Kirjoittaja Aihe: Homoseksuaalisuudesta  (Luettu 149976 kertaa)

Jukka^^

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Homoseksuaalisuudesta
« : 26.06.2006 - klo:01:33 »
Mitäs muuten ne ihmiset, jokka on geenejen mukaan täysin homoja, mutta ei koe mitään seksuaalista viettiä saman sukupuolen henkilöitä kohtaan? Eli siis jos vaikka mulla olis homon geenit, mutta en kokis mitään poikia kohtaan, ni eikös tää o vähä hmm.. ristiriitasta? Tai siis aina ko tuodaan nää geenit peliin. Vai vaikuttaako ympäristö niin paljon?


EDIT: Kaksi ensimmäistä viestiä siirretty Nettipapin palstalta. Marko
« Viimeksi muokattu: 21.05.2007 - klo:23:17 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Saarn. 3:11 "Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua."

himuli

  • Vieras
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #1 : 26.06.2006 - klo:17:51 »
En usko että homous johtuu vain geeneistä. Mielestäni seksuaalinensuuntautuminen on osatekijöiden summa. Saattaa olla että on olemassa geeni, jonka takia ihminen kokee itsensä helpommin homoseksuaaliksi, mutta asiaan vaikuttaa henkilön koko elämä, kaikki kokemukset. Ainakin itselläni uskon, että tuntemukseni samaa sukupuolta kohtaan johtuvat suurelta osin negatiivisista kokemuksistani vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa ja tiedosta että nainen ei voi raiskata minua, ainakaan samalla tavalla kuin mies. Minusta on siis turvallisempaa tuntea vetoa naisiin.
Henkilö voi kuitenkin myös tehdä valinnan omasta suuntautumisestaan, tai ainakin yrittää. Itse olen päättänyt käyttäytyä kuin hetero, niin pitkälle kuin se on mahdollista. En pysty aina hallitsemaan ajatuksiani, mutta voin olla ryhtymättä tekoihin. En kuitenkaan aio esim. mennä naimisiin miehen kanssa, jota kohtaan en tunne mitään.
En koe, että homous olisi sairaus ja sen takia siitä ei voi parantua. Mutta uskon että ihminen voi muuttua, jos vain itse on valmis tekemään töitä sen eteen. Tämän takia ajattelenkin, että minullakin on vielä toivoa. Jos Jumala suo saan joskus vielä rakastua mieheen ja tuntea vetoa häntä kohtaan.

Vielä yksi juttu: En ole syntynyt tällaiseksi. Minusta on kasvanut tällainen.

nuuhku

  • Vieras
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #2 : 02.01.2007 - klo:18:41 »
Haluan ottaa asian vielä esiin... Täällä kun tuntuu vallitsevan hyvin homoja vastustava ilmapiiri. Meidät tuomitaan samaan kastiin raiskaajien ja muiden todella pahojen kanssa. Haluan kysyä teiltä että ettekö pidä homoseksuaaleja ihmisinä? Pitäiskö meidät karkoittaa? yrittää parantaa? todeta sairaiksi?  Viittaus nettipapin palstallla olevaan kirjoitukseen, siitä että suuntautumisensa voi valita.... En tiedä yhtään homoseksuaalia ihmistä joka allekirjoittaisi tuon. miksi kukaan haluaa valita vaikea tien? Miksi ei saa olla ihmisen kanssa jota rakastaa, jonka kanssa haluaa jakaa elämänsä joka on itselle se toinen puolisko? Se ei ole sama asia kun rakastaisi ystäväänsä, ei todellakaan. En ymmärrä että miksi jumala ei olisi luonut meitä kaikkia sellaisiksi kuin olemme, kaikkine vikoinemme. Jokainen on syntinen, jokainen tekee syntiä, mutta miksi tämä on erityisen paha? siksikö että ette osaa itse suhtautua asiaa. Olen hyvin tuohtunut siitä että meitä ei mielletä saman arvoisikis kuin heterot. Enkä puhu teinin äänellä vain elämää jo hieman nähneenä... Minusta on parempi elää suhteessa naisen kanssa joka rakastaa kuin miehen joka pettää.
Ja tälläinen huomio... että homoseksuaalisuutta on aina ollut, aikojen alusta asti, se ei vain ole ollut esillä niinkuin nykyään, joten on hassua väittää että nyky maailma olisi syynä tähän valinnan vapauteen... Ja että raamattu on ihmisen kirjoittama kirja, siinä on kovin ristiriitaisuuksia ja itse en ymmärrä miksi ei siellä voisi olla ihmisten omaa näkemystä asiasta mukana. Olen huono kristitty kun näin puhun , mutta haluan tuoda asiaa esille myös toisesta näkökulmasta kuin kielteisestä...
Mekin olemme ihmisiä. ja olen ylpeä siitä mitä olen .

Aani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 782
    • Profiili
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #3 : 02.01.2007 - klo:18:56 »
http://keskustelu.kangasalanseurakunta.fi/index.php/topic,37.0.html

Tuossa osoitteessa on jotakin keskustelua homoseksuaalisuudesta.

Minun on vaikea sanoa omaa kantaani tähän, koska en ole tutkinut asiaa niin paljoa, että uskaltaisin olla reilusti puolesta tai vastaan.

nuuhku

  • Vieras
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #4 : 02.01.2007 - klo:19:12 »
kyseinen keskustelu aiheutti närkästymiseni, mutta koska se on nettipapin palstalla jossa keskustelu on vain kysyjän ja papin välinen niin aloitin tänne oman keskustelun

Tuomas

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 260
  • Terrve!
    • Profiili
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #5 : 02.01.2007 - klo:20:00 »
Mie en vastaa nyt mitään syvällisempiä kuin että raamatusta löytyy tälläinen kohta: "Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko." http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=3.+Moos.+18%3A22&rnd=1167760646699
Terrve!

Aani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 782
    • Profiili
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #6 : 02.01.2007 - klo:20:06 »
Paitövei.

"Täällä kun tuntuu vallitsevan hyvin homoja vastustava ilmapiiri."

Ihmiset: Vastustatteko te homoja vai homoutta? (sarjassamme järkevätkysymykset)

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #7 : 02.01.2007 - klo:20:32 »
Kait sitä joku yrittää sanoa ettei ihmistä vaan sitä taipumusta.
Jeesus rakastaa kaikkia kyllä, mutta vihaa syntiä. Onko homous synti?
Raamatun mukaan on.
Olen tästä sellaisten tyyppien kanssa puhunut jotka sitä ovat. Yhtä vaikee heille on ruveta heteroksi noin vaan kuin vaikkapa heteron muuttua äkkiä homoksi.
Siinä on taustalla paljon asioita. Jokainen tapaus on vielä yksilöllinen. Paljon ei yleistyksiä voi siis tehdä.

Tässä nyt jotain uunoa ajatusta ei mistään.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Tiitu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #8 : 02.01.2007 - klo:22:25 »
Hyvä pointti Aani!

Nimenomaan syntiä haluaisin vastustaa ja pohjata elämääni Raamattuun... vaikkei se todellakaan tunnu juurikaan onnistuvan. Mutta edes yrittää sen verran minkä oikeaksi ymmärrän.

Onneksi ON Jeesus, jonka puoleen voin kaikkine synteinenikin kääntyä!

Niin siis siitä homous-keskustelusta, mistä tämä lähti liikkeelle. Olen sen verran idealistinen - tai fundamentalistinen - että erosin tänään evankelis-luterilaisesta kirkosta, kun en pystynyt sulattamaan sitä, että parhaillaan pohditaan pitäisikö laatia virallinen kaava (ja millainen?) homoliittojen siunaamiselle. Tarpeeksi metsässä ollaan jo siinä, että näitä liittoja siunataan "omin päin" nytkin. Ei se ehkä ollut ainoa asia, mikä vaivasi minua (kuten joku ehkä on huomannutkin), mutta ilmeisesti siinä tuli se viimeinen korsi, joka katkaisi tämän kamelin selän. En keksinyt muuta tapaa ilmaista mielipidettäni kuin jaloillani äänestämisen.

Olen saanut monta äidillistä - tai isällistä - neuvoa siitä, etten tule ikinä löytämään täydellistä seurakuntaa, koska kaikissa on vain syntisiä ihmisiä. En kuvittelekaan niin ja oikeastaan olen melko varma, että ihanimmat ihmiset löytyvät juuri Kangasalta  ;) mutta eroamiseni ei liity rakkaisiin ystäviini (jos heitä tämän viestin jälkeen vielä on...?  :-[ ) tai Kangasalan seurakuntaan muutenkaan, vaan koko kirkon noudattamaan linjaukseen. Monen mielestä olen varmaan liian periaatteellinen ja/tai tiukkapipoinen... ehkä olenkin. Ehkä tämä on uskossa nuoren idealismia ja palaan muutaman vuoden kuluttua häntä koipien välissä "kotiin"? Voi olla... sen tiedän sitten. Ehkä kuitenkin opin tästäkin jotakin, koska en saanut rauhaa ennenkuin vein sen eroamislappusen kirkkoherranvirastoon.

Ehkä voin nyt rauhallisemmin seurata kirkon tilannetta sivusta ja toivoa, että joku tajuaisi, miksi uskovia(kin) ihmisiä eroaa kirkosta. Että joku hoksaisi, ettei kaikille voi yhtä aikaa kumartaa, vaan väkisinkin se peppu kääntyy aina vastakkaiseen suuntaan. Ilmeisesti kirkon johdon on jossain vaiheessa päätettävä kenet kirkoissamme - eikun kirkoissanne - halutaan viimeiseksi pitää. Kaikkia on saman tahon mahdoton yhtä aikaa miellyttää.

Tämä taisi mennä kirkkopolitiikan puolelle, mutta liittyipä niin läheisesti tämän päivän tuntoihini, että menköön.
"Huomisesta en mä tiedä. Esirippu eteen jää. Minne aikonetkin viedä, tänään tahdon ylistää."

Fantti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #9 : 03.01.2007 - klo:08:57 »
Niin kaikessa pitäisi katsoa Jeesukseen ja hänen armossaan etsiä vastauksia. Koska elämme syntiinlangenneessa maailmassa, niin juuri siksi yritetään etsiä oikeutuksia omille teoille. Syntiä voi tehdä juuri ajatellen, että eihän tämä ole niin iso juttu kuin esim pedofilia.
 Jeesus sanoo Joh 8, jossa on tavattu aviorikoksesta kiinni jäänyt nainen:"Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: "Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?"
11 "Ei, herra", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä."
Siis Jeesus tuomitsi naisen teon, muutta odotti ehdottomasti että hän ei enää tekisi tätä uudestaan.
Joissain uskonnoissa esim islamissa ajatellaan, että pahat ajattelut, himot ym. taas  eivät ole syntiä, mutta kaikki pahuus lähtee juuri sydämestä ja omista ajatuksista.
Vielä lainaus 1. Mooseksen kirja 2 maailmasta ennen syntiinlankeemusta: 24:Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi. Tämä oli ja on Jumalan pyhä tahto. Ei mikään muu. Kirkon on pakko ottaa kantaa ja jos lähtee siihen, että kaikkia on miellytettävä, niin tuntuu aika pahalta. Ja vielä tähän Nuuhkun kommenttiin "En ymmärrä että miksi jumala ei olisi luonut meitä kaikkia sellaisiksi kuin olemme, kaikkine vikoinemme.", Jumala on luonut ihmisen omaksi kuvakseen, jonka synti on turmellut. Ainoa joka meidät voi pestä puhtaaksi on Jeesuksen sovitustyö.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2007 - klo:10:50 kirjoittanut Fantti »

Olli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 94
    • Profiili
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #10 : 03.01.2007 - klo:13:50 »
Hömppelis pömppelis. Tässäpä vasta mielenkiintoinen aihe :I

hmhm. Elikkäs. No Aanin kysymys oli kyllä melko tehokas. Tiän ettei kaikki homoistakaan varmaan pidä, mutta että meillä olis homojen vastainen asenne? Ni eeen tiiä. Mie en valitettavasti tunne yhtään ihmistä joka suuntautuis samaan sukupuoleen noin niinku jep. Mutta oon kyl kuullu et he on mahtavimpia ihmeisiä luonteeltaan mitä on =). ja nimenomaan sitä kaikki kristityt yrittää vastustaa syntiä, ja varmaan monia asioita, joita me vaan kuvitellaan et ois syntiä vaikka ei oikeesti ookkaan syntiä.

Tässä vaiheessa sanon että samaan sukupuoleen suuntautuminen on syntiä(omasta mielestäni, tsekkailkaa raamattua ja päätelkää ite). Montaa asiaa ei kuitenkaan määritellä Raamatussa.Jeepsis. Hmm. Muttamutta.

Asiaan. Nuuhku, kirjoittelit aika laajalta kirjolta asioita. Heitit esimerkiksi meille pointin että: "Minusta on parempi elää suhteessa naisen kanssa joka rakastaa kuin miehen joka pettää."
Niin tuota. Onhan se ihan ymmärrettävää että haet vähän vipuvartta asiallesi, mutta eihän tuossa lauseessa ole oikein mitään perää. Varmasti on paljon miehiä jotka pettävät, varmasti on myös naikkosia. Ja voi hyvinkin olla että sinua joku mies on joskus pettänyt, mutta ei se anna oikeutta yleistämiseen, eikä tuolla lauseella ainakaan voi suinkaan perustella mitään homouteenliittyvää.
Hmhmm.
mie tulkitsen raamattua niin et Homous on syntiä, se miten suhtautuisin ihmiseen joka on homo ei tosin olisi yhtään erilainen kuin mitä suhtaudun vaikka ystävääni Jukka Saarelaan(ei ehkä tavallisin ihminen, mutta varsin mukava, ja tässä tapauksessa vertailukohteena ei ole myöskään samaan sukupuoleen suuntautuva). Ja tietenkin se aiheuttaa varmasti keskustelua ihmisen kanssa joka on homo, jos jonkinlaista.

Hmm. Mie en ole homo. Se on todella vastenmielinen, ja oksettava ajatus että olisin homo, koska sitä en vain kykene ajattelemaan. Eli en siis todellakaan osaa ajatella tätä asiaa homon kannalta. Mutta ilmaisisin sen jotenkin näin...

Meil täs maailmas on paljon asioita, hyviä ja sitten vähän huonompia, noin raamatun kautta tulkitsiessa. Moni raamatullisesti huono asia, on semmonen jota miekin mielelläni teen ja on varsin mukava asia. pidän niiden asioiden tekemisestä. Tuntuu luonnolliselta, ja en voi aina ymmärtää että miksi ei näin..?
Niintuota. Pidän asiaa tällaisena; En voi väittää ettäkö sinunkin tunteesi nuuhku kumppaniasi kohtaan eivät olisi aivan mahdottoman suuret.(en siis tiedä). tunnet häntä kohtaan paljon, ja rakastat häntä. Häntä on helppo rakastaa... Hmm. Se helpoin asia ei myöskään ole aina välttämättä oikein. Menee vähän sekaseks nyt muttamutta hm..

Raamatussa lukee että homous on syntiä(näin tulkitsen), en siis voi uskoa että homous olisi jotain joka tulee jo syntymästä, vaan selitän itselleni ja _uskon_ vakaasti että vaikka toiset ovat varmasti _paljon_ taipuvaisempia homouteen, niin uskon silti että kasvatusympäristö ynnä muut tekijät vaikuttavat siihen että kumpi sukupuoli kiinnostaa enemmän sitten vähän vanhempana. Alussa lainasin sanojasi "Minusta on parempi elää suhteessa naisen kanssa joka rakastaa kuin miehen joka pettää." Kerrot että sinusta on parempi elää suhteessa joka on tuommoinen... No minustakin olisi parempi tehdä monia asioita, ja kaikenlaista, mutta en tee sillä se on syntiä.
Jos oletetaan että miehet pettävät vaikka aina. No se ohjaa meitä siihen että tietenkin meidän kaikkien kannattaisi olla naisten kanssa! Mutta olivat tunteemme sitten mitkä tahansa, se on jotain jota ei kuulu tehdä.

Kerron tässä ehkä liikaa homoudesta ja todistelen että se on syntiä. Ja ettei se ole jotain joka tulee syntymässä. Yhtä hyvin minun tulisi puhua kaikista muista synneistä joita erotellaan raamatussa. mikä minä olisin nostamaan homouden minkään muun synniin yli. valehtelun, kärsimättömyyden..? En mie nosta. Vaikka se ehkä tuntuu siltä koska keskustelen tässä niin kiivaasti, aihe on nyt vaan "homoseksuaalisuudesta" niin yritän tuoda mielipiteitäni esille.

Mie en kuitenkaan voi tehdä mitään muuta kuin uskoa vakaasti siihen, että homoksi suuntautuu kasvuympäristön vaikutuksesta, vaikka geeneilläkin varmasti on suuri virka siinä. Sanotaan että alkoholismissa geeneillä on tosi iso vaikutus, sanotaan että jos on oikeat geenit(tai väärät) niin vaikka joisi vain yhden oluen niin alkoholiin tulee heti himo. Tämä on käsittääkseni ihan geneettisesti todistettukin juttu. No jos jollain ihmisellä tulee kovin himo alkoholiin vain vähän sitä maistaessaan, ja tavallisilla ihmissillä ei tule, niin tuota hmm. Jos se himo siis tulee helpommin, niin ei Raamattu sitä siinäkään tapauksessa hyväksy. "joo siulle tulee himo helpommin, sie saat tehdä sitä" eiei.

Olen täysin varma että siun on helppo rakastaa kumppaniasi, ihana nainen kun varmasti on:) mutta se mikä on ja tuntuu luonnolliselta ei todista sitä että se olisi oikein.

Tyhmään joukkoon nyt vertaan, olen pahoillani :( Mutta jos ajatellaan vaikka alkoholismiin taipuvaista ihmistä tai pedofiiliä, niin sanotaan että nämä eivät voi asialleen mitään. He ovat koukussa ja jo luonteeltaan ja geeneiltään taipuvaisia kyseiseen asiaan. Olimme me siis kuinka taipuvaisia mihin asiaan tahansa, on se silti raamattu se kirja joka määrittelee sen onko se syntiä. Ja kenties myös omatuntomme. Se että himoitsemme jotain asiaa, tai että olemme kuinka taipuvaisia mihin asiaan tahansa, ei tee siitä oikeutettua. ei tee siitä oikeaa! ;I . (En todellakaan tarkoita nyt etteikö ihmiset jotka ovat suuntautuneita samaan sukupuoleen voisi päästä taivaaseen, sillä taivaaseen me päästään uskomalla Jeesukseen, ja ko sie nuuhku uskot Jeesukseen, ni sie pääset Taivaaseen. Jep. meiän pitäis vaan yrittää taistella syntiä vastaan, kui hyvältä se synti sitte vaa vaikuttaiski, mm)

Hah. Mutta alkuperäiseen tekstiin vielä. Toivottavasti täällä ei oo kukaan tuominnut raiskaajia, eikä muita "pahoja" saati sitten homojakaan. mie voin mennä kurkkaan sitä alkuperäistä homokeskustelua ja kattoa oikeesti tuomittiinko me ymmärtämättömyydessämme joitain ihmisiä :( ..  Siulla varmasti velloo aika reilut tunteet, noh, nyt kun luit miu tekstini mutta aikasemminkin jo koska varmasti oot tullu kohdanneeks kaikenlaisia uskovaisia ihmisiä jotka on todellakin tuominnut ja puhunut ikäviä. kukaan täällä ei nuuhku siua tuomitse, ei ainkaan pitäis, jos tuntuu et mie tuomitsen, ni ilmota ja kerro miten, kun en halua vaikuttaa silt et tuomitsisin siua tai ketään muutakaan. Taivas on kuitenkin meille kaikille avoinna. Tietenkin vaikka myös semmoselle ihmiselle joka on tappanut elämänsä aikana 30 ihmistä ja raiskannut toisen samanlaisen. Kun uskoo vaa Jeesukseen(se tietenkin myös pistää kitkemään itsestään synnin pois =). Mutta mie uskon Jeesukseen ja ain teen syntiä, vaikka sitä inhoonkin enk yhtää pidä siitä ko niin teen, mnjoo) Jumalahan on meiät luonu aika tehokkaasti, joillekkin Hän on antanu suurempia haasteita elämäänsä, jollekkin vähän vähemmän.

Syntiä on on aina ollut. Varmasti löytäisin VTn puolelta juttua siitä kuinka mies oli miehen kanssa. Jeps. Homoutta on aina ollut, ja sillviisii. Mutmut. Ei se tee sitä oikeutetuks myöskään. Valehtelua on aina ollut. Epäuskoa...mm, aina tulee olemaan.

Jos tekisin nopean veikkauksen, ni mie veikkaisin et sie nuuhku oot paljo paremi ihmeinen ko mie. Oot ihminen joka tekee paljon enemmän hyvää, ja on paljon enemmän Jumalan tahdon mukainen ihmeinen.(ihminen). Koska mie en todellakaan ole hyvä. ;( . Enkä myöskää oo ylpeä siitä.  muttamuttasiis hmm. Se pitäis vaan pystyä tiedostamaan että esim valehtelu, aviorikos, homous etc.. on syntiä. Jos sen ymmärtää ni eipä tässä enää paljo mitään keskusteltavaa ole.
Mie uskon silti niin, että voin varmasti sanoa että tässä maailmassa, ja Suomessa on varmasti paljon semmosia ihania ihmisiä jotka on suuntautumiseltaan homoja, ja on paljon vanhurskaampia ja parempia ihmisiä uskossa ko mie. Ko miullakin on,uskon näin,paljon semmosia asioita, joita mie en näe syntinä, jonka syntisyyttä mie en tunnista, tai halua uskoa, vaan silti teen niitä  asioita. Rukoileminen auttaa miua löytämään niitä asioita, ja Raamatun luku ja sen tulkitseminen. Raamattua miu pitäis lukee enemmän.

Nohnoh. miult varmaa jäi monta pointtia sanomatta ja kirjotin varmast paljon juttua josta ei saa selvää ja joka on turhamaista. Mutta lisäilen sitten lisää, niitä tärkeitä asioita kun unohtu. Ja jos kirjotin jotain hassusti tai tyhmästi tai  siun mielestäs väärin, niin ota (tai siis ottakaa) ne asiat esiin, ni pahoittelen sanavalintojani, tai pysyn sen takana mitä kirjoitin.

Siunausta kuitenkin. Vahvista Herra meiän uskoa siuun että me jaksettais toimia  niinku sie meiän haluat toimivan. :)

Jukka^^

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #11 : 03.01.2007 - klo:16:09 »
En taaskaan jaksanu lukea ollin romaania.. mutta...

Ensinnäkin, pisteet Tiitulle fiksusta teosta. Itse olen ajatellut tehdä toisin, josta juuri kirjoitinkin tuohon yhteen gallup-viestiin.

Toisekseen, itse aiheeseen...
Oon nähny täs homoseksuaalisuus/synti-asiassa kolmen sorttista väkeä:
1) Pitävät homoseksuaalisuutta Raamatun mukaan syntinä, perusteena mm. tuo "Älköön mies maatko miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan..." Nämä myös yleensä pyrkivät välttämään syntiä kaikin keinoin.
2) Perustelevat homoseksuaalisuutta Raamatulla mm. ajatuksella "Jumala rakkaus yltää yli homouden.." eli ideaksi koituu se, että juuri sillä millaiseksi meidät on luotu, meidän pitää olla. Itse en usko, enkä usko tieteen näyttäneen mitään todisteita siitä, että olisi olemassa ns. "homogeeni," joka määrää sen, onko meillä viettiä samaan sukupuoleen vai ei. Se riippuu mielestäni täysin ympäristöstä ja omista valinnoista. Jos maailma tarjoaa kauniita mahdollisuuksia, että jokaisen pitää olla "oma itsensä," ja homoutta ihannoidaan mediassa yms... niin ei ihme, että pikku hiljaa porukka kääntyy homoseksuaalisuuteen. Monesti tällaisillaa ihmisillä on esim. tämän kaltaisia ajatuksia synnistä: "Ei se nyt niin väärin oo, jos me harrastetaan esiaviollista seksiä, kuka esim. seurakunnasta ei ois joskus harrastanut?" Eli puolustellaan omaa syntisyyttään sillä, että muutkin tekee niin.. tai: "ei kai yks kerta haittaa." Syntiä ei tulis koskaan puolustella ja yleensä pitää tehdä juuri niin kuin kaikki muut eivät tee.. eli jos porukka hakkaa jotain, niin idiootti menee sekaan ja iskee nyrkkinsä peliin, fiksu välttää tämän/koittaa mennä väliin.
3) Eivät pidä homoseksuaalisuutta Raamatun mukaan syntinä. Itse en vaan millään pysty lukemaan tuota edellä mainittua mooseksen kohtaa jotenkin niin, etteikö miesten kanssa makaaminen ois syntiä. Musta siihen ei kelpaa perusteluksi se, että "Jumala rakastaa jokaista blaablaa..." Yleensä tän luokan ihmiset lukevat Raamattuaan niin kuin mitä tahansa romaania ja löytävät sieltä korkeintaan: "hyviä ajatuksia ja viisaita opetuksia" tai: "Raamattu on ihmisten kirjoittama, ei Jumalan."


Mihin ryhmään kuulumme/meidän tulisi kuulua? Miten me ihmiset suhtaudumme syntiin?
Saarn. 3:11 "Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua."

nuuhku

  • Vieras
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #12 : 03.01.2007 - klo:17:52 »
ollille ja muillekin tässä samalla....niin no tekstini ei nyt tuonut esiin oikein mitään se suuren ärsytyksen valllassa kirjoitettu ja se että on parempi naisen kanssa kuin peetävän miehen niin ei ollut sopivaa, ja pahoittelen ylesitystä. Asia mitä hain oli se että kun olin lukevinani tuolta toisesta keskustelusta että ei voi rakastaa samaa sukupuolta muuten kuin ystävänä. tai jotenkin niin, en sanatarkkaan muista. niin että sitä en ymmärrä että  mitä kukaan on sanomaan mitä jou toinen tuntee, sillä kyllä minä puolisoani rakastan ja tiedän että se on aitoa. En koe sitä vääränä enkä sitä siksi kadu.
Sitä en myöskään ymmärrä että miksi homoseksuaalit eivät saisi rekisteröidä suhteitaan, mikä tekee meistä niin paljon eriarvoisempia kuin heteroista, jotka ovat yhtälailla syntisiä. Se että vedotaan että tämä on syntiä, niin on monet heteroiden tekemät asiat mutta ei niistä nouse samanlaista hälyä..
Pointtini koko keskusteun herättämisessä oli se että nuo homo/lesbo/bi/transseksuuleihin liittyvät kirkon taholta tulevat kommentit oikeasti loukkaavat, jopa satuttavat. Se että ne joihin vastaiset kommentit kohdistuvat ovat ihmisiä, joilla on tunteet, jotka haluavat olla saman arvoisia kuin heterotkin. Te sanotte ettei tellä ole varsinaisesti mitään samaa sukupuolta rakastavaa vastaan, mutta se itse homous/lesbous... on se mitä vastutte. Minusta ihminen ja tuo asia kulkevat käsi kädessä... ei ole homoa ilman homoutta...
en tiedä osaanko nyt selittää ajatustani, mutta se että asiaa käsitellään raamatun ja syntien kautta on yksi näkökanta, mutta olisi mukavaa jos meitä ajateltaisiin ihmisinä. Olisi mukavaa tulla nuorteniltaan kultani kanssa mutta en tasan uskaltaisi, sillä se että heti tuomitaan ovelta olisi minulle liikaa, jo Pappi Markon teksti teki todella kipeää. Tahtoisin olla yhtä tervetullut seurakuntaan kuin heterotkin mutta en ole, vaikka kuinka sanotte ettei teillä ole ihmistä vastaan mitään. Mutta silmissänne  olisin yli syntinen,paha, kaikkea sellaista mitä en tahdo kohdata.
Minusta kaikkien ihmisten pitäisi olla samanarvoisia, sukupuoleen, ikään, rotuu, uskontoon, suuntautumiseen katsomatta. Jokainen on oma yksilö.
Avioliitto/rekisteröimis asiaan vielä että tuskin teistä kukaan katsoi eilen 4d dokumenttia joka kertoi siitä kun kanadassa oli voitettu oikeusjuttu tässä avioliitto jutussa. Monet sattenkaari parit olivat haastaneet valtion oikeuteen vedoten siihen että on lain vastaista kieltää meiltä avioliitot. Perusoikeuksiin vedoten. He voittivat ja saivat naima luvan. Olen kyllä niin samaa mieltä että on aikas suurta syrjintää estää liitot suomessakin. Se oli edistys askel että saa edes rekisteröidä suhteen. Mutta se ei ole läheskään sama asia... tai tunnu samalta.
no nyt alan eksyä enkä tiedä mihin vastailin ja kelle.

Ollille vielä, että et sinä ole paha ihminen, ainakin sinulla on suuri sydän!

nuuhku

  • Vieras
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #13 : 03.01.2007 - klo:17:55 »
ai niin olli tuo sinun vertaus alkoholismiin... niin äitini ja puoli sukuani ovat alkoholisteja mutta istelläni ei ole ongelmia alkoholin kanssa, mutta kukaan suvussani ei ole sateenkaari väreissä ja minä olen.... en näe yhteyttä kahden asian välillä, tai perimällä....saati geeneillä

Jukka^^

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Vs: Homoseksuaalisuudesta
« Vastaus #14 : 03.01.2007 - klo:23:47 »
Tuleeko meidän tarkastella itseämme Jumalan sanan vai ihmisyyden valossa..? Syntiä ei tule koskaan hyväksyä. Jokainen tekee syntiä, mutta se suhtautuminen siihen lienee tärkeintä. Mun puolestani oot ainaki tervetullut seurakuntaan. Se et jos Markon puheet/kiirkon linja satuttaa ni koen sen hyvänä. Koen että ko. asiat puhuvat Jumalan Sanan avulla, joka on terävempi kuin mikään kaksiteräinen miekka, ja joka satuttaa, mutta myös puhdistaa.. totuudella. Itseäniki monesti satuttaa ne asiat, jotka on mulle vaikeita, mutta jokka o kuitenki syntiä. Kun pääsen niistä eroon, koen et oon taas askeleen lähempänä vapautta, eikä synti enää kahlitse mua niin paljoa. Todellisen vapauden koin Jessen veren voimasta ja täydellisen vapauden saan kokea taivaassa.
Saarn. 3:11 "Kaiken hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua."