Kirjoittaja Aihe: Oliko Norjan joukkomurha Jumalan kosto?  (Luettu 23936 kertaa)

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Vs: Oliko Norjan joukkomurha Jumalan kosto?
« Vastaus #75 : 17.09.2011 - klo:09:28 »
Tämän päätelmän voi sanoa vain siinä tapauksessa, että uskoo, että kristinuskon "tehneet" ihmiset ovat itse sen luoneet tarkoituksenaan antaa oma keksimänsä kuva Jumalasta.

Mielestäni myös kristinuskon ulkopuolelta asiaa tarkastelevan ihmisen pitäisi suostua siihen, että vilpitön kristitty ei kuvittele uskovansa itse tehtyyn uskontoon vaan todelliseen Jumalan ilmoitukseen. Siksi loogista on päätyä kahteen vaihtoehtoon: a) Jumala on moraalisesti arveluttava eikä tajua, mitä on tekemässä. b) Kristityt ovat idiootteja, koska vilpittömästi uskovat Jumalaan.

Kumman puolelle ajattelit kallistua?
Minusta asia ei ole noin yksinkertainen. Ihmisluontoon kuuluu helppo auktoriteettiusko. Ehkä se on osa laumaeläimen luotoa, muuten ei syntyisi toimivaa laumaa...   

Ei siis tarvitse olle idiootti langetakseen jumalharhaan. (god delusion)
Valitettavaa ja ikävää se tietysti on, jos se se johtaa moraalittomiin tekoihin kanssaihmisiä kohtaan.

Mutta se voi myös olla elämässä kantava voima jos ei keskitytä toisten ihmisten kontrollointiin, vaan käytetään sitä tukena oman elämän ongelmien ratkaisussa.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2011 - klo:09:45 kirjoittanut Heppu »

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #76 : 17.09.2011 - klo:09:40 »
Niin no... meillä sentään on moraali.

Pahat saa kärsiä, hyvät saa autuuden, onko tämä mielestäsi väärin?
On, jos kyse on "niinsanotusti pahoista". Siis jos pahuudeksi lasketaan se, että ei ilman todisteita usko joidenkin ihmisten kertomiin tarinoihin.

Kerro millä tavalla esimerkiski Sinä olet niin paljon parempi ihminen kuin esimerkiksi minä, että Sinä ansaitset auttuuden, minä ikuisen kidutuksen?

Minä en ajattele kristinuskoa uskontona, jonka jotkut ihmiset yli kaksituhatta vuotta sitten ovat "tehneet". Toisin kuin sinä. Niinkuin nettipappikin sanoi, vilpitön kristitty pitää sitä todellisena Jumalan ilmoituksena. Niinkuin minä teen. Olen täysin varma, että Jumala on olemassa ja Häneen minä uskon.
Sinähän keroit, että ihminen voi valita, mitä uskoo. Että usko on sen totenapitämistä mikä ei näy, mutta jota haluaa. Jos näin on, Sinä siis haluat uskoa, että toisinajattelijoita kidutetaan....

Jos olisi pahantahtoinen, voisin kysyä saatko paljonkin nautintoa kidutusfantasioistasi. Mutta sitähän en tietysti tee, kun en ole pahantahtoinen. Ja tämä onkin vain sen ajatusketjun lopputulema, jos olettaa uskomisen valinnaksi, ja osoittaa tuon valinta-ajatuksen mielettömyyden.

Minä taasen en voi ilman todisteita pitää jumalia totena. Olisin itselleni epärehellinen jos niin tekisin.
Ja sellainen jumala, joka rankaisee rehellisyyden, on mielestäni moraaliton. Kun kristityt kuitenkin väittävät jumalaansa oikeudenmukaiseksi, niiin sitäkään syystä en voi uskoa, että heidän jumalansa voisi olla totta.

Olenko minä nyt sitten idiootti kun uskon Jumalaan ja haluan noudattaa Raamatun sanaa?
Toisessa viestissäni tuota jo pohdin...  Mutta moraaliltasi vaikutat epäilyttävältä, kun pidät toisinajattelijoiden ja rehellisyyttä puolustavien ihmisten rankaisemista hyvänä asiana.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2011 - klo:09:59 kirjoittanut Heppu »

somebodyy

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #77 : 18.09.2011 - klo:00:16 »
Kerro millä tavalla esimerkiski Sinä olet niin paljon parempi ihminen kuin esimerkiksi minä, että Sinä ansaitset auttuuden, minä ikuisen kidutuksen?
Jos se ei ole vieläkään sinulle selvinnyt, niin huonosti menee.
Ja sellainen jumala, joka rankaisee rehellisyyden, on mielestäni moraaliton. Kun kristityt kuitenkin väittävät jumalaansa oikeudenmukaiseksi, niiin sitäkään syystä en voi uskoa, että heidän jumalansa voisi olla totta.
Pahuudesta tässä rangaistaan, eikä rehellisyydestä. Toisaalta, voithan sinä olla rehellisesti paha, jolloin väitteessäsi olisi edes jotain järkeä.

Jumala on oikeudenmukainen ja ajattelee sun parasta. Jeesus on kuollu sun takias, että sä saat kaikki sun pahat teot anteeksi ja pääset taivaaseen kun uskot. Jumala rakastaa sua ja on luvannut pitää susta huolen. Jumala vaan haluaa, että uskot Häneen ja noudatat Raamatun käskyjä. Kuulostaa näin kristityn näkökulmasta erittäin oikeudenmukaiselta.  ;)
Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. (Hepr. 11:1)

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #78 : 18.09.2011 - klo:10:06 »
Jos se ei ole vieläkään sinulle selvinnyt, niin huonosti menee.
Voisitko kertoa, ihan vain, että tajuaisin. Olen ihan tavis-ihminen, töissä käyn, ei rikosrekisteriä  ja autan apua lähimmäistä pyydettäessä jne...   Suurin osa tuntemistani uskovista on ihan vastaavia. En tietystikään ole täysin hyvä ihminen, pahuutta on minussakin, mutta enpä ole täysin hyvää uskovaakaan tavannut.

En tosiaan tajua miten he muka ovat niiiiin paljon parempia ihmisiä, että olisi oikeudenmukaista kiduttaa minua ja palkita heidät autuudella.

Epäilenkin, että tuota jaottelua ei tehdäkään tekojen, tai pahuuden määrän mukaan, vaan se, että ei usko joidenkin ihmisten tarinoita ilman mitään todisteita, kostetaan kiduttamalla.  Tällainen tietysti olisi täysin epäoikeudenmukaista ja julmaa. Siksi kovsti ihmettelen kristittyjen puheita muka rakastavasta ja oikeudenmukaisesta Jumalasta.

Pahuudesta tässä rangaistaan, eikä rehellisyydestä. Toisaalta, voithan sinä olla rehellisesti paha, jolloin väitteessäsi olisi edes jotain järkeä.
Jos määrittelet sen, että ei usko ilman todisteita ihmisten juttuja, pahuudeksi, niin näin varmaan on. Minusta se taasen on rehellisyyttä.

Jumala on oikeudenmukainen ja ajattelee sun parasta.
Minusta ei oikein vaikuta siltä.

Jeesus on kuollu sun takias, että sä saat kaikki sun pahat teot anteeksi ja pääset taivaaseen kun uskot.
Kuka sitä tappamista vaati, että voisi antaa anteeksi?

Minusta sellainen, joka vaatii viattoman tappamista, että voisi antaa anteeksi jollekin toiselle ei vaikuta kyllä oikeudenmukaiselta tai hyvältä...

Olisiko Sinusta sellainen tuomari hyvä ja oikeudenmukainen  joka sanoisi sinulle oikeudessa, että okei, kun kerran kadut, voin antaa anteeksi, mutta kyllä minun ensin pitää saada joku kiduttaa hengiltä....

Nämä ovat siis ihan oikeaa, rehellistä pohdintaani kristinuskosta ja olen tullut siihen tulokseen, että en kyllä voi uskoa. Niin tekemininen olisi minusta epärehellistä ja myös eettisesti arveluttavaa.  En pysty tajuamaan, miten ihan hyvät ja kunnolliset ihmiset pystyvät olemaan uskovia.

Mutta aika etäälle tämä menee aiheesta, voisi jatkaa siasta vaikkapa tuossa ateismiketjussa.

somebodyy

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #79 : 20.09.2011 - klo:22:53 »
Epäilenkin, että tuota jaottelua ei tehdäkään tekojen, tai pahuuden määrän mukaan, vaan se, että ei usko joidenkin ihmisten tarinoita ilman mitään todisteita, kostetaan kiduttamalla.  Tällainen tietysti olisi täysin epäoikeudenmukaista ja julmaa. Siksi kovsti ihmettelen kristittyjen puheita muka rakastavasta ja oikeudenmukaisesta Jumalasta.
Jos voisisit edes harjoittelun vuoksi ajatella Jumalan sanan sen oikeassa merkityksessä, eikä ihmisten kertomina (kirjoittamina?) tarinoina niin tämä juttu saattaisi aueta sinullekkin paremmin. Ei kristinuskossa ole kysymys kostamisesta vaikka sellasen kuvan saan kirjoituksistasi. Ehkäpä minä kristittynä tiedän paremmin mistä omassa uskossani on kysymys ja tunnen sen paremmin kuin joku ateisti.
Väite, että Jumala ei ole rakastava on naurettava. Huomaa hyvin, että et tunne Raamattua ollenkaan kun väität tuollaista. Kristinuskon ilosanoma on nimenomaan rakkaus. Jumala on rakkaus. Miksi Jeesus kuoli sen takia, että ihmiset saisivat ikuisen elämän jos hän ei välittäisi/rakastaisi ihmisiä?

Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä. (Room. 5:8 )
Olisiko Sinusta sellainen tuomari hyvä ja oikeudenmukainen  joka sanoisi sinulle oikeudessa, että okei, kun kerran kadut, voin antaa anteeksi, mutta kyllä minun ensin pitää saada joku kiduttaa hengiltä....
Ei voi muuta kuin ihmetellä miten onnistuit liittämään anteeksiannon ja tämän kidutus väitteen samaan lauseeseen...
Hyvä tuomari antaa anteeksi jos syyllinen oikeesti katuu sitä sydämmestään. Jumala on hyvä tuomari.
Yritän selittää tämän nyt mahdollisimman yksinkertaisesti:
Ihmiset tekevät rikoksia Jumalaa ja hänen käskyjään vastaan eli syntiä. Synnin paikka on helvetissä. Mutta Jumala ei halua, että kukaan ihminen joutuisi helvettiin. Siksi Jumalalla on pelastussuunnitelma jokaisen ihmisen varalle. Jokaisella ihmisellä on tie onneen, se tie on Kristus. Kun Jeesus oli maan päällä opettamassa ihmisiä, hän sanoi itse olevansa "Tie, totuus ja elämä." Jeesus kärsi ristillä vain ja ainoastaan sen takia, että ihmiset saisivat elää.

"Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla" (Ap. t. 4:12)

"Jolla on Poika, sillä on elämä. Jolla ei Jumalan Poikaa ole, sillä ei ole elämää" (1. Joh. 5:12)

Muuta tietä taivaaseen ei vain yksinkertaisesti ole. Sanassa sanotaan tarkasti mitä tapahtuu jos ei usko Jumalaan. Et saa syntejäsi anteeksi vaikka kuinka katuisit jos sinulla ei ole Jeesusta. Kuten sanoin, synnin paikka on helvetissä.

"Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan" (Joh. 3:18)

Voit pitää Kristinuskoa ihmisten kertomina tarinoina, se on oma mokasi. Raamattu todistaa jo itsessään olevansa Jumalan sanaa. Kristitty kulkee valon tiellä ja näkee totuuden. Ateisti ei sitä nää.

Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. (Ef. 2:8-9)
Mutta aika etäälle tämä menee aiheesta, voisi jatkaa siasta vaikkapa tuossa ateismiketjussa.
Tässä asiassa olet täysin oikeassa. :)
Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. (Hepr. 11:1)

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #80 : 21.09.2011 - klo:10:44 »
Tässä asiassa olet täysin oikeassa. :)
Siirsin siis keskustelun ateismiketjuun...

Väliaikaista

• Vieras
« Vastaus #81 : 10.10.2011 - klo:23:18 »
Olen törmännyt netissä useisiin suomalaisiin uskoviin kirjoittajiin, jotka julistavat, että Norjan joukkomurha olisi Jumalan kosto Norjalle ja varsinkin sosialidemokraateille.

Saarella kuulemma arvosteltiin Israelin politiikkaa ja tästä Jumala olisi kuulemma suuttunut ja antanut sitten tälläista tapahtua.

Onko tämä miten yleinen käsitys uskovien piirissä?

En ole 'uskovien piiristä'. Ei ollut.

Mt

• Vieras
« Vastaus #82 : 29.12.2011 - klo:20:40 »
Jos jumala olis olemassa se olis estäny tälläsen tapahtuman, mun mielestä sairasta lähtee ketään syyttään et olis theny pahoja ja sen takia kylmäverisesti tapettu sinne saarelle. Tarviis aika paljo munaa mennä kertoon omaisille että sitä saa mitä tilaa..........