Kirjoittaja Aihe: Ohjeet Nettipapin palstalle  (Luettu 7754 kertaa)

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Ohjeet Nettipapin palstalle
« : 19.05.2006 - klo:17:37 »
Tässä muutama ohje Nettipapin palstalla vieraileville:

1. TEESI

Nettipapin palstalla saa kysyä mitä tahansa.

En ehkä osaa vastata ihan mihin vain, mutta se ei rajoita kysymysalueita. Pelkään rajoittavani teidän mielikuvitustanne, jos sanon esimerkkejä, mutta luotan, että kukaan ei kangistu kaavoihin. Joten tässä vain esimerkkinä muutamia aihealueita, joihin kysymykset voivat liittyä:
  - Raamattuun ja raamattutietoon
  - Kristinuskoon ja oppiin
  - Uskoon ja elämään
  - Ihmissuhteisiin
  - Seurakunnan toimintaan
Keksi itse lisää ja anna palaa.

2. TEESI

Nettipapin palsta on tarkoitettu kaikille.

Kun näet palstalla jonkun teologisesti tai raamatuntulkinnallisesti vaikean kysymyksen, älä luule, että palsta on vain sellaisia kysymyksiä varten. Jos jätät kysymättä jotain vain siksi, että se on mielestäsi liian perusasia kysyttäväksi, teet suuren virheen. Palsta on nimenomaan kaikenlaisia kysyjiä varten. Jos olet:
  - hieman uskonasioista kiinnostunut
  - teologian tohtori
  - innokas evankeliumin levittäjä
  - ateisti
  - ihan tavallinen rivikristitty
  - kristinuskosta mitään tietämätön
  - hengellisistä asioista ahdistunut
  - oppimishaluinen raamatuntutkija
tai jotain muuta, niin tämä palsta on sinua varten.

3. TEESI

Nettipappi voi erehtyä.

Jos minä tähän ikään mennessä olisin oppinut kaiken Raamatusta, olisin Jumala. Ihan varmasti tulen joskus kirjoittaneeksi jotain, mistä itsekin ajattelen myöhemmin eri tavalla, kunhan olen ensin oppinut lisää Raamatusta. Silloin kun minä en osaa olla jonkun kysymyksen suhteen opettaja, olen oppilas ja etsin vastausta sellaiselta henkilöltä, joka tietää. Siksi:
  - Jos olen vastannut epäselvästi, kysy tarkennuksia.
  - Jos olen vastannut mielestäsi tyhmästi, väitä vastaan.
  - Jos en ole tiennyt, odotetaan, että keksin henkilön, joka tietää.
Huomioi kuitenkin se, että Nettipapin palstan kuuluu näyttää Nettipapin näköiseltä. Palstalla esitetyt kysymykset esitetään minulle, joten minä myös vastaan. Lukijoiden pitää tietää, mitkä kaikki palstalla kirjoitetut aiheet Nettipappi allekirjoittaa. Siksi, jos pidän vastaväitettä perusteettomana tai Nettipapin linjaan epäsopivana, kirjoitan siihen jatkoviestin. Jos taas aikaa "viimeisen sanan" kirjoittamiseen ei ole, viestisi saattaa siirtyä toiselle palstalle tai kadota nettiavaruuteen. Joka tapauksessa Nettipapin puolesta kirjoitetut vastaukset päätyvät oitis tyhjyyteen.

4. TEESI

Netti on auki 24h/vrk, mutta pappi pitää taukoja.

Työnimikkeestäni huolimatta en asu netissä, vaan vastailen esitettyihin kysymyksiin kausiluontoisesti. Halu minulla olisi vastata välittömästi, kun uusi kysymys palstalle ilmaantuu. Työni puolesta voin kuitenkin varata Nettipapin töihin yhden päivän kahden viikon välein. Kahden viikon aikana keräytyneet kysymykset eivät ehkä selviä yhdessä päivässä. Ja joskus saatan tarvita aikaa tutustua kysymyksen aiheeseen, jos se on asia, johon en osaa sanoa mitään. Toisinaan vastaukseni saattaa viipyä kauemminkin, varsinkin kesällä ja muina loma-/leirikausina. Vastaus kuitenkin tulee aikanaan. Vielä en ole jättänyt yhtään kysymystä vastaamatta.

Suuri yleissääntö:

Vastoin yleistä käsitystä myös tyhmiä kysymyksiä on olemassa. Mutta vielä tyhmempää on olla kysymättä silloin, kun jotakin asiaa mielessään pyörittää.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2014 - klo:14:29 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Vs: Ohjeita nettipapin palstalle
« Vastaus #1 : 02.11.2007 - klo:13:45 »

Pari tiedonantoa Nettipapin palstan ulkoasua ajatellen. Pääsääntöisesti nämä asiat eivät vaikuta palstan käyttäjien toimintaan, mutta selitän ajatuksiani, jotta turhilta yllätyksiltä vältytään.

Sisältöä vastaava otsikointi

Nettipappi vastaa nimenomaan sille ihmiselle, joka kysymyksen esittää. Mutta tämän lisäksi palstalla on oma erityisluonteensa, joka poikkeaa monista muista Suomen seurakuntien nettipappipalveluista. Tällä palstalla sekä kysymykset että vastaukset ovat kaikkien foorumin käyttäjien luettavissa. Vastauksistani kiinnostunut ihminen - toivottavasti sellaisia on - selailee ensisijaisesti otsikoita ja lukee sellaisia aiheita, jotka vaikuttavat hänestä kiinnostavilta, vaikkei olisi itse kysymystä esittänytkään. Tätä kirjoittaessani Nettipapille on esitetty kysymyksiä yli 130 aiheesta. Valikoimaa alkaa kohtalaisesti olla, joten siksi otsikon on tärkeää vastata kysymyksen tai viestiketjun sisältöä.

En edellytä, että kysymyksen esittäjä osaisi tehdä täydellisesti kysymystään vastaavan otsikon. Vielä vähemmän odotan, että kysyjä osaisi tehdä otsikon, joka kuvaisi minun vastaukseni sisältöä. Toivon vain, että kukaan foorumin lukija ei hämäänny tai pahastu siitä, että moderaattorina muokkailen otsikoita. Tällätavoin palsta pysyy parhaiten järjestyksessä ja on mahdollisimman käyttäjäystävällinen. Samasta syystä siirtelen kysymyksiä paikasta toiseen, jos yhdestä aiheesta näyttää olevan usealla eri otsikolla kysymyksiä.

"Viimeinen sana"

Nettipapin palstalla minulla on aina viimeinen sana. Tämä johtuu yksinkertaisesta käytännön syystä. Palstan otsikkosivulla näkee, kuka on kirjoittanut kuhunkin viestiketjuun viimeisen viestin. Tämä on minulle erittäin hyvä helpotus, kun selaan Nettipapin palstaa ja katson, onko siellä kysymyksiä, joihin en ole vastannut.

Joskus ihmiset ovat kiitelleet vastauksesta. Kiitän kiitoksista! Ne ovat lämmittäneet mieltä. Kuitenkin, jos joku kiittää tai moittii vastaustani ilman, että se edellyttää Nettipapilta kommentointia, poistan viestit luettuani palautteen. Tällä tavoin kirjanpitoni vastattujen ja vastaamattomien kysymysten suhteen pysyy ajantasaisena.
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Vs: Ohjeita nettipapin palstalle
« Vastaus #2 : 02.11.2007 - klo:15:26 »
Nettipapin palstan käyttäjien suurin vaikeus on ollut palstan idea vuoropuhelusta. Suurimmaksi osaksi homma toimii erinomaisesti, mutta muutamissa tapauksissa Pohdintapalstan ja Nettipapin palstan välinen ero on hämärtynyt. Painokkaasti haluan muistuttaa:

Nettipapin palsta on tarkoitettu Nettipapille esitettyjä kysymyksiä, jatkokysymyksiä ja vastaväitteitä varten. Jokainen palstalle kirjoitettu viesti on siis osoitettu suoraan Nettipapille. Palstalla ei saa vastata Nettipapin puolesta - tai edes omasta puolestaan. Sitä varten on olemassa toinen palsta.

Pohdintapalsta on tarkoitettu vapaaseen keskusteluun. Siellä jokainen voi kysellä, vastailla ja kirjoittaa omia mielipiteitään.

Miksi tällainen ero?
Aiheidensa puolesta nämä palstat ovat samanlaiset. Kummassakin käsitellään uskoa, kristityn elämää, Raamattua, uskontoja, etiikkaa, erilaisia elämänkatsomuksia jne. Ero on siinä, että Nettipapin palsta tarjoaa nimenomaan Nettipapin näkökulman esitettyihin kysymyksiin. Muiden käyttäjien vastauksissa on usein paljon hyvää ja oikeaa, mutta usein myös sellaista, mitä Nettipappi ei voi allekirjoittaa. Kysyjä on odottanut Nettipapin vastausta, eikä hän voi tietää, onko jonkun nimimerkin kirjoittama vastaus myös Nettipapin mielipide. Hyvää tarkoittavan vastaajan korjaileminen aiheuttaa tuplatyön pelkkään vastaamiseen verrattuna. Koska Nettipapin palstan idea on näyttää Nettipapin näköiseltä, muiden käyttäjien vastaukset suorittavat mystisen katoamistempun.

KAIKKI MITÄ ON KYSYTTY JA TULLAAN KYSYMÄÄN:

Nimimerkki "oonko tosissani" kysyi Nettipapin palstalla "saako vanhaa rajaa siirtää?". Kirjoitin tähän pitkän vastauksen, mutta se ei ole enää palstalla. Missä vastaukseni on? Terveisin Innokas vastailija

Poistin sen.

Mitä ihmettä!? :(

Pahoittelen kovasti, mutta Nettipapin palstalla vastausvuoro on varattu vain Nettipapille.

Miksi? Mielestäni minä osasin kirjoittaa hyvin raamatullisen vastauksen.

Siinä oli paljon hyvää. Enkä edes väitä, että osaisin itse kirjoittaa paremmin, mutta tämä on silti minun palstani. Joka esittää täällä kysymyksen, odottaa vastausta Nettipapilta.

Etkö voinut siirtää vastaustani Pohdintapalstan puolelle? Nyt meni iso työ hukkaan.

Joskus saatan siirtää, mutta pääsääntöisesti en. Viestien siirtely aiheuttaa turhaa päänvaivaa, jos niille ei löydy sopivaa paikkaa, mihin ne siirretään.

Välillä vastauksesi viipyvät kauan. Eikö olisi parempi, että se vastaa, joka tietää vastauksen ja vastaa nopeasti?

Tiedän, että välillä työni ei anna periksi perehtyä aiheisiin rauhassa, ja joskus tulee pitkiä taukoja. Mutta on mahdotonta määritellä etukäteen, kuka osaa vastata ja kuka ei. En läheskään aina allekirjoita niitä vastauksia, joita moni mielestään taitavasti on tarjoillut. Tällä palstalla raja vedetään eri periaatteilla: Kaikki vastaukset tulevat samalta kaverilta, jotta vastauksissa on mahdollisimman yhdenmukainen linja. Pohdintapalsta tarjoaa mahdollisuuden kaikille foorumin käyttäjille vastata ja kirjoittaa mielipiteitään.

Entä jos pohdintapalstan puolella ei ole samaa aihetta. Ja kysymyksessä sanottiin: "Haluaisin tietää, mitä mieltä nettipappi ja muut foorumin käyttäjät ovat rajan siirtämisestä."

Kysyjä kyselijä haluaa mieluusti saada monenlaisia mielipiteitä, mutta silloin pitää esittää kysymys Pohdintapalsta puolella.

Eikös tässä haiskahda vähän diktatuuri?

No juu. Kyllä haiskahtaa. Mutta palstaa on huomattavasti mukavampi lukea, kun siellä vallitsee järjestys. Maailmassa nyt vain on erilaisia asioita. On Volvon omistajille tarkoitettuja lehtiä. On invalideille tarkoitettuja parkkipaikkoja. On tiettyyn puhelinmalliin sopivia latureita. Ja on palstoja, jotka on tarkoitettu vain Nettipapille esitettyihin kysymyksiin ja Nettipapin vastauksiin.

Mitäs suosittelet, kun kuitenkin polttelee tuo vastaaminen niin kovasti?

Sehän hoituu näppärästi seuraavalla tavalla:
1. Kopioi Nettipapille esitetty kysymys.
2. Liitä se pohdintapalstalla olemassa olevaan aiheeseen tai avaa uusi aihe.
3. Vastaa sen palstan puolella tähän kysymykseen.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2014 - klo:14:48 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin