumala antoi tähän elimistöön, sekä fyysiseen että psyykkiseen puoleen, uuden tietoisuuden, joka pystyi sanomaan "sinä" ja "minä", joka voi katsella itseään ulkopuolelta, joka tunsi Jumalan, joka osasi arvostaa totuutta, kauneutta ja hyvyyttä ja joka oli niin paljon ajan yläpuolella, että voi huomata ajan kiitävän ohi. Tämä uusi tietoisuus hallitsi ja valaisi koko elimistöä, saattaen sen jokaisen osan tulvilleen valoa, eikä se meidän tietoisuutemme lailla ollut rajoittunut yhteen liikesarjaan yhdessä elimistön osassa, aivoissa. Ihminen oli silloin kokonaan yhtä ainoaa tietoisuutta."
Respect life, go vegan!

Tomi

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #19 : 19.06.2006 - klo:12:28 »
Totta on, että "tiede tutkii maailman synnyn arvoitusta sekä luonnon ja ihmisen kehittymistä. Usko luottaa siihen, että kaiken takana on Jumalan luova tahto ja rakkaus luomakuntaa kohtaan." Tieteen totuus on tässä mielessä aina suhteellista, vaikka se voikin tavoittaa suhteellisen tarkkaa tietoa tästä näkyvästä todellisuudesta. Jos se ei kuitenkaan olisi itseään korjaavaa, puuttuisi älyllinen rehellisyys. Tiedekin voi tosin muuttua tieteisuskoksi (= skientismi), jolloin se ei enää ole vain maailmankuvaa koskettava asia vaan pyrkii kaiken selittäväksi maailmankatsomukseksi.

Raamatusta ei itse asiassa löydy mitään lukkoonlyötyä tieteellistä maailmankuvaa. Se on tässä mielessä joustava. Sen tarkoituksena kun on kertoa, mitä Jumala Luojana on tehnyt. Raamattu on ennen muuta armonväline, ei uuden ajan luonnontieteen oppikirja.

Evoluutio on teoria, jota on alusta asti myös kritisoitu eikä sitä ole todellaankaan syytä kohottaa uskonkappaleeksi. Toisaalta ei myöskään ole syytä alentaa Raamatun luomiskertomusta silloisen tieteen tutkimusraportiksi, koska kyse on syvällisemmistä asioista eli Jumalan ja hänen luomansa todellisuuden välisestä suhteesta.

Esimerkiksi uusimmassa Tieteessä tapahtuu -lehdessä professori Steve Fuller puolustaa kuitenkin genetiikan kristillisen alkuperän esiin nostamista, koska se voi toimia vastavoimana darwinismin kaikkiin elämänmuotoihin tasa-arvoisesti suhtautuvalle asenteelle, jolla voi olla tuhoisia seurauksia ihmisille. Esimerkiksi meillä Suomessa kun suhtaudutaan varsin välinpitämättömän tuntuisesti bioetiikan kysymyksiin. Kannattaisi kuitenkin muistaa natsilääketieteen kokeilut...

Roman

• Vieras
« Vastaus #20 : 19.06.2006 - klo:16:14 »
Ei kaikki moraali ole lähtöisin Raamatusta. Kungfutse esimerkiksi esitti Jeesuksen kultaisen säännön vuosisatoja ennen Jeesuksen syntymää, ja mieshän oli siis kiinalainen, eikä varmaan edes tiennyt koko juutalaisuuden olemassaolosta. Samanlaisia esimerkkejä löytyy monia. Ei sitä ole välttämättä pakko olla kristillinen, että voi omata moraalia. Ihminen voi olla eläin, mutta saa sitä hieman arvokkuuttakin osoittaa kun sentään kerran on monimutkaiset, kunnon aivot olemassa. Moraalia ja uskontoa ei saa sekoittaa, vaikka uskonnot ovatkin olleet tukena moraalin synnylle, ja uskonto on ollut tapa pitää yllä järjestystä, auktoriteettia, ja sillä on saatu selitettyä maailmaa oman kulttuurin kaltaiseksi. Nykyisin ovat olemassa eri tavat pitää järjestystä.

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #21 : 23.06.2006 - klo:21:36 »
 no joo... kaverit on menny vähä naapurin pihan puolellekin välillä. No samapa tuo. tuskin jaksan lukee tätä keskusteluu enää...
  No kiitos kuitenkin siitä, että ymmärsin jälleen, että minun on aivan turha miettiä kyseistä asiaa enää. Usko Jeesukseen ja Raamattuun riittää meitsille. ja voin ilmottaa, että en tasan jaksa vaivata Jeesusta näin tyhmällä kymysyksellä enää taivaassa. Siunausta kaikille. Uskokaa Evotuutioon tai kiertoilmauuniin tai mihi vaan mun puolesta, mut ainakin Jumalaan. Se pelastaa.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #22 : 19.05.2007 - klo:02:50 »
En tiä saako tänne vastata muut kun pappimme marko, mutta jos ei saa, niin olen silloin rikkonut sääntöjä.. Jumala ne anteeksi minulle antakoot.. eli Jumalahan loi maailman.. ei sitä kerrota miten maailma luotiin.. voipi olla että Jumala on luonut räjähdyksellä planeettamme tai jollakin muulla keinolla.. koittaa siitä nyt selvää ottaa =)

EDIT: Tämä ja edellinen viesti siirtyivät keskustelun jatkoksi Nettipapin palstalta.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2007 - klo:14:06 kirjoittanut Nettipappi Marko »
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

Jukka^^

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #23 : 21.05.2007 - klo:18:44 »
Olisi erittäin tärkeää muistaa aina se, että jos lähdemme vääntämään Raamattua suoraan tieteeseen, voimme joutua suurien ongelmien eteen. Jumala on jättäny luomiskertomuksen 282:n sanaan, mikä kertoo siitä, ettei meidän tärkein tehtävämme ole tietää siitä miten maailma on luotu. Tiede selittäköön sitä. Monesti luomisen evankeliumi unohdetaan, kun lähdetään painimaan evoluutioteorian ja luomiskertomuksen välillä.

Mutta ihan mielenkiintoista kritiikkiä evoluutiota kohtaan: Ensimmäisen solun syntymisen todennäköisyys on 10^243 vuotta... eli paljon enemmän ko meille kouluissa kerrotaan. Ja ensimmäinen solu ei takaa yhtään mitään... koska luonto yleensäkin pyrkii entropiaan, solu paljontodennäköisemmin häviää kuin jää eloon ja vieläpä kehittyy eteenpäin.

Myös sitä tiede tuskin koskaan tulee selittämään, miten esim. ensimmäinen solu on ruvennut ajattelemaan että: "Haluampa alkaa näkemään, tai kävelemään yms." ... itse ajattelen, että tässä Jumalan suuruus kohtaa tieteen. Kaiken takana onkin Jumalan kädenjälki ja mahtava suunnittelija.
Saarn. 3:11 "Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua."

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #24 : 21.05.2007 - klo:18:53 »
Jumala on jättäny luomiskertomuksen 282:n sanaan, mikä kertoo siitä,
että Jukka on taas oppinut uusia juttuja koulussaan..: D
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Jukka^^

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #25 : 21.05.2007 - klo:19:52 »
Naat.. lukenu vaan norvannon kommentaareja ^^
Saarn. 3:11 "Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua."

Dude

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #26 : 22.05.2007 - klo:14:36 »
ei kannata uskoa alkuräjähtykseen!:) miksei muista räjähdyksistä oo sit syntynyt elämää ???
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima

Kätsy

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #27 : 22.05.2007 - klo:17:19 »
Vähänkö olin kova. Jaksoin lukea koko tekstin  ;D
Tulipahan tässä lukiessa muutamia kommentteja mieleen, eli näistä sitten kinastelemaan  ;)
  • Musta ei oo yhtään vaikeeta ajatella, että avaruus on loputon, pikemminkin on hankala ajatella et se loppuis johonkin. Tai siis jos universumi loppuu johonkin niin mitäs sitten siihen loppu osaan jää??
  • Mitä me loppujen lopuksi tiedetään varmaksi. Esim onko kuussa todella käyty vai onko se vaan USA:n hallituksen iso huijaus??
  • Onko esim Muhammed ollut todella olemassa. Siitähän on saman verran todisteita kun Jeesuksen olemassa olosta....
  • Jännä huomio on, että evoluutioteorian ja mukaan elämä on syntyny samassa järjestyksessä kuin luomisessa....
  • Ihmisen ei todellakaan tarvi tietää kaikkee....
  • Mitä ihmettä tarkottaa
    Lainaus
    Lähetetty: 10.06.06 - klo:21:51Kirjoittanut: Roman 
    Lainaus
    Ilmestyskirjan Valontuojalla (Kointähti) tarkoitetaan Jeesusta. Jesajan kirjan Kointähden poika on Babylonin kuningas, ei siis mikään Lucifer.

Tshernobyl taas on aivokasvain.
    Lähetetty: 10.06.06 - klo:21:45Kirjoittanut: MaryMagdalene 
    Lainaus
    Kyllä se taitaa pikemminkin olla tuo Tshernobylin alkuräjähdys se kaiken murtumakohta, sehän kun oli se Ilmestyskirjan Kointähti. Siitä se kaikki paha alkoi, vai oliko se hyvä...
  • Jos tää kaikki on oikeesti vaan sattumaa niin mua alkaa kyllä pelottaan kovasti....

Sitten laitan tähän loppuun vielä kommentin siitä, että itse uskon siihen, että Jumala on luonu kaiken.... Uskon myös evoluutioteoriaan.... Siinä sitten on itselläni pureskeltavaaa....  ;)

Gethsemane

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #28 : 22.05.2007 - klo:19:17 »
Helpoin vastaus olisi, että Jumala loi evoluutioteorian  ;D
Jotkut mieltävät uskomuksiaan miten haluaa. Sen takia onkin hassua, että jotkut uskovat henkiolentoihin ja ylimaallisiin juttuihin, muttei mihinkään korkeampaan voimaan, ja vaikka uskoisikin, niin ei Jumalaan.
Jotkut taas uskovat Jumalaan, muttei mihinkään henkiolentoihin tai muuhun yliluonnolliseen mitä ei voi järjellä selittää, joka on kanssa hassua.

Mutta meitä on moneen junaan ja asemallekkin vielä jää.
Ps. 51:5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #29 : 22.05.2007 - klo:20:16 »
Ihan vaan välikommenttina sanoisin, että nasaretilaisen Jeesuksen historiallisesta olemassaolosta on runsaasti enemmän todisteita kuin Muhammedin. Sama koskee tietysti antiikin aikana eläneitä tyyppejä kuten Caesaria jne.
MaryMagdalene