Kirjoittaja Aihe: Japanin etsikkoaika  (Luettu 7392 kertaa)

Fantti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Japanin etsikkoaika
« : 15.03.2011 - klo:21:12 »
Tulee väistämättä mieleen miksi suuret katastrofit ovat iskeneet juuri näihin maihin missä taikausko rehotaa. Siis ensin Haiti ja nyt Japani, jossa kristittyjä on vain 0.7 prosenttia 127 miljoonasta asukkaasta. Juuri nyt ja jatkossakin Japani kaipaisi paljon lähetystekijöitä, joiden avulla ihmiset voisivat löytää todellisen turvan ja pelastuksen kaiken keskellä. Toipui Japani aikoinaan kahdesta atomipommistakin, mutta parannusta ei silloin tapahtunut. Mitenkähän käy tällä kertaa..
« Viimeksi muokattu: 15.03.2011 - klo:21:25 kirjoittanut Fantti »

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #1 : 17.03.2011 - klo:11:39 »
Muutama viesti poistettu trollauksen vuoksi. Otetaan keskustelu alusta ja keskustellaan tällä erää aiheesta eikä siitä, ovatko uskovat valinneet väärän keskustelunaiheen. Nettipappi.
Marko Sagulin

Heppu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 757
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #2 : 17.03.2011 - klo:12:40 »
No onko Jumala suuttunut, kun japanilaiset uskoo väärin?

Rankaiseeko Jumala väärinuskovia ihmisiä luonnonkatastrofeilla?

Onko luonnonkatastrofit uhrien syytä?

Fantti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #3 : 17.03.2011 - klo:13:53 »
Maailma sattuu olemaan paikka, jossa tapahtuu mannerlaattojen ym. liikettä. Mitään ei silti tapahdu ilman Jumalan sallimatta. Jumala ei varmastikaan ole suuttunut tai rankaise vaan on päinvastoin äärimmäisen murheellinen siitä millä tiellä ihmiset vaeltavat. Tämä voi olla yksi tapa saada ihmisiä parannukseen.Ainakin Haitissa on ymmätääkseni, juuri näin käynyt sekä kaikki Chilessa kaivosloukussa olleet tulivat uskoon. Kaiken takana on se miten paljon Jumala rakastaa ihmistä, sinuakin.

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #4 : 17.03.2011 - klo:17:13 »
Yksi Ilmestyskirjan pääjuonteista on minun ymmärrykseni mukaan seuraava: Ilmestyskirjassa kerrotaan siitä, miten ennen maailman loppua Jumala ravistelee ihmiskuntaa hereille. Raamatussa toistuu usein se, kuinka viimeiset tulevat ensimmäiseksi ja kuinka uskoon tarttuvat useammin ne, jotka tarvitsevat elämäänsä jotain apua ja turvaa. Hyväosaiset katsovat helpommin nenän vartta pitkin Raamatun sanomaa. Niinpä minun ymmärrykseni Ilmestyskirjan monista viimeisistä koettelemuksista on, että niillä Jumala haluaa ravistella ihmiskuntaa vielä ennen kuin Kristus tulee takaisin. Yksinkertaistettuna voisi tiivistää asian: "Halutaan puhutella ihmisiä, niin että jokainen olisi kuullut kolkutuksen ja miettinyt suhdettaan Jumalaan."

Mutta tuo on vain teologiaa ja teoriaa. Käytäntö on paljon hankalampaa. Luonnonkatastrofit voidaan hengellisessä mielessä ajatella Jumalan puhutteluiksi. Mutta kenelläkään ei voi olla oikeaa tulkintaa siitä, kuka sellaista olisi voinut tarvita tai ansaita. Vielä vähemmän syitä saa ryhtyä arvailemaan. Aivan oikeutetusti luonnonkatastrofin äärellä voidaan näet sanoa, että se on puhuttelua niille, joita se ei koskettanut, mutta jotka siitä tiesivät. Ehkä japanilaisten sijasta Jumala on nyt puhutellut hyväosaisia länsimaita ja katsoo, löytyykö lähimmäisenrakkautta.
Marko Sagulin

Sir J0N

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 58
  • Χριστιανός
    • Profiili
    • Facebook
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #5 : 17.03.2011 - klo:18:54 »
Tämä voi olla yksi tapa saada ihmisiä parannukseen.
Vaan ei ole ... niin kuin itsekin omalla aloituksellasi osoitit, niin tietämättömien keskuudessa Jumala yleensä rinnastetaan tällaisiin luonnonkatastrofeihin, jos ei itse aiheuttajaksi niin ainakin osasyylliseksi.

 Tuollainen siis päinvastoin vieroittaa ihmisiä Jumala-uskosta, koska se saa heidät kyseenalaistamaan Jumalan hyvyyden, "miksi Jumala sallii sitä & tätä", "miksi Jumala ei estä sitä & tätä" jne. ... ja pahimmassa tapauksessa se saa ihmiset kääntymään pois Jumalasta, tyyliin "miksi kukaan haluaisi rakastaa Jumalaa, joka tappaa minun lähimmäisiäni".


Tulee väistämättä mieleen miksi suuret katastrofit ovat iskeneet juuri näihin maihin missä taikausko rehotaa.
Tähän vastauksena annan sinulle, että suosittelen kertaamaan vaikkapa maantietoa, niin löytyy vastaus siihen miksi ylipäätään rannikkomaat ja saaret, varsinkin sellaiset jotka sattuvat olemaan lähellä mannerlaattojen yhtymäkohtia, ovat yleisiä katastrofialueita.


Siis ensin Haiti ja nyt Japani, jossa kristittyjä on vain 0.7 prosenttia 127 miljoonasta asukkaasta.
Eli oletko siis 100% varma siitä, että niin Haitissa kuin Japanissa kuolleet ihmiset, olivat jumalattomia & taikauskoisia? Oletko siis 100% varma, ettei kummassakaan tapauksessa kuollut ainuttakaan uskovaista?

... lisäksi ymmärrät varmaan, että olisi täysin typerää Jumalalta tietoisesti iskeä luonnonkatastrofeja mainitsemillesi "taikauskoisiin maihin" ja niillä tapattaa jumalattomia, koska jokainen kuollut jumalaton on "poissa laskuista", mitä evankeliointiin tulee. Lisäksi se olisi vastoin Hänen omaa Sanaansa, tai ainakin mitä Hänestä on siellä kirjoitettu. [1. Tim. 2:3-4]

Mitään ei silti tapahdu ilman Jumalan sallimatta.
Ei niin, tosin Jumalan tahto ≠ Jumalan sallimus.

Kaiken takana on se miten paljon Jumala rakastaa ihmistä, sinuakin.
Ei nyt ihan noinkaan, koska kaiken takana ei aina ole Jumala.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2011 - klo:19:10 kirjoittanut Sir J0N »
" I find your lack of Faith disturbing "

Fantti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #6 : 17.03.2011 - klo:20:43 »
Vaan ei ole ... niin kuin itsekin omalla aloituksellasi osoitit, niin tietämättömien keskuudessa Jumala yleensä rinnastetaan tällaisiin luonnonkatastrofeihin, jos ei itse aiheuttajaksi niin ainakin osasyylliseksi.

 Tuollainen siis päinvastoin vieroittaa ihmisiä Jumala-uskosta, koska se saa heidät kyseenalaistamaan Jumalan hyvyyden, "miksi Jumala sallii sitä & tätä", "miksi Jumala ei estä sitä & tätä" jne. ... ja pahimmassa tapauksessa se saa ihmiset kääntymään pois Jumalasta, tyyliin "miksi kukaan haluaisi rakastaa Jumalaa, joka tappaa minun lähimmäisiäni".
Tästä aihesta miksi Jumala sallii kärsimyksen, on varmaan oma ketjunsa, mutta Marko voisi antaa oman jos ei ole.


Eli oletko siis 100% varma siitä, että niin Haitissa kuin Japanissa kuolleet ihmiset, olivat jumalattomia & taikauskoisia? Oletko siis 100% varma, ettei kummassakaan tapauksessa kuollut ainuttakaan uskovaista?
En ole niin väittänytkään.
... lisäksi ymmärrät varmaan, että olisi täysin typerää Jumalalta tietoisesti iskeä luonnonkatastrofeja mainitsemillesi "taikauskoisiin maihin" ja niillä tapattaa jumalattomia, koska jokainen kuollut jumalaton on "poissa laskuista", mitä evankeliointiin tulee. Lisäksi se olisi vastoin Hänen omaa Sanaansa, tai ainakin mitä Hänestä on siellä kirjoitettu. [1. Tim. 2:3-4]
Jumalan ajatukset alkavat siitä mihin meidän ymmärrys päättyy. Emme voi koskaan siis tietää lopullisesti syitä tapahtumille niinkuin Markokin totesi. Tuo oli Markon hieno oivallus :Ehkä japanilaisten sijasta Jumala on nyt puhutellut hyväosaisia länsimaita ja katsoo, löytyykö lähimmäisenrakkautta. Kerran on Jumala kyllästynyt ihmisen pahuuten ja katunut luomistaan. Ja silloin ei selvinneet kuin Noan arkin matkustajat.



Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #7 : 18.03.2011 - klo:07:40 »
Voi hyvänen aika joitakin ihmisiä. Jotakin ikävää tapahtuu kuten Japanin maanjäristys niin heti otetaan jumala aiheuttajaks. Tottakai hän siellä katselee, että nuo uskoo väärin annetaan niille maanjäristys josko ne sitten tajuaisi.
Sitten menee joku saarnaamaan jonnekin jossa on vaikka lapsi kuollut jotain niin voit arvata lopun.

Ei vaan ton edellisen olisin voinut sanoa suoremminkin. Kukaan meistä täällä kristityssä maassa ei itsessään ole sen parempi kuin muutkaan. Monessa muussakin uskonnossa ja filosofiassa on hyviä asioita. Kun puhutaan lisäksi taikauskosta ei taida moni tietää paljonko nykyisestä "kristillisyydestämme" on pelkkää tapojen ja kulttuurin mukana tuomaa kristillistettyä höttöä. Kaikkea sellaista mikä aikanaan kristilliseksi tehtiin ja kansalle opetettiin sellaisena. Siitä jos kirjoittaisin nyt kaiken olisi se pitkä essee.

Jumala ei kaiketi tolla lailla ketään kutsu luokseen. Pakottaa palvomaan itseään väkisin. Tässä maailmassa vain asioita tapahtuu. Kuten edellä sanottua on kyseessä maantiede. Ei mikään muu.

Jos me menemme tälläisen jälkeen saarnaamaan jumalan vihaa se ei auta mitään. Teemme itsestämme vain pellen. Suu vaanhdossa huutavan ääliön jonka on helppo puhua. Ihminen uskoo tekoja ja sitä kautta tulevaa vaikutusta ja sitten selitystä ei toisin. Kyllä se pelkkä puhe siinä pn tuulen heiluttelemia lehtiä.

Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Fantti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #8 : 18.03.2011 - klo:08:16 »
Lähetystyö sisältää myös ihmisen muut tarpeet eli autetaan ihmisiä ensin jaloilleen eikä kukaan saarnaa Jumalan vihaa. Omassa elämässä olen menettänyt kaksi perheenjäsentä sekä kokenut monia muita ahdistavia kokemuksia.  En ole menttänyt uskoa armolliseen Jumalaan vaan näiden vaikeuksen kautta olen juuri löytänyt tien armoistuimen eteen. Joten kyllä Jumala kutsuu ihmistä myös menetyksien kautta. 

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #9 : 18.03.2011 - klo:08:19 »
Pöyhitäänpä pakkaa lisää. Jos joku kysyy meiltä kristityiltä: "Missä Jumala oli, kun tällaista tapahtui", niin mitä kristitty vastaa?

A. Jumala vaikuttaa kaikessa. Hänellä olisi ollut valta estää, mutta hän halusi valita sen vaihtoehdon, ettei estä. Hän halusi luoda maailman, jossa tulee maanjäristyksiä ja tsunameja. Jumala siis halusi tsunamin tulevan.
B. Jumala ei vaikuta näin suuriin juttuihin. Se johtuu vain maantiedosta, joka on Jumalaa suurempi vaikuttaja. Mutta Jumala kyllä elää ihmisten tuskassa mukana ja kuuntelee, jos nyt tässä hädässä hänelle halutaan jotain sanoa.

Kärjistettyjä ääripäitä molemmat. Mutta mielestäni molemmissa on sopivasti totuuden siementä niin, että on pakko tunnustaa, ettei ihminen voi ymmärtää Jumalan ratkaisuja. Eikä ihminen mitenkään pysty selittämään, miksi Jumala teki jotain tai miksi ei tehnyt jotain. Näin Jumala itse Jobin kokemien onnettomuuksien äärellä sanoo. (Job 38-41)
Marko Sagulin

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #10 : 18.03.2011 - klo:08:29 »
Joitakin jumala voi vetää onnettomuuksienkin kautta. Toisia ei.
Yhtäkaikki on lyhytnäköistä tästä esittää väitettä, että se on vain niin ja piste.

Kärsimyskysymys on kysymyksenä ollut aina ajankohtainen. Siitä ei pääse.
Eipä silti on niitä Helsingin kaduillakin pyörinyt ainakin jotka kun jotain tälläistä on tapahtunut jotka kovaan ääneen huutää Raamattu kädessä jumalan vihaa.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Pastori Karvinen

  • Moderaattorit
  • Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #11 : 18.03.2011 - klo:10:56 »
Raamatussa Jeesus aika selkeästi esittää, että onnettomuudet eivät korreloi kunkin ihmisen tekemän syntimäärän mukaan. Hän sanoo suoraan, että tuhon omia olemme kaikki, ellemme käänny.

»Juuri siihen aikaan Jeesuksen luo tuli ihmisiä, jotka kertoivat Pilatuksen surmauttaneen uhraamaan tulleita galilealaisia, niin että heidän verensä oli sekoittunut uhrieläinten vereen. Jeesus sanoi siihen: "Luuletteko, että he olivat suurempia syntisiä kuin kaikki muut galilealaiset, koska saivat tuollaisen lopun? Eivät suinkaan -- samalla tavoin te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny. Entä ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun Siloan torni sortui heidän päälleen? Luuletteko, että he olivat syyllistyneet johonkin pahempaan kuin muut jerusalemilaiset? Eivät suinkaan -- yhtä lailla te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny." »
( Luuk. 13:1-5)

« Viimeksi muokattu: 18.03.2011 - klo:12:00 kirjoittanut Pastori Karvinen »
Henri Karvinen

Heppu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 757
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #12 : 21.03.2011 - klo:11:54 »
Raamatussa Jeesus aika selkeästi esittää, että onnettomuudet eivät korreloi kunkin ihmisen tekemän syntimäärän mukaan. Hän sanoo suoraan, että tuhon omia olemme kaikki, ellemme käänny.

»Juuri siihen aikaan Jeesuksen luo tuli ihmisiä, jotka kertoivat Pilatuksen surmauttaneen uhraamaan tulleita galilealaisia, niin että heidän verensä oli sekoittunut uhrieläinten vereen. Jeesus sanoi siihen: "Luuletteko, että he olivat suurempia syntisiä kuin kaikki muut galilealaiset, koska saivat tuollaisen lopun? Eivät suinkaan -- samalla tavoin te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny. Entä ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun Siloan torni sortui heidän päälleen? Luuletteko, että he olivat syyllistyneet johonkin pahempaan kuin muut jerusalemilaiset? Eivät suinkaan -- yhtä lailla te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny." »
( Luuk. 13:1-5)

Tälläinen kanta on minustakin ihan hieno.

Olisikin tärkeää, että tällaista enemmän korostettaisiin onnettomuuksien yhteydessä.
Ettei yksittäisten tuomitsijoiden kantaa väärin kuviteltaisi uskovaisten ja kirkon yleiseksi mielipiteeksi.


Fantti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #13 : 22.03.2011 - klo:11:38 »
Allekirjoitan myös Jeesuksen sanat ja erityisesti tuon "te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny
". Juuri siksi Japanikin niin kipeästi tarvitsisi lähetystyöntekijöitä.

Markon vaihtoehdoista B. Jumala ei vaikuta näin suuriin juttuihin. Se johtuu vain maantiedosta, joka on Jumalaa suurempi vaikuttaja., ei tunnu oikealta. Jumalahan on kaikkivaltias.

Dude

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Japanin etsikkoaika
« Vastaus #14 : 24.03.2011 - klo:13:46 »
Kun me mennään sanoon Jumalalle että mä oon tehnyt sitä ja sitä hyvää, niin Jumala sanoo: entä sitten? odotatko sä jotain palkintoa?
Jumala on luonut meidät alunperin tekemään hyvää ja se on normaali olotila. Ei siitä kuulu saada mitään palkintoa. Jumalalle on normaalia se,että me tehdään hyvää :) Kun me tehdään pahaa niin se ei ole Jumalan mielestä normaalia.


Kun tälläistä tapahtuu mitä Japanissakin tapahtuu niin me ihmiset monesti lähdetään sanoon sit Jumalalle, että miksi meille sattuu tälläistä pahaa vaikka me Jumala tehdään niin "paljon"  hyvää ?

Vaikea näille on kyllä keksiä syytä että miksi näin tapahtuu, mutta ne ei jättäydy tapahtumatta sen takia että me ollaan jotenkin niin hyviä.

tälläisiä tapauksia varten tulisi pyytää Herralta Siunausta
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima