Kirjoittaja Aihe: Johanneksen ilmestys  (Luettu 7821 kertaa)

Aani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 782
    • Profiili
Johanneksen ilmestys
« : 11.12.2006 - klo:15:53 »
Moikka.

Voisitko kertoa joitain yleisiä juttuja Ilmestyskirjasta? Ärsyttää, kun en tiedä siitä mitään muuta kun nimen ja yhen jakeen :D

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #1 : 15.02.2007 - klo:10:11 »

Moi Aani!

Johanneksen ilmestys ei ole mikään helppo pala purtavaksi. En ihmettele yhtään, että olet sen suhteen ulalla. Olen itsekin tarvinnut paljon opastusta Raamattua enemmän lukeneilta ihmisiltä, ja silti suurimmaksi osaksi joudun vielä käyttämään muistaakseni Lutherin suosittelemaa metodia vaikeiden kohtien käsittelemiseksi: nostan kunnioittavasti hattua ja jatkan lukemista. En siis tiedä, osaanko helpottaa epätietoisuuttasi yhtään tällä viestillä. Joitakin yleisiä asioita toki pystyn sanomaan. Ja niitähän sinä tilasitkin. Tässä ensimmäisessä viestissä on aivan lyhyesti muutamia perustietoja Ilmestyskirjasta:

Sanoma
Ilmestyskirjan sanoma voitaisiin tiivistää seuraavasti: Jeesus on aikojen Herra, hän tulee pian.

Kirjoittaja
Vanhimman perimätiedon mukaan kirjoittaja on evankeliumistaan ja kirjeistään tuttu apostoli Johannes. On myös esitetty arveluja, että kyseessä voisi olla joku toinen Johannes, joka toimi Vähä-Aasiassa seurakunnan johtajana. Joka tapauksessa Johannes, kumpi hän sitten onkaan, osoitti ilmestyksensä seitsemälle vähäaasialaiselle seurakunnalle, jotka mahdollisesti kuuluivat hänen itsensä valvontaan. Johannes oleskeli yhdessä näistä (Efesossa), mutta kirjoitti kirjeen jouduttuaan karkotetuksi Patmoksen saarelle 90-luvulla.

Sisältö
Ilmestyskirja on hyvin vaikeatulkintainen. Se edustaa ns. apokalyptista ilmestyskirjallisuutta. Kirjoittajan omasta ajasta ja tulevaisuudesta puhutaan kielikuvilla ja vertauksilla. Näyt hallitsevatkin koko Ilmestyskirjaa. Niille on esitetty monia tulkintatapoja, mutta läheskään kaikista näyistä ei voida sanoa, mistä niissä tarkasti on kyse. Selvää on, että pääaiheena on Jeesuksen tuleminen. Lukijoita kehotetaan olemaan valmiina kohtaamaan Herransa.

Rakenne
Ilmestyskirja voidaan varmasti jaotella hyvin monella eri tavalla. Itse kehittelin joskus tällaisen jaottelun. Siitä voisi olla jotain apua:

Luku 1
     Johdanto ja näky Kristuksesta

Luvut 2-3
     Kirjeet Vähä-Aasian seitsemälle seurakunnalle ja niiden johtajille

Luvut 4-5
     Näky taivaallisesta jumalanpalveluksesta

Luvut 6-14
     Maailman historia kolmesta eri näkökulmasta. Esimerkiksi seitsemän
     sinettiä kuvaavat yhtä näkökulmaa. Seitsemäs sinetti on maailmanloppu,
     mutta samalla se aloittaa uuden näkökulmasarjan: Seitsemän merkkisoittoa


     1. Seitsemän sinettiä = sodat, vainot, nälänhädät (luku 6)
     + maailmanloppu (luku 7)

     2. Seitsemän merkkisoittoa = luonnonmullistukset (luvut 8-9)
     + maailmanloppu (luku 11:15-19)

     väliosa (luku 10)

     3. Todistajat, nainen, pedot = uuden ja vanhan liiton seurakunnat,
     saatana ja maailma (luvut 11-13) + maailmanloppu (luku 14)

Luvut 15-18
     Viimeiset vitsaukset ja epäuskoisten tuho

Luvut 19-20
     Pelastettujen riemu ja viimeinen tuomio

Luvut 21-22
     Uusi taivas ja uusi maa


Tämä jaottelu on tietenkin kovin karkea ja yleistävä - ja osittain vain minun tulkintani asiasta. Lisäksi jaottelu ei tietenkään helpota noiden kokonaisuuksien sisältöjen ymmärtämistä, mutta antaa jonkinlaista selkeyttä Ilmestyskirjaan pureutumiseksi. Mutta tässäpä tällainen peruspaketti. Seuraavaksi kirjoittelen jotain sisältöihin enemmän liittyvää.
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #2 : 15.02.2007 - klo:11:29 »

Ja taas mennään, Aani!

Nyt yritän pureutua jollain tapaa tarkemmin sisältöön ja luetun ymmärtämiseen liittyviin perussääntöihin. Tämän aiheen piirissä voisi varmasti viettää aikaa suunnattoman kauan, mutta yritän tiivistää. Pitkää viestiä silti aistin tulevaksi...


Ilmestyskirja on loppukoe

Ilmestyskirja on Raamatussamme viimeinen kirja. Se on myös Raamatun kirjoista nuorin eli viimeisimmäksi kirjoitettu. Raamatun kirjoittajat, Johannes mukaan lukien, tunsivat varmasti hyvin Vanhan testamentin ja Jeesuksesta kerrotut asiat. Mahdollisesti heille olivat tuttuja myös monet Uuteen testamenttiin päätyneet kirjat. Lisäksi on tietenkin luotettava siihen, että kaikki Pyhät kirjoitukset ovat syntyneet Jumalan Hengen voimasta. Ja Pyhälle Hengelle kaikki Raamatun kirjat ovat siksi varmasti tuttuja. Ilmestyskirja käyttää tätä kuviota hyväkseen. Siinä on valtava määrä viittauksia muuhun Raamattuun ja osittain myös perimätietoon. Olenkin viime aikoina käyttänyt sellaista ilmaisua, että Ilmestyskirja on raamatunlukijan loppukoe siitä, kuinka hyvin hän osaa muun Raamattunsa. Ja se ei ole helppo koe. Vaikeustasoa vielä lisäävät hyvin monet viittaukset sen ajan kulttuuriin ja paikkakuntien tapoihin. Onneksi tässä kokeessa voi luntata ja saada apua erilaisilta opettajilta ja eri kirjoista. Mutta pelkästään Ilmestyskirjaa läpi lukemalla kaikki jutut eivät voi selvitä. Otan yksinkertaisen esimerkin viittauksista muuhun Raamattuun:

     Hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, hänen suustaan
     pisti esiin kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat
     kuin loistava keskipäivän aurinko. (Ilm. 1:16)


Johannes näkee näkynsä aluksi Jeesuksen, jolla on suussaan kaksiteräinen miekka. Kun menemme taivaaseen, siellä tuskin tapaamme Jeesusta, jonka kieli onkin miekka... Jeesuksen suusta lähtevä miekka on siis kuva, jonka pitäisi kertoa meille jotain tai mahdollisesti muistuttaa jostain raamatunkohdasta. Minulle nousee väistämättä mieleen:

     Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään
     kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja
     hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme
     ja ajatuksemme. (Hepr. 4:12)

     Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka,
     Jumalan sana. (Ef. 6:17)


Jeesuksen suusta lähtevä miekka on siis Jumalan sana. Ja nimenomaan Jeesuksen suustahan me olemme Jumalan sanan kuulleet ja Raamattuun tallentaneet. Myöhemmin Ilmestyskirjassa kerrotaan lisää tästä miekasta:

     Käänny siis! Ellet tee parannusta, minä tulen kohta luoksesi ja
     käyn heitä vastaan, isken heitä suuni miekalla. (Ilm. 2:16)

     Hänen suustaan lähtee terävä miekka. Sillä miekalla hän lyö kansoja,
     hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla ja polkee viinikuurnassa
     kaikkivaltiaan Jumalan hehkuvan vihan viinin. Hänen viittaansa on
     reiden kohdalle kirjoitettu nimi: kuninkaiden Kuningas, herrojen Herra.
     (Ilm. 19:15-16)


Jeesus siis ohjaa ihmisiä Jumalan sanalla. Ja samaahan Jeesus itsekin sanoi maan päällä eläessään:

     Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä
     tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet
     viimeisenä päivänä. (Joh. 12:48)


Tämä "miekka on Jumalan sana" –tapaus on mielestäni helpoimmasta päästä olevia esimerkkejä. Se vaatii vain vähän Raamatun tuntemista eikä ollenkaan sen ajan kulttuurin tietämistä. Joten Ilmestyskirja ei siis ole missään tapauksessa se kirja, josta Raamatun lukeminen kannattaa aloittaa. Ei se kai vahingollistakaan ole, mutta erittäin moni kohta on vaikea kokeneellekin lukijalle, vasta-alkajasta puhumattakaan.


Ilmestyskirja on näky

Näky tarkoittaa jonkun ihmisen näkemää ilmestystä, joka on ikään kuin valvetilassa nähty uni tai unessa nähty tavallista unta selkeämpi tapahtuma. Se voi olla täysin oikea kuva tai kirjaimellinen Jumalalta saatu viesti jostain asiasta – tai sitten näky voi olla vertauskuvallinen kuva tai viesti. Raamatusta löytyy paljon selväsanaisia näkyjäkin, mutta Ilmestyskirja näyttäisi olevan läpeensä hyvin vertauskuvallinen. Esimerkiksi loppupuolella on kuva taivaallisesta Jerusalemista:

     Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle
     ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui taivaasta,
     Jumalan luota. Se loisti Jumalan kirkkautta, se säihkyi kuin kallein
     jalokivi, kuin kristallinkirkas jaspis. ... Sitä ympäröi suuri ja korkea
     muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä.
     Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. Kaupungin
     muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä,
     Karitsan kahdentoista apostolin nimet. ... Temppeliä en kaupungissa
     nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän ja
     Karitsa. Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta,
     sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. ....
     Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän
     valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu
     Karitsan elämänkirjaan. (Ilm. 21:10-12, 14, 22-23, 27)


Tämä tuntuu aika kirjaimelliselta viestiltä, koska siinä mainitaan nimiä ja puhutaan selvästi Jerusalemista. Niinpä tämä näky luetaan helposti kuvauksena siitä, millainen taivas tai taivaan pääkaupunki on. Mutta tämäkin on vertauskuvallinen näky, jonka ei ole tarkoitus puhua taivaasta vaan aivan muusta. Tätä näkyä edeltävässä jakeessa on sanottu:

     Yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli seitsemässä maljassaan
     seitsemän viimeistä vitsausta, tuli luokseni ja puhui minulle. Hän
     sanoi: "Tule, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon."
     (Ilm. 21:9)


Johanneksen näkemälle kaupunkia muistuttavalle ilmestykselle annetaan Ilmestyskirjassa itsessään selitys: Se kuvaa seurakuntaa. Muualta Raamatustahan tiedetään, että Kristuksen morsian tarkoittaa seurakuntaa.

     Vartioin teitä intohimoisesti Jumalan puolesta. Olenhan kihlannut
     teidät yhdelle ainoalle miehelle, Kristukselle, ja tahdon tuoda teidät
     hänen eteensä kuin puhtaan neitsyen. (2. Kor. 11:2)


Paavali kirjoitti seurakunnalle, että he ovat kihloissa Jeesuksen kanssa. Seurakunta on morsian, joka odottaa "häitä" eli taivaaseen pääsyä. Tästä seurakunnasta Ilmestyskirja kertoo asioita kuvien avulla: Seurakunnan perustus on kahdentoista apostolin opetus; Seurakunnan tehtävä on loistaa Jumalan kirkkautta; Vanhan liiton heimot kuvaavat vanhaa liittoa, joka valmisti uutta liittoa – se oli ikään kuin portti uuteen; Seurakunnan valona ja johdattajana on Kristus; Seurakuntaan kuuluvat vain synneistä puhdistetut ja elämän kirjaan kirjoitetut uskovat jne.

Ilmestyskirjan ensimmäiset sanat kertovat, että koko kirja on ”Jeesuksen Kristuksen ilmestys”. Kyseessä on siis Johanneksen näkemä näky. Johanneksen ilmestyksessä meille sanojen avulla piirretään eteemme kuva. Ja kun sitä kuvaa katsellaan, nähdään jotain, mitä ne sanat eivät suoraan sanoneet. Esimerkkinä voi jälleen mainita sen Jeesuksen suusta tulevan miekan. Näky kuvasi Jeesuksen suusta tulevan Jumalan sanan ja sen vaikutuksen miekan kaltaisena. Saman voisi sanoa ehkä sanoillakin, mutta kuva on aika tehokas, joskin toisinaan erittäin vaikea. Ja samoin kuva seurakunnasta on tuolla tavoin kaupunkiin rinnastamalla vaikeampi ymmärtää, mutta toisaalta siinä käytetään hyväksi menetelmää: "Yksi kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa". On eri asia katsella mielessään kuvaa seurakunnasta kuin vain kuulla sanoja.

Tällainen asioiden sanominen kuvien kautta on Ilmestyskirjan yksi tyypillinen piirre. Sitä en voi tietää, miksi tällainen lähestymistapa on valittu. Äkkiseltään tuntuisi, että sanomalla selvin sanoin joku asia, se tulisi paljon paremmin ymmärretyksi kuin tällaisella kuvainnollisella puheella. Mutta Jumala on viisaudessaan päättänyt toimia niin kuin toimi.

Koska koko kirja on näkyä, on paha sanoa, ovatko jotkut asiat siinä kirjaimellisia, vai onko kyse koko ajan vertauskuvallisesta tekstistä. Itse olen sitä mieltä, että kyse on koko ajan vertauskuvasta. Jo niinkin yksinkertaisissa asioissa, kuin seurakunnille osoitetuissa kirjeissä (luvut 2-3) ei sanota suoraan, että ”Jeesus sanoo seurakunnalle näin ja näin”, vaan aina käytetään kirjan alussa käytettyjä vertauskuvia:

     Pergamonin seurakunnan enkelille kirjoita: "Näin sanoo hän,
     jolla on kaksiteräinen, terävä miekka: (Ilm. 2:12)


Mielestäni ilmestyskirjalle tehdään vääryyttä, jos luetaan vertauskuvina kaikki ne asiat, joita ei muuten ymmärretä ja pidetään kirjaimellisina niitä, joille keksitään kirjaimellinen selitys. Esimerkiksi pedon luku on yksi suosituimpia kirjaimellisia tulkintoja. Erittäin usein kuulee puhetta siitä, miten joskus tulevaisuudessa ihmisten otsaan tai oikeaan käteen laitetaan joku pedon merkki. Mutta jos tuo asia on otettava kirjaimellisesti, sitten pitää ottaa kirjaimellisesti myös puhe Jumalan sinetistä:

     Älkää hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita, ennen kuin olemme
     painaneet sinetin meidän Jumalamme palvelijoiden otsaan. (Ilm. 7:3)


En koskaan kuule kenenkään opettavan, että tämä tapahtuisi aivan kirjaimellisesti ja meissä uskovissa olisi joku tunnistettava Kristuksen merkki. Miksi sitten pedon merkki on otettava kirjaimellisesti?


Ilmestyskirja ei puhu tulevaisuudesta

Tämä väite ei tietenkään pidä kokonaan paikkaansa. Ilmestyskirjassa on viittauksia myös tulevaisuuteen, mikä näkyy jo edellisen viestini lopussa olevasta Ilmestyskirjan rakenteesta. Mutta haluan vain korostaa sitä, että Ilmestyskirjan lukija tekee yleensä valtavan suuren virheen, joka vaikeuttaa ymmärtämistä paljon. Kun henkilö X lukee Raamatun muita kirjoja, hän etsii yleensä vastauksia siihen, mitä Raamattu kertoo Jumalasta, ihmisestä, pelastuksesta, Jumalan tahdosta jne. Mutta kun sama henkilö pääsee Ilmestyskirjan kohdalle, päässä naksahtaa ja mielessä on vain yksi ainoa kysymys: ”Mitä tämä kertoo minulle tulevaisuudesta?” Ja sitten mennään todella pahasti pieleen.

Ilmestyskirjaa pitää lukea niin kuin muitakin Raamatun kirjoja. On etsittävä vastauksia siihen, mitä siinä kerrotaan Jumalasta, ihmisestä, pelastuksesta ja Jumalan tahdosta. Ilmestyskirja puhuu minun mielestäni yllättävän vähän tulevaisuudesta. Moni kohta aukeaa heti, jos suostutaan ajattelemaan, että ne ovat menneitä tapahtumia tai tapahtumia, jotka ovat koko ajan voimassa. Ilmestyskirjasta tulee varmasti vaikea, jos koko ajan takaraivossa soi: ”Tämän pitää liittyä tulevaisuuteen! Mitä tämä kertoo tulevaisuudesta?” Ei näin! Ilmestyskirjan sanoman ovat jotkut viisaat mielestäni kiteyttäneet hyvin: ”Jeesus on kaikkien aikakausien Herra.” Sanotaan, että jokainen Jeesuksen jälkeinen sukupolvi on löytänyt oman aikakautensa Ilmestyskirjasta. Ja näin kuuluukin olla. Suurin osa Ilmestyskirjasta on koko ajan voimassa olevaa asiaa. (Esimerkiksi juuri edellä mainittu kuva taivaallisesta Jerusalemista ei ole kuva (vain) jostain tulevasta. Se saattaa kuvata myös tulevaisuutta, mutta meille tärkeintä on se, että se on ennen kaikkea kuva koko ajan olemassa olevasta Kristuksen seurakunnasta.)

Ilmestyskirja voi pelottaa siksi, että sitä ei ymmärrä tai siksi, että sen kuvaamat asiat tuntuvat erittäin pahoilta. Minua pelotti aikanaan, kun aloin odottaa Ilmestyskirjan ennustusten täyttymistä. Pelko hävisi, kun tajusin, että elän nyt Ilmestyskirjan kuvaamia aikoja. Ilmestyskirjasta tuli turvallinen kirja, kun tajusin, että se ei olekaan tulevaisuudella pelottelua vaan kuvausta ihmiskunnasta ja Jumalasta. Mutta samalla kun siitä tuli turvallinen, minä hieman petyin siihen. Olisi ollut kiva omistaa salatietoa ja tietää tulevaisuudesta jotain tarkkaa. Mutta Ilmestyskirja, niin kuin muukin Raamattu, kertoo vain sen, mitä meidän tarvitsee tietää. Muutamia tällaisia Ilmestyskirjan perustotuuksia ovat:

1. Ihminen on syntisyytensä vuoksi itsetuhoinen ja paha. Saatana käyttää sitä hyväkseen.
2. Ihminen ei kehity koskaan paremmaksi, vaan pahuus ja sekasorto lisääntyvät koko ajan maailmassa.
3. Jumalalla/Jeesuksella on kaikki valta maailman historiassa. Hänellä on kaikki langat käsissään.
4. Pelastus tapahtuu yksin Kristuksen tähden.
5. Seurakunnan pitää olla koko ajan valmistautuneena Jeesuksen takaisin tulemiseen.
6. Lopulta oikeus voittaa.

Kun Ilmestyskirjaa luetaan, pitää:
1. Keskittyä sanomaan Kristuksesta, joka on maailman, maailman kaikkeuden ja historian Herra. Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.
2. Muistaa, että pelastus tapahtuu aina Kristukseen uskomalla. Jos Kristus pelastaa ihmisen helvetin liekeiltä, niin Ilmestyskirjan kuvauksissa ei voi olla enää mitään pelottavaa.
3. Muistaa, että pelastettu on aina Jeesuksen oma, eikä sitä tilannetta järkytä mikään, ellei ihminen itse niin tahdo.

Näiden tosiasioiden myötä Ilmestyskirjan pitäisi olla turvallinen kirja myös niille, jotka haluavat tulkita kaikkia Ilmestyskirjan tekstejä kirjaimellisesti. Vaikka se ei ole minun mielestäni oikea lukutapa, on kuitenkin tärkeintä, että muistetaan lukea Ilmestyskirjaa Kristukseen turvautuen. Niin kuin muitakin Raamatun kirjoja. Ilmestyskirja on piste Raamatulle. Alussa ihminen karkotettiin paratiisista. Nyt Jeesus on tehnyt tien sinne takaisin ja kuljettaa omiaan kohti taivasta.

Jos Ilmestyskirjan lukija haluaa miettiä tulevaisuutta, on muistettava se, mitä sanoin tämän viestin aluksi: Ilmestyskirja on loppukoe. Muualla Raamatussa puhutaan selvästi tulevaisuuteen liittyvistä asioista. Ja aina Raamattua lukiessa on noudatettava sääntöä: epäselvää kohtaa on selitettävä selvällä kohdalla.

Raamatussa on kerrottu maailman lopusta mm. seuraavissa kohdissa:

Matt. 24-25
Mark. 13
Luuk. 21
1. Tess. 4:13-5:11
2. Tess. 1-2.

Vaikka nämä kohdat eivät todellakaan ole yksiselitteisiä ja helppoja, ovat ne kuitenkin paljon selvempiä kuin Ilmestyskirja. Ja minun mielestäni ne kertovat maailmanlopusta enemmän kuin Ilmestyskirja. Ne on siis ensin otettava huomioon. Ilmestyskirjaa luetaan väärin, jos vertauskuviin vedoten muutetaan jotain, mikä sanotaan selvästi muualla Raamatussa.
Marko Sagulin

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #3 : 15.02.2007 - klo:13:00 »
Kato harvinaista, kuulla että joku papintynkä sanoo totuuden siitä että Raamattua ei tule lukea parafraasina. Sitä
vaan ihmetteln miksi et selostuksessasi ottanut huomioon ilmestyskirjan ja varsinkin Danielin kirjan erinäisiä kohtia. Myös Hesekielissä ja aavistus Jeremiassakin on siihen viitannaisuuksia.
Koska Jeesus puhui viimeisinä aikoina tulee sotia,nälänhätää,tauteja ja sen sellasta mukavaa. On muistettava, että kun hän eli maan päällä on siitä aikaa ja meidän nykyisyys oli heille tulevaisuutta.

... [valvoja lyhentänyt viestiä tästä kohden] ...

Tällä varsin suppealla esityksellä pyrin osoittaan sitä mitä sanoitkin kyllä, että ilmestyskirjassa on paljon asioita joita on muissakin raamatun kirjoissa. Olisit tuonut vain kattavammin esiin siitä jotain.
Kommenttia kiitos.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2007 - klo:19:06 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #4 : 15.02.2007 - klo:19:04 »

Hei Moottorisaha!

En ottanut laajemmin esille muita kohtia ihan vain siksi, että nytkin - vaikka yritin tiivistää tekstiä - vastaukseni oli valtavan pitkä. Aani kyseli jotain yleisiä periaatteita Ilmestyskirjasta, joten yritin pysyä mahdollisimman yleisellä tasolla. Liittymäkohtia muuhun Raamattuun voisi Ilmestyskirjasta luetella tosiaan valtavat määrät, mutta sitten pitäisi kirjoittaa jo kokonainen kirja tai useampikin, jotta ne kaikki voisi käydä läpi. Päätin siis ottaa vain ihan jotain pientä esimerkkiä mukaan vastaukseeni, jotta periaate tulisi selväksi.

Toivottavasti et pahastu, mutta lyhensin viestiäsi niin, että säilytin siitä vain kysymyksesi. Raamatunkohdat olivat itsessään hyviä, mutta jos haluat pohdiskella niitä, aloita uusi keskustelu Pohdintapalstalla.
Marko Sagulin

Aani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 782
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #5 : 01.05.2007 - klo:16:47 »
"Liittymäkohtia muuhun Raamattuun voisi Ilmestyskirjasta luetella tosiaan valtavat määrät"

Voitko kertoa joitakin? Tuo miekkajuttu oli valtavan mielenkiintoinen.

KokoDino

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 330
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #6 : 21.05.2007 - klo:15:32 »
Itte kirjotin googleen hakusanan: ilmestyskirja selitykset.. sillä aukeni monia ovia..  kaikkeen tulee kuitenkin suhtautua varoen, sillä ilmestyskirjastakin ollaan väännetty miljoonia eri selityksiä nettiin.. kannattaa siis tutkia rukoillen...

Mut oli mulla kysymyskin.. ilmestyskirjassa mainitaan jostain seppeleestä jossa on 12 tähteä.. voisiko olla mahdollista että on esim eu? en itse löytänyt sitä kohtaa, mutta muistan semmoisen kohdan että olen joskus sitä pohtinut?

Tai onko mahdollista että toinen pedoista on valtio vaikka raamattu sanoo että kellä on viisautta, laskekoon sen nimen siitä 666 jutusta ja saa ihmisen nimen siitä..

näihin siis kaipaisin vastausta.. ja anteeksi jo etukäteen näin helpot kysymykset  ;)

(en kuitenkaan odota että joku osaisi täydellisesti vastata tähän mutta pieni valaistuskin auttaisi)
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #7 : 27.05.2007 - klo:15:59 »

Hei Aani!

"Liittymäkohtia muuhun Raamattuun voisi Ilmestyskirjasta luetella tosiaan valtavat määrät"
Voitko kertoa joitakin? Tuo miekkajuttu oli valtavan mielenkiintoinen.

Tämä taitaa olla ensimmäinen Nettipapille esitetty kysymys, jonka taidan jättää väliin. Iso Raamatun tietosanakirja luetteli laskujeni mukaan 358 yhtymäkohtaan pelkästään Vanhaan testamenttiin. Siksi vastaan mieluummin johonkin tarkemmin rajattuun kysymykseen, koska tällä tavoin esitettynä kysymys on valtavan laaja. Tokihan minä voisin valita vain yhden kohdan, mutta niin minä tein esitellessäni tuon miekkajutun. Valitsin sen, koska se on yksi helpoimpia, jonka osaan itse pukea kivasti kirjalliseen muotoon. Sovitaanko niin, että tulet ilmestyskirjaleirille ensi syksynä? Siellä tulee näitä yhtymäkohtia ihan roppakaupalla.
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #8 : 27.05.2007 - klo:16:31 »

Moi TinoPappa!

Ilmestyskirjassa mainitaan jostain seppeleestä jossa on 12 tähteä.. voisiko olla mahdollista että on esim eu? en itse löytänyt sitä kohtaa, mutta muistan semmoisen kohdan että olen joskus sitä pohtinut?

Pahoittelen jo aluksi, että vastaus ei ole valtavan perusteellinen. Se vaatisi hurjasti kirjoittamista. Sovitaan sinun kanssasi sama kuin Aanin kanssa, että tulet ilmestyskirjaleirille syksyllä, niin selitän tarkemmin. Ylipäätään näet minkään Ilmestyskirjan keskellä olevan asian selittäminen ei ole aivan yksinkertaista, koska sitä ennen pitäisi selittää kaikki, mitä aiemmin on sanottu...

Mutta asiaan. EU:n lipussa on tosiaan 12 tähteä. Mutta niiden tähtien yhdistäminen Ilmestyskirjassa mainittuihin tähtiin ei oikein onnistu. Tähdet mainitaan seuraavassa kohdassa:

     Taivaalla näkyi suuri tunnusmerkki: nainen, jolla oli pukunaan aurinko,
     kuu jalkojen alla ja pään päällä seppeleenä kaksitoista tähteä.
     Hän oli raskaana ja huusi tuskissaan synnytyspolttojen vaivaamana.
     Toinenkin tunnusmerkki näkyi taivaalla: suuri tulipunainen lohikäärme,
     jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea ja kruunu kaikissa
     seitsemässä päässä. Pyrstöllään se pyyhkäisi pois kolmanneksen taivaan
     tähdistä ja sinkosi ne maahan. Lohikäärme asettui synnyttävän naisen
     eteen nielaistakseen lapsen heti kun se syntyy. Nainen synnytti lapsensa,
     pojan, joka on paimentava maailman kansoja rautaisella sauvalla. Tämä
     lapsi temmattiin Jumalan ja hänen valtaistuimensa luo, ja nainen pakeni
     autiomaahan. Jumala on sinne valmistanut hänelle turvapaikan, missä
     hänestä pidetään huolta tuhat kaksisataakuusikymmentä päivää. ...
     Kun lohikäärme huomasi, että se oli syösty maahan, se lähti ajamaan
     takaa naista, joka oli pojan synnyttänyt. Mutta naiselle annettiin
     suuren kotkan siivet, jotta hän lentäisi turvapaikkaansa autiomaahan.
     Siellä hän on suojassa käärmeeltä, ja hänestä pidetään huolta vuosi,
     kaksi vuotta ja puoli vuotta. ... Lohikäärmeen raivo yltyi, ja se lähti
     sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä, jotka ovat uskollisia
     Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle. (Ilm. 12:1-6, 13-14, 17
)

Tähdet viittaavat 12 Israelin heimoon ja 12 apostoliin. Muualla Ilmestyskirjassa kuvataan seurakuntaa paikaksi, joka on rakennettu 12 Israelin heimon ja 12 apostolin perustukselle. Esimerkiksi:

     Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia,
     ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin
     kahdentoista heimon nimet. Idän puolella oli kolme porttia,
     pohjoisessa kolme, etelässä kolme ja lännessä kolme porttia.
     Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista
     nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. (Ilm. 21:12-14)


Ytimekkäästi sanottuna tilanne on seuraava: Nainen on seurakunta ja poika on Jeesus, joka syntyi vanhan liiton seurakunnan keskelle. Lohikäärme, eli Saatana, vainoaa seurakuntaa - eli muita naisen lapsia, koska hänellä ei ollut mitään mahdollisuutta taistella poikaa, eli Jeesusta vastaan. Mutta Jumala ei jätä seurakuntaa Saatanan armoille, vaan pitää siitä huolen.


Lainaus
Tai onko mahdollista että toinen pedoista on valtio vaikka raamattu sanoo että kellä on viisautta, laskekoon sen nimen siitä 666 jutusta ja saa ihmisen nimen siitä..

Itse asiassa minä uskon, että Raamattu ei tarkoita (ainakaan ensisijaisesti) noilla pedoilla ketään yksittäisiä ihmisiä - vaikka yksittäiset ihmisetkin voivat toimia niin kuin ne pedot toimivat. Uskon, että kyse on Jumalaa vastustavista voimista. Ensimmäinen peto on maallinen hallintavalta, joka toimii Jumalaa vastaan. Toinen on hengellinen valta, joka toimii omalla sarallaan Jumalaa vastaan - ikään kuin valepuvussa. Tuo kohta on mahdollista ymmärtää aika helposti väärin, koska uusi raamatunkäännös pyrkii selittämään lukua 666 ja tekee siitä enemmän gematriseen salatieteeseen viittaavan, mitä se itse asiassa onkaan. Vanha käännös sanoo:

     Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun;
     sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä
     kuusi. (Ilm.13:18 KR38)


Kyseessä ei siis tarvitse olla ihmisen nimen lukuarvo. Kyseessä on ihmisen luku. Ilmestyskirja pelaa tosi paljon luvulla 7. Sillä kuvataan sitä, miten kaikki on Jumalan suunnitelmissa ja Jumalan vallassa. Mutta luku 6 on aina vähemmän kuin 7. Luku 6 kuvaa ihmisyyttä. Kun laitetaan kolme kuutosta peräkkäin, sillä halutaan sanoa, että kyse on todellakin perusteellisesti ihmisyydestä. Pedon luvun merkittävin ajatus onkin siinä, että peto käyttää hyväkseen ihmisen ajatuksia ja ihmisyyttä. Se, mitä Jumala tarjoaa, ei kelpaa, vaan ihminen haluaa seurata omia ajatuksiaan. Pedon luku julistaa ennen kaikkea sitä, että ihminen haluaa sanoa Jumalalle: "Minä itse!"
Marko Sagulin

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #9 : 27.05.2007 - klo:16:56 »
Eikö silti ole paras osan asioista jotka Ilmestyskirjaan liittyy jättää auki? Voi esittää yhtä hyviä arvauksia useita. Osan voi kyllä selittää hetikin, mutta eikös muutama vaikeampi kohta ole paras jättää silleen avoimeksi. Eipä tuo Lutherkaan siihen kirjoittanut kuin johdannon. Että silleen.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

KokoDino

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 330
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #10 : 28.05.2007 - klo:00:18 »
Marko kirjoitit että et ainakaan ensisijaisesti usko että pedoilla tarkotetaan yksittäisiä ihmisiä.. Mutta tässä raamatun jakeessa kuitenkin lukee näin:

Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun;
     sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä
     kuusi. (Ilm.13:18 KR38)

Oon miettinyt tota kohtaa paljon, enkä muuta siitä ymmärrä ku sen että siinä sanotaan sen olevan ihmisen luku..
Eikö se viittaa suoraan siihen että saatana tulisi ihmisen muodossa?? Mutta raamatussa silti puhutaan kahdesta pedosta...

Oma näkemyksenihän on se että peto nro1 tulee maailmaan tuomaan hetkellisen rauhan niihin aikoihin kun uskovaiset temmataan ylös Jumalan luo.. Toisesta pedosta mulla on semmoinen näky, että se olisi aivan Jeesuksen näköinen hahmo, joka ilmestyy ihmisille sanoen vaikka olevansa Jeesus, joka kuoli turhaan, sillä kaikki maailman uskonnot on yhtä ja samaa.. Eli tämä toinen olisi se antikristus..

Tuon jutun jota antikristuksesta kirjoitin, olen sen kuullut monilta uskovilta, että Jeesuksen näköinen hahmo ilmestyy seurakuntaan ja sitä pystyy koskettamaan.. Sit se Valehtelee olevansa Jeesus ja saa ihmiset uskomaan itseensä...

En ehkä usko tuota täysin, mutta kun lukee raamattua, on tuo aika järkeen käyvä, sillä raamatussahan sanotaan että paholainen osaa myös pukeutua kirkkauden asuihin.. ja jos se saa osan uskovistakin seuraamaan itseään, niin eikös tuo olisi juuri sopiva sellaiseen eksytykseen??

Näihin kaipaisin jälleen Marko apua.. mitä mieltä olet?
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #11 : 28.05.2007 - klo:00:43 »
Eikö silti ole paras osan asioista jotka Ilmestyskirjaan liittyy jättää auki?

Kyllä. Ilmestyskirjaa ei saa tulkita pakolla. Niin kuin olen aiemmin sanonut, Ilmestyskirja on loppukoe, jossa mitataan se, miten hyvin tuntee muun Raamatun. Ja koska Raamatusta riittää opittavaa koko iäksi, ei voi kuvitella, että yhden tai kahden kommentaarin ja parin läpiluvun jälkeen osaisi sanoa tarkasti, mitä Ilmestyskirja tarkoittaa. Ymmärrys lisääntyy pikkuhiljaa. Suurin osa Ilmestyskirjasta on aika vähällä opittavissa, kun joku opastaa, mutta ainakin minulle luvut 17-20 sisältävät monia kohtia, joista en osaa edes kommentaarien avulla sanoa mitään suurella rintaäänellä.
Marko Sagulin

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #12 : 28.05.2007 - klo:01:05 »

Hei TinoPappa!

Yritän pitää Ilmestyskirjaa koskevat vastaukset lyhyinä, koska ei ole järkevää, että kirjoitan tänne palstalle oman kommentaarini. Ja koska yritän tiivistää tekstiä, en pysty selittämään ajatuksiani kovin pitkästi. Toivottavasti ne eivät siksi kuulosta liikaa "näin se menee, piste" -tyylisiltä. Tiedän, että vastaukseni ovat vain yksi näkökulma, mutta kun mikään aika ei riitä siihen, että selittelisin niitä pitkästi. Suosittelenkin luettavaksi Raimo Mäkelän kirjaa Ilmestyskirja nyt! Se on avannut minulle Ilmestyskirjaa erittäin tehokkaasti.


Oon miettinyt tota kohtaa paljon, enkä muuta siitä ymmärrä ku sen että siinä sanotaan sen olevan ihmisen luku..
Eikö se viittaa suoraan siihen että saatana tulisi ihmisen muodossa?? Mutta raamatussa silti puhutaan kahdesta pedosta...

Mikään asia Raamatussa ei edellytä, että ihmisen luvun on pakko tarkoittaa ihmisen nimen kirjaimien lukuarvojen yhteissummaa. Raamatussa luku 7 kuvaa jumalallista täydellisyyttä. Ja luku 6 puolestaan kuvaa ihmistä. Luku 666 on siis ihmisen luku jo siksi, että se kuvaa täydellistä ihmisyyttä.


Lainaus
Oma näkemyksenihän on se että peto nro1 tulee maailmaan tuomaan hetkellisen rauhan niihin aikoihin kun uskovaiset temmataan ylös Jumalan luo.. Toisesta pedosta mulla on semmoinen näky, että se olisi aivan Jeesuksen näköinen hahmo, joka ilmestyy ihmisille sanoen vaikka olevansa Jeesus, joka kuoli turhaan, sillä kaikki maailman uskonnot on yhtä ja samaa.. Eli tämä toinen olisi se antikristus..

Nämä ovat sellaisia tulkintoja, joiden kanssa on oltava erittäin varovainen. Mikään Ilmestyskirjassa ei edellytä, että nämä pedot olisivat yksittäisiä ihmisiä. Myöskään ajatusta uskovien tempauksesta ei löydy Ilmestyskirjasta - eikä sitä mielestäni pystytä perustelemaan muullakaan Raamatulla.

Ilmestyskirja maalaa sanoja käyttäen erilaisia kuvia, näkyjä. Ja niitä näkyjä katselemalla halutaan kertoa jotain, mistä ne näyt Raamatun vertauskuvia käyttäen puhuvat. Peto, jolla on karitsan sarvet mutta lohikäärmeen ääni, kuvaa pahuutta, joka naamioituu karitsaksi, mutta ajaa paholaisen asiaa. Tämä totuus on ollut voimassa ihmiskunnassa Jeesuksen ajoista lähtien. Ei siis ole mitään pakkoa, että tulisi joku yksi henkilö, joka voitaisiin nimetä tuoksi pedoksi.


Lainaus
Tuon jutun jota antikristuksesta kirjoitin, olen sen kuullut monilta uskovilta

Joissakin asioissa Raamatun tulkinnallisia asioita ei voi perustella suurella massalla. Esimerkiksi tupakointia perustellaan aina synniksi sillä kohdalla, jossa puhutaan, että ruumis on Pyhän Hengen temppeli. KOSKAAN en ole kuullut kenenkään sanovan mitään päinvastaista, vaikka kyseistä kohtaa edeltävässä jakeessa Raamattu selvästi sanoo, että vain haureus on synti, joka tuhoaa Pyhän Hengen temppeliä ja kohdistuu omaan ruumiiseen. Eli jokainen tuntemani uskova, joka on ottanut kantaa tupakoinnin synnillisyyteen tällä perusteella, on tässä asiassa käyttänyt Raamattua väärin. Samoin Ilmestyskirjasta kuulee paljon liian railakkaita tulkintoja. Koska ihmistä kiinnostavat kaikki salaisuudet, Ilmestyskirjasta halutaan nähdä enemmän, mitä teksti antaa ymmärtää.


Lainaus
raamatussahan sanotaan että paholainen osaa myös pukeutua kirkkauden asuihin.. ja jos se saa osan uskovistakin seuraamaan itseään, niin eikös tuo olisi juuri sopiva sellaiseen eksytykseen??

Kyllä. Näin sanotaan. Mutta se ei edellytä, että paholainen ottaisi ruumiillisesti tällaisen muodon. Paholainen pukeutuu valheisiin, jotka kuulostavat pyhiltä. Ennen kaikkea tällaisia ovat hyvältä kuulostavat opetukset, jotka ajavat ihmistä kauemmas Raamatun opetuksesta. Nykyajassa jokainen tunnistaa puheet rakkaudesta ja suvaitsevaisuudesta, joita sanotaan raamatullisiksi asioiksi, mutta joiden perusteella moititaan niitä, jotka pitäytyvät Raamatun sanassa.


Huh. Olinpas napakka vastauksissani. Mutta kuten alussa selitin, tulisi käsittämättömän pitkiä vastauksia, jos niitä käsittelisin monelta kantilta. Tässä tiivistetysti minun ajatukseni. Laajemmin sitten siellä paljon mainostetulla leirillä.
Marko Sagulin

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #13 : 28.05.2007 - klo:01:27 »
Mikään Ilmestyskirjassa ei edellytä, että nämä pedot olisivat yksittäisiä ihmisiä. Myöskään ajatusta uskovien tempauksesta ei löydy Ilmestyskirjasta - eikä sitä mielestäni pystytä perustelemaan muullakaan Raamatulla.

2Tes 2:3  Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,
Ilm 13:4  Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"
Ilm 13:5  Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta.
Dan 7:7  Sen jälkeen minä näin yöllisessä näyssäni, ja katso, oli neljäs peto, kauhea, hirmuinen ja ylen väkevä; sillä oli suuret rautaiset hampaat, ja se söi ja murskasi ja tallasi tähteet jalkoihinsa. Se oli erilainen kuin kaikki edelliset pedot, ja sillä oli kymmenen sarvea.
Dan 7:8  Minä tarkkasin sarvea, ja katso, eräs muu pieni sarvi puhkesi niiden välistä, ja kolme edellisistä sarvista reväistiin pois sen edestä. Ja katso, sillä sarvella oli silmät kuin ihmisen silmät, ja suu, joka herjaten puhui.
Antaa kuvan ihmisestä. 

1Tes 4:16  Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
1Tes 4:17  sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Ilm 11:15  Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasunaan; niin kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: "Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa, ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti".
1Kor 15:52  yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

Eikö tuossa puhuta tempauksesta? Muutama helppo kohta siitä. Etkö usko uskovien tempaamiseen?
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Johanneksen ilmestys
« Vastaus #14 : 28.05.2007 - klo:02:04 »

Morjens, Moottorisaha!

Arvasin, että kun kirjoitan kovin tiivistä tekstiä, sieltä jää jotain kysyttävää. Ja melko varma olin siitä, että tempauksesta tulee jatkokysymys. Mutta ensin ajatuksesi pedoista:


Antaa kuvan ihmisestä.

Ensimmäinen lainaamasi kohta antaa kuvan ihmisestä, mutta sen ei tarvitse tarkoittaa jotain lopunajallista tiettyä henkilöä. Johanneshan kirjoittaa:

     Lapseni, viimeinen aika on käsillä. Te olette kuulleet, että on tulossa
     Antikristus, ja niin onkin nyt monia antikristuksia ilmaantunut. Tästä
     me tiedämme, että viimeinen aika on käsillä. (1. Joh. 2:18)


Eli antikristuksia on maailmassa koko ajan. Toisaalta niin on myös Ilmestyskirjan petoja. Ei ole estettä sille, etteikö joistakin ihmisitä voisi sanoa, että he täyttävät Ilmestyskirjan petojen tuntomerkit, mutta mikään ei myöskään vaadi, että heidän on oltava yksittäisiä ihmisiä. Useammin minä näen niiden tuntomerkkien toteutuvan erilaisissa maailman ilmiöissä kuin yksittäisissä ihmisissä.


Lainaus
Eikö tuossa puhuta tempauksesta? Muutama helppo kohta siitä. Etkö usko uskovien tempaamiseen?

En siinä mielessä, että uskovat temmattaisiin pois tästä maailmasta ja sen jälkeen muut jäisivät elämään tänne omissa oloissaan. Tuo kohta pitää lukea asiayhteydessään. Siinä Paavali lohduttaa niitä ensimmäisen sukupolven uskovia, jotka miettivät, miten käy niille uskoville, jotka ovat jo kuolleet. Hän selittää, että kuolleet uskovat ja elossa olevat uskovat päätyvät Jeesuksen luo yhtä aikaa. Tekstissä ei oteta kantaa siihen, mitä ei-uskoville ihmisille käy. Sitä asiaa on tarkasteltava muiden raamatunkohtien valossa.

En lähde rönsyilemään nyt pois Ilmestyskirja-aiheen alta, joten totean vain tylyn lyhyesti kantani. Mielestäni Raamatun opetus maailman lopusta on aika yksinkertainen: Jeesus tulee jossain vaiheessa takaisin ja silloin tämä maailma loppuu ja tulee viimeinen tuomio, jossa paikat iankaikkisuuteen jaetaan.
Marko Sagulin