Kirjoittaja Aihe: Masennus  (Luettu 20859 kertaa)

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: Masennus
« Vastaus #45 : 01.08.2012 - klo:19:43 »
No, innostuin kertomaan oman paranemiskokemukseni. Tosin en halua kertoa asiasta yksityiskohtia. Kokemaani saa arvioida kriittisesti niinkuin Stranger on jo tehnyt.

Ei, Stranger, en ole eri mieltä. Raamatussa selvästi sanotaan , että Jeesukseen uskovat tulevat näkemään ihmeitä. Sitä vain olen itsekseni mietiskellyt, että mitä kaikkea Jeesus tarkoitti ihmeillä. Tarkoittiko hän vain ja ainoastaan suoraan rukouksen kautta parantamista vai mitä?

Jos pitkään masentunut ihminen löytää toivonpilkahduksen elämäänsä, niin se saattaa tuntua ihmeeltä. Jos pikkuriikkisen keskosvauvan vanhemmat näkevät lapsensa vahvistuvan pikkuhiljaa, niin se saattaa tuntua ihmeeltä. Jos syöpäsairaaalle löytyy uusi lääke, josta ei tule sivuvaikutuksia, niin sekin saattaa tuntua ihmeeltä.

Minä en usko, että on sattumaa, että lääketiede on kehittynyt niinkuin se on. Minä uskon, että kaikki hyvä tulee Jumalalta. Ja se, mikä meidän mielestämme saattaa näyttää pahalta, voikin olla Jumalan silmissä meidän parhaaksemme.  Joskus tuntuu, että lääketieteen hurja kehitys on sekin ihme.

Ketjun alkuperäinen aihe taisi olla masennus, josta minä omine kokemuksineni hyppäsin sivuun.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #46 : 01.08.2012 - klo:19:54 »
Eli nyt odotan enää Hepun vastausta!
Minusta tärkeämpi kysymys on miten sairasta (masentunutta) ohjeistetaan.

Pitäisikö sanoa:"Älä mene lääkäriin, vaan rukoile ja luota Jeesukseen"

Vai "Mene lääkäriin, ja voit kyllä rukoillakin."

Kumman neuvon Sinä antaisit?

Stranger

• Vieras
« Vastaus #47 : 01.08.2012 - klo:20:07 »
Minusta tärkeämpi kysymys on miten sairasta (masentunutta) ohjeistetaan.

Pitäisikö sanoa:"Älä mene lääkäriin, vaan rukoile ja luota Jeesukseen"

Vai "Mene lääkäriin, ja voit kyllä rukoillakin."

Kumman neuvon Sinä antaisit?

Täytyy näköjään toistamiseen vastata samaan.
Enhän mä ole missään kieltänyt, etteikö masentunut ihminen saisi mennä lääkärille? Mun puolesta ihminen voi mennä kysymään apua vaikka kiinankeisarilta. En mä estä!

Mut jos ihminen on vähääkään on kiinnostunut uskonasioista, kertoisin hänelle saman minkä sanoin tuolla ekalla sivulla viesteissä moottorisahalle.

Jos ihminen haluaa lääkkeet, niin sit kannattaa ehdottomasti mennä lääkäriin.

Ihmiselle, joka ei tahdo ottaa lääkkeitä ehdotetaan vaihtoehtona terapia.

Ja mun mielestä Jeesus on paras terapeutti, mikä on olemassa.
Jumala tuntee uskovan paremmin kuin mikään ihminen ja kykenee lohduttamaan uskovaa paremmin kuin kukaan toinen. Jeesus itse on käynyt läpi kaiken mahdollisen kärsimyksen ja on paras ja empaattisin sielunhoitaja ja ylipappi, jolla on myös voima vapauttaa uskovan sielu kahleista.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #48 : 01.08.2012 - klo:21:26 »
Enhän mä ole missään kieltänyt, etteikö masentunut ihminen saisi mennä lääkärille? Mun puolesta ihminen voi mennä kysymään apua vaikka kiinankeisarilta. En mä estä!
Enhän mitään estämisestä kysynytkään...  Kysyin kumman neuvon antaisit sairaalle (masentuneelle).

Stranger

• Vieras
« Vastaus #49 : 01.08.2012 - klo:21:36 »
Miksi vastaisin kysymykseesi, kun säkään et vastannut mun kysymykseen.

Vastaa ensin kysymykseeni, niin vastaan sen jälkeen kysymykseesi.

Mä kysyin ensin!

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #50 : 01.08.2012 - klo:21:44 »
Ja mun mielestä Jeesus on paras terapeutti, mikä on olemassa.
Jumala tuntee uskovan paremmin kuin mikään ihminen ja kykenee lohduttamaan uskovaa paremmin kuin kukaan toinen. Jeesus itse on käynyt läpi kaiken mahdollisen kärsimyksen ja on paras ja empaattisin sielunhoitaja ja ylipappi, jolla on myös voima vapauttaa uskovan sielu kahleista.

Jumala haluaa käyttää seurakuntaansa ja seuraajiaan välittämään rakkauttaan ja hoitoaan. Jeesus on ehdottomasti paras terapeutti, ja ammattitaitoisella sielunhoitajalla onkin kykyä auttaa masentunutta kohtaamaan Jeesusta tavoilla, joihin masentunut yksin tuskin pystyisi. Jumala voi ja haluaakin puhua ja koskettaa toisten ihmisten kautta.

Itse olen saanut uskomattoman paljon apua Jeesukselta nimenomaan sielunhoidossa toisten ihmisten välityksellä. Näin olen myös kokenut, että seurakunta (Kristuksen ruumis) toimii niin kuin sen on tarkoitettukin.

Tietenkään sielunhoito ei korvaa henkilökohtaista rukouselämää. Mutta etenkin silloin kun hengellinen elämä ei yksinäisyydessä suju ja rukous takkuaa, on hyvä hakea apua sielunhoidosta ja vastaanottaa Jumalan rakkautta ja hoitoa toisten ihmisten kautta. Ketään ei ole tarkoitettu kulkemaan yksin.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #51 : 01.08.2012 - klo:21:58 »
Itse olen saanut uskomattoman paljon apua Jeesukselta nimenomaan sielunhoidossa toisten ihmisten välityksellä. Näin olen myös kokenut, että seurakunta (Kristuksen ruumis) toimii niin kuin sen on tarkoitettukin.
Mikä siis on Sinun ohjeesi masennukseen sairastuneelle?

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #52 : 01.08.2012 - klo:22:32 »
Mikä siis on Sinun ohjeesi masennukseen sairastuneelle?

Riippuu tietenkin masennuksen syistä. Rukous on näin uskovaisen näkökulmasta tietenkin aina ensimmäinen askel. Mutta heti vaan hakemaan ammattiapua, vähintäänkin masennuksen syiden selvittämiseen. Jos masennuksen syy on selvästi biologinen (onko se nyt esim joku serotoniinivaje sellainen?) ja se lääkkeillä hoituu ilman sivuoireita, niin mikäs siinä. Sen sijaan suhtaudun kriittisesti ajatukseen lääkkeiden syömiseen erityyppisen masennuksen pysyvänä ratkaisuna, siis ilman että todelliset syyt kaivetaan esille.

Uskovaiselle suosittelisin ensisijaisesti kristittyä, Pyhän Hengen voimaan uskovaa ammattitaitoista terapeuttia/sielunhoitajaa. Mutta tähän ei tietenkään aina ole mahdollisuutta. Ammattiapu voi avata monia lukkoja, vaikkei se olisikaan kristillispohjaista - parantumisprosessin hengellistä puolta olisi tällöin ilman muuta tärkeä käsitellä esim seurakunnassa tai vähintään yksin rukouksessa.

Joskus masennuksen syy on lähes pelkästään hengellinen: esim. synnintunto tunnustamattoista synneistä tai henkivaltojen aiheuttamaa. Tällöin vain hengellinen apu voi ihmisen täysin vapauttaa.

Nämä ovat omia ajatuksiani, en ole alan ammattilainen enkä itse käynyt läpi masennusta, joten rehellisesti sanoen en todellakaan ole ammattilainen. Mutta kun kerran kantaani kysyit.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Stranger

• Vieras
« Vastaus #53 : 02.08.2012 - klo:09:25 »
Ihminenhän voi masentua, jos hän joutuu pitemmän aikaa kohtuuttoman paljon  ponnistelemaan jonkun asian eteen. Onkohan masennus siis kropan tapa mennä säästöliekille..?

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #54 : 22.08.2012 - klo:01:33 »
Johan on ketju poikinut ajatuksia ja ihan hyvä. Kovasti kinataan mitä tehdä. Lääkäri vai Jeesus? Kunhan ei sitä mitä ite tein kun se iski ja ei jaksanut. Väärät vaihtoehdot ja tavat voivat hetkellisesti helpottaa, koska syystä tai toisesta ne on helpompia nopeita ratkaisuja kuin syyn setviminen ja sen hoitaminen. Toki aina syyt ja muukaan asiaan kuuluva ei ole niin helppoja sanoa. Ihmisen mieli ei ole millään tavalla niin helppo kuin jokin tieteellinen projekti, jossa määrätietoisella loogosella etenimisellä päästään tulokseen, koska erinäiset tieteessä olevat lait ovat samoja. Ne ovat. Muuttuvat toki ajan kanssa. Jokainen tietää mitä tarkoitan.

Mitäkö tein? Sen mitä usea siinä tilassa tekee. Vedin viiden päivän putken viinaa noin alkuunsa. Eiks oo järkevää? Sitten alko keho kertoa, että rajoita. En uskonut sitä heti. Kunhan palasin vanhoille lähteilleni. Katkeruuden kalvava sappi syövytti sisältä melkein henkisesti kuolleeksi. Ajan kanssa siitä olen nyt päässyt pisteeseen, jossa ei enää tarvi ottaa. Olen itseasiassa tässä mainitsemattomista syistä juuri nyt onnellisempi kuin olen ollut vuosiin. Puhutaanko nyt johdatuksesta vai mistä ei ole väliä. Väliä on sen, että moni asia on nyt mennyt loistavasti. Voi kysyä nni omassa kuin kenen tahansa asemassa alkaako sama taas jos käy niin, että jokin hajoaa? Kysymys on aina aiheellinen. Vai voiko ihminen oppia? Voi. Mitä opin ja minkä suhteen on henkilökohtaisia asioita.

Itseasiassa ei masentuneena usko voivansa iloita ikinä enää mistään tai voivansa kokea sitä. Silti viime sunnuntaina tästä tekstistä itkin ilosta. En menetä mieheyttäni sen sanoessani. Kun luopuu kokonaan ties mistä itseen imetyistä odotuksista ja sisäisistä pakoista voi alkaa pareneminen.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #55 : 12.09.2012 - klo:11:49 »
Sitä ei pidä koskaan luulla saaneensa mitään. JUlmaa leikkiä toisen tunteille vain kaikki on. Kerran luulet ja mitä uskomattomampia reittejä elämä tekee temput ja se siitä. Sitten ootkin entistä masentuneempi. Pitäiskö jo harkita.............?
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #56 : 15.09.2012 - klo:13:59 »
Kaikkea sitä kirjottaakin. Ei homma vielä niin pahasti ole. Joskus sitä hermostuu itekin.
Sitä se on joskus.

Jere

• Vieras
« Vastaus #57 : 01.10.2012 - klo:18:33 »
”Jeesus pystyy vielä kokoamaan niinkin rikkinäisen ihmisen kuin minut.” – Amen.

Olen saanut kokea todeksi rukouksen voiman ja noussut masennuksesta. Aivan kuin muukin elämä alkaisi kirkastua. Vastoinkäymisiä on edelleen, mutta ne eivät aiheuta enää samanlaisia reaktioita. Pääsen niistä yli nopeammin.

Lisäksi olen alkanut ymmärtää armoakin paremmin, mikä jo itsessään auttaa masennuksen keskellä. Se toimettomuus ja saamattomuus ovat väistyneet, kun olen entistä enemmän alkanut ajatella, mitä Jeesus tekisi tässä tilanteessa ja miten en koskaan ole yksin, sillä Hän on aina mukanani.

En tosiaankaan pidä halpana tekoja ja kuuliaisuutta, mutta olen alkanut nähdä ne uudella tavalla, joten suorituspakkokaan ei enää aja minua alas.

Mielenkiintoinen kokemus masennustila kuitenkin oli, en ole aiemmin sellaisesta muistaakseni kärsinyt. Kaiketi se suuri paine vain eteni lopulta masennukseksi. Oliko luopuminen lähellä, sitä en tiedä. Nyt olen uskossa ja kasvan, enkä tahdo uppoutua liiaksi menneeseen märehtimään sitä, mitä olisi voinut tapahtua. Luotan Jumalaan, tapahtukoon Hänen tahtonsa elämässäni ja toivon mukaan uutta masennusjaksoa ei ole luvassa. Silloin olen joltain osin hyvin altis sielunvihollisen hyökkäyksille.

Tähän lääkekeskusteluun en osaa sanoa kantaani, muuten kuin että uskon Jumalan voimaan kokonaisvaltaisesti. Siitä omakin kokemukseni todistaa. Kaiken masentuneisuuden, surullisuuden ja tyhjyyden keskelläkin voin huutaa Herraa avuksi ja luottaa siihen, että Hän vastaa juuri silloin kuin on parasta ja siten kuin on parasta. Tuo toivo ei ole minulla koskaan horjunut pidempiaikaisesti, vaikka näitä notkahduksiakin on ollut monta.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #58 : 01.10.2012 - klo:18:45 »
^ Hienoa kuulla! :)

Jumala on hyvä! :)