Kirjoittaja Aihe: Mitä Jeesukseen uskominen on?  (Luettu 71473 kertaa)

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Mitä Jeesukseen uskominen on?
« : 05.12.2006 - klo:00:55 »

Morjens kaikille!

Oletan rohkean toiveikkaasti, että suurin osa aktiivisesta seurakuntaväestä osaa sanoa, kuinka ihminen pelastuu. Juu, eli uskomalla Jeesukseen.

Mutta nyt haluaisin viritellä keskustelua siitä, kuinka Jeesukseen uskominen ymmärretään. Ovatko kaikki siitä samaa mieltä? Mitä uskoon kuuluu? Mitä siihen ei kuulu? Miten Jeesukseen uskominen "määritellään"? Mitä itse ajattelet uskosta? Mitä kuolemattomia ajatuksia olet kuullut jonkun toisen suusta aiheen tiimoilta?

Estraadi on vapaa...
Marko Sagulin

Elfslayer

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: Mitä Jeesukseen uskominen on?
« Vastaus #1 : 05.12.2006 - klo:07:26 »
Minusta Jeesukseen uskominen tarkoittaa Jeesukseen luottamista. Sitä, että luottaa siihen, ettei tarvita muuta, kuin Jeesuksen sovitustyö ristillä. "Uskovathan" pahat hengetkin Jeesukseen, siis uskovat tämän olevan olemassa, mutta kristityn usko on luottamusta Jeesukseen.
Respect life, go vegan!

Dude

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #2 : 05.12.2006 - klo:15:17 »
Tunnustaa Jeesuksen Pelastajakseen/Vapahtajakseen.Uskoo että Jeesus tuli ihmiseksi maanpäälle ja kuoli  Golgatan keskimmäisellä ristillä  meidän syntiemme puolesta,jotta meillä,syntisillä olisi mahdollisuus päästä kerran sinne taivaankotiin.Luottaa siihen että Jeesus on Tie,Totuus ja Elämä.

Usko ei ole sitä että kun musta tuntuu siltä että mä voin uskoa ja että kun tuntuu hyvältä niin silloin oon uskossa...Joskus ajatellaan että sit kun mä näen Jumalan niin ehkä mä sit voin uskoa...ei se niinkään mene

Usko syntyy kuulemisesta,kuulemisen synnyttää Kristuksen SANA...Eräs henkilö pit hyvän todistuspuheenvuoron nuortenillassa  4:stä tuolinjalasta eli  Seurakuntayhteys,Rukous,Ehtoollinen ja Raamatunluku 

Kehoitan teitä kaikkia oikeasti lukemaan Sanaa:) Mieti mitä merkitsee että Jeesus kuoli sinunkin puolesta... ja myös että nyt kun Joulu lähestyy...niin mitä se merkitsee? 
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima

Jussi

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.12.2006 - klo:22:05 »
Jep..siellähän sitä nuortenillassa vähän puhelin, kiitos Dude kehuista, vaikka ei se niin mahtavasti mennykään. :) Uskossa on tosi hienoo just se, että saa niinku levätä Jumalan rauhassa, eikä tarvii liikaa murehtia. Mulla elämä on ainakin muuttunu sillee, että en enää stressaa esim. koulusta, vaikka nyt kyllä pitäs siihen alkaa enemmän panostaan. Uskon, että Jeesus ohjaa mun askeleita ja varjelee mua kaikelta pahalta. En oikeestaan pelkää, että mitä tapahtuu tulevaisuudessa, koska kuitenkin uskon ja toivon pääseväni vielä kerran Taivaaseen.

Välillä kuitenkin epäusko valtaa mielen ja tekee ihan tietosta syntiä, kun "ei jaksa uskoa". Sillon uskosta on tullu sellanen taakka, kun on unohtanu, että usko ei vaadi tekoja. Omassa elämässä näin käy aina välillä. :/ Tästä just puhuin sillon nuoren puheenvuorossa, että jos ei noista uskon tuolinjaloista pidä huolta, niin on aina vaan isompi mahdollisuus, että Saatana saa otteen. Tällöin lankee helpommin syntiin ja epäusko iskee.

Tää thread "Mitä Jeesukseen uskominen on?" oli tosi hyvä keksintö, koska ite kun oon lukenu noita muita keskusteluita, niin osa jutuista on aika kuivia ja tuntuu siltä, että jos usko on sitä, että tietää Raamatusta kaikkia eri juttuja ja on hyvä uskonnossa, ja tätä kautta pelastuis, niin ei olis mun juttu. Joo, tosi pitkä ja epäselvä virke, mutta koittakaa kestää. :P Pitää just muistaa se, että usko on eri asia kun uskonto. Tästä on just kaikkia paitoja, että: "Religion kills, Jesus saves". Vaikka osais Raamatun tosi hyvin, mutta puuttuis henkilökohtanen suhde Jeesukseen Kristukseen, ei voi pelastua. Tai no, Jumalahan sen päättä, mutta jep. ;)

Enempää en tähän nyt jaksa kirjottaa nyt..pistäkää muutkin viestiä tänne. :D

Siunausta !! :)
† Minä uskon sinuun, minä luotan sinuun, Jeesus Kristus.

Suvi

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 07.12.2006 - klo:20:50 »
Usko on kuten tässä on jo tullutkin, sitä että uskoo, että Jeesus Jumalan Poika on kuollut ristillä siksi että me voitaisiin pelastua. Luottaa Jumalaan ja siihen että Jumala pitää kiinni, vaikkei itse 'jaksais'..

mitä itse ajattelen? ...no ensinnäkin on upeeta et ku on vaikeeta niin voi silti luottaa siihen et Jumala auttaa ja on turvana, ei tartte pelätä mitään, ei edes kuolemaa... itse en osaa niin paljon luottaa että en stressais koulusta, mut rukous auttaa jaksamaan ku lukee kokeisiin ja tuntuu ettei opi eikä jaksa...
Jussi:kyl se nuoren puheenvuoro ihan hyvin meni... (toinen niistä kahdesta kerrasta ku oon sen kuullu :P)

PS. jatkokysymys: Mitä jos haluaisi uskoa, muttei vain 'pysty' uskomaan? (riparilaiselta tullut kysymys viime kesänä, en pystynyt selittää niin, että vastaus olisi kelvannu..)
« Viimeksi muokattu: 07.12.2006 - klo:21:10 kirjoittanut Suvi »
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Aani

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 08.12.2006 - klo:13:27 »
Jeesukseen uskominen on sitä, että antaa koko elämänsä Jeesuksen käsiin ja luottaa siihen, että Jeesus on tie Isän luokse. Uskoessani Jeesukseen tiedän, että hän on kuollut puolestani ristillä ja hän pyyhkii kaikki tekemäni synnit pois.

"Usko ei ole suoritus, se on lahja." - Tuo on kuultu sata kertaa, mutta miten kuvailisikaan asiaa paremmin?

Tristan Vox

• Vieras
« Vastaus #6 : 29.12.2006 - klo:02:26 »
Olennaista kai on erottaa meidän kaksi minäämme. Hengellinen tai henkinen ja arjen minä.

Arjen minä päättää koska syödään, käydään vessassa, ostetaan kirjahylly tai paljonko pankista otetaan lainaa. Tai millaista ulkopolitiikkaa harjoitetaan.

Hengellinen minä taas on yhteydessä pyhempään ja se voi ymmärtää kokemuksen Jumalasta.

Jos arkiminällä yritämme kokea Jumalaa tai liittää sitä uskonnolliseen kontekstiin "uskoa Jeesukseen" ollaan fundamentalismin pauloissa, sen lopputuloksia saamme nähdä Yhdysvaltojen ulkopolitiikassa tai muslimiterrorismissa.
Usein uskonnollisessa puheessa tai sen legendoissa ei tarkoiteta sitä, mitä sanotaan, vaan jotakin muuta, mikä itse ei antaudu sanottavaksi.

Hengellinen minämme osaa uskon kieltä, se voi kokea ja ymmärtää uskon totuuden ja pyhyyden. Arkiminä voi jotakin varoen siltä oppia, mutta huonosti. Pyhyys kun banalisoituu arkiminän ymmärryksellä.
Hengellinen minämme ei  tarvitse olla rationaalinen - vastakkainasetella uskoa ja tietoa. Usko ei ole sille teko, se on minän luonto.

Sillä tavalla minä uskon Jeesukseen.

Sakkeus

Lassi

• Vieras
« Vastaus #7 : 29.04.2007 - klo:22:12 »
Nykypäivänä ei juurikaan puhuta uskonvarmuudesta ja jos puhutaan se on tasolla: "Epäilet siis uskoasi? Oletko koskaan elämässäsi rukoillut Jeesusta tulemaan sydämeesi? Olitko vilpitön? Hyvä! Sitten olet pelastettu!" MIKÄ VALHE!  Raamatussa ei missään sanota (tai ainakaan en ole huomannut, jos olet ilmoita), että kun lausut nuo "taikasanat" pyytäen Jeesusta elämääsi, niin Hän tulee. Ei missään! Usko syntyy syntien katumuksen kautta. Katumuksen saa aikaan Jumalan Pyhä Henki, joka vaikuttaa Jumalan sanan kautta. Laki on ymmärtääkseni annettu synnintunnon aikaansaamiseksi, sanotaanhan Galatalaiskirjeessä lain olevan kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme. Kun synnintunto on herännyt Jumalan Pyhän Hengen vaikutuksesta, ja kun sitten julistetaan evankeliumi Jumalan Pojasta Jeesuksesta Kristuksesta, niin silloin ihmisiä tulee uskoon. Näin sen olen ymmärtänyt.

Jos et ole koskaan katunut syntejäsi niin en usko, että olet koskaan ollut uskossa. Raamatussa sanotaan, että Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta ja käsittääkseni Pyhä Henki tekee sen siten, että Hän vaikuttaa synnintunnon ihmiseen ja ohjaa sitten hänet Jeesuksen ristin luo syntien anteeksisaamiseksi ja näin Jeesus tulee kirkastetuksi. Eli yksi aidon uskovan merkki on mielestäni se, että hän katuu syntejään. Eikä katuminen jää vain yhteen kertaan, vaan se on päivittäistä ja olennainen osa kristityn elämää Jeesuksessa.

Raamattu siis kehoittaa lukijoitaan tutkimaan ja koettelemaan ovatko uskossa (2. Kor 13:5). Se luonnollisesti pitää tehdä Jumalan sanalla. Erityisesti Johanneksen ensimmäistä kirjettä on yleensä käytetty tähän tehtävään. Johanneshan sanoo, että kirje on kirjoitettu "teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä." (Joh 5:13).

Joh 1:5-7
5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä. 6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. 7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Tässä Johannes "rakkauden apostoli" kirjoittaa, että ellemme vaella valkeudessa niin kuin Jumala on valkeudessa, meillä ei ole yhteyttä Jumalan kanssa. Valkeudessa vaeltamisella varmasti tarkoiteta synnitöntä elämää. Uskon, että se tarkoittaa ojentautumista Jumalan sanalle ja sen arvovallan alle; jos Jumala sanansa kautta tai jonkun sisaren tai veljen kautta nuhtelee minua jostakin synnistä, on minun käännyttävä pois siitä. En saa rakastaa syntiä. Johannes ei siis sano, että oikea kristitty on täydellinen mutta hän sanoo, että kun katsot todellista kristittyä, niin näet hänen todella etsivän Jumalan tahtoa ja ojentautumaan sen mukaan.

1. Joh 1:8-9
8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. 9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Herkkä synnintunto
Tämä mielestäni taas vahvistaa sitä seikkaa, että kristityn täytyy elää päivittäisessä syntien tunnustamisessa  ja anteeksi saamisessa ja toisaalta vahvistaa sen, mikä jo edellä on sanottu, että kristitty ei ole täydellinen. Aito kristitty huomaa herkästi synnin elämässään ja katuu sitä ja on avoin Jumalan nuhtelulle. Jumala on luvannut olla uskollinen ja vanhurskas antamaan syntimme anteeksi ja puhdistamaan meidät kaikesta vääryydestä.  Jumala ei sano katsovansa sen puoleen , joka on täydellinen vaan  Psalmi 34:18(19) Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.  ja  Matteus 5:3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. 4 Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.” Kysyn sinulta kysymyksen: Koska viimeksi itkit syntejäsi?

1. Joh 2:3-4
3 Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä. 4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

Jos joku sanoo: “Olen tullut tuntemaan Hänet” eikä pidä Hänen käskyjään on valehtelija. Tässä Johannes puhuu taas elämän tyylistä. Aidolla uskovaisella on uusi suhde Jumalan käskyihin; kun ihmisestä tulee kristitty, Raamatusta tulee rakas kirja: “Mitä Jumala on käskenyt?”. Kristitty alkaa ojentautumaan Jumalan sanan mukaan ja hän särkyy kun hän rikkoo Jumalan käskyjä. Mikä on sinun suhteesi Jumalan käskyihin? Onko Raamattu ensisijainen johdatuksen lähde sinun elämässäsi? Onko Jumalan sana elämäsi perusta? Kasvatko Raamatun tuntemisessa? Otatko vastaan Jumalan sanan nuhtelun? Oletko laittomuuden harjoittaja, joille Jeesus sanoo tuomionpäivänä Matt 7:23 ”Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.”  Väitätkö olevasi Jeesuksen opetuslapsi ja silti elät, kuin Hän ei koskaan olisi antanut sinulle lakia noudatettavaksi?

1. Joh 2:6
6 Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.

Vaellatko niin kuin Jeesus vaelsi? Johannes ei jälleen tarkoita synnitöntä elämää, vaan intoa seurata Mestarinsa jalanjälkiä. Kukaan ei tietenkään voi elää niin kuin Jeesus eli. Olen kuullut aiheeseen liittyvän hyvän vertauksen: “Erään maatilan isäntä tuli herättämään poikansa joka aamu puoli kuudelta. Ensin he syöttivät hevoset ja karjan. Maatilan isäntä oli hyvin iso ja vahva mies, hänen poikansa oli vasta pieni poika mutta halusi olla niin kuin hänen isänsä. Isäntä otti käsiinsä kaksi täyttä vesiämpäriä ja otti pitkiä harppauksia ja käveli pellon laidalla lumessa. Myös isännän poika otti kaksi täyttä vesiämpäriä ja yritti pistää jalkansa isänsä suuriin jalanjälkiin. Tietenkään poika ei voinut kävellä kuin isänsä; vesi läiskyi ämpäreistä ympäriinsä, poika kaatui useasti ja sotki vaatteensa. Joku olisi voinut nauraa pojalle, mutta kukaan ei olisi epäillyt etteikö tuo pieni poika haluaisi olla niin kuin hänen isänsä. Mutta hän ei pystynyt; hän yritti venyttää jalkojaan pitemmälle kuin pystyi kävelemään, hän näytti jokseenkin huvittavalta ja sotki, mutta ei ollut epäilystäkään, etteikö tämä poika haluaisi olla samanlainen kuin hänen isänsä.”  Kun joku katsoo sinun elämääsi sanovatko he: “No, jos ollaan tarkkoja, niin ei hän ole täydellinen mutta yhden asian voi tästä henkilöstä sanoa: Hän todella tahtoo olla niin kuin Kristus, voit huomata sen. Hänen tavoitteensa on olla kuin Jeesus Kristus.”

1. Joh 2:8-9
8 Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa. 9 Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä.

Uskovaisen elämässä on nähtävissä edistystä; pimeys katoaa ja todellinen valkeus loistaa. Vanhat asiat katoavat ja uudet tulevat. Kun Jumala pelastaa ihmisen, Hän aloittaa muutoksen prosessin hänessä ja se on jatkuva prosessi. Sananlaskut 4:18 “Mutta vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka.” Todellinen uskon testi on rakkaus, joka sinulla on uskonveljiä- ja sisaria kohtaan: Rakastatko heitä? Jos olet kristitty, sinä rakastat muita kristittyjä. Rakkauden teoilla ei pelastuta, mutta rakkauden teot ovat  todiste siitä, että olet todella tullut tuntemaan Jeesuksen. 

On olemassa täysin mieletön ajatus, siitä että ihminen voi olla pelastunut mutta ei kuitenkaan ole muuttunut eikä jatka muuttumista. Sellainen ihminen ei voi olla oikea kristitty! Hän ei ole uskossa! Sanoohan Paavali Filippiläiskirjeessä, että "Hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka." (Fil 1:6). Katso, mitä Jumala sanoo Hesekielin kirjassa:

Hesekiel 36:22-27
22 Sentähden sano Israelin heimolle: Näin sanoo Herra, Herra: En tee minä teidän tähtenne, Israelin heimo, sitä minkä teen, vaan oman pyhän nimeni tähden, jonka te olette häväisseet pakanakansain seassa, minne tulittekin. 23 Minä pyhitän suuren nimeni, joka on häväisty pakanakansain seassa, jonka te olette häväisseet heidän keskellänsä. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, sanoo Herra, Herra, kun minä osoitan teissä pyhyyteni heidän silmäinsä edessä. 24 Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne. 25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. 26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. 27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

Näetkö Jumalan työtä elämässäsi? Jos et näe niin en usko, että olet uskossa! Hesekielin kirjan sanat ovat huikea osoitus Jumalan mahtavasta voimasta; juopoista tulee raittiita, prostituoiduista perheen äitejä, saatanan palvojista Jumalan Pyhiä, synnin orjista Jumalan lapsia! EVANKELIUMIN VOIMA! Ja kaikki tapahtuu Jumalan Pyhän nimen kunniaksi! Jumalan voima on evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta! Kuolleista tulee eläviä Jumalan voimasta! Uudestisyntymisen ihme on mielestäni vertaansa vailla oleva.

On siis mahdotonta olla muuttumatta jos kohtaa elävän Jumalan. Annan teille esimerkin: Pastori tulee tunnin myöhässä kokoukseen, jossa hänen piti puhua. Pastorilta kysytään: "Etkö yhtään arvosta sitä, että saat tulla puhumaan tänne?" pastori vastaa: "Arvostanhan minä, mutta tänne ajaessani minun autostani puhkesi rengas ja jouduin pysähtymään tien sivuun. Irrotin tyhjän renkaan ja sitten yksi renkaan pulteista lähti vierimään tielle. En muistanut, että olen moottoritien reunalla ja lähdin juoksemaan pultin perään. En huomannut, että 25 tonnia painava rekka oli tulossa 120 km/h ja se sitten törmäsin minuun. Siksi olen myöhässä." Pastorilta kysytään: "Miten on mahdollista, että jäät 25 tonnia painavan rekan alle etkä ole muuttunut yhtään?! Olet joko suuri valehtelija tai hullu!". Nyt esitän sinulle kysymyksen: Kumpi on isompi, rekka vai Jumala? Kuinka sitten voit sanoa, että olet kohdannut Jumalan ja silti et ole muuttunut miksikään?!! Miten on mahdollista, että sanot olevasi uskossa ja silti elät kuin maailma; puhut kuin maailma, pukeudut kuin maailma, katsot samoja asioita televisiosta kuin maailma, kuuntelet samaa musiikkia kuin maailma. Minäpä kerron miksi: KOSKA ET OLE KOHDANNUT JUMALAA!!! Jos olisit kohdannut Jumalan, Hän ei antaisi sinun elää kuin maailma elää! Hän nuhtelisi sinua ja sinä tottelisit Häntä!   

Matteus 7:13-20
13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; 14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät. 15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. 16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? 17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. 18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. 19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. 20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.

Kristityt tunnistaa heidän hedelmistään ja jos sinussa on hyviä hedelmiä olet Jeesuksessa Kristuksessa. Sillä:

Matteus
1 "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri. 2 Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän. 3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut. 4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa. 5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. 6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat

Jos sinulla ei ole hedelmiä, et ole Jeesuksessa ja olet pelastuksen ulkopuolella.

Olen näyttänyt sinulle raamatunkohtia, joista mielestäni voit tutkia oletko uskossa. Ja jos olen oikeassa siinä, mitä olen selittänyt niin sinulla ei ole varaa ohittaa näitä kohtia. Toivon, että vertaat omaa elämääsi näihin raamatunkohtiin ja koettelet oletko todella uskossa.  Tiedän, että joku on loukkaantunut tästä mitä kirjoitin eikä ole alkuunkaan samaa mieltä. Selvä, jos olet todella kristitty ja et ole samaa mieltä kanssani, niin sinulla on silloin velvollisuus oikaista minut rakkaudessa  näyttäen minulle Kirjoituksista missä kohden olen väärässä.  Mutta jos olen oikeassa sinulla on ongelma: Et ehkä ole uskossa ja voit olla matkalla iankaikkiseen kadotukseen.
Jos nyt vertaillessasi raamatunkohtia elämääsi, et löydä mitään Jumalan työtä itsessäsi niin haluan kertoa sinulle, että Jumala todella tahtoo pelastaa sinut. Eikä tämän maailman päällä ole koskaan elänyt yhtään ihmistä, joka ei olisi löytänyt Jumalaa, kun hän Jumalaa vilpittömästi etsi.

Matteus 7:7-8
7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. 8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Ehkä sanot, että et osaa etsiä vilpittömästi. Pyydä Jumalalta apua. Etsi niin löydät!

Joel 2:11-13
11 Ja Herra antaa äänensä jylistä sotajoukkonsa edellä, sillä ylen lukuisa on hänen väkensä, sillä väkevä on hänen käskynsä täyttäjä, sillä suuri on Herran päivä ja sangen peljättävä; kuka voi sitä kestää? 12 Mutta vielä nytkin, sanoo Herra, kääntykää minun tyköni kaikesta sydämestänne, paastoten, itkien ja valittaen. 13 Reväiskää rikki sydämenne, älkää vaatteitanne, ja kääntykää Herran, teidän Jumalanne, tykö; sillä hän on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja armosta rikas, ja hän katuu pahaa.

Huuda syntejäsi Jumalalle! Älä lakkaa huutamasta Jumalan puoleen, ennen kuin Hän armahtaa sinut!

Apt. 3:19
19 ”Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois”

vanadoo

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #8 : 01.05.2007 - klo:14:08 »
Lassi:
On olemassa täysin mieletön ajatus, siitä että ihminen voi olla pelastunut mutta ei kuitenkaan ole muuttunut eikä jatka muuttumista. Sellainen ihminen ei voi olla oikea kristitty! Hän ei ole uskossa! Sanoohan Paavali Filippiläiskirjeessä, että "Hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka."

Olen samaa mieltä, uskovaisuuden täytyy muuttaa ihmistä. Ellei näin tapahdu, voidaan hyvällä syyllä kysyä, onko hän edes uskossa?
Jeesus opetti, että hedelmistään puu tunnetaan ja niin se mielestäni on.
Kaikkein tärkein asia Jeesuksen opetuksissa on lähimmäistensä rakastaminen ja jos se puuttuu, ihminen uskoo vain taatakseen oman pelastumisensa.
Täysi varmuus oman raamatuntulkinnan oikeellisuudesta, omien mielipiteiden lukkoonlyöminen ja ehdottomina totuuksina pitäminen saa ihmisen käyttämään uskontoa vain omien halujensa ja toiveidensa tynnyrinä ja hyväksyttää tällä omatekemällään Jumalalla omat tekonsa.

Uskossa oleminen, Jeesuksen opetuksen seuraaminen, tarkoittaa minulle jatkuvaa oman "uskoni" ja raamatuntulkintani ihmislähtöiseksi tunnistamista.
Ainoastaan sillä mitä teen uskonntuloni jälkeen ja sillä kuinka olen muuttunut ateistivuosiini nähden, voin itse nähdä olenko Jeesuksen oeptuksen seuraaja vai en.
Jos pitäisin ainoastaan itseäni raamatun oikeintulkitsijana, korottaisin mielestäni samalla itseni Jumalan veroiseksi kaiken tietäjäksi ja olisin valmis tuomitsemaan kaikki muut helvettiin, elleivät he usko asioihin samoin kuin minä.
Fundamentalismi kumpuaa juuri tästä.
Ihminen korottaa oman raamatuntulkintansa, oman tahtonsa Jumalan tahdon yläpuolelle, eikä ole enää valmis ymmärtämään ettei ole itsekään mitään muuta kuin aivan samanlainen ihminen kuin raamatua toisella tavalla tulkitseva ihminenkin.
Fundamentalismille, oman tahdon ja tekojen Jumalallisiksi tekemisellä on myös vaarallisia seurauksia, sillä näin tehdessään ihminen kadottaa ymmärryksen omasta pahuudestaan ja pitää kaikkia tekojaan ainoastaan hyvinä, eikä kukaan muu ole pelkästään hyvä, muutakuin Jumala.

Usko ilman tekoja on kuollutta sanahelinää ja usko omien tekojen hyvyyteen on fundamentalismia, kaukana siitä miten Jeesus meitä kehotti elämämme elämään.

Tristan Vox

• Vieras
« Vastaus #9 : 16.05.2007 - klo:20:31 »
On vaikea tavoittaa nettipapin pointtia, koska oin hankala on törmätä nettipapin esittämään tilanteeseen, onhan iso osa avioliitoista kirkossa siunattuja ja seurakuntaan kuuluu yli 80% suomalaisista. Vai onko nettipapilla joku oma kirkon kannasta poikkeava näkemys, jonka asiaa hän ajaa tällä foorumilla?

T: TV

EDIT: Tämä viesti ja tästä rönsyillyt keskustelu ei oikein osunut otsikkoon epäuskoisen aisaparit. Niinpä siirsin sen paremmin viestien sisältöön sopivan aiheen alle. Marko
« Viimeksi muokattu: 26.05.2007 - klo:00:52 kirjoittanut Nettipappi Marko »

Mirjam

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #10 : 16.05.2007 - klo:22:24 »
seurakuntaan kuuluminen ja uskossa oleminen eivät ole ihan sama asia...

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16.05.2007 - klo:22:33 »
Minusta vähän tuntuu, että herra Tristan kiertelee asiaa. Sekö sitten täyttää uskovan kriteerit, että kuuluu kirkkoon tai toisten mukaan seurakuntaan. Monikohan kuuluu kirkkoon , mutta ei ikinä käy missään hengellisessä tilaisuudessa ikinä. Osa ei edes usko jumalaan taikka Jeesukseen. Osa sanoo uskovansa ja samalla uskovansa siihen, että kaikki joka tapauksessa pääsee taivaaseen joten mitään muuta uskoa ja parannuksen tekoa tarvita. Ei se muuta kumpaakin avioparista uskoviksi. Siis miten se kirkollinen siunaus asian itsessään muuttaa. Osalle se vaan on tarvittava rituaali joka halutaan ilman mitään muuta isompaa merkitystä

Eipä silti oli sitten nuorempi poika saati hiukka vanhempi mies voi olla toista sukupuolta vaikea lähestyä. Naispuolet kun usein ovat porukassa ja kuka siihen voi jos joku jotakuta kiinnostaakin mennä siihen "muijalauman" keskelle sille yhdelle juttelemaan. Voi olla perin vaikeaa saada kaksinkeskeistä keskusteluyhteyttä. Etenkin jos kumpikin saati molemmat on eläneet erilaisessa kirkollisessa ympäristössä tai muuten on vastakkaisen sukupuolen kanssa oloa kontrolloitu. Tai muuten odotetaan, että mies tekee aloitteen. Jos tekeekin ei sitä uskota aina. Nainen menee lukkoon ja kontaktin saanti mahdotonta. Toinen, että jompikumpi tai molemmat niin ujoja ettei asia etene ikinä. Mutta tää meni jo aiheesta ulos.

Siis kyllä tuo raamatun juttu tarkoittaa sydämmen elävää uskoa. Ei pelkästään kirkkoon kuulumista.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Tristan Vox

• Vieras
« Vastaus #12 : 16.05.2007 - klo:23:01 »
Nyt en ymmärrä, siis seurakuntaan kuuluva kastettu ihminen on eri asia kuin uskova? Siis väitätte että on olemassa joku erityinen tapa uskoa johon normaali seurakuntalainen ei ole riittävä. Vaaralliselta kuulostaa, eikä kovin kristilliseltä.

Uskohan on lahja ja sen suhteen omilla teoillamme on kovin vähän merkitystä

T: TV

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
« Vastaus #13 : 16.05.2007 - klo:23:22 »
Moni kuuluu seurakuntaan ja on kastettu. Silti yhtä moni sanoo, ettei usko jumalaan. Uskova joka ei usko.

Rom 10:9  Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
Rom 10:10  sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Rom 10:11  Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

Ei tarvi olla mikään ihmeellinen. Mitä nyt uskon kuuluu tuottaa uskon tekoja.

Jaak 2:20  Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
Jaak 2:21  Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
Jaak 2:22  Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
Jaak 2:23  ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
Jaak 2:24  Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
Jaak 2:25  Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
Jaak 2:26  Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

Gal 5:18  Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
Gal 5:19  Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
Gal 5:20  epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
Gal 5:21  kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
Gal 5:22  Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Gal 5:23  Sellaista vastaan ei ole laki.
Gal 5:24  Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
Gal 5:25  Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
Gal 5:26  Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

Pyhä henki siis ilmenee sekä rakkauden tekoina että hengen hedelminä. Jeesus haluaa meidän omistautuvan hänelle kokonaan. Tuon kaiken voi tavallinen ihminen saavuttaa. Pelkkä nimi seurakunnan kirjoissa ja kaste jonka lapsena saa (jonka oikeudellisuudesta voisi väitellä) ei itsessään ole riittäviä. Lue ihminen Raamattua niin tämä kaikki aukeaa.

Ateismi ja muu agnostismi ei ole epätavallista nykyään. Silti osa heistä kuuluu kirkkoon. Jopa appivanhempani ja ne ei usko. Heidän mukaansa uskonto on piip. Itse ovat sanoneet.
Joo ei tarvi olla superevankelista saati muuten mitään kummaa. Silti kaste ja joskus käynti kirkossa ei riitä.
Moniko käy kirkossa joka onkin kastettu. Logiikkasi sotii Raamatun ilmoitusta vastaan.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #14 : 17.05.2007 - klo:21:58 »
On vaikea tavoittaa nettipapin pointtia, koska oin hankala on törmätä nettipapin esittämään tilanteeseen, onhan iso osa avioliitoista kirkossa siunattuja ja seurakuntaan kuuluu yli 80% suomalaisista. Vai onko nettipapilla joku oma kirkon kannasta poikkeava näkemys, jonka asiaa hän ajaa tällä foorumilla?

Missähän sellainen kirkon kanta on lyöty lukkoon, että kirkkoon kuuluminen on uskoa? Luterilaisen kirkon tunnustuskirjoissa määritellään, mikä on kirkon kanta ja tulkinta Raamatusta. Katekismus kuuluu näihin kirjoihin. Otan siitä muutamia lainauksia.

Ensinnäkin katekismus lainaa Raamattua:

Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot,
     että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. (Room. 10:9)

Kirkkoon kuulumisesta ei mainita mitään. Sama linja jatkuu katekismukseen kuuluvassa Lutherin katekismuksen katkelmassa uskosta ja siitä, mitä Jeesukseen uskominen merkitsee:

"Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:

Uskon, että Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani. Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen, ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja syyttömällä kärsimisellään ja kuolemallaan. Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja palvelisin häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseena elää ja hallitsee iankaikkisesti. Tämä on varmasti totta."

Ei mainintoja kirkkoon kuulumisesta, mutta paljonkin siitä, mikä uskon sisältö on. Lisäksi katekismuksessa piispa Huovinen kirjoittaa Pyhästä Hengestä ja tämän synnyttämästä uskosta seuraavaa:

"Pyhä Henki tuo Jumalan hyvyyden ja Kristuksen rakkauden meidän keskellemme. Ilman eläväksi tekevää Henkeä emme voi uskoa emmekä lähestyä Kristusta. Pakenemme Jumalaa ja käännymme hänestä pois. Pyhä Henki kutsuu meitä ja synnyttää meissä uskon ja uuden elämän. Hän antaa meille Kristuksen kaikkine lahjoineen ja varjelee meidät oikeassa uskossa.

Pyhä Henki on nimensä mukaisesti Pyhittäjä, joka tekee syntisistä ihmisistä pyhiä. Hän avaa sydämemme kuulemaan Jumalan sanan, tuntemaan Kristuksen ja turvautumaan Jumalan lupauksiin. Pyhän Hengen vaikutuksesta ihminen tulee Jumalan armolahjoista osalliseksi, alkaa rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään."

Vaikka usko on Jumalan lahjaa, ei se tarkoita sitä, että se lahja tulee kirkkoon kuulumisen kautta. Huovinen määrittelee oikean uskon sisällöksi Jumalan sanan kuulemisen, Kristuksen tuntemisen ja Jumalan lupauksiin turvautumisen - ei kirkkoon kuulumisen. Kasteesta katekismuksessa sanotaan:

"Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat."

Ja ehtoollisesta puhuttaessa todetaan:

"Oikean ehtoolliselle osallistumisen edellytys on usko, joka merkitsee Kristuksen sanaan luottamista. Voimme heikollakin uskolla turvautua siihen, että Kristuksen ruumis ja veri on annettu juuri meidän puolestamme."

Kun siis puhun tällä palstalla siitä, että uskova ihminen ja kirkkoon kuuluva ihminen eivät tarkoita samaa, en poikkea kirkon virallisista oppia määrittelevistä dokumenteista.
Marko Sagulin