Nettipappi.net

Masennus

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
    • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Terve vaan itse kukin. Enpä oo tänne aikoihin mitään kirjoittanut. En ole jaksanut millään.

Nyttenkin jo kuukausia jatkunut kaamea masennus päällä. Marko tietää jotain syistä. Kävin luonaan tossa kerran ja kerroin jotakin. Puhuminen aina auttaa. En vain enää tiedä mitä tehdä itteni kaa. Pää hajoaa ja ajoittain kaikki on kuin musta pilvi, joka ympäröi ihmisen ja se syvän kuilun lailla kuin ikinälkäinen iilimato imee sua tyhjiin koko ajan.

Mitä tässä tulis tehä ja aatella? Kaikkeni oon koittanut vaan niin kun ei jaksa. Aaltoilu on jo liikaa. Älkää muuten sitten edes ehdottako lääkkeitä. En ota mitään lääkkeitä kuin vasta kun väkivallalla pakotetaan.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.


Stranger

  • Vieras
Mä uskon, että Jeesus voi vapauttaa myös masennuksesta.

Jes. 53:4
4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,

Matt. 11:28-29
28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.

Rukous on avainasemassa.

Jaak. 5:15
15 Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.

Kannattaa hakeutua sellaiseen uskovien yhteyteen, jossa saa rukouspalvelua ja jossa Henki saa toimia ja sairaita paranee.

Onko sinulla muuten vielä seurakuntayhteyttä?

Siunasta! Esirukoilen puolestasi!


pyrski

  • Konkari
  • *****
    • Viestejä: 848
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Kovin arka olen neuvomaan, mutta Psalmien lukemista voin ainakin suositella. Ja Jobin kirjan. Varmasti onkin tuttua tekstiä, mutta ehkä tällä kertaa pystyt sukeltamaan syvemmälle ja samaistumaan kirjoittajien tuskaan. Anna Sanan tulla henkilökohtaiseksi.

Ja tosiaan yksin ei kannata jäädä, vaikka mieli tekisi. Joten hyvä, että olet apua hakenutkin. Anna Jumalan hoitaa sinua. Saat olla kuin lapsi Isän sylissä. Vailla vaatimuksia.

Koitan vähän rukoilla puolestasi ja kirjoittaa tänne tai yksityisellä, jos Jumala puhuu jotain erityistä.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail


KokoDino

  • Seniori
  • ****
    • Viestejä: 330
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
Mulla on todettu keskivaikea masennus noin 3kk sitten. Olin jo sitä ennen masentunut, noin 2-vuotta, mutta en myöntänyt sitä kellekkään ja uskottelin itselleni, ettei masennus niin paha juttu ole.
Nyt kaduttaa, etten hakenut apua aikaisemmin, koska oon aivan piipussa. Olin 2 kuukautta työkokeilussa hellareilla ja huomasin, että joka viikko oon entistä väsyneempi ja voimat oli ihan loppu. Suoritin sen kuitenkin loppuun, koska olin pitkään etsinyt työkokeilupaikkaa.

Lääkkeisiin en mielellään koske. Mulla on niin paljon tuttuja ja oon tavannut paljon ihmisiä, joille lääkitys ei sovi, mutta lääkärit määrää silti sitä.
Käyn terapiassa nyt ja katson, että mitä saadaan aikaiseksi.

Oon kuitenkin hyvin kiitollinen Jumalalle tästä, että on sallinut mulle tän, koska nyt voin ymmärtää muita masentuneita, sekä auttaa heitä.
Voimat on kokoajan aivan lopussa ja nyt on menossa taas semmoinen vaihe, että nukun melkein koko päivän ja kun herään, otan muutaman tunnin päästä pitkät unet ja oon sen jälkeen muutaman tunnin taas hereillä, kunnes käyn jälleen nukkumaan.

Uskon että tähän liittyy monet asiat, joita oon kokenut koko elämäni aikana, mutta on myös paljon hengellisiä asioita, joista murehdin paljon.
Oon aina ollut kristitty ja Jumala kutsui mua jo ennen kuin mun perheeni oli uskossa. En kuitenkaan oikeastaan koskaan lukenut Raamattua, jos sanon, että vuodessa 10 sivua, niin en ainakaa paljoo valehtele. Nyt muutama vuosi sitten kun aloin lukee Raamattua, se oli hienoa ja pääsin kasvaa uskossa, mutta koin suuren järkytyksen.

Olin aina ajatellut, että me kristityt elämme sanan mukaan ja pyrimme tarkkaan noudattamaan, mitä Jumala sanoo, mutta kun olin lukenut Uuden Testamentin läpi, petyin pahasti itseeni ja muihin kristittyihin.
Sanassa sanottiin: "Olkaa yksimieliset" ja "Että he olisivat yhtä, niinkuin Minä ja Isä olemme yhtä". Kun näin, että nuo asiat eivät toteutuneet, aloin kantaa siitä suurta tuskaa ja oon aika varma, että sillä on iso rooli tässä mun masennuksessa.

Kyllä mää tiedän, että ei pitäis katsoa muita kristittyjä, vaan katsoa Jeesusta, mutta asia ei kuitenkaan oo niin yksinkertainen.


Noh, nyt tuli saarnattua myös, mutta liittyi kuitenkin aiheeseen, kun kerroin mistä masennus mahdollisesti johtuu :)

Saa muistaa rukouksissa, että parantuisin ja saisin voimaa järjestää markkinagospelia.
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3


Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
    • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Kaikki varmaan tajuaa, että ihan julkisesti oman itsensä takia ei kaikkia mahdollisia vaikuttimia ja muitakaan syitä laita mitkä asiaan on johtaneet. Se on itsesuojelua. Koskaan ei tiedä jos joku edes vahingossa yhdistää liikaa johonkin oikein tai vaöheellisesti. Jutut voivat seurata ihmistä vuosia.

Välillä joutuu itsensä pakottamaan tekemään asiat. Joskus ei viitsi ja saa aikaan. Yhteys olisi kiva. Valitettavaa on kuinka usein niin usein eri porukat ovat jumiutuneet omaan kulttuuriinsa. Sisäisiin tapoihin joiden kautta koko ryhmän sisäinen suhde ja sitä kautta suhteensa isompaan ryhmään usein määritellään. Kristittyjen parissa olen huomannut, että monelle on tärkeätä musiikki. Itselle se ei pahemmin merkitse mitään. Ei ole koskaan merkinnyt. Joskus harvoin ehkä. Niitä on hienojakin lauluja vaan niitä et kuule käytännössä ikinä.

Mikä masentuneen kannalta on oleellista on se, että sellanen ei halua kuulla kenenkään koskaan laukovan kevyesti jostakin muualta lukemiaan/kuulemiaan juttuja. Sen huomaa heti. Kun kerran oon ollut kuten viime kesänä sitä tilaa ei halua uudelleen ,joka silloin oli. Se on joskus lähellä. Se on jotain ihan muutakuin normaali alakulo. Kuten tiedämme kirjat ja oppi ei koskaan kata kokemusta kokonaan. Ne voi antaa paljon vaan ei kaikkea. On eri asia jos tunnet jonkun henkilökohtaisesti kuin, että luet hänestä. Sama tässäkin.

Syihin ja vaikuttimiin mielellään ottasin vastaan toisaalta toisen kannan vaan silti en tähän niitä kirjota.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.


Stranger

  • Vieras
Mun piti vielä hieman kirjoittaa lisää..

Jumala on lähellä masentunutta ja heikkoa ihmistä. Jumala on juuri heikkojen, masentuneiden ja alaspainettujen Jumala.

Sielunvihollinen yrittää uskotella uskovalle, että tämä on täysin tarpeeton ja turha ja arvoton. Mutta Jumala haluaa kertoa uskovalle,rakkaalle lapselleen, että tämä on arvokas juuri sellaisena kuin on. Jumala haluaa kertoa, että uskova on tarpeellinen. Uskovat muodostaa Jeesuksen maanpäällisen ruumiin ja Jeesus tarvii meitä kaikkia, Hän haluaa käyttää meitä kaikkia päämääriensä eteenpäin viemiseen. Tämä antaa uskovalle elämään sisällön ja merkityksen.

Jumala laittaa uskovat välillä erämaahan, jotta me tulisimme täydellisen riippuvaiseksi Hänestä. Jumala antaa kaikkeen voiman, uskovan ei tarvikaan yrittää ponnistella ja saada aikaan asioita omassa voimassaan. Rukous, yhteys elävään Jumalaan on todella tärkeä. Sillä ei ole niin suurta merkitystä, mitä asioita tuomme Herran eteen rukouksessa (se on toisarvoista), kunhan vain pidämme yhteyttä Häneen (tämä on ensiarvoista), Rukous on suhde Jumalaan. Rukous muuttaa uskovan elämää, koska uskova on silloin avoinna Jumalalle. Jos tuntuu, että ei jaksa rukoillakaan, niin sitten kannattaa pyytää voimia, että jaksaisi rukoilla. Ja muutenkin Jumalalta kannattaa pyytää jatkuvasti ja kaikkia asioita ja voimaa ihan kaikkeen jaksamiseen, jos ei vaikka esimerkiksi jaksa käydä edes kaupassa, niin sitten rukoilee ja pyytää, että Jumala anna voimaa jaksaa käydä kaupassa. Itse ainakin huomaan selvästi, jos on yksikin päivä, etten ole yhtään rukoillut, niin heti alkaa mennä asiat päin mäntyä. Mä rukoilen joka päivä, että Jumala täyttäisi Pyhällä Hengellään, mun mielestä se on tärkeää, en mä pärjää ilman Jumalalta tulevaa voimaa.

Usein silloin, kun elämässä menee hyvin, niin Jumala on aika kaukana ja ihminen on itseriittoinen ja ei rukoile, koska kokee pärjäävänsä ilman Jumalaakin. Mutta kun ihminen joutuu tilanteeseen, että ei pärjää enää, niin silloin alkaa taas etsiä Jumalaa ja tulee riippuvaisemmaksi Jumalasta. Ja heikosta tulee vahva. Kun ihminen on itsessään kaikista heikoimmillaan, hän voi olla Jumalan voimasta kaikista vahvimmillaan. Jumala valitseekin käyttöönsä usein etuoikeuksia vailla olevat, nöyrät ja köyhät.

Ja sitten piti kirjoittaa vielä ylistyksen merkityksestä. Ylistyksessä piilee voimaa. Kun elämässä tulee pahoja vastoinkäymisiä, niin ylistys on paras reaktio vihollisen hyökkäyksiin. Paavali vapautui vankilasta, kun ylisti Jumalaa. Ylistäminen sitoo vihollisen voimaa. Jos joka päivä jaksaa kiittää Jumalaa, niin uskon, että siitä koituu myös itselle siunausta, oma elämä alkaa myös näyttää valoisammalta. Paavali toimii esimerkkinä, että Jumalaa voi kiittää joka tilanteessa. Jos ei halua kiittää Jumalaa itse tilanteesta, niin voi aina kiittää Jumalaa Hänen lupauksistaan. Ylistys on joskus se tekijä, mikä tuo voiton asioissa, joihin esirukoustaistelu ei ole riittänyt. Paavali koki palvelustehtävänsä vaiheissa jatkuvasti vaikeuksia. Silti hän jatkoi aina päättäväisesti rukousta, kunnes saattoi jälleen ylistää Jumalaa hänen  kirkkautensa ja viisautensa tähden. Paavali rukoili, kunnes Jumala täytti hänen sydämensä niin, että sieltä virtasi vain kiitosta, ylistystä ja palvontaa. Tämä on ehkä tärkein asia, jonka voi oppia Paavalin rukouksista.

Jeesuksella on moottorisaha sullekin joku tärkeä tehtävä, jossa Hän haluaa käyttää sua. Uskovien yhteys on tärkeää uskovan elämässä. Rukoillaan, et löydetään sullekin uskovien yhteys!

Ja rukoillaan myös KokoDinon puolesta!



Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
    • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Yleensä ottaen jos joku teistä missä tahansa törmää johonkuhun ahdituneeseen tai masentuneeseen niin kohdelkaa häntä ihmisenä. Usein nuo molemmat kyllä on samassa paketissa yhtä aikaa. Masennuksen kaverina on ahdistus. Henkilö tuossakin tilassa tietää kyllä jos te vaikka vain mielessänne ajatteletten vaikka etten sanoisikaan jotain esim "Ei tuo niin paha homma ole ja lopettais tuon valittamisen".
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.


pyrski

  • Konkari
  • *****
    • Viestejä: 848
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
"Ei tuo niin paha homma ole ja lopettais tuon valittamisen".

Itelle ainakin ihmismieli on sen verran monimutkanen, että ei musta oo sanoon, mikä on tarpeeksi "vakava" ja "varteenotettava" syy masentua. Harvoin niitä todellisia syitä toinen pystyy noin vaan näkemään, saati edes masentunut itse. Joskus ihminen kokee mitä rankinpia tilanteita ja menetyksiä ja kestää vahvana, toisinaan pienetkin asiat voivat masentaa yllättävällä tavalla. Toki todellinen syy masennukseen siellä pohjalla on paljon suurempi.

Toisaalta tiedän myös omista pienistä kokemuksista, kuinka vaikeaa masentuneen tukeminen ja joskus vain kuunteleminen voi olla. Se on nimittäin harvoin palkitsevaa siinä hetkessä. Joten armollisuutta tarvitaan myös rinnalla kulkevia kohtaan jos kärsivällisyys ei aina riitä.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail


Iines100

  • Täysjäsen
  • ***
    • Viestejä: 207
    • Profiili
Masentunutta voi ymmärtää vain toinen masennuksen kokenut. Vertaistukiryhmän löytyminen voisi tarjota edes vähän apua.

Pimeimmänkin tunnelin päästä löytyy lopulta valoa.

Lainaus alla, monelle varmaan hyvinkin tuttu.

" Eräs mies näki yöllä unen. Unessa hän käveli rannalla Jeesuksen kanssa. Yhtäkkiä taivaalle ilmestyi tapahtumia hänen elämästään. Elämänsä jokaisen vaiheen kohdalla hän näki hiekassa kahdet jalanjäljet: omansa ja Jeesuksen.

Kun hänen elämänsä viimeisinkin tapahtuma oli kulkenut hänen silmiensä editse, hän tarkasteli hiekkaan jääneitä jalanjälkiä. Silloin hän huomasi, että hänen elämänsä polulla näkyivät usein vain yhdet jalanjäljet – ja juuri silloin kun hänellä oli ollut kaikkein vaikeinta elämässään.

Tämä kiusasi häntä, joten hän kysyi asiaa Herralta: “Herra, silloin kun päätin seurata sinua, sinä lupasit kulkea aina kanssani. Mutta nyt näenkin vain yhdet jalanjäljet elämäni vaikeimpien aikojen kohdalla. En ymmärrä, miksi jätit minut juuri silloin kun olisin tarvinnut sinua eniten.”

Herra vastasi: “Rakas lapseni, minä rakastan sinua, enkä voisi koskaan jättää sinua. Yhdet jalanjäljet tarkoittavat, että silloin kun olit koetusten ja kärsimysten keskellä, minä kannoin sinua.”

Voimia ja jaksamista masennuksen kanssa kipuileville.


Rsihvo

  • Moderaattorit
  • Tulokas
  • *****
    • Viestejä: 20
    • Profiili
Yksi asia mihin on nykyään herätty on melkoisen yleinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Tämä nimittäin aiheuttaa hormonaalisista syistä myös masennusta. Kannattaa siis pohtia asiaa ja tarkistuttaa itsensä, koska mitään pahempaa ei ole kuin masennus, joka voitaisiin hoitaa.

http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/


Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
    • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Onpas tämänkin moni lukenut. En ois uskonut. Mitä lie odottivat. Masennus/ahdistus ja siitä emanoituva kaikkinainen negatiivisten usein henkilökohtaisten sisäisten kokemusten ulkonainen näkyvyys saisivat jo muuttaa paradigmaansa. Seurauksena kaamea yksinäisyys.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.


Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
    • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
No joskus anonyymi purkaminen on paikallaan. Sekin tosin on vaillinaista kun aina, jotta pysyisi tunnistamattomana ei halua kertoa liikaa. Heh ja silti voin osan täälläkin kirjoittaneista kadulla tunnistaa koska tahansa. Jokunen on useammin kuin kerran kävellyt vierestä.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.


Heppu

  • Konkari
  • *****
    • Viestejä: 757
    • Profiili
Mielestäni lääkärin määräämät lääkkeet masennkseen on ihan hyvä ottaa. On tuttuja, joila on niistä hyviä kokemuksia...

Mitä mieltä nettipastori? Voiko uskova syödä masennuslääkkeitä, vai poistaako Jeesus masennuksen, ja onko masennuslääkkeiden syönti osoitus huonosta uskosta? (Tällaista olen kuullut sanottavan)


Nettipappi Marko

  • Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
    • Viestejä: 1 892
    • Profiili
Mitä mieltä nettipastori? Voiko uskova syödä masennuslääkkeitä, vai poistaako Jeesus masennuksen, ja onko masennuslääkkeiden syönti osoitus huonosta uskosta? (Tällaista olen kuullut sanottavan)

Aina ei kannata uskoa kaikkea, mitä kylillä puhutaan. :) Moneen junaan löytyy niin uskovia kuin ei-uskoviakin.
Jeesuksella on valta tehdä vaikka mitä ihmeitä, mutta jostain syystä syntiinlangenneessa maailmassa Jumala ei ole halunnut ottaa päivittäiseen ohjelmaansa kaikkien luonnon lainalaisuuksien kumoamista. Kannattaa syödä lääkkeet, jos niistä on huomannut olevan apua.
Marko Sagulin


Stranger

  • Vieras
Voiko uskova syödä masennuslääkkeitä, vai poistaako Jeesus masennuksen, ja onko masennuslääkkeiden syönti osoitus huonosta uskosta? (Tällaista olen kuullut sanottavan)

Lääkkeethän eivät paranna/poista masennusta, ne vain kohentaa hetkellisesti ihmisen oloa. Tai näin olen ainakin kuullut kerrottavan.

Jeesus sen sijaan parantaa masennuksen kokonaan.

Ehkä kyse ei ole huonosta uskosta, vaan itseriittoisuudesta. Eli siitä kokeeko ihminen tarvitsevansa Jumalaa ja olevansa riippuvainen hänestä. Köyhissä maissa esimerkiksi uskovilla ei välttämättä ole varaa mennä lääkäreihin, joten he hakeutuvat seurakuntaan ja saavat siellä parannuksen, he ovat ihan eri tavalla riippuvaisia Jumalasta.

Harvat nykypäivänä etsivät Jeesusta "sielun hoitajanaan", he etsivät sen sijaan apua ihmisviisauden kautta käyttäen hyödykseen lääkäreitä ja psykologeja, mutta lääkäreillä ja psykologit eivät kykene tarjoamaan samaa mitä Jeesus voi parhaimillaan tarjota. En siis väheksy lääkäreitä tai psykologeja, kyllähän heistä tietyllä tavalla voi olla apuakin.

Jumala tuntee uskovan paremmin kuin mikään ihminen ja kykenee lohduttamaan uskovaa paremmin kuin kukaan toinen. Jeesus itse on käynyt läpi kaiken mahdollisen kärsimyksen ja on paras ja empaattisin sielunhoitaja ja ylipappi, jolla on myös voima vapauttaa uskovan sielu kahleista.

Lääkärit ja psykologit tai muut uskovat ihmiset voivat tarjota toisilleen vettä, joka sammuttaa janon vain hetkellisesti, mutta ei koskaan kokonaan. Jeesus taas antaa uskovalle sellaista vettä (=rakkautta), josta muodostuu uskovassa lähde, eikä uskova ole enää koskaan janoissaan.

Joh. 4:13-14
13 Jeesus vastasi hänelle: "Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano,
14 mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä."

Tällöin uskova on täydellisesti riippuvainen Jeesuksesta ja tällaista riippuvaisuutta Jumala odottaakin uskovalta.