Kirjoittaja Aihe: Äiti Jumala  (Luettu 16575 kertaa)

Jukka1954

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Äiti Jumala
« Vastaus #15 : 23.03.2015 - klo:17:30 »
Muutama ajatus aloituksen aiheeseen liittyen.

Raamatussa ensimmäisen kerran Jumala ilmoittaa itsensä nimellä El Shaddaj (Jumala Kaikkivaltias) 1.Ms. 17:1 Abramille. Se tapahtui tilanteessa, jossa Abramin kaikki omat mahdollisuudet saada lapsi vaimonsa Saarain kanssa olivat käyneet mahdottomiksi. Hän oli 99-vuotias ja vaimonsa 89-vuotias eli inhimillisesti katsoen peli oli menetetty. Kuitenkin Jumala oli noin 25 vuotta aikaisemmin luvannut Abramille lapsen vaimostaan Saaraista, vaikka tämä oli hedelmätön. Tässä tilanteessa Herra ilmestyi Abramille ilmoittaen ensi sanoikseen olevansa El Shaddaj, Jumala Kaikkivaltias. Vanhan Testamentin pyhien kirjoitusten kreikannoksessa (Septuaginta, LXX) Shaddaj on käännetty noin 50 kertaa παντοκρατωρ (pantokratór), kaikkivaltias, kaiken vallan haltia (sanoista 'pas' kaikki ja 'krateó' hallita).

Emme lienee tiedä varmuudella mistä sanasta muodostuu nimi Shaddaj. Mikäli se tulee sanasta 'shad' (rinta), niin nimi voitaisiin kääntää Kaikkiravitseva tai Kaikkiriittävä. Jos se juontaa sanasta 'shdd' (voima), se merkitsisi Kaikkivoipa tai kuten yllä Kaikkivaltias.

Olen itse kuullut jossain tuotavan esille näkemystä, jonka mukaan El Shaddaj tulisi kääntää Isä-Äiti-Jumala. Sellainen ajatus saattaa juontaa juurensa tuosta rintasanasta 'shad', mutta yhdessäkään laajalti tunnustetussa raamatunkäännöksessä sitä ei ole niin käännetty eikä hebrean alkutekstien asiantuntijat pidä käännösehdotusta oikeana. Vielä vähemmän Raamattu tukee ajatusta kutsua Jumalaa "äitijumalaksi".

Itse olen kiintynyt ja rakastan Sanan ilmoitusta, että Hän on Jumala Kaikkivaltias. Jumalan kaikki valta merkitsee, että Hänellä on rajaton kyky tehdä kenenkään estämättä kaiken minkä tahtoo, toteuttaa kaikki aikomuksensa ja saattaa voitokkaaseen päätökseen elämän ja historian kulkua koskevat iankaikkiset suunnitelmansa. Jumala on säätänyt nämä asiat niin, että voimme oppia tuntemaan Hänet Jeesuksen kautta Isänä, aivan omana taivaallisena Isänämme. Ilmoitus, joka menee tästä 'pidemmälle' poikkeaa Jumalan Sanan opetuksesta ja saa mielessämme vain hämminkiä aikaan.

Jumala siunatkoon seurakuntaanne ja maatamme. Sattumalta löysin palstanne ja olen iloinnut ja rakentunut joitakin kirjoituksia lukiessani.