Kirjoittaja Aihe: Masennus  (Luettu 20861 kertaa)

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: Masennus
« Vastaus #15 : 29.06.2012 - klo:15:11 »
Stranger, minä olen aina ajatellut, että lääkkeet ja lääketiede ovat Jumalan lahjaa. Hän voi niitä käyttää välineinä paranemisprosessissa.  Olenkohan ihan harhateillä?

Minä en ikinä voisi kuvitella sanovani vaikeaa masennusta (siis siten nimettyä sairautta ) potevalle ihmiselle, että oletpa itseriittoinen tai että ei lääkäriltä saa todellista apua. Miten voisinkaan niin sanoa, enhän voi tietää, millainen paranemissuunnitelma ja aikataulu Jumalalle tuolle ihmiselle on.

Vaikea masennus on sellainen olotila, että ellei sitä ole läheltä nähnyt, niin on vaikeaa ymmärtää mistä puhutaan.

Masennus-niminen tunnetila on eri asia kuin masennus-niminen sairaus. Näin minä olen asian hahmottanut. Oikaiskoon joku, jos olen harhateillä.

Mieleeni tulee kaunis laulu: "olen särkynyt saviruukku, pala palalta murtui pois. Vaikk ìhmettélin ja itkin en millään murtunut ois..."

Jumala koettelee meitä ihmisiä monella tavoin. Jonkun osa on käydä läpi vaikea masennus. Miksi Jumala jotain niin raskasta jonkun osaksi sallii, sitä me emme voi ymmärtää. Raamattu lupaa, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaan uskovat. Amen.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #16 : 29.06.2012 - klo:15:41 »
Stranger, minä olen aina ajatellut, että lääkkeet ja lääketiede ovat Jumalan lahjaa. Hän voi niitä käyttää välineinä paranemisprosessissa.  Olenkohan ihan harhateillä?

Jumala on tenhyt ihmisestä älyllisen olennon, joten ihminen on voinut keksiä lääketieteen.
Jumala taas ei tarvitse ihmisen viisautta ja lääketiedettä parantaakseen ihmisen. Jumala on ihmistä sata kertaa (no ei edes riitä) viisaampi ja kyvykkäämpi.

Minä en ikinä voisi kuvitella sanovani vaikeaa masennusta (siis siten nimettyä sairautta ) potevalle ihmiselle, että oletpa itseriittoinen tai että ei lääkäriltä saa todellista apua. Miten voisinkaan niin sanoa, enhän voi tietää, millainen paranemissuunnitelma ja aikataulu Jumalalle tuolle ihmiselle on.

Iines ymmärsit pointtini väärin!
Sanoin vaan, että harvat ihmiset hakevat Jumalalta apua asioihinsa ja ovat sillä tavalla riippuvaisia Jumalasta. Ihmiset ovat itseriittoisia kun he eivät koe tarvitsevansa Jumalaa, vaan kokovat pärjäävänsä ilmankin Jumalaa: onhan meillä lääkäritkin, mihin Jumalaa tarvitaan?

Vaikea masennus on sellainen olotila, että ellei sitä ole läheltä nähnyt, niin on vaikeaa ymmärtää mistä puhutaan. 
Masennus-niminen tunnetila on eri asia kuin masennus-niminen sairaus. Näin minä olen asian hahmottanut. Oikaiskoon joku, jos olen harhateillä.

Joo mä en puhutkaan mistään hetkellisestä olotilasta/tunteesta.

Jumala koettelee meitä ihmisiä monella tavoin. Jonkun osa on käydä läpi vaikea masennus. Miksi Jumala jotain niin raskasta jonkun osaksi sallii, sitä me emme voi ymmärtää. Raamattu lupaa, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaan uskovat. Amen.

Jeesuksen Messias luonteeseen kuuluu se, että Hän ottaa päällensä meidän sairautemme:

Jes. 53:3-5
3 Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet.
4 Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan,
5 vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet.

Jeesus Kristus on tullut pelastamaan ihmisen ja parantamaan hänet synneistä ja sairauksista.
Sairaudet eivät tule Jumalalta. Sairaudet ovat syntiinlankeemuksen seurausta. Jeesus paransi monia sairaita. Ei Jeesus olisi parantanut läjäpäin sairaita ihmisiä, jos Jumalan tahto olisi ollut, että ihmiset sairastelevat.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #17 : 30.06.2012 - klo:04:29 »
Olen kyllä, Stranger, kanssasi eri mieltä. Myös sairaudet voivat tulla Jumalalta. Vanhassa testamentissa on monta kertomusta, joissa Jumalan lähettämä sairaus on kohdannut ihmisen - esim. Mirjam ja profeetta Elisan palvelija sairastuivat spitaliin. Myös Jobin kärsimyksistä ja sairauksista Jumala ottaa syyn omille niskoilleen, vaikka käyttikin paholaista työkalunaan.

Jeesus kyllä kantoi sairautemme, mutta en ajattele, että se pitää tulkita niin, että oikea uskova ei sairasta. Mielestäni se kohta puhuu synnin sairaudesta. Eihän Jumala ottanut pois Paavalin pistintäkään - mikä se lihassa oleva asia olikaan - vaikka hänelle oli suotu armo parantaa sairaita ja jopa herättää kuollut. Eikä Paavali neuvonut Timoteustakaan rukoilemaan vatsavaivojensa vuoksi, vaan nauttimaan viiniä parantuakseen.

Jos Jumalan tahto on, että ihmiset eivät sairasta, niin siitä voidaan vetää aika yksioikoisesti johtopäätös, että kunnon uskovat tunnistaa siitä, että he eivät sairasta.
Marko Sagulin

Stranger

• Vieras
« Vastaus #18 : 30.06.2012 - klo:10:40 »
Olen kyllä, Stranger, kanssasi eri mieltä. Myös sairaudet voivat tulla Jumalalta. Vanhassa testamentissa on monta kertomusta, joissa Jumalan lähettämä sairaus on kohdannut ihmisen - esim. Mirjam ja profeetta Elisan palvelija sairastuivat spitaliin. Myös Jobin kärsimyksistä ja sairauksista Jumala ottaa syyn omille niskoilleen, vaikka käyttikin paholaista työkalunaan.

Pahuus ei tule Jumalalta, vaan pahuuden lähteenä on Saatana. Jobiakin ojennettiin siitä, kun hän syytti Jumalaa kohtaamastaan pahasta. Jumala voi sallia sairauden ja kääntää pahan asian (tässä tapauksessa sairauden) hyväksi, mutta Jumala ei itse aiheuta sairautta! Sairaus on tullut syntiinlankeemuksen kautta. Sairas ihminen on paholaisen siteissä (Luuk. 13:16). Jeesus on voittanut paholaisen. Jeesuksella on siis valta parantaa sairaat.

UT:sta tulee ilmi, että Jumala ei kurita ja rankaise meitä enää syntiemme tähden, koska Jeesus on kärsinyt ristillä syntivelkamme. Ja siitä syystä voimme ylipäätään parantua niistä sairauksista:

Jes. 53:4-6
4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

Eli Jumala ei rankaise meitä sairauksilla, koska Jeesus on sovittanut rangaistukset ristillä.

Uskovankin elämässä voi toki olla kärsimyksiä, mutta kärsimykset eivät kohtaa meitä siksi, että uskovia rangaistaisiin synneistä, vaan kärsimykset ovat enemmänkin kasvatusta ja näin ollen uskoville hyväksi.

Toki ihminen kylvää sitä mitä niittää. Eli Jumala ei lakaise tekemiemme syntien SEURAUKSIA poies. Mutta emme saa syyttää siitä Jumalaa:

Gal. 6:7-8
7 Älkää pettäkö itseänne! Jumala ei salli itseään pilkattavan. Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
8 Joka kylvää siemenen itsekkyyden peltoon, korjaa siitä satona tuhon, mutta se, joka kylvää Hengen peltoon, korjaa siitä satona ikuisen elämän.

Mielestäni se kohta puhuu synnin sairaudesta.

Jeesuksen messias luonteeseen kuului sairauksien parantaminen ja siksi hän julisti evankeliumia ja paransi sairaita. Siitä Johanneskin tunnisti Jeesuksen messiaaksi:

Matt. 11:1-6
1 Ja kun Jeesus oli antanut kahdelletoista opetuslapselleen kaikki nämä käskyt, niin hän lähti sieltä opettamaan ja saarnaamaan heidän kaupunkeihinsa.
2 Mutta kun Johannes vankilassa ollessaan kuuli Kristuksen teot, lähetti hän opetuslapsiansa
3 sanomaan hänelle: "Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?"
4 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette:
5 sokeat saavat näkönsä, ja rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, ja kuurot kuulevat, ja kuolleet herätetään, ja köyhille julistetaan evankeliumia.
6 Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun."

Jes. 61:1
1 Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, parantamaan ne, joiden mieli on murtunut, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kahleitten kirpoamista,
Evankeliumin julistaminen ja sairaiden parantaminen kuuluu kiinteästi yhteen, evankeliumissa on Jumalan voima.

Mark. 16:15-18
15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.
16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä.
18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."

Jeesus kyllä kantoi sairautemme, mutta en ajattele, että se pitää tulkita niin, että oikea uskova ei sairasta.

Jos Jumalan tahto on, että ihmiset eivät sairasta, niin siitä voidaan vetää aika yksioikoisesti johtopäätös, että kunnon uskovat tunnistaa siitä, että he eivät sairasta.

Tuossa ilmaisusi "kunnon uskovat eivät sairasta", kertoo omavanhurskaasta ajattelutavasta. Uskovien katseen ei tulisi olla itsessä ja omassa kunnollisuudessa, vaan Jeesuksessa.

Eihän Jumala ottanut pois Paavalin pistintäkään - mikä se lihassa oleva asia olikaan - vaikka hänelle oli suotu armo parantaa sairaita ja jopa herättää kuollut.

Paavalin pistimestä:

Pitäisikö sairaita tänä päivänä opettaa näkemään sairautensa pistimenä, jota heidän täytyy sietää, että he eivät ylpeilisi erinomaisten ilmestystensä tähden? Syy siihen, että Paavalilla oli pistimensä, ei koske oikeastaan ketään muuta. Sinun ei pitäisi väittää, että sairautesi on samanlainen pistin, kuin Paavalilla oli, ellet sinäkin ole saanut yhtä paljon ilmestyksiä, niin että sinua täytyy estää tulemasta ylpeäksi.

http://www.sanajaylistys.org/pastori/Paavalin%20pistin.html

Eikä Paavali neuvonut Timoteustakaan rukoilemaan vatsavaivojensa vuoksi, vaan nauttimaan viiniä parantuakseen.

No maalaisjärki toki tässäkin. Jos meillä on nälkä, niin emmehän me rukoile, että Jumala veisi näläntunteen pois, vaan syömme itsemme kylläiseksi. Vatsavaivat, joihin tuossa tapauksessa viinin nauttiminen auttoi, on täysin eri asia kuin paha masennus.

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #19 : 01.07.2012 - klo:15:37 »
Lainaus
Paavalin pistimestä:

Pitäisikö sairaita tänä päivänä opettaa näkemään sairautensa pistimenä, jota heidän täytyy sietää, että he eivät ylpeilisi erinomaisten ilmestystensä tähden? Syy siihen, että Paavalilla oli pistimensä, ei koske oikeastaan ketään muuta. Sinun ei pitäisi väittää, että sairautesi on samanlainen pistin, kuin Paavalilla oli, ellet sinäkin ole saanut yhtä paljon ilmestyksiä, niin että sinua täytyy estää tulemasta ylpeäksi.

http://www.sanajaylistys.org/pastori/Paavalin%20pistin.html

Tuota pistinjuttua en oikein ymmärtänyt. Joku siinä tuntuu väärältä tulkinnalta, en osaa määritellä mikä. Olkoon, ei kai minun kaikkea tarvitsekaan ymmärtää.

Tätä ketjun ajatuksia lukiessani tuli mieleen, että miten oikein määritellä kuka on terve ja kuka on sairas. Voiko kukaan meistä sanoa olevansa täysin terve?

Masennus on asia, josta voi puhua ja kirjoittaa paljonkin. Samoin esimerkiksi syöpäsairasta voi ymmärtää teoriassa oikein hyvin. Mutta kun kohtaa sairaan ihmisen, niin tärkeintä ei ensimmäisenä olekaan sanat. Tärkeintä on rinnalla kulkeminen. Hiljaisuus. Hiljaisuus tekee ajan myötä tilaa sanoille ja evankeliumille. Niin uskon.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #20 : 01.07.2012 - klo:18:12 »
Te ette usko, että Jeesus voisi parantaisi sairaita. Ette edes toivo sitä, vaan vastustatte.

Täällä foorumilla olen törmännyt aiemminkin siihen, että Henkeä yritetään aika voimakkaasti sammuttaa. Ja se on kyllä hyvin ikävää ja surullista.

Matt. 9:29
"Tapahtukoon teille niin kuin uskotte"

1. Tess. 5:19
19 Älkää sammuttako Henkeä,

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #21 : 01.07.2012 - klo:19:31 »
Voi Stranger, olet ymmärtänyt pahasti väärin. Minä todella uskon, että Jeesus parantaa sairaita. Mutta silloin mennään metsään ja annetaan väärä todistus Jumalasta, jos väitetään, että hän parantaa kaikki. Jumala lähettää kaikenlaisia hyviä asioita, jotka ihminen saattaa kokea hyväksi tai pahaksi. Raamattu sanoo hyvin selkeästi:

Herra lähettää kuoleman ja antaa elämän, vie alas tuonelaan
     ja nostaa sieltä. Herra tekee köyhäksi ja antaa rikkauden,
     painaa maahan ja kohottaa. (1. Sam. 2:6-7)

Job vastasi: "Hullun puhetta, vaimo. Kun otamme Jumalan
     kädestä hyvän, totta kai meidän on otettava myös paha."
     Kaiken tämän keskellä Job ei sanallakaan kapinoinut Herraa
     vastaan.  (Job 2:10)

Törähtääkö merkkitorvi kaupungissa ihmisten säikähtämättä?
     Tapahtuuko kaupungissa onnettomuutta Herran sitä aiheuttamatta?
     (Aam. 3:6)

Gad meni Daavidin luo ja sanoi: "Herra sanoo näin: 'Saat valita.
     Tahdotko, että tulee kolme nälkävuotta? Vai pakenetko mieluummin
     kolmen kuukauden ajan ahdistajiasi, vihollisen miekka kintereilläsi?
     Vai päästätkö maahan kolmeksi päiväksi Herran miekan, ruton, niin
     että Herran enkeli tuottaa tuhoa koko Israelin alueella?' Mieti nyt ja
     sano, mitä minun on vastattava hänelle, joka minut lähetti."
     (1. Aik. 21:11-12)

Yhtäkkiä Herra sanoi Moosekselle, Aaronille ja Mirjamille:
     "Lähtekää kaikki kolme pyhäkköteltalle." Heidän mennessään
     sinne Herra laskeutui pilvipatsaassa ja asettui teltan ovelle. ...
     Ja Herra poistui vihastuneena. Kun pilvi oli väistynyt teltan päältä,
     oli Mirjam spitaalista lumivalkoinen. Kääntyessään Mirjamiin päin
     Aaron huomasi, mitä oli tapahtunut. (4. Moos. 12:4-5a, 9-10)

On hyvin yksioikoista sanoa, ettei Jumala ole sellaisten asioiden takana, jotka meistä tuntuvat pahalta. Se on Jumalan mitätöimistä. Jos puhutaan todella uskosta, niin silloin uskotaan, että Jumala on hyvä silloinkin, kun hän lähettää sairauden. Maailma on pullollaan ihmisiä, jotka sairainakin sydämestään turvautuvat Jeesukseen - mutta pysyvät silti sairaina. On monia, jotka Jeesus on parantanut, mutta myös monia, joita ei ole parannettu.

Esimerkiksi Jobin kirjan tulkinnasta olen juurikin tässä asiassa kanssasi eri mieltä. Jobia ei moitittu vääristä sanoista. Jumala nimenomaan kehuu Jobia hurskaudesta ja oikeista sanoista. Moitteet hän saa siitä, että hän on puhunut vastoin parempaa tietoa enemmän kuin on tietoa ollut.

Herra kysyi: "Oletko pannut merkille palvelijani Jobin? Ei ole
     maan päällä toista hänen kaltaistaan, niin vilpitöntä ja
     nuhteetonta ja jumalaapelkäävää, ei ketään, joka niin
     karttaisi kaikkea pahaa. Yhä vain hän on pysynyt nuhteettomana,
     vaikka sinä olet yllyttänyt minut syöksemään onnettomuuteen
     hänet, viattoman miehen." (Job 2:3)

Ottakaa siis seitsemän sonnia ja seitsemän pässiä,
     menkää minun palvelijani Jobin luo ja uhratkaa hyvitykseksi
     omasta puolestanne polttouhri. Palvelijani Job rukoilee teidän
     puolestanne, ja minä kuulen hänen rukouksensa. Näin minä
     säästän teidät rangaistukselta ja häpeältä, vaikka te olette
     puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job.
     (Job 42:8 )

Marko Sagulin

Stranger

• Vieras
« Vastaus #22 : 01.07.2012 - klo:23:53 »

Jumala lähettää kaikenlaisia hyviä asioita, jotka ihminen saattaa kokea hyväksi tai pahaksi. Raamattu sanoo hyvin selkeästi:

Törähtääkö merkkitorvi kaupungissa ihmisten säikähtämättä?
     Tapahtuuko kaupungissa onnettomuutta Herran sitä aiheuttamatta?
     (Aam. 3:6)

Asiayhteydestään irrotettuna tuo teksti näyttäisi väittävän, että Jumala on pahuuden takana. Mutta siinä on  kysymys Herran hylänneestä Israelin kansasta.  Ja muutenkin se paha, mistä tuo teksti puhuu, on Jumalan rangaistus kansan synneistä.

Esimerkkisi on muutenkin Vanhasta testamentista.

Toin jo aikaisemmassa viestissäni esille:

Lainaus
UT:sta tulee ilmi, että Jumala ei rankaise meitä enää syntiemme tähden, koska Jeesus on kärsinyt ristillä syntivelkamme. Ja siitä syystä voimme ylipäätään parantua niistä sairauksista:

Jes. 53:4-6
4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

Eli Jumala ei rankaise meitä sairauksilla, koska Jeesus on jo sovittanut ne rangaistukset ristillä.

Mutta silloin mennään metsään ja annetaan väärä todistus Jumalasta, jos väitetään, että hän parantaa kaikki.

Uudessa testamentissa sanotaan, että ainakun  Jeesus paransi niin hän paransi KAIKKI sairaat jokaikisen heistä, jotka hakeutuivat Hänen luokseen parannettaviksi. Sieltä ei löydy yhtäkään esimerkkiä, jossa sanottaisiin, että Jeesus olisi kieltäytynyt parantamasta jota kuta ihmistä. Joten kyseessä ei ole todellakaan väärä todistus.

Kaikkialla missä Jeesus julisti evankeliumia, Hän paransi myös sairaita.

Matt. 8:16-17
16 Ja kun ilta tuli, Jeesuksen luo tuotiin monia pahojen henkien vaivaamia. Hän ajoi sanallaan henget ulos ja paransi kaikki sairaat,
17 jotta kävisi toteen, mitä on sanottu profeetta Jesajan kirjassa: -- Hän kantoi meidän tautimme, otti taakakseen meidän sairautemme.

Matt. 12:15
15 Kun Jeesus sai tietää tästä, hän lähti sieltä. Hänen perässään kulki paljon väkeä, ja hän paransi kaikki sairaat.

Matt. 14:14
14 Kun hän veneestä noustessaan näki kaikki nämä ihmiset, hänen tuli heitä sääli ja hän paransi kaikki sairaat.

Matt. 14:35
35 Kun seudun ihmiset huomasivat, kuka oli tullut, he lähettivät sanan joka puolelle, ja niin kaikki sairaat tuotiin Jeesuksen luo.
36 He pyysivät saada edes koskettaa hänen viittansa tupsua, ja kaikki, jotka sitä koskettivat, parantuivat.

Mark. 1:32
32 Illalla, auringonlaskun jälkeen Jeesuksen luo tuotiin kaikki sairaat ja pahojen henkien vaivaamat.

Luuk. 4:40
40 Monien kotona oli joku sairaana, kuka missäkin taudissa. Auringon laskiessa sairaat tuotiin Jeesuksen luo, ja hän pani kätensä jokaisen päälle ja paransi heidät.

Sama tehtävä on annettu Jeesuksen seuraajille: julistaa kaikille evankeliumi ja parantaa kaupungin sairaat.

Luuk. 10:8-9
8 "Kun tulette kaupunkiin ja teidät otetaan siellä vastaan, syökää mitä teille tarjotaan,
9 parantakaa kaupungin sairaat ja kertokaa kaikille: 'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.'

Näin toimi myös Paavali, hän paransi Jeesuksen voimalla kaikki, jotka sairastivat:

Ap. t. 28:7-9
7 Lähistöllä oli maatiloja, jotka omisti Publius, saaren ylin virkamies. Hän otti meidät luokseen ja piti meitä ystävällisesti vierainaan kolmen päivän ajan.
8 Publiuksen isä makasi vuoteenomana; hänellä oli kuumetta ja paha vatsatauti. Paavali meni hänen luokseen, rukoili, pani kätensä hänen päälleen ja paransi hänet.
9 Tämän jälkeen tulivat saaren muutkin sairaat Paavalin luo, ja he saivat avun vaivoihinsa.

Ja Jeesus itse sanoo, että hänen seuraajansa tekevät samanlaisia tekoja kuin hän. Ei tosin omissa voimissaan, vaan heissä asuvan Jeesuksen Kristuksen voimalla.

Joh. 14:12
12 "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin”.

Eli  Jeesus odottaa, että kaikkialla missä julistetaan evankeliumia, seuraisivat myös ihmeet ja merkit:

Mark. 16:15-18
15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.
16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä.
18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."

On hyvin yksioikoista sanoa, ettei Jumala ole sellaisten asioiden takana, jotka meistä tuntuvat pahalta. Se on Jumalan mitätöimistä.

Jos ajatellaan, että pahuus on lähtöisin Jumalasta, niin meillä ei ole mitään toivoa, taivas/paratiisi on ihan yhtä pahoja paikkoja kuin tämä maapallo, jossa nyt elämmme. Jos Jumalan tahto on sinun mielestäsi, että ihmiset ovat sairaita, niin se tarkoittaisi, että he ovat sitä myös tulevassa maailman ajassa. Paratiisi olisi kuin  helvetti.

Syntiinlankeemuksen seurauksenatulleet asiat (kuten sairaudet, kuolema, synnit)eivät ole Jumalasta, eivätkä myöskään Jumalan mieleen ja siksi Jeesus vapauttaa ihmisen kuolemasta, synneistä ja sairauksista.

Jeesuksen tekemistä ihmeistä välittyi hänen rakkautensa ihmisiä kohtaan. Jeesus paransi ihmisiä, ajoi ulos riivaajia ja herätti kuolleista. Sairaiden parantamisen kautta Jeesus antoi ihmisille takaisin sen ihmisarvon, joka heille kuului. He eivät olleet enää halveksittuja sairaita ihmisiä, vaan terveitä, koska Jeesus rakasti heitä ja näki heidän hätänsä. Jeesus on myös sama tänään kuin eilenkin. Hän ei ole muuttunut. Jeesus rakastaa samalla tavalla ihmisiä kuin ennenkin. Ja Jeesus myös parantaa ihmeiden kautta samalla tavalla kuin ennenkin. Ihmeitä ei tapahdu siksi, että joku ihminen olisi niin hyvä ja ansioitunut, että hän ansaitsisi ihmeparantumisen vaan ihme tapahtuu yksin Jumalan suuresta armosta ja rakkaudesta ihmistä kohtaan. Ihme tapahtuu yksin Jumalan voimasta, vaikka uskova voi olla ikään kuin sen ihmeen välittäjä.

Kristinuskon historian ensimmäisinä vuosisatoina rukouksen kautta paraneminen oli tavallista arkea eli hyvin yleistä. Ja seurakunnille oli luonteenomaista sen ensimmäisinä vuosisatoina, etteivät vain yksityiset kristityt olleet saaneet parantamisen armolahjoja vaan, että seurakunta itse tiesi olevansa näiden armolahjojen omistaja (1. Kor. 12:9, 28).

Ja he rukoilivat:
ap.t.4:29-30
29 Katso nyt, Herra, kuinka he meitä uhkailevat! Anna palvelijoillesi voimaa pelotta julistaa sanaasi.
30 Ojenna kätesi, niin että sairaat paranevat, että tapahtuu tunnustekoja ja ihmeitä pyhän palvelijasi Jeesuksen nimessä.”

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #23 : 02.07.2012 - klo:00:40 »
Eli rohkenetko siis väittää, että oikeaoppisen seurakunnan tunnistaa siitä, että siellä ei ole yhtään sairasta?
Jos sairaita on seurakunnassa, mistä se mielestäsi johtuu? Jos kerran Jeesuksen seuraajat tekevät samanlaisia tekoja kuin Jeesus, niin voiko seurakunnassa olla yhtään sairasta?
Oletko itse sairastanut? Ja jos olet, niin johtuuko sairastuminen siitä, että hetkellisesti olet hukannut uskosi Jeesukseen?
Sairastuiko Jeesus koskaan flunssaan tai vesirokkoon? Ainakin Raamattu sanoo, että hän oli "kipujen mies ja sairauden tuttava" (Jes. 53:3).

En nyt vinoile, vaan totean vain, että nuo yllä olevat kysymykset ovat täysin oikeutettuja, jos oletetaan, että usko Jeesukseen parantaa kaikki poikkeuksetta. Minun mielestäni se on Raamatun vastainen toteamus. Voidaan oikeasti kerätä pitkä lista tilanteista, joissa Jeesus paransi kaikki sairaat. Mutta vaikka lista olisi kuinka pitkä tahansa, se ei ole aukoton, ennen kuin sanotaan, että Jeesus ei koskaan jättänyt ketään parantamatta. Ja tätä ei Raamatussa sanota. Sitä vastoin Raamatusta käy ilmi, että hän ei maanpäällisen elämänsä aikana parantanut kaikkia kohtaamiaan:

Jeesus sanoi heille: "Missään ei profeetta ole niin väheksytty
     kuin kotikaupungissaan, sukulaistensa parissa ja omassa kodissaan."
     Niinpä hän ei voinut tehdä siellä yhtään voimatekoa; vain muutamia
     sairaita hän paransi panemalla kätensä heidän päälleen.
     Ihmisten epäusko hämmästytti häntä. Hän kulki sitten kylästä kylään
     ja opetti. (Mark. 6:4-6)

Eikä sairaus ole mikään synnin seuraus - paitsi siinä mielessä, että syntiinlangenneeseen maailmaan kuuluvat myös sairaudet. Jumala itse sanoi, että naisen on tuskalla synnytettävä ja miehen on nähtävä vaivaa elantonsa vuoksi. Eivät ne olleet mitään paholaisen aikaansaannoksia, vaan Jumalan antamia elämän realiteetteja. Ne ikävät asiat tulivat Jumalalta. Sairaudet kuuluvat näihin reaaliteetteihin.

On tilanteita, että Raamatussa sairaus on selvästi seurannut jostain yksittäisestä synnistä. Mutta Jeesus itsekin opetti, että sairauksia voi olla ihan ilman mitään synnin rangaistuksia:

Opetuslapset kysyivät häneltä: "Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin,
     jonka vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itsekö vai hänen
     vanhempansa?" Jeesus vastasi: "Ei hän eivätkä hänen vanhempansa.
     Niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki. (Joh. 9:2-3)

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen: Sairautena masennus on sairaus. Ja mielestäni sitä pitää hoitaa niin kuin niitä vatsavaivoja tai muita sairauksia. Jos tiedämme lääkkeen, on ihan oikein käyttää sitä. Ei Raamattukaan pidä lääkkeitä jotenkin uskon vastakohtana. Hesekielin kirjan suurien näkyjen ja lupausten keskellä on muun muassa tällainen sana:

Pitkin virran molempia rantoja kasvaa kaikenlaisia hedelmäpuita.
     Niistä eivät lehdet lakastu eivätkä hedelmät lopu: joka kuukausi
     ne antavat uuden sadon, sillä niitä ruokkii virta, joka saa alkunsa
     pyhästä paikasta. Niiden hedelmiä käytetään ruoaksi ja niiden
     lehtiä lääkkeeksi.  (Hes. 47:12)

On totta, että sellainen masentumisen tila, joka tulee esimerkiksi elämän tarkoituksettomuudesta tai kokemuksesta, että on arvoton tai Jumalan hylkäämä, parantuvat jo pelkän uskon avulla, kun saa huomata olevansa Jumalalle äärettömän rakas. Ja saa luottaa, että Jumala johdattaa ja hänellä on antaa elämälle tarkoitus. Mutta serotoniinin puutos on ihan yhtä oikea sairaus kuin insuliinin vajaatuotto tai kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja niitä saa lääkitä. Ja näihin tauteihin sairastuminen ei ole osoitus epäuskosta.
Marko Sagulin

Stranger

• Vieras
« Vastaus #24 : 02.07.2012 - klo:13:46 »

Eli rohkenetko siis väittää, että oikeaoppisen seurakunnan tunnistaa siitä, että siellä ei ole yhtään sairasta?
Jos sairaita on seurakunnassa, mistä se mielestäsi johtuu? Jos kerran Jeesuksen seuraajat tekevät samanlaisia tekoja kuin Jeesus, niin voiko seurakunnassa olla yhtään sairasta?
Oletko itse sairastanut? Ja jos olet, niin johtuuko sairastuminen siitä, että hetkellisesti olet hukannut uskosi Jeesukseen?

En sanonut, että sairaudet lakkaavat kokonaan olemasta olemassa. Uskovat kyllä sairastuvat sairauksiin. Mutta pointti ei ollutkaan siinä voiko uskova sairastua, vaan pointti oli siinä, voiko Jeesus parantaa jo sairastuneen uskovan. Sinä keskityt siis väärään asiaan.

Paavali laskee kirjeissään parantamisen armolahjat kuuluvaksi seurakunnan NORMAALIIN elämään. Jumala antoi seurakuntaan armolahjoja parantaa tauteja:

1.kor.12:28
28 Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä.

1.kor.12:6-11
6 Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama.
7 Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi.
8 Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa,
9 toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan,
10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta.
11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo.

Jaakob puhuu myös samasta asiasta kirjeessään:

jaak.5:14-15
14 Jos joku teistä on sairaana, kutsukoon hän luokseen seurakunnan vanhimmat. Nämä voidelkoot hänet öljyllä Herran nimessä ja rukoilkoot hänen puolestaan,
15 ja rukous, joka uskossa lausutaan, parantaa sairaan. Herra nostaa hänet jalkeille, ja jos hän on tehnyt syntiä, hän saa sen anteeksi.

Eli kun uskova sairastuu, hänen kuuluisi saada seurakunnassa parantuminen vaivoihinsa. Näin Jumala on tarkoittanut.

Parantaminen kuuluu siis normaaliin seurakuntaelämään.

Sitä vastoin Raamatusta käy ilmi, että hän ei maanpäällisen elämänsä aikana parantanut kaikkia kohtaamiaan:

Jeesus sanoi heille: "Missään ei profeetta ole niin väheksytty
     kuin kotikaupungissaan, sukulaistensa parissa ja omassa kodissaan."
     Niinpä hän ei voinut tehdä siellä yhtään voimatekoa; vain muutamia
     sairaita hän paransi panemalla kätensä heidän päälleen.
     Ihmisten epäusko hämmästytti häntä. Hän kulki sitten kylästä kylään
     ja opetti. (Mark. 6:4-6)

Ja juuri epäusko on se, mikä estää Jeesusta käyttämästä ihmeitätekevää voimaansa, niin kuin tuossa Mark. 6:4-6 tuodaan esille!

Epäuskon vaikutus:

Monet rukoukset tulevat rukoilluiksi ilman uskoa.

"Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne." (Jaak. 1:6)

Olemme rukouksessamme usein epäuskoisia. Uskomme kyllä, että Jumala voi vastata rukouksiimme. Mutta jos olemme rehellisiä, emme aina odota, että Hän todella vastaisi rukoukseemme.

Tuskin minkään muun asian takia Jeesus ilmaisi niin suurta pettymystä kuin epäuskon takia.

Missä teidän uskonne on? (Luuk. 8:25, Mark. 4:40, veneessä myrskyssä),
"teidän epäuskonne tähden" (Matt. 17:20, kuunvaihetautinen poika),
"Älä ole epäuskoinen, vaan usko" (Joh. 20:27, ilmestyminen Tuomaalle),
"Ja hän ihmetteli heidän epäuskoansa" (Mark. 6:6 Jeesus kotikaupungissaan).

On täysin selvää, että uskon vähyys rajoittaa Jumalan mahdollisuuksia tehdä maan päällä suuria tekoja. Se esti Jeesustakin käyttämästä ihmeitätekevää voimaansa.

Jumala on kaikkivaltias ja voi tehdä mitä haluaa, mutta yleensä Hänen vastauksensa ja ihmeensä ovat sidoksissa meidän uskoomme ja siihen perustuvaan rukoukseemme:

"Tapahtukoon teille uskonne mukaan" (Matt. 9:29)
"Teillä ei ole, koska te ette pyydä" (Jaak. 4:2)

On merkittävää, että Jeesus sanoi: "Sinun uskosi on sinut parantanut (Luuk. 17:19), sinun uskosi on sinut pelastanut (Luuk. 7:50), Sinun uskosi on sinut parantanut (Mark. 5:34, 10:52).

Eikö toiminnassa ollut Jeesuksen voima? Kyllä, mutta se olisi jäänyt keskeneräiseksi ilman uskoa.

Tuntikausien rukouskaan ei sellaisenaan korvaa uskoa. Ilman uskoa emme voi kokea voittavaa rukousta.

http://www.rukous.net/oppimateriaalit/12_esirukouksen_avainsanoja_usko.htm

Eikä sairaus ole mikään synnin seuraus - paitsi siinä mielessä, että syntiinlangenneeseen maailmaan kuuluvat myös sairaudet.

Tarkoitin juuri tuota, että sairaus on tullut maailmaan syntiinlankeemuksen johdosta. Jumala ei ole luonut maailmaan sairautta! Sairaudet siis kuuluu siihen syntinlankeemuksen rangaistukseen, johon koko ihmiskunta joutui.

Eivät ne olleet mitään paholaisen aikaansaannoksia, vaan Jumalan antamia elämän realiteetteja. Ne ikävät asiat tulivat Jumalalta.

Raamattu opettaa, että sairas ihminen on paholaisen siteissä:

Luuk. 13:14-16
14 Kun synagogan esimies näki, että Jeesus paransi sairaan sapattina, hän suutuksissaan sanoi paikalla oleville: "Viikossa on kuusi päivää työtä varten, tulkaa silloin parannettaviksi älkääkä sapattina."
15 Herra vastasi: "Te tekopyhät! Jokainen teistä kyllä päästää sapattina härkänsä tai aasinsa kytkyestä ja vie sen juomaan.
16 Tätä Abrahamin tytärtä on Saatana pitänyt siteissään jo kahdeksantoista vuotta. Eikö häntä olisi saanut päästää vapaaksi sapatinpäivänä?"

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen: Sairautena masennus on sairaus. Ja mielestäni sitä pitää hoitaa niin kuin niitä vatsavaivoja tai muita sairauksia. Jos tiedämme lääkkeen, on ihan oikein käyttää sitä. Ei Raamattukaan pidä lääkkeitä jotenkin uskon vastakohtana.

Raamattu ei kiellä etsimästä apua lääkäriltä. Ihmeparanemiset ja lääkärien apu eivät sulje toisiaan pois!

Ja näihin tauteihin sairastuminen ei ole osoitus epäuskosta.

En olekaan missään kohtaa väittänyt, että uskovan sairastuminen olisi osoitus epäuskosta. Uskovat kyllä sairastuvat elämänsä aikana moniinkin vaivoihin. Mutta heidän kuuluisi saada parannusta vaivoihinsa myös seurakunnasta, niin raamattu opettaa.

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #25 : 02.07.2012 - klo:13:59 »
Jumala voi käyttää sairautta välikappaleena, jotta ihminen saavuttaisi elämän kalleimman asian. Elämän kallein asia ei ole sairauksista eroonpääsy, vaan mikä?

Jumala voi tehdä ihmeitä myös sallimalla lääketieteen kehittyä. Eli ihmeitä voi tapahtua ja tapahtuu myös lääkkeiden avulla.

Minulle tärkeitä ihmisiä on rukouksesta huolimatta kuollut nuorena syöpään. Menikö jokin väärin?

Sammutanko nyt Hengen toimintaa, kun kirjoitan omasta elämänkokemuksestani käsin tähän viestiketjuun? Hengen sammuttaminen on hyvin vakava syytös. Siten kuitenkin vastattiin edelliseen kommenttiini.

Kommentteja?

Stranger

• Vieras
« Vastaus #26 : 02.07.2012 - klo:15:09 »
Jumala voi käyttää sairautta välikappaleena, jotta ihminen saavuttaisi elämän kalleimman asian. Elämän kallein asia ei ole sairauksista eroonpääsy, vaan mikä?

Niin Jumala voi sallia sairauden ja  kääntää pahan asian hyväksi asiaksi niin, että Hänen hyvät tarkoituksensa totetuisivat. Jumala vaan on niin hyvä, että Hän voi kääntää pahatkin asiat hyviksi.

Sairaus ei kuitenkaan itsessään pelasta ketään.

Jumala voi tehdä ihmeitä myös sallimalla lääketieteen kehittyä. Eli ihmeitä voi tapahtua ja tapahtuu myös lääkkeiden avulla.

Tuota ei kutsuta ihmeeksi sanan varsinaisessa merkityksessä. Mutta voihan olla niin, että Jumala voi siunata jonkun lääkehoidon/ toimenpiteen, niin että siinä käy hyvin, eikä huonosti. Esim. jos rukoilee, että leikkaus, jossa on riskejä,  onnistuisi. Ja sitten Jumala voi siunata toimenpiteen niin, että se onnistuu.

Minulle tärkeitä ihmisiä on rukouksesta huolimatta kuollut nuorena syöpään. Menikö jokin väärin?

Tästä yksittäistapauksesta ei voi johtaa mitään yleistyksiä.

Mutta itse ajattelen niin (ja minusta raamattu tukee tätä ajatusta), että ihmisen kuolema on Jumalan käsissä, toisin sanoen ihminen kuolee silloin, kun hänen on aika kuolla eli Jumala ottaa ihmisen tästä maailmasta pois sellaisena hetkenä, kuin on Hänen tahtonsa, että kyseisen ihmisen elämä päättyy.

Sammutanko nyt Hengen toimintaa, kun kirjoitan omasta elämänkokemuksestani käsin tähän viestiketjuun?

Hengen sammuttaminen on hyvin vakava syytös. Siten kuitenkin vastattiin edelliseen kommenttiini.

Toin esille, että Jeesuksella on voima vapauttaa sairauksista, niin kuin raamatussa, Herran Sanassa sanotaan. Heti tämän jälkeen tuli kauhea vastustus ja kaikin keinoin yritettiin selittää, kuinka Jeesus ei varmasti paranna.

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #27 : 02.07.2012 - klo:18:29 »
Stranger, minä en ymmärrä, missä kohtaa olen väittänyt, että Jeesus ei paranna sairaita. Siksi syytös Hengen sammuttamisesta tuntui tosi pahalta.

Näkökulmamme lähestyä asiaa on  erilainen. Olen pohtinut vakavasti sairaan ihmisen, kuten masentuneen ja syöpäsairaan kohtaamista ruohonjuuritasolla. Sinun näkökulmasi on enemmän Raamatun Sanan tutkiskelu ja siinä olevien rikkauksien jakaminen.

Keskustelupalstojen parasta antia on juuri se, että asioita voi tutkia eri näkökulmista ja oma näkemys voi saada uutta sisältöä toisten kokemuksista ja ajatuksista.

Tulkoon nyt sanotuksi, että kun liikun keskustelupalstoilla en yleensä lainaa suoraan Raamattua tai mitään muitakaan lähteitä. Kerron mieluiten mahdollisimman paljon omin sanoin, miten asioita olen kokenut tai mitä ajatuksia minussa muuten on herännyt. Toki usein mielessäni on jokin  Raamatun kohta. Jokainen voi kyllä itse lukea, mitä Raamattu sanoo.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #28 : 02.07.2012 - klo:19:01 »
Kolme viimeisintä keskustelijaa siis on mielestäni nyt osoittautunut hyvin samoilla linjoilla oleviksi. Mutta on myönnettävä ne realiteetit, että eri näkökulmat ja heikosti valitut sanamuodot saavat asiat näyttämään suorastaan vastakohdiltaan. Hengen sammuttamisen syytös oli todella kova. Sellaista ei pidä sanoa noin vain. Varsinkin, kun se vastustus tuli siitä, että Strangerin viestistä oli hyvin helposti - jopa ensisijaisesti - saatavissa se vaikutelma, että lääketiede ei ole hyvä ja kaikki paranevat uskolla.

Uskolla paranemisessa on myös uskallettava myöntää se paradoksi, että Jeesus ei missään vaiheessa sanonut kenellekään, että tämä ei epäuskonsa tähden parantunut. Jaakobin ohje ja kuunvaihetautisen pojan tapaus puhuvat nimenomaan parantajan uskosta, eivät sairaan uskosta. Myöskään Lasarus, Jairuksen tytär ja Nainin lesken poika eivät heränneet kuolleista oman uskonsa ansiosta vaan parantajan uskon vuoksi. On siis oikein sanoa, että joku paranee uskonsa vuoksi. Ja on väärin sanoa, että joku ei epäuskonsa vuoksi parane.

Siinä olen puolestani Strangerin kanssa ihan samaa mieltä, että on upeaa, jos seurakunnissa käytetään armolahjoja ja niitä myös pyydetään seurakunnalle. Erilaisten parantamiskokousten tiimoilta pitää olla myös rehellinen siinä, että parantumiseksi pitää laskea vain todellinen parantuminen. Vääränlaista hurmoksellisuutta on tässä lajissa paljon tarjolla.
Marko Sagulin

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #29 : 02.07.2012 - klo:23:35 »
Itseltäni ainakin yhä puuttuu sydämen ymmärrystä Jumalan rakkaudesta ja luonteesta, jotta osaisin aina rukoilla sairauksien puolesta tai uskoa niiden parantuvan. Uskon, että jos todella käsittäisin, kuinka paljon Jumala rakastaa meitä ja kuinka Hän todella haluaa parantaa kaikenlaisia kipuja pienistä suuriin, rukoilisin paljon paljon enemmän ja saisin nähdä parantumisia enemmän.

Olen katsonut vierestä kun ei-uskovilta kysytään, onko heillä kipuja ja saako heidän puolestaan rukoilla. Rukouksen jälkeen kiinaisravintolan omistaja pystyi nostamaan kätensä ylös ensimmäistä kertaa puoleentoista vuoteen - ja vielä ilman kipua! Rukouksen jälkeen vanhuksen selkä suoreni huomattavasti - ja koko olemus tuntui muuttuvan. Muutaman rukouksen jälkeen erään miehen ranne pystyi jälleen kääntymään ensimmäistä kertaa pitkään aikaan ja kipu oli kadonnut.

Kunpa ymmärtäisimme Jumalan rakkauden lähimmäisiämme kohtaan ja uskaltaisimme ottaa riskejä. Joskus parantuminen tapahtuu saman tien. Joskus yön aikana. Joskus prosessina. Joskus ei koskaan. Jos me uskallamme heittäytyä pyytämään, Herra kyllä pitää lopusta huolen!

Ja vielä masennuksesta. Hyvin varovasti haluan tästä aiheesta puhua. Tärkeintä on mielestäni ymmärtää ja muistaa, että Herra itse kulkee paimenena siellä pimeimmässäkin laaksossa. Hän on erityisen lähellä särkyneitä ja heikkoja.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail