Kirjoittaja Aihe: Vuorisaarna  (Luettu 2460 kertaa)

Gethsemane

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vuorisaarna
« : 13.09.2010 - klo:17:00 »
Nostan tämän ajatuksen leikkauspöydälle tänne näin, koska usein kuulee että siellä ja siellä se ja se kertoo vuorisaarnan olevan heille rakas, koska siellä sanotaan mm. että rakasta vihamiestäsi. Mitäpä muuta siitä tulisi muistaa, tämähän on kristillisen ajattelumallin keskus ja tärkein ajatus, vai? Käännetään vähän kolikkoa ja nostetaan muita kohtia mistä kukaan ei sano pitävänsä mutta ovat erittäin oleellinen osa vuorisaarnaa.

Matt. 5:
17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.


Ensimmäisenä ajatuksena tässä nousee itselleni heti se, että ei voi opettaa millään tapaa kaikkien pääsevän automaattisesti taivaaseen, mitä jakeesta 20 nousee esille. Jae 19 nostaa esille tärkeän kohdan että lakia tulee noudattaa aina niinkuin se velvoittaa eikä vain silloin kun joku näkee. Tässä korostetaan lain merkitystä.

Miksi näistä asioista ei kukaan (mm. kansanedustaja tai presidentti) sano koskaan mitään mainitessaan vuorisaarnaa? Syy: He eivät tiedä asiasta mitään mitä siteeraavat. Miksi he siis lainaavat ja siteeraavat sitä? Hyvä kysymys, itse en ainakaan ymmärrä moista. Eikö se ole aika kaksinaismoralistista?

Muistaakseni mm. vuosia sitten, kun Halonen oli uusi presidentti/kun häntä valittiin, häneltä kysyttiin uskonnollisista jutuista, niin hän totesi suunnilleen vain, että on aika kiusallista puhua Jeesuksesta. Miksi se oli kiusallista, kristittyjähän on Suomessa oli 80%. Ja suurin "yllätys", hän mainitsi pitävänsä vuorisaarnan Jeesuksesta, mutta ei kumminkaan (muistaakseni) puhunut mitään laista, vaan ennemmin siitä että Jeesus oli ennemmin jees-mies, rento ja suvaitsevainen. Missään kohden vuorisaarnaa ei voi vetää sellaisia johtopäätöksiä.

Suosittelen lukemaan koko saarnan Matt. 5-7.
Ps. 51:5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.

KokoDino

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 330
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
Vs: Vuorisaarna
« Vastaus #1 : 13.09.2010 - klo:17:11 »
Hyvä kirjoitus!

Se on väärin opettaa, että kaikki pääsisivät automaattisesti taivaaseen. Eräässä kohdassa Jeesus sanoo, ettei kaikki jotka huutavat "Herra Herra" pelastu, vaan ne pelastuvat, jotka tekevät Isän tahdon.
Tässä myös meidän kristittyjen tulisi olla todella tarkkoja ja miettiä, että olemmeko oikeesti toteuttamassa Isän tahtoa elämässämme.

Toinen on sitten toi laki. Nykyään kuulee paljon uskovien suusta, että laki olisi kumottu. Se ei pidä paikkaansa. Jeesus täytti lain meidän puolestamme, koska me emme sitä pystyneet täyttämään. Laki on meillä edelleen ja sen mukaan tulee elää, mutta pelastus meillä on Jeesuksessa Kristuksessa. Ei teoissa, vaan armossa.

Ja eduskunnassa suurinosa on uskonnollisia (jos nykyään edes sitäkään) eivätkä tunne Raamatun sanaa.
Mun mielestä on myös tärkeää muistaa se, että Raamattu avautuu kunnolla ainoastaan silloin, jos Pyhä Henki sitä avaa. Se ei ole meidän järkemme tulkittavissa, vaan Pyhän Hengen työn varassa.

Se on kyllä jännää, kun ihmiset väittävät Jeesuksen olevan suvaitsevainen, vaikka Jeesus oli kaikkea syntiä vastaan. Jeesus oli armollinen ja anteeksiantava, mutta ei mielestäni suvaitsevainen.
Ajaako suvaitsevainen ruoskalla porukkaa ulos kun jengi pitää myyjäisiä? Kaatoi kaikki pöydät, vapautti linnut ja sitä rataa. Ei kovinkaan suvaitsevainen mun mielestä :)

Mun mielestä Jeesuksesta on tehty kyllä nykyseurakunnissa ja uskovien keskellä aika nössö. Raamattua lukemalla kuitenkin huomaa, että Jeesus on tarvittaessa myös todella kova.
Ihmisiltä puuttuu nykyään Jumalan pelko ja se on todella suuri ongelma.
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

pyrski

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 848
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Vs: Vuorisaarna
« Vastaus #2 : 13.09.2010 - klo:17:41 »
Se on kyllä jännää, kun ihmiset väittävät Jeesuksen olevan suvaitsevainen, vaikka Jeesus oli kaikkea syntiä vastaan. Jeesus oli armollinen ja anteeksiantava, mutta ei mielestäni suvaitsevainen.
Ajaako suvaitsevainen ruoskalla porukkaa ulos kun jengi pitää myyjäisiä? Kaatoi kaikki pöydät, vapautti linnut ja sitä rataa. Ei kovinkaan suvaitsevainen mun mielestä :)

Amen! Ei ainakaan suvaitsevainen siinä mielessä, mitä sillä sanalla nykyää tarkotetaan (postmodernismi, jokanen saa tehä mitä lystää yms..)

Lainaus
Mun mielestä Jeesuksesta on tehty kyllä nykyseurakunnissa ja uskovien keskellä aika nössö. Raamattua lukemalla kuitenkin huomaa, että Jeesus on tarvittaessa myös todella kova.
Ihmisiltä puuttuu nykyään Jumalan pelko ja se on todella suuri ongelma.

Amen molempiin. Jeesus oli kyllä nöyrä uhrikaritsa, mutta tuntuu, että Juudan Leijona on unohdettu suuressa osassa kirkkoja kokonaan. Jeesus oli rohkea ja uskalsi puuttua epäkohtiin. Tähän Hän kutsuu myös jokaista kristittyä.

Mua ainakin itteeni vähän pelottaa, että mikä tän maan tulevaisuus on, kun Herran pelko puuttuu suurimmalta osalta täysin. Mutta eipä pidä jäädä näiden synkkien ajatusten varjoon vaan mennä täysillä eteenpäin ja nähdä muutoksen tapahtuvan Jumalan voimasta.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

KokoDino

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 330
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
Vs: Vuorisaarna
« Vastaus #3 : 13.09.2010 - klo:23:36 »
Ei auta muuta kuin rukoilla ja tehdä työtä. :)

Olisi ihan paikallaan, että seurakunnissa alettais kertomaan Jeesuksesta, joka tulee vielä tuomitsemaan ihmisiä. Jeesuksesta, joka takaisin tullessa tuhoaa antikristuksen ja hänen joukkonsa.

The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Vuorisaarna
« Vastaus #4 : 13.09.2010 - klo:23:38 »

Kuulin kerran sananparren, että ennen kirkoissa haukuttiin ihmisiä, ja kirkot olivat täynnä. Nyt siellä kehutaan, ja ne ovat tyhjiä. Ei tässä ole koko totuus, mutta jos unohdetaan Jeesuksen ankarat sanat Vuorisaarnassa, niin miksi kukaan kaipaisi pelastusta. Jos ei ole kadotusta tai jos ei ole mitään väliä sillä, miten ihminen elää ja uskoo, niin mihin pelastusta tarvitaan? Yleishumaanista pahasta olostako meidät Jeesus pelastaa?
Marko Sagulin

KokoDino

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 330
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
Vs: Vuorisaarna
« Vastaus #5 : 13.09.2010 - klo:23:46 »
Olen samaa mieltä Marko!

En millään tavalla halveksi kenenkään saarnoja. Se vain harmittaa, että kirkon penkit alkaa olla oikeesti tyhjiä.

Me vain julistamme syntejä anteeksi, joka on oikeesti hyvä juttu, mutta myös parannuksesta kuuluisi mun mielestä puhua aika kovaankin ääneen. (Ei siis tarvitse nousta kirkossa flyygelin päälle ja huutaa, sekä heitellä Raamatuilla) :)

Jeesushan sanoi, että jos meidän kätemme tai silmämme viettelee meitä, niin ne pitää repiä irti. Ennenkuin kukaan alkaa raajojansa repimään, niin kerron, että Jeesus tarkoitti näillä niitä asioita, jotka hallitsevat elämääsi.

Mun kohdalla oli eräs roolipeli, joka hallitsi mun elämääni todella paljon. Sitten Pyhä Henki kokoajan puhui mulle, että mun pitäis lopettaa. Sitten kerran päätin vain totella Herraa ja mun oli helpompi olla, kun ei omatunto kokoajan soinut :)


Ja mitä me nykyään tarvitsemme? Me tarvitsemme julistavia puheita siitä, mitä Jeesus TÄNÄÄN tekee ja mitä Jeesus tekee meidän elämässämme. Jos me kerromme vain mitä Jeesus joskus teki, niin se alkaa tuntumaan vieraalta ja kaukaiselta monien elämässä.

Näytetään ihmisille, että Jeesus tekee ihmeitä ja elää edelleen. Kerrotaan heille, että Jeesus edelleenkin rakastaa meitä ja tahtoo pelastaa meidät.

Sori jos poikkes aiheesta.
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3