Kirjoittaja Aihe: Syntisen omatunto  (Luettu 2127 kertaa)

Garfield

• Vieras
Syntisen omatunto
« : 13.02.2007 - klo:17:40 »
Onko synnin määrittäminen itsensä syntisen pääteltävissä.  Esim. itse koen synniksi teot jotka tiedän ja koen synniksi, en erheitä enkä virheitä joita tietämättömälle sattuu. ???

Suvi

• Konkari
    • Profiili
Vs: Syntisen omatunto
« Vastaus #1 : 13.02.2007 - klo:21:10 »
Onko synnin määrittäminen itsensä syntisen pääteltävissä.  Esim. itse koen synniksi teot jotka tiedän ja koen synniksi, en erheitä enkä virheitä joita tietämättömälle sattuu. ???

Mun mielestä synti on täysin Raamatun määriteltävissä ja kaikki ihmiset tekee tietämättään syntiä, tekee väärin asioissa joita ei itse ajattele synniksi...
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.02.2007 - klo:21:33 »
Joo, koska synti ei ole tekoja, oikeastaan, vaan ihmisen olemus, kääntyminen pois Jumalasta. Siitä seuraavat synnit.

Ja syntisyyden lisäksi on sitten vielä niitä ihan tavallisia erhetyksiäkin, jotka eivät ole vääryyttä eli syntiä.

Mutta jutun juju lienee siinä, ettei synti ole tekemistä vaan olemista, josta sitten seuraa teot.
MaryMagdalene

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.02.2007 - klo:23:00 »
Sinällään ei voida aina sanoa, että vain sellanen jonka tietää synniks on sitä ei muu. Toisilla on myös yliherkkä omatunto ja niille kaikki on syntiä. Elikkä sellaset jotka elää lain alla. Yhtä usein tapahtuu sitä omantunnon venymistä. Selitellään itselle joskus muille ja jopa jumalalle jotakin asiaa, että ei se nyt niin paha ole ja ymmärrä että.....
Ainoa millä voi oikeestaan omaatunota kouluttaa on sanan luku ja sanan kuulossa käynti.

Kun ajatellaan käsitettä omatunto näin niin sehän on jokaisella ihmisellä jonkinlainen. Sitä tosin joutuu kouluttaa koska se ei ole erehtymätön.
Apt 24:16  Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.
Jos tuntee totuuden omatunto sanoo kyllä kaikenlaista mutta siitä ei välitä.
1Titus 4:2  valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
Viittaa eri aikoina olleeseen käytäntöön jossa esim keskiajalla kaupoissa huijannut tai muussa huijannut karkotettiin muualle, mutta ennen sitä sen otsaan painettiin poltinraudalla huijarin merkki.
Sama pätee tässä tosin merkki on mielessä ei aina niin näkyvä.

Omatunto kun ei ole erehtymätön mutta antaa jos oikein opetettu suuntaa. Voidaan ehkäpä tietyin edellytyksin psykologiassa yhdistää yliminään. Siis osittain ei kokonaan.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.02.2007 - klo:15:42 »
toi omatunnon virheellisyyskin on kyllä niin totta... miettikääpä tilannetta vaikkapa anorektikon kannalta, jonka omatunto sanoo, että syöminen on väärin (ehkä jopa syntiä) ja kuinka oikeassa hän sitten lopulta onkaan?

Mutta jutun juju lienee siinä, ettei synti ole tekemistä vaan olemista, josta sitten seuraa teot.

eikös ainakin joissain synnintunnustuksissa sanota että "olen tehnyt syntiä ajatuksin, sanoin, teoin ja laiminlyönnein", joten synti voi olla sekä tekemistä että olemista...
Ymmärän kyllä tuon "...ihmisen olemus, kääntyminen pois Jumalasta" ajatuksen ja se on kyllä ihan hyvin sanottu, mutta ajattelin silti heittää nuo ulottuvuudetkin tuohon peliin...
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...