Kirjoittaja Aihe: Ahdas porttini  (Luettu 3232 kertaa)

Murdochh

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Ahdas porttini
« : 19.02.2016 - klo:13:18 »
Kilvoitelkaa päästäksenne ahtaasta portista, sanoi Jeesus. Ongelmana onkin, se miten tuo nykypäivän kristillisessä kentässä tulkitaan. Monet sanovat ahtaan portin tarkoittavan uskoontuloa, uskonratkaisua tai vertauskuvaa Jeesuksesta, tai "nöyrtymisestä". Näitä vaihtoehtoja on paljon. Itse en aikanani myöskään tiennyt asiasta muuta kuin mitä olen Totuuden tuntevilta ihmisiltä kuullut. Oma kokemus puuttui täysin, kunnes sitten se tuli vastaan;

Matkustin Lappeenrantaan junalla Tampereelta. Jo pidemmän aikaa (puhutaan siis kuukausista) olen tuntenut lähes jatkuvaa ahdistusta, ja sellaista, että lihallista luontoani ikäänkuin "nuijitaan" (en keksi muuta sanaa kuvaamaan) alaspäin. Kaikki tämä vain voimistui voimistumistaan kunnes se viime torstaina kärjistyi siihen pisteeseen, että tajusin faktan; lihallinen luontoni oli tuomion alla, nyt on edessä ahdas portti, ja tuosta portista EI VOI mennä läpi ihminen oman lihallisen mielensä/luontonsa kanssa, se on niin ahdas, että sen edessä oleva ihminen ei voi, viimeisillä voimillaankaan tehdä muuta kuin huutaa koko sydämessään "Herra Jeesus armahda" Ja Hän armahtaa! Kuvitelkaa! Siinä portilla koko ihmisen syntinen luonto kirjaimellisesti revitään irti! Ja se sattuu! Näin tapahtuu raamatun sana, että "minut on ristiinnaulittu maailmalle, ja maailma minulle"

Ja se, mikä nykypäivän kristillisyydestä tekee perkeleellisen, on tämä seikka; kaikki ne teot, jotka Jeesus vaatii ihmisen tekevän, jotta ahdas portti voisi tulla vastaan, leimataan vain "ihmisen omiksi teoiksi, jotka eivät ketään pelasta" ja kun päälle lasketaan vielä ne taikasanat; "armosta olen pelastettu" niin on eksytys valmis.

"Etsikää ensin taivasten valtakuntaa" on loistava neuvo. Kun ihminen jättää porttoseurakunnan opit, ja lähtee vain hapuilemaan Jumalaa ja kääntyy vain Hänen puoleensa, tulee ihmisen silmät aukenemaan.

Ei kaikki jotka vain sanovat Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan vaan ne jotka TEKEVÄT Hänen tahtonsa. Ja nämä teot ovat juuri niitä Jeesuksen neuvoja, joita seuraamalla tulee ahdas portti vastaan, Näitä tekoja ei yksikään kirkko maan päällä ohjaa ihmistä tekemään, vaan sen sijaan ne laskevat sen valheellisen armon liturgian ihmisen mieleen, ja tyynnyttävät ihmisen valheellisen armon puuduttavaan uneen, ja näin ei yksikään raukka tule koskaan etsimään taivasten valtakuntaa, näin ei yksikään ihminen tule koskaan oikeasti pääsemään synnin vankilasta todelliseen vapauteen!

"Jonka poika tekee vapaaksi, on todella vapaa"


Tämä teksti olkoon rohkaisuksi kaikille niille, joilla on edes sinapinsiemen verran kaipuuta/rakkautta Totuuteen sydämessään. Kaikille niille jotka kipuilevat oman uskonelämän kanssa, ja niille jotka ovat epävarmoja suunnastaan. Tietäkää: Jeesus ei jätä omaansa epävarmuuteen.

T: Jukka Tuomas Moisio Kangasalta

köpi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ahdas porttini
« Vastaus #1 : 28.03.2016 - klo:18:15 »
Minulle on juuri tämä aihe, eli "ahdas portti ja kaita tie" olleet viime aikoina ajankohtainen.
En osaa siihen tyhjentävää vastausta antaa, mutta jotain pieniä murusia luulen löytäneeni.

Tämä ahdas portti ja kaita tie täytyy jollakin tavalla liittyä Jeesukseen Kristukseen ja hänen sovituskuolemaansa ja ylösnousemukseensa.
Jeesus sanoo:  "Minä olen ovi" ja "Minä olen tie".
Raamattu myös tietää kertoa, että "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

Koko kysymys ahtaasta portista ja kaidasta tietä siis taitaakin loppujen lopuksi kulminoitua vain yhteen ainoaan persoonaan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan Poikaan.

Onko ahdas portti ja kaita tie yksinkertaisesti vain Herran nimen avuksi huutamista omassa loppuun asti syntisessä ja kadotetussa tilassa?  : "Jeesus auta minua", "Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika armahda minua vaivaista syntistä", .........

Näin pohtii eräs ahtaan portin ja kaidan tien etsijä.

köpi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ahdas porttini
« Vastaus #2 : 28.03.2016 - klo:18:21 »
Niin, ja tuo kilvoittelu tuskin on lain kilvoittelua, eli lain noudattamisyrityksiä, vaikka siihenkin meitä kehotetaan.
Kilvoittelu mitä ilmeisimmin tässä yhteydessä on uskon kilvoittelua, eli sitä, että ei tuoda Kristuksen uskon rinnalle mitään omia tai Jumalan minussa vaikuttamia tekoja.
Usko lienee juuri sitä, että ihminen kääntyy Jumalan puoleen ja huutaa häntä avuksi. Siinä ihminen tunnustaa loputtoman syntisyytensä, myös sen, että ei tunnu ollenkaan syntiseltä, loputtoman epäilynsä jne.

Uskon kilvoittelija on ainaisessa sodassa omaa lihaansa vastaan, joka koko ajan valtavalla voimalla tuo Kristuksen rinnalle omia tekojaan, eli antikristuksia: olkoon Herra meille armollinen tässäkin asiassa!

strange

  • Vieras
Vs: Ahdas porttini
« Vastaus #3 : 30.05.2016 - klo:23:34 »
Jeesus oikeastaan kehotti seuraajiaan pysymään kiinni itsessään niin kuin oksat viinipuussa, vain silloin oksa tuottaa hedelmää, kun ravinteet pääsevät virtaamaan oksiin. Mitä tuo kiinni pysyminen on käytännössä? Siihen liittyy oleellisesti ainakin ajankäyttö. Viipyminen Herran seurassa, rukous, Sanan lukeminen, ehtoollinen jne. Samassa kohdassa, jossa Jeesus puhuu oksan pysymisestä kiinni puussa, hän kertoo myös, että vinitarhuri karsii oksista liiat versot. Eli uskovasta karsitaan liikoja versoja, jotta voisi tuottaa paremmin hedelmää. Kylväjävertauksessa esim. kuvaillaan, mitä liian versot esimerkiksi voivat olla, kaikkea sellaista "turhuutta", mikä täyttää elämää vallaten alaa, itse kullakin eri asioita. Karsimista ei tapahdu "väkisin", koska hienovaraisena Jumala odottaa, että ihminen antautuu tähän omasta vapaasta tahdostaan. Antamalla Jumalalle tähän luban, Hän alkaa tehdä työtä ihmisessä, jotta Hengen hedelmät alkaisivat enemmän tulla ihmisestä esiin, ei ihmisen omina ponnistuksina, vaan Jumalan aikaansaamina, prosessissa, jossa Jumala alkaa muovata Jeesuksen seuraajien luonnetta Jeesuksen luonteenlaadun kaltaiseksi. Tosin täydellisiä ollaan vasta perillä. Kaikki tapahtuu Jumalan suuresta armosta. Niin että uskova saa levätä Jumalan armossa ja rakkaudessa untien olevansa jatkuvasti rakastettu ja hyvksytty juuri sellaisena kuin on Jeesuksen Kristuksen tähden ja vain Häneen turvautuen.