Kirjoittaja Aihe: Enkelit  (Luettu 2817 kertaa)

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Enkelit
« : 01.03.2009 - klo:19:58 »

Pohdintapalstan yksi aihe osoitti, että keskustelu enkeleistä kiinnostaa. Joten avaan sitä varten oman ketjunsa.

- Ketä ja millaisia enkelit ovat?
- Mitä enkelit tekevät?
- Oletko nähnyt tai kuullut jonkun ystäväsi nähneen enkeleitä?
- Miksi enkeleitä on?

Tai mitä tahansa muuta. Keskustelu enkeleistä liidelköön vapaasti.
Marko Sagulin

Stranger

• Vieras
Vs: Enkelit
« Vastaus #1 : 02.03.2009 - klo:20:07 »
Oletko nähnyt tai kuullut jonkun ystäväsi nähneen enkeleitä?

Itse en ole varmaankaan nähnyt, tai mistä sen tietää... Enkelithän voivat ilmestyä ihmisten hahmossa:

dan 8:15-16
15 Kun minä, Daniel, katselin sitä näkyä ja koetin ymmärtää sen tarkoituksen, huomasin edessäni seisomassa miehen kaltaisen olennon,
16 ja minä kuulin ikään kuin ihmisen äänen Ulain rantojen yllä, ja se huusi ja sanoi: "Gabriel, selitä hänelle tämä näky."

Toinen aika mielenkiintoinen kohta on tämä:
Hepr. 13:2
2 Älkää unohtako osoittaa vieraanvaraisuutta, sillä jotkut ovat yösijan antaessaan tulleet majoittaneeksi enkeleitä. [1. Moos. 18:3; Room. 12:13; 1. Piet. 4:9]

Ystäväni kertoi nähneensä, kun hän oli pihalla, oudon sinisen valon joka meni vaakatasossa välähdyksen omaisesti hänen ohitseen. Se ei voinut olla mikään auton valo tai muu sellainen, koska lähistöllä ei ollut mitään, mistä valo olisi voinut tulla. Vähän tämän jälkeen hänelle soitettiin, että hänen läheinen, joka oli uskossa, oli kuollut.

Ja löysin tällaisen kohdan, jossa sanotaan, että enkeli voi olla ilmestyessään  salaman näköinen:
matt.28:2-3
2 Äkkiä maa alkoi vavahdella ja järistä, sillä Herran enkeli laskeutui taivaasta. Hän tuli haudalle, vieritti kiven pois ja istuutui sille.
3 Hän oli hohtava kuin salama ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi.

Enkeleistä vielä sen verran, että olen kuullut, että tätä raamatunkohtaa käytetään selittämään sitä, että jokaisellla ihmisellä olisi oma suojelusenkeli:
matt. 18:10
10 "Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä vähäisistä. Sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä saavat taivaissa joka hetki katsella minun taivaallisen Isäni kasvoja. [ [Ps. 34:8; Dan. 12:1; Tob. 5:22; Hepr. 1:14]

Ja yksi kohta, mitä olen miettinyt enkeleihin liittyen on tämä:
1.kor.11:10
10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia.

En oikein ymmärrä, mitä tuossa haetaan takaa?

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.03.2009 - klo:13:18 »
Enkelillä ei aina pelkästään tarkoitettu niitä siivekkäitä henkiolentoja. Niillä tarkoitettiin myös asiayhteyden mukaan esim sanansaattajia ja paimenia.
Jakeet 2-16 ovat kaikkineen naisen käytöstä käsittelevää. Kun muistetaan missä on Korintto ja mikä siellä oli kulttuuri päästään jo lähemmäksi selitystä Siellähän oli jo pitkän ajan perinne ja uskomus ettei naisella ole sielua joka siis sen ajan kulttuurissa käsitettiin erillisenä entiteettinä ruumiin sisällä. Paavalin julistus oli siellä siis sangen radikaalia.
Naisilla oli siihen aikaan niillä suunnilla maailmaa ollut jo kauan tapana kasvattaa pitkät hiukset päähänsä merkiksi siitä, että ovat miehen vallan alaisuudessa. Sinä aikana kulttuuriin kului, että huorat piti lyhyitä hiuksia.
Hiukset nähtiin siis pään peittona ja todisteena naimsissa olosta ja siveästä elämästä.
Onhan tässä osin havaittavissa ihan ajankuvaan kuuluva kulttuurinen konteksti.
No jokatapauksessa vaikka kristityllä on vapaus niin Paavali oli sitä mieltä, ettei liika radikaalius ole aina vain hyväksi. Se olisi saattanut häiritä monia. No kuten vaikka jos nyt johonkin tilaisuuteen tulis joku selkeesti huoran asussa oleva nainen joka sanois olevansa uskossa ja olevansa Jeesuksen oma. Ristiriita olisi liikaa.
Voidaan myös olettaa, että hän puhui sitä vastaan, että jotkut naiset ei leikkelis hiuksiaan nysiks. Eikä sellasesta tarvi sanoa ellei sitä olis jo tehty.

Loput sosiaalipoliittiset ja muut pohdinnat jääköön muille. Kuten onko tälleen oikeus määräillä ihmisen kehosta. Kyse vaan ei ole määräilystä vaikka siltä vaikuttaa. Vaan asiallisesta muistutuksesta ettei ärsyttäisi kenenkään mahdollisesti heikkoa omaatuntoa tai muuten aiheuta kränää ja vääriä puheita.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #3 : 04.03.2009 - klo:15:41 »
Kiitos selvennyksestä!

Naisilla oli siihen aikaan niillä suunnilla maailmaa ollut jo kauan tapana kasvattaa pitkät hiukset päähänsä merkiksi siitä, että ovat miehen vallan alaisuudessa.

Mutta en vieläkään ymmärrä,millä tavalla enkelit liittyvät tuohon em. asiaan ?
"10 Naisen tulee siis pitää päässään arvonsa merkkiä enkeleiden takia."

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #4 : 04.03.2009 - klo:20:35 »
Koska tässä ei viitattu niihin siivekkäisiin enkeleihin.
Sitä ennenhän siinä sanotaan, että naisen tulis pitää vallanalaisuuden merkkiä. Nainen luotiin miestä varten eikä toisin päin.
Paimenen ei tässä haluttu luulevan mitään.
Tämä on niitä Paavalin kirjeiden vaikeita kohtia. Kyllä tämäkin valkenee parhaimmin kun pyydät sitä. Joitakin juttuja on sanallisesti vaikea selvittää.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #5 : 04.03.2009 - klo:22:20 »
Pari juttua, mitkä enkeleihin liittyen ärsyttää. Eli se, jos opetetaan:

1) Olemme toinen toisillemme enkeleitä.
  Okei, jos kyse on vaan vertauskuvasta niin joo, kiva juttu. Mutta jotkut ihmiset sanoo uskovansa enkeleihin ja sitten selviää, että niiden enkelit onkin vaan jotai ystävällisiä kavereita. Enkeli voi kyllä auttaa ihmistä ihmisen muodossa, niin kuin Raamatussakin monesti (Hepr. 13:2 ), mutta ei kai nyt oma luokkatoverini ole enkeli tai joku muu, kenen tiedän tähän maailmaan normaalisti syntyneen ja kerran kuolevan.

2) Taivaassa meistä tulee enkeleitä.
  Jeesus opetti kylläkin, että ylösnoustuamme olemme kuin enkelit taivaassa (Matt. 22:30), mutta siinä on se sana KUIN. Liian moni lastenkirja/sarjakuva "sortuu" kuvaamaan kuolleet ihmiset enkeleinä pilven reunalla. Okei, en voi varmasti sanoo, etteikö taivaassa meillä olis siipiä, mutta Raamattu ei kyllä suoraan opeta sellaista.

3) Enkelit ovat pulloposkisen käkkäräpäätytön näköisiä.
  Itteeni lähinnä kuvottaa kiiltokuvamaiset enkelinkuvat. Blaah. Itse vaan oon aina ajatellut, että taivaallinen sanansaattaja näyttäisi edes vähän uskottavammalta. Mutta joo, tää on ehkä turhaa valitusta :D
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #6 : 04.03.2009 - klo:22:26 »
Ei alkuunkaan. Yllätät posittivisesti lyhyen ajan sisään ilmentyneellä varsin hyvällä ajattelukyvylläsi nykyään melko usein positiivisessa mielessä. Usein ne kuvataan nuorina miehinä ja sotasankareina jne Raamatun lehdillä. Nekin kaikki muodot on yhtäkaikki ihmisen käsityskykyä helpottamaan tehtyjä allegorioita. Enkeleillä henkiolentoina ei ole sukupuolta.

Eipä silti enkeleihin liittyy nykyään paljon kaikenlaista harhaoppia ettei mitään rajaa. Sekotetaan käsitteitä rajusti.