En osaa sanoa. Millaiset todisteet Sinä tarvitsisit vaikka Zeuksen olemassa olon puolesta, että uskoiset hänet todelliseksi.
Laitanpa tästä vielä jotain kun tuli työpäivän aikana mieleen...
Jumalaan uskomisessa ei ole kyse "todisteista", ainakaan minulle. Uskon asioita, Jumalan olemassaoloa ja yliluonnollista, toista todellisuutta, ei voi todistaa yleispätevästi. Eikä varsinkaan tieteellisesti.
Sellaiseen päätelmään tullaan jotain kautta asiaa perusteellisesti pohtimalla ja siitä vakuututaan aina henkilökohtaisesti.
Kysymyksesi Zeuksesta on vähän naivi... Selitin jo aiemmin miksi en usko ihmisenkaltaiseen jumalaan, jollaiseksi jumala tai jumalat antiikin aikana miellettiin, ja yhä monissa uskonnoissa mielletään.
En toisaalta pidä varsinaisesti pahana jos joku kristittykin uskoo Jumalan olevan ihmisennäköinen... Ihmismäinen Jumala vain ei mahdu maailmaan eikä sellaisella ole virkaa. Koska jotta Jumala olisi oikeasti Jumala, joka hallitsee kaikkea, Jumalan on oltava ihmistä suurempi. Ei kooltaan tai taidoiltaan, vaan yleensä olemassa aivan toisella tasolla.
Olen selvittänyt ainakin itselleni mitä tarkoitan Jumalalla ja Jumalaan uskomisella. Tällöin keskustelu on ainakin omalta osaltani selkeämmällä pohjalla. Kannattaa tietää mitä tarkoittaa kun jostain kysyy ja haluaa keskustella.
Jos joku uskoo toisenlaiseen jumalaan kuin minä, vaikka "suureen Boaan", kuten Amazonin intiaanit, en minä vaadi siitä todisteita. Tai jos joku uskoo keskustelevansa kuolleen puolisonsa kanssa, kuten Tommy Tabermanin leski. Se on uskon asia.
Kiinnostaa kyllä sinänsä kuulla millaisia ratoja toisin uskovan ihmisen ajatukset ovat kulkeneet jotta hän on päätynyt siihen jumalakäsitykseen joka hänellä on. Tai päätynyt uskomaan siihen mihin uskoo. Todisteiden penääminen ei kuitenkaan edistä keskustelua mihinkään.
Se ihminen joka vaatii todisteita, on nähdäkseni velvollinen tarkentamaan millaisia todisteita tarkkaan ottaen tarvitsee ja odottaa.
Kun sinä jatkuvasti sanot että "Jumalasta ei ole todisteita", kuinka voit olla edes varma siitä että todisteita ei ole kun et edes tiedä mitä niillä tarkoitat? Tarkoitatko että pitäisi pystyä tieteellisesti määrittelemään Jumala, mittaamaan Jumalan paino ja pituus, vai mitä?
Vähän samaa voi huomata niissä ihmisissä, jotka sanovat uskovansa kyllä Jumalaan mutta
"ei siten kuin kirkko opettaa."
"No miten kirkko sitten opettaa?"
"No... Emmää oikeastaan tiedä..."
Tätä minä itse asiassa tarkoitin kun vihjaisin että et ole ajatellut aivan kaikkia asioita loppuun asti... Varmaan samoin voi sanoa minustakin tiettyjen asioiden yhteydessä, mutta tätä sinun kannattaisi ajatella jotta keskustelu voisi jatkua.