Nettipappi.net

Sateenkaarimessu

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
Hyvää pohdintaa, somebodyy :)

Itseäni tosiaan askarruttaa se, miten pitkälle kirkko voi mennä kieltämättä omaa sanomaansa?

Luulen ymmärtäväni, mitä tarkoitat syrjimisellä. Tätä on varmaan ihan nuortenkin keskuudessa. Itse en käytä alkoholia ja olen kyllä saanut monta kertaa kokea selvää halveksuntaa alkoholia käyttävien taholta. Minua pidetään jotenkin outona ja kummana. Alkoholin käytöstä on tehty jonkinlainen sivistyksen merkki, mitä se ei läheskään aina ole. Myös jos perustaa mielipiteensä Raamattuun saa kuulla kaikenlaista. Joskus on paras antaa mennä ns. toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Parasta olisi, jos pystyisi muistamaan syrjijiä siunaavin ajatuksin, mutta joskus se vaan tuntuu vaikealta.

Homoavioliitot eivät ole tällä hetkellä mahdollisia, mutta rekisteröity parisuhde on voimassa.

Olet oikeassa, että tämä homoasia on saanut suhteettoman suuren julkisuuden. Väitän, että tämä maa olisi paljon onnellisempi paikka, jos samalla volyymillä olisi pidetty esillä yksinäisten vanhusten tai huostaanotettujen lasten oikeuksia ja tasa-arvoista kohtelua.

Olen edelleen sitä mieltä, että homoja ei pidä seurakunnassa eristää omaan messuunsa vaan heidän kuuluu saada osallistua yhteiseen messuun.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Itseäni tosiaan askarruttaa se, miten pitkälle kirkko voi mennä kieltämättä omaa sanomaansa?
Eikö silloin tosiaan olisi paras perustaa oma kirkko, jos mielipiteet ovat noin rajusti eriävät?

Molemmat osapuolet varmaan mielestään ovat oikeassa ja Jumalan asialla...

Luulen ymmärtäväni, mitä tarkoitat syrjimisellä. Tätä on varmaan ihan nuortenkin keskuudessa.
Nuorten keskuudessa voi ollakin... Nuoret kun tuppaa usein olemaan niin ehdottomia. Tosin juuri nuorten uskovien taholta tulee pahimmat ylilyönnit ei-uskoviakin kohtaan. Tosin monasti heitä johdatteleven tahojen agitoimana.

Itse en käytä alkoholia ja olen kyllä saanut monta kertaa kokea selvää halveksuntaa alkoholia käyttävien taholta. Minua pidetään jotenkin outona ja kummana. Alkoholin käytöstä on tehty jonkinlainen sivistyksen merkki, mitä se ei läheskään aina ole. Myös jos perustaa mielipiteensä Raamattuun saa kuulla kaikenlaista.
Itse näytän yleensä auton avaimia, jos joku kysyy, miksi en ota kaljaa. Helpoin tapa.  Tuo on kyllä ikävää, miten alkoholin käyttö on muodostunut niin yleiseksi, lähes normiksi.

Olet oikeassa, että tämä homoasia on saanut suhteettoman suuren julkisuuden. Väitän, että tämä maa olisi paljon onnellisempi paikka, jos samalla volyymillä olisi pidetty esillä yksinäisten vanhusten tai huostaanotettujen lasten oikeuksia ja tasa-arvoista kohtelua.
Niinpä. Luulisi tosiaan uskovilla olevan jotain arvokkaampaa tekemistä, kuin homojen oikeuksia vastaan taistelu. Mutta tuntuu, että tämä on kaikista tärkein asia kristinuskossa joillekin uskoville.

Sisäministerillekin se oli ensimmäinen asia, jota hehkutti hallitusneuvotteluissa. Luulisi tosiaan hänellekin olevan tärkeämpiä asioita. Mutta kun ei.

Olen edelleen sitä mieltä, että homoja ei pidä seurakunnassa eristää omaan messuunsa vaan heidän kuuluu saada osallistua yhteiseen messuun.
Mitäs mieltä olet sitten muista erityismessuista? Pitäisikö nekin kieltää?
« Viimeksi muokattu: 11.07.2011 - klo:11:56 kirjoittanut Heppu »

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
Hyväksyn esim. iän )lapset) tai harrastuksen (motoristimessu) tai jonkun teeman (afrikkalainen messu) mukaan toteutetut messut. En hyväksy ihmisten eristämistä messutoiminnassa jonkun muun  ominaisuuden perusteella. Avioliitto on miehen ja naisen välinen suhde ja lastenkin kannalta hyvä. Vaikka en homoavioliittoja hyväksykään en halua kuitenkaan eristää heitä pois yhteisestä messusta enkä kieltää heiltä oikeutta rekisteröityyn parisuhteeseen.

Jos Suomen ev-luit. kirkko hyväksyy homoavioliitot heijastunee se jollain lailla suhteeseen muihin kristillisiin kirkkoihin ja nykyaikana myös islamilaisiin yhteisöihin. Me suomalaiset kun emme ole yksin tässä maailmassa.

Lienee ajan kysymys, koska Suomessa nousee puheenaiheeksi moniavioisuuden hyväksyminen. Islamilaisissa maissa tämä on ymmärtääkseni sallittua ja toisaalta eihän rakkautta pidä kieltää; jos joku rakastaa useita vaimoja samanaikaisesti, niin mitkä perusteet meillä olisi se kieltää.   Millainenkohan messu heille pitäisi järjestää?

Hyvä idea tuo auton avaimet, se usein ymmärretäänkin. Mutta jos avoimesti kertoo olevansa täysraitis niin ymmärtäjiä on vähemmän.

« Viimeksi muokattu: 11.07.2011 - klo:17:58 kirjoittanut Iines100 »

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Eikö demokratiassa kaikille kuulu samat oikeudet?

Ei käsittääkseni? Esimerkiksi alle 18-vuotiailla ja täysi-ikäisillä ei ole samoja oikeuksia. Esimerkiksi juuri tässä avioliittoasiassa. He eivät saa mennä naimisiin ilman erityislupia jne. Suomen kansalaisilla ja maassa muuten vaan asuvilla ei ole käsittääkseni samoja oikeuksia, vaikka demokratiassa eletäänkin.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Ei käsittääkseni? Esimerkiksi alle 18-vuotiailla ja täysi-ikäisillä ei ole samoja oikeuksia. Esimerkiksi juuri tässä avioliittoasiassa. He eivät saa mennä naimisiin ilman erityislupia jne. Suomen kansalaisilla ja maassa muuten vaan asuvilla ei ole käsittääkseni samoja oikeuksia, vaikka demokratiassa eletäänkin.
Onko homot mielestäsi jotenkin lapsiin verrattavissa, vai mikä oikeuttaa heidän epätasa-arvoisen kohtelunsa?

Vai eikö heitä voi pitää oikein kansalaisina?  

Tuolla Sinun perustelullasi voisi perustella vaikkapa ihonväriltään erilaisten epätasa-arvoisen kohtelun. Joten eipä nyt oikein vertauksesi osu.

Mitään muuta perustelua epätasa-arvoiseen kohteluun homoja kohtaan ei Sinullakaan ole, kuin pelkästään uskonnollinen usko, että näin tulee tehdä.

Onko siis mielestäsi oikein, että joitain ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti jos maassa vallalla olevan uskon mukaan niin kuuluu tehdä?

somebodyy

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Pitäisikö kaikki erikoiryhmien tilaisuudet kieltää, koska kaikkihan voi käydä samoissa?
Ei siinä varmaan mitään pahaakaan olisi.
Onko syrjintä sallittavampaa, jos heitä on vähän?
Ei tietenkään. Jännää, miten pienestä ihmismäärästä saadaan aikaseksi niin paljon keskustelua. Ei siinä mitään pahaa siis ole.
Olet. Mitä ihmettä homojen avioliitto sinulle kuuluu? Mitä se on Sinulta pois?  Eikö demokratiassa kaikille kuulu samat oikeudet? Pitääkö pelkästään jonkin uskonnon perusteella pystyä määräilemään toisten asioita?
On. Se on täysin minun ja monen muun avioliitto käsitystä vastaan. Jos olen jonkun mielestä rasisti, olkoon sitten niin. Tiesitkö, että demokratiassa saa olla myös eri mieltä? Avioliitto on aina ollut vain miehen ja naisen välinen asia. Ja niin pitääkin olla. Kannatatko sinä esim. moniavioisuutta? Entä saako ihminen mennä sinun mielestäsi eläimen kanssa naimisiin?
Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. (Hepr. 11:1)

Heppu

• Konkari
    • Profiili
On. Se on täysin minun ja monen muun avioliitto käsitystä vastaan. Jos olen jonkun mielestä rasisti, olkoon sitten niin. Tiesitkö, että demokratiassa saa olla myös eri mieltä? Avioliitto on aina ollut vain miehen ja naisen välinen asia.
Siis jos jokin asia on jonkun "käsitystä" vastaan (mitähän sekin tarkoittanee), niin silloin on oikeus syrjiä.

No tällaisia "käsityksiähän" on on ollut historiassa ennenkin. Joidenkin "käsityksen" mukaan juutalaisia sai syrjiä aikanaan. Oliko se ihan oikein, koska se oli joidenkin ihmisten "käsitystä" vastaan oli, että heitä olisi kohdeltu tasa-arvoisesti?

Ja niin pitääkin olla. Kannatatko sinä esim. moniavioisuutta?
Jos se toteutuu kaikkien jäsenten vapaaehtoisuuteen perustuen, niin en näe mitään syytä sitä vastustaa. Itselleni se ei sopisi, en usko, että sellaiseen pystyisin. Oma tuntemukseni asiasta ei oikeuta kuitenkaan pakottamaan toisia toimimaan oman mallini mikaan. Pääasia on, että ketään ei pakoteta.

Entä saako ihminen mennä sinun mielestäsi eläimen kanssa naimisiin?
Jahas, nyt sitten lähdettiin tälle linjalle. Olihan se odotettavissakin.

Jos et näe mitään eroa kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen liitossa ja ihmisen ja eläimen liitossa, niin se kyllä kertoo jotain hyvin valaisevaa suhtautumisestasi homoseksuaaleihin. Ja siitä mitä lopulta on takana näissä uskovien homovastaisissa kommenteissa...

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Jos et näe mitään eroa kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen liitossa ja ihmisen ja eläimen liitossa, niin se kyllä kertoo jotain hyvin valaisevaa suhtautumisestasi homoseksuaaleihin. Ja siitä mitä lopulta on takana näissä uskovien homovastaisissa kommenteissa...

Jos sinä et näe mitään eroa yksiavioisuuden ja moniavioisuuden välillä, niin eikös silloin sinusta voida ihan yhtä hyvin paheksuen sanoa, että sinulla on vaikka mitä tausta-ajatuksia?
Marko Sagulin

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
Heppu, hu-huu!

Sinä siis tuomitset suvaitsemattomiksi ne ihmiset, jotka kokevat asiat eri lailla kuin sinä? Kuten esimerkiksi minut.

Jaa-a, ilmeisesti olet valmis puolustamaan avioliittoja myös moniavioisille.

Minä en kyllä käsitä, miten tämä liittyy kirkon messutoimintaan ja sateenkaarimessuun?

« Viimeksi muokattu: 12.07.2011 - klo:16:04 kirjoittanut Iines100 »

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Jos sinä et näe mitään eroa yksiavioisuuden ja moniavioisuuden välillä, niin eikös silloin sinusta voida ihan yhtä hyvin paheksuen sanoa, että sinulla on vaikka mitä tausta-ajatuksia?
Siis hei. Ihanko totta?  Siis tosiaanko vertaatte homoseksuaaleja eläimiinsekaantujiin. Ja sitä vertausta ei saisi sitten pitää sopimattomana, koska en vastusta moniavioisuutta.

En kyllä tajua...

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Heppu, hu-huu!

Sinä siis tuomitset suvaitsemattomiksi ne ihmiset, jotka kokevat asiat eri lailla kuin sinä? Kuten esimerkiksi minut.
Ainostaan ne ihmisiet, jotka kannattavat toisten ihmisten epätasa-arvoista kohtelua omien "kokemisiensa" takia.

somebodyy

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Siis jos jokin asia on jonkun "käsitystä" vastaan (mitähän sekin tarkoittanee), niin silloin on oikeus syrjiä.
Itseasiassa en näe koko asiassa mitään kauheaa "syrjintää". Kun kerta aloit kertomaan faktoja demokratiasta, niin tiesitkös, että minulla on myös oikeus olla kanssasi eri mieltä? Jonkun mielestä voin olla rasisti, mutta minun mielestäni homoliittoja ei saisi sallia. Se on minun oma henk. koht. mielipide ja siihen jopa minulla, uskovaisella ihmisellä on oikeus.
Jos et näe mitään eroa kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen liitossa ja ihmisen ja eläimen liitossa, niin se kyllä kertoo jotain hyvin valaisevaa suhtautumisestasi homoseksuaaleihin.
Tässä yhteiskunnassa kumpikaan mainitsemistasi liitoista ei ole edes mahdollisia. Sallisitko sinä ihmisen ja eläimen avioliiton? Ja millä perusteilla sallisit tai olisit sallimatta?

Sitäpaitsi tämä keskustelu alkaa pikkuhiljaa menemään jo aiheen ulkopuolelle..
Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. (Hepr. 11:1)

Nettipappi Marko

• Nettipappi
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Siis hei. Ihanko totta?  Siis tosiaanko vertaatte homoseksuaaleja eläimiinsekaantujiin. Ja sitä vertausta ei saisi sitten pitää sopimattomana, koska en vastusta moniavioisuutta.

En verrannut. Vaan kysyin, että miksi sinun tekemäsi rinnastukset ovat puhtaita tausta-ajatuksista, jos kerran voit suoralta kädeltä syyttää, että uskovilla on tausta-ajatuksia, vaikket ole niitä edes kysynyt. Tuomitset vaan.
Marko Sagulin

Heppu

• Konkari
    • Profiili
En verrannut. Vaan kysyin, että miksi sinun tekemäsi rinnastukset ovat puhtaita tausta-ajatuksista, jos kerran voit suoralta kädeltä syyttää, että uskovilla on tausta-ajatuksia, vaikket ole niitä edes kysynyt. Tuomitset vaan.

Onko Sinun mielestäsi homoseksuaalin rinnastus eläimiinsekaantujiin "puhdas" ?

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Sallisitko sinä ihmisen ja eläimen avioliiton? Ja millä perusteilla sallisit tai olisit sallimatta?

Tasavertaisten kumppanusten välinen vapaaehtoinen liitto on sallittava.

Tältä pohjalta asia on harvinaisen selkeä.

Mitään muuta perustetta en ole uskoviltakaan kuullut homoseksuaalien epätasa-arvoiseen kohteluun, kuin heidän uskonsa.

Onko siis yleisesti jonkun usko riittävä peruste syrjintään? Jos joku vaikka uskoo, että tummempi-ihonväriset ovat alempiarvopisia, niin onko se oikeutus tummempi-ihoisten syrjinnälle?

Vai ainoastaanko Teillä pitää olla oikeus oman uskonne mukaan kohdella homoseksuaaleja epätasa-arvoisesti?