Kirjoittaja Aihe: Miten pappia voi "lainata"?  (Luettu 1949 kertaa)

Seija

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Miten pappia voi "lainata"?
« : 03.06.2013 - klo:12:56 »
Hei nettipappi!
Ongelmani on niin sama kuin monen muunkin työn perässä ympäri Suomea muuttavan perheellisen: uusi lapsi syntyy, ja haluttaisiin tuttu pappi kastamaan lasta eri seurakunnasta johon itse kuulutaan.
Kuinka siis pappia voi lainata?
Olen kuullut monia tarinoita "kastamme vain oman seurakunnan jäseniä"-tokaisuista. Emme ole niin onnellisessa asemassa että perhepiiriimme kuuluisi pappia. Miten siis voisimme järjestää ristiäiset sukumme luona, 400km päässä kotoamme.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Vs: Miten pappia voi "lainata"?
« Vastaus #1 : 05.06.2013 - klo:12:08 »
Hei Seija!

Tämä on täysin seurakuntakohtain tilanne. Ja riippuu siitä lainataanko pappia seurakunnan rajojen sisällä vai sen ulkopuolelle. Suora tiedustelu kyseiseltä papilta tai seurakunnasta on paras tapa selvittää asia.

Harva seurakunta kustantaa papin kuluja, jos pappi haluttaisiin tekemään toimitusta seurakunnan rajojen ulkopuolelle ja toimituksen väki on eri seurakunnan ihmisiä. Käytännössä tämä onnistuu vain, jos tämä pappi on tuttu ja haluaa tehdä keikan vapaapäivänään. Ja ainakin omasta kokemuksesta osaan sanoa, että vapaapäiväkeikat juurikin työruuhkan keskellä eivät oikein toimi. 400 km välimatka on tässä lajissa tosi pitkä.

Mutta tilanne on usein aivan toinen, jos "lainaus" suoritetaan papin näkökulmasta seurakunnan rajojen sisällä. Kangasalan seurakunnassa pyritään palvelemaan meidän alueillamme tapahtuvissa toimituksissa, vaikka esim. kasteperhe olisi kirjoilla eri seurakunnassa. Hyvin monta kastetta olen itse toimittanut siten, että kastettavan lapsen perhe on tullut Kangasalle isovanhempien luo pitämään kastejuhlaa.
Marko Sagulin