Nettipappi.net

Äiti Jumala

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Buenos Airesissa kuulin, että eräässä puistossa liikkuu silloin tällöin nuoria, jotka levittävät sanomaa "Äiti Jumalasta". Ihmettelin kuuliessani, että kyseinen porukka perustelee uskonsa ihan normaalilla Raamatulla. Mutta vielä enemmän ihmetyin kuin tapasin yhteen vastaavaan Hämeenkadulla!

Laitan tähän muutamia tapaamani tytön perusteluja lyhyesti ja myös omia ajatuksiani asiasta. En valitettavasti muista ihan tarkkaan tytön sanoja joten saatan vääristää asioita, varsinkin kun kuulin ne ensimmäistä kertaa. Tarkoituksenani ei ole valehdella eikä vääristellä tytön sanomaa, mutta en voi luvata että muistan kaiken tarkasti tai että ymmärsin tytön pointit.

1) Luominen

Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme - - - Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. - 1. Moos 1:26-27

Väite: Jumala ei ole yksi, koska he toimivat yhdessä. Jumalan kuva on mies ja nainen, joten tekijänä ovat Isä Jumala ja Äiti Jumala.

Oma ajatukseni: Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki, jotka kaikki olivat mukana luomisessa, kuten Raamattu kertoo. Mies ja nainen kuvaavat molemmat tiettyjä puolia Jumalasta. Onhan Jumalassa myös äidillisiä puolia (Jes. 66:11-13)

2) Taivaallinen Jerusalem

Yksi niistä seitsemästä enkelistä - - - tuli luokseni ja puhui minulle. Hän sanoi: "Tule, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon." Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota. - Ilm. 21. 9-10

"Mutta taivaallinen Jerusalem on vapaa, ja se on meidän äitimme." - Gal. 4:26

Väite: Taivaallinen Jerusalem on Äiti Jumala, Karitsan morsian. Se laskeutuu/on laskeutunut (en muista) taivaasta, joten se ei voi olla seurakunta.

Oma ajatukseni: Morsian on Kristuksen seurakunta, sen muodostavat uskovat, Jeesuksen uskovat. Galatalaiskirje puhuu laista ja evankeliumista - orjuudesta ja vapaudesta (Gal. 4:24). Evankeliumi on äitimme, olemme evankeliumin lapsia ja vapaita.

3) Elävän veden lähde

Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Joka tämän kuulee, sanokoon: "Tule!" Joka on janoissaan, tulkoon. Joka haluaa, saa lahjaksi elämän vettä. - Ilm. 22:17

Väite: Elävän veden lähde on yksin Jumala (Jer. 2:13, 17:13). Morsian ei voi tarkoittaa seurakuntaa, koska morsiamen luota saa elämän vettä.

Oma ajatukseni: Itse olen aina ajatellut tämän jakeen niin, että Henki ja morsian kutsuvat Jeesusta palaamaan? Mutta ei se varmaan niinkään mee? :D Joka tapauksessa Isä Jumala on Elävän Veden lähde, Jeesus on Elämän veden lähde (Joh. 5:26) ja jokaisen uskovan sisimmästä kumpuaa elävän veden lähde, Jeesus (Joh. 4:14). Miksei Pyhä Henki ja seurakunta voisi kutsua kuulijaa Jeesuksen luo?

4) Karitsan hääjuhla (Matt. 22:1-13 ja mitä näitä nyt on)

Väite: Jeesus kertoi vertauksissaan häistä, joissa hän itse toimisi sulhasena. Uskovat ovat Jeesuksen opetusten mukaan vieraita. Morsian on Äiti Jumala.

Oma ajatukseni: Jeesuksen pointti ei ollut morsiamessa vaan taivaan juhlissa ja kutsutuissa. Seurakunta voi esiintyä Raamatun kielessä sekä morsiamena että häävieraina. Jeesus itse on mm. paimen (Joh. 10:11), Karitsa (Joh. 1:29) ja lampaiden portti (Joh. 10:7). Lisäksi Jumala (Jahve Adonai) on kaitseva paimen (Hes. 34:15). Siis kuka kaitsee ketä? Kuinka Karitsa voi kaita laumaansa jos onkin vain portti? Vertaukset ovat vertauksia ja niissä on oma kielensä ja oma pointtinsa.

Muuta hämmentävää oli puhe siitä kuinka "nykyaikana" Jumala on paljastanut lisää salaisuuksiaan tai jotenkin se niin meni. Nykyaika ei ole muistaakseni kovin raamatullinen termi - ainakaan positiivisessa mielessä. Lisäksi sain kuvan, että Jeesus on tullut jo uudestaan. Kysyessäni Äiti Jumalan merkityksestä minun annettiin ymmärtää, että ilman Äiti Jumalaa ei voi pelastua. Tuolloin katsoin keskustelukumppaniani suoraan silmiin ja kerroin koko Äiti Jumalan olevan räikeä harhaoppi.

Onko joku foorumin lukijoista törmännyt samanlaisiin tapauksiin tai tietäisi vähän enemmän, mistä näitä oikein tulee? Myös noita läpikäytyjä pointteja saa kommentoida, itse heitin vain lyhyesti omat päällimäiset mielipiteeni, jotka jo Hämeenkadun keskustelussa toin esille. En ole vielä edes sen tarkemmin lukenut jakeiden konteksteja vaan ajatukseni perustuivat ulkomuistiin ja noihin jakeisiin, jotka mainitsin. Koin tärkeänä tuoda paljon Raamatun Sanaa esille, jottei kukaan noita väitteitä lukiessaan alkaisi epäillä Raamatun selkeää ilmoitusta Jumalan olemuksesta.

Taas tuli muistutus siitä, kuinka tärkeää on, että tunnemme Sanan. Itseänikin yllätti, kuinka useasta jakeesta näin räikeä harhaoppi oli revitty. Vaan, eipä kyseinen tulkinta kestä sen tarkempaa tutkistelua. Vieläkin vaikea uskoa, että tytöllä oli kädessä sama Raamattu, jota itse luen.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Hienoa kommentoitia, Pyry. Ainoastaan yhteen kysymykseesi heitän jatkopohdintoja. Kolmannessa kohdassa mietit, että voiko se olla niin, että Henki ja morsian pyytävät Jeesusta palaamaan. Ainakin minun mielestäni se voi olla juurikin niin. Paavali rukoilee sitä. Ja koko Raamattu päättyy pyyntöön, että Jeesus tulisi:

Minä, Paavali, kirjoitan tähän tervehdyksen omakätisesti.
     Jos joku ei rakasta Herraa, hän olkoon kirottu. Maranata!
     Herramme, tule! (1. Kor. 16:21-22)

Hän, joka todistaa tämän, sanoo: "Tämä on tosi,
     minä tulen pian." Aamen. Tule, Herra Jeesus!
     (Ilm. 22:20)
Marko Sagulin

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Olisiko saatavilla poppoon nimeä. Tosin tuossa opetuksessa on pikkasen jo Setiläisen gnostilaisuuden vivahteita. Ei itsessään uusi juttu.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Ei mitään tietoa :o En yhtään tiedä kuinka järjestäytynyttä, kuinka kauan toiminut nyt aktiivisesti, onko jäseniä, onko kokoontumistiloja, en oikein mitään muuta kun yllä kirjoitin! :D Toivoinkin, että joku täällä olisi tiennyt lissää.

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Toi blogikirjoitus kuulosti hyvin tutulta! Hyvin samat pointit kuin tytöllä, jonka tapasin. Sen sijaan tuo World Society Church of God kuulosti jo niin hurjalta, että aluksi oli vaikea uskoa, että siitä oli kyse. Mutta toisaalta, miksei? Tai ehkeivät kaikki nämä "evankelistat" ole niin lujasti sidottuja tähän kirkkoon. Ken tietää.

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
No nyt päästään jäljille. Tuosta saatan jatkaa ja kohta tiedänkin jo mitä porukkaa ovat jne....
Joo nyt kun paremmin toimii ajattelukin. Masennus lamaa senkin tehokkaasti.

Bussissa

• Vieras
Tuli samanlaista stooria kertova aasialainen tyttö Hesassa bussissa vastaan.

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
itse kohtaamani tyttö oli tosiaan täysin suomalainen ja siksi tuntuikin utopistiselta yhdistää se johonkin korealaiseen kirkkoon, mutta ehkä se tosiaan on sieltä lähtöisin! Vaikka siitä olinkin nyt aika varma, että jostain ulkomailta tää on peräisin.

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Vahvistus tuli ystävältäni, joka kertoi Helsingissä törmänneensä kyseisen uskon edustajaan. Kyseessä on World Mission Society Church of God. Joku vahva kampanja tällä joukolla taitaa olla menossa.
Marko Sagulin

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Kiitos Marko. Olin siis oikeassa. Näitä tulee nykyään mistä tahansa. En ehtinyt kunnolla perehtyä ja nyt ei tarvitse.

hei.

• Vieras
Olen törmännyt itse myös heihin Helsingissä ja täytyy sanoa , että he todella tietävät mistä puhuvat. He eivät johda ihmisiä harhaan vaan kertovat totuuden raamatussa. Olen iloinen saadessani kuulla totuuden  :)

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Olisi kiva kuulla, millä perusteilla koet, että heidän oppinsa on oikeaa Raamatun selittämistä?
Marko Sagulin

Sanna

• Vieras
Minulle julistettiin taivaallisesta äiti jumalasta raamatussa. Raamattu todella todistaa myös äiti jumalasta!

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Edellistä kommenttiani mukaillen tiedustelen, että millä raamatunkohdilla äiti-jumala-asiaa perustellaan? Käyttikö tämä kyseinen sinulle todistanut ihminen jotain sitaatteja? Jos, niin kuulisin niitä mieluusti.
Marko Sagulin