Nettipappi.net

Sateenkaarimessu

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
Raamattu kertoo, mitä on synti ja mitä on rakkaus. Lisätietoja saa halutessaan lukemalla Raamattua.

Myös islam määrittelee, mitä synti on. Islam ei tunne armoa. Siinä on iso ero kristinuskoon verrattuna.

Jostain syystä homot vaativat nyt omaa messua. Ihmetyttää, eikö heille riitä koko seurakunnan yhteinen jumalanpalvelus. Onko messuvaatimuksen takana oikeasti vilpitön halu etsiä Jumalaa ja hiljentyä hänen Sanansa äärellä vaiko jotain ihan muuta?

Kristinuskoa tunnustavissa maissa on erilaisilla vähemmistöillä paljon paremmat oltavat kuin monissa muissa maissa. Islamilaisissa maissa voipi olla, että jopa tällainen julkinen keskustelu olisi mahdotonta.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Raamattu kertoo, mitä on synti ja mitä on rakkaus. Lisätietoja saa halutessaan lukemalla Raamattua.
Onko siis epätasa-arvoinen kohtelu sallittua, jos jokin ihmisryhmä on siellä määritelty syntisiksi?

Eikö sellainen maa, jossa ihmisiä kohdellaan epätasa-arvoisesti sen perusteella, mitä jossain uskonnollisessa pyhässä kirjassa sanotaan, olekin uskonnollinen diktatuuri?  Haluisitko tänne uskonnollisen diktatuurin? Minä en.

Minä kannatan demokratiaa, ja demokratiassa ihmisiä ei saa kohdella epätasa-arvoisesti.

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
Minä vain kerroin mielipiteeni sateenkaarimessusta.

Se on kai tämän keskustelun aihe.

Kaikki ihmiset ovat syntisiä. Lisätietoja saa edelleen tutustumalla Raamattuun.

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Milloin on oikeutettua kohdella jotain ihmisryhmää epätasa-arvoisesti? 

Itse en jostain syystä nää tätä epätasa-arvoista kohtelua. Suomen lainsäädäntö kohtelee käsittääkseni kaikkia ihmisryhmiä tasa-arvoisesti tällä alueella. Niin hetero- kuin homomieskin saa solmia avioliiton naisen kanssa. Yhtälailla myös heteronainen kuin lesbokin saa solmia avioliiton miehen kanssa. Laki on kaikille sama.

Raamattu ei kohtele ihmisryhmiä erilailla. Synti on synti niin heteroille kuin homoillekin ja armoonsa Jumala kutsuu jokaista.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Itse en jostain syystä nää tätä epätasa-arvoista kohtelua. Suomen lainsäädäntö kohtelee käsittääkseni kaikkia ihmisryhmiä tasa-arvoisesti tällä alueella. Niin hetero- kuin homomieskin saa solmia avioliiton naisen kanssa. Yhtälailla myös heteronainen kuin lesbokin saa solmia avioliiton miehen kanssa. Laki on kaikille sama.
Olisiko mielestäsi sellainen avioliittolaki tasa-arvoinen, jossa olisi kielletty ihonväriltään erilaisten avioituminen?
Ihmiset saisivat kyllä avioitua, mutta vain samanväristen kanssa.

Tajuatko tämän esimerkin valossa miksi nykyinen laki on epätasa-arvoinen?

Laki siis kieltää homoseksuaaleilta avioitumisen rakastamansa henkilön kanssa.

Ajattelepa asiaa omalle kohdallessi. Olisit rakastunut nykyiseen vaimoosi(tai tyttöystävääsi), mutta et saisi avioitua, koska hänellä on jonkun uskonnollisen ryhmän mukaan jokin sellainen ulkoinen ominaisuus, joka sen kieltää. Mitään todellista syytä ei olisi, vain joidenkin syvä usko, että liittosi olisi syntiä.

Kumpi olisi tuossa tapauksesa tärkeämpi? Sinun ja rakkaasi rakkaus, vai joidenkin ulkopuolisten syvä usko?

Usein näiden asioiden ymmärtämistä auttaa, kun ajattelee itsensä tuon syrjityn asemaan. Silloin tajuaa sen pahuuden.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2011 - klo:09:03 kirjoittanut Heppu »

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Niinpä. Raamattuun uskovat ja sille elämänsä perustavat joutuvat yhä enemmän kärsimään suvaitsemattomuudesta vapaamielisesti ajattelevien taholta
Voisitko kertoa miten tämä suvaitsemattomuus ilmenee.

Niinkö, että välittämättä joidenkin syvästä uskosta jotkut vaativat tasa-arvoista kohtelua?

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
Vastaus Hepulle:

Kirkon sisällä tämä näkyy muuttuneessa suhtautumisessa herätysliikkeisiin ja lähetysjärjestöihin.

Ei kai liene mitenkään harvinaista, että Jeesukseen uskovia väheksytään ei-uskovien keskuudessa?

Vastaapa Sinä Heppu, MIKSI homot haluavat oman messun? Miksi ei koko seurakunnan yhteinen jumalanpalvelus riitä heile? Mikä on mielestäsi messun tarkoitus, miksi sinä osallistut messuun/jumalanpalvelukseen?

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Vastaus Hepulle:

Kirkon sisällä tämä näkyy muuttuneessa suhtautumisessa herätysliikkeisiin ja lähetysjärjestöihin.

Ei kai liene mitenkään harvinaista, että Jeesukseen uskovia väheksytään ei-uskovien keskuudessa?

Vastaapa Sinä Heppu, MIKSI homot haluavat oman messun? Miksi ei koko seurakunnan yhteinen jumalanpalvelus riitä heile? Mikä on mielestäsi messun tarkoitus, miksi sinä osallistut messuun/jumalanpalvelukseen?
Sitä Sinun täytyy kysyä joltakin messuun osallistuvalta. Luulisin, että he haluavat oman messun siksi, että ei tarvitsisi tuntea olevansa muiden jatkuvan paheksunnan kohteena vaan tuntea itsensä hyväksytyksi...

Itse en messuihin osallistu. Kirkossa käyn vain silloin, kun on jonkun läheisen sukulaisen tai ystävän siellä järjestetty tilaisuus. Viimeksi oli appiukon hautajaiset...

Miten "Jeesukseen uskovien" väheksyminen oikein näkyy, itse kun en sellaista ole huomannut.
Tosin ei-uskovien väheksyntää ja suoranaista herjausta olen uskovien taholta joutunut kokemaan.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2011 - klo:16:03 kirjoittanut Heppu »

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
Siitä väheksymisestä. Vastaus löytyy esim. siitä, kun seuraa useita, erilaisia keskustelupalstoja.

Et käy messuissa, mutta otat kovasti kantaa kirkon messutoimintaan. No, siihen Sinullakin toki on oikeus.

Tuntea itsensä hyväksytyksi. Hm... en olekaan kuullut, että jossain kirkon ovella olisi kysytty "oletko homo" tms. Jokaisella ihmisellä on oikeus tulla messuun eli kuulemaan sanomaa synnistä ja armosta. Keneltäkään ei tule sulkea pois mahdollisuutta tehdä parannus ja kokea armo omakohtaisesti. Raamatun Sana voi satuttaa, mutta se myös parantaa. Sanan edessä kaikki ovat tasa-arvoisessa asemassa.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Siitä väheksymisestä. Vastaus löytyy esim. siitä, kun seuraa useita, erilaisia keskustelupalstoja.
Onko eri mieltä oleminen väheksymistä ?

Uskovien taholta olen kyllä saanut kuulla väheksyntää ja suoranaista herjausta...

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
 Väheksymisellä tarkoitan tässä sitä, että esim. lyö kristilliset arvot lyttyyn perustelematta lainkaan väitettään tai suoranaisesti pilkkaa kristittyjä. Tämä on netissä helppoa. Joskus tuntuu, että tällainen olisi lisääntymään päin.

Eri mieltä voi olla ihan rakentavallakin tavalla. Silloin syntyy usein monisäikeinen keskustelu, jota on mielenkiintoista muidenkin seurata.

Minusta on tosi ikävää, että olet uskovien taholta kokenut joutuneesi herjatuksi ja väheksynnän kohteeksi.

Yritetään muistaa, mikä on tämän ketjun aihe, ettei keskustelu rönsyilisi kovin kauas.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Väheksymisellä tarkoitan tässä sitä, että esim. lyö kristilliset arvot lyttyyn perustelematta lainkaan väitettään tai suoranaisesti pilkkaa kristittyjä. Tämä on netissä helppoa. Joskus tuntuu, että tällainen olisi lisääntymään päin.

Eri mieltä voi olla ihan rakentavallakin tavalla. Silloin syntyy usein monisäikeinen keskustelu, jota on mielenkiintoista muidenkin seurata.
Aivan. Olen samaa mieltä. Mutta samaa saa kokea uskovienkin taholta ei-uskova.

Tai vain eri mieltä oleva uskova. Tämänkin ketjun aloituksessa leimataan kaikki sateenkaarimessun järjestäjät ei-uskoviksi.

Kristillisiä arvoja en kyllä kunnioita. Tosin kylläkin monia niitä yleisinhimillisiä arvoja kunnoitan, jotka uskovat ovat omineet "kristillisiksi". Sekin omiminen on yksi keino korottaa itsensä ja lyödä ei-kristittyjä. Aivan kuin muka kaikki hyvät arvot tulisivat kristinuskosta, ja että ei-kristityillä ei olisi arvoja. Samoin leimataan pahoiksi ja itsekkäiksi ja miksi milloinkin, kysymättä tai keskustelematta. Periaatteella, kun et ole kristitty, ei sinulla ole "kristillisiä" arvoja ja olet paha ja on ihan oikein kiduttaa sinua ikuisesti. En kyllä tosiaan pysty kunnioittamaan sellaista "arvoa", johon kuuluu toisinajattelijoiden kidutus.

Minusta on tosi ikävää, että olet uskovien taholta kokenut joutuneesi herjatuksi ja väheksynnän kohteeksi.
Voidaanko näistä uskovien kommenteista ei-uskovia kohtaan päätellä, että uskovien suhtautuminen ei-uskovia kohtaan on koventunut ja suvaitsemattomuus heillä lisääntynyt? Ehkäpä jopa että, uskovien vainot ei-uskovia kohtaan ovat taas lähellä?

Vaiko ainoastaanko joidenkin ei-uskovien typeristä kommenteista voidaan jotain johtopäätöstä tehdä?

Yritetään muistaa, mikä on tämän ketjun aihe, ettei keskustelu rönsyilisi kovin kauas.
Niin, oman ketjun voisi aloittaa suvaitsemattomuudesta puolin ja toisin.

No asiaan.
Onko sitten mielestänne niin, kuten aloituksessa sanotan, että nuo sateenkaarimessun järjestäjät ovat ei-uskovia?

Iines100

• Täysjäsen
    • Profiili
Minua kiinnostaa tämä messuaihe vähän laajemmin. Miten maailmassa eri kristilliset kirkot suhtautuvat homomessun järjestämiseen? Entä islam, joka on tullut Suomeenkin? Mikä on sen suhtautuminen? Entä voiko kristillinen kirkko tarjota srk-tiloja esim. muslimien käyttöön?  Missä menee rajat, mitä kirkko voi tehdä kieltämättä sanomaansa?  ???

somebodyy

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Miten "Jeesukseen uskovien" väheksyminen oikein näkyy, itse kun en sellaista ole huomannut.
Tosin ei-uskovien väheksyntää ja suoranaista herjausta olen uskovien taholta joutunut kokemaan.
Jos vähänkin tuolla kaduilla liikkuu niin tietää, että asiat ei oo noin. Kyllä se on vain niin, että uskovia syrjitään ja herjataan PALJON enemmän kuin ei-uskovia. (tätä olen saanut kokea itsekkin lukemattomia kertoja..)

Tähän sateenkaarimessuun en osaa oikeen sanoa mitään, mutta miksi homot eivät vaan voisi käydä tavallisissa messuissa?

Mitä taas tulee tähän "homojen syrjintään", ainakin media vääntää jokaisesta poliitikosta valtavat lööpit joissa haukutaan milloin miksikin kun he eivät kannata homoliittoja. Olen itse sitä mieltä että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen asia. Olisi sitäpaitsi kiva tietää, että kuinka paljon homoseksuaaleja oikeasti on, kun heistä ainakin puhutaan koko ajan mediassa ja kovaan ääneen.

Heppu, olenko minä mielestäsi suvaitsematon koska en kannata homoliittoja? En minä kiellä rakkautta jos sanon että homot eivät mielestäni saa mennä naimisiin, mutta saavat asua yhdessä ja rakastaa toisiaan. 

Sitäpaitsi, homoliitot eivät ole edes mahdollisia Suomessa, eivätkä näillänäkymin tule olemaankaan ainakaan tällä hallituskaudella.
Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä. (Hepr. 11:1)

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Jos vähänkin tuolla kaduilla liikkuu niin tietää, että asiat ei oo noin. Kyllä se on vain niin, että uskovia syrjitään ja herjataan PALJON enemmän kuin ei-uskovia. (tätä olen saanut kokea itsekkin lukemattomia kertoja..)
Kerro miten syrjintä käytännössä näkyy? Minä en ole kertaakaan nähnyt uskovien herjausta tai syrjintää, itse olen saanut kokea uskovien taholta herjausta ja kidutuksella uhkailua.
Tähän sateenkaarimessuun en osaa oikeen sanoa mitään, mutta miksi homot eivät vaan voisi käydä tavallisissa messuissa?
Varmaan he kävyätkin.  Pitäisikö kaikki erikoiryhmien tilaisuudet kieltää, koska kaikkihan voi käydä samoissa?

Mitä taas tulee tähän "homojen syrjintään", ainakin media vääntää jokaisesta poliitikosta valtavat lööpit joissa haukutaan milloin miksikin kun he eivät kannata homoliittoja. Olen itse sitä mieltä että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen asia. Olisi sitäpaitsi kiva tietää, että kuinka paljon homoseksuaaleja oikeasti on, kun heistä ainakin puhutaan koko ajan mediassa ja kovaan ääneen.
Onko syrjintä sallittavampaa, jos heitä on vähän?

Heppu, olenko minä mielestäsi suvaitsematon koska en kannata homoliittoja? En minä kiellä rakkautta jos sanon että homot eivät mielestäni saa mennä naimisiin, mutta saavat asua yhdessä ja rakastaa toisiaan.  
Olet. Mitä ihmettä homojen avioliitto sinulle kuuluu? Mitä se on Sinulta pois?  Eikö demokratiassa kaikille kuulu samat oikeudet? Pitääkö pelkästään jonkin uskonnon perusteella pystyä määräilemään toisten asioita?

Sitäpaitsi, homoliitot eivät ole edes mahdollisia Suomessa, eivätkä näillänäkymin tule olemaankaan ainakaan tällä hallituskaudella.
Älä ole niin varma. Ei yksi  ministeri voi demokratiaa kaataa.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2011 - klo:10:24 kirjoittanut Heppu »