Kirjoittaja Aihe: Kirkolta vihkioikeus pois  (Luettu 19252 kertaa)

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
Vs: Kirkolta vihkioikeus pois
« Vastaus #15 : 18.08.2010 - klo:18:42 »
Onhan noita "sooloiluja" tapahtunut useammassa kuin yhdessä seurakunnassa.

Voi olla. En ole tarkkaillut uutisia. Mutta eipä se silti sooloilun statusta poista niin kauan kun virallinen linja edelleen on, että avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto.

Lainaus
Ja sitten mennään Ruotsin mallin mukaan ja homoja tullaan vihkimään.
Mitäs luulet, onko seurauksena taas uusi kuppikunta tämän Luther-säätiön tyyliin?

Koska olen klassisen kristinuskon kannattaja ja pidän avioliittoa vain miehen ja naisen välisenä, pitänee todeta, että ikävä kyllä uskon, että varsin pian myös Suomessa tullaan vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja myös kirkossa. Luulen, että ketään ei pakoteta toimimaan omatuntoaan vastaan, mutta se tullee aiheuttamaan samanlaisia vastakkainasetteluja kuin naispappeuspäätökseen sisältynyt ponsi aikoinaan aiheutti. Jos papit pakotettaisiin uuden linjan mukaiseen toimintaan, tapahtuisi joku suurempi repeäminen. Mutta jos annetaan omantunnonvapaus, saattaa repeäminen olla enemmänkin pienempimuotoista pirstaloitumista. Mutta kuppikuntaisuutta varmasti syntyy lisää.
Marko Sagulin

aniiT

• Tulokas
  • *
  • Joh. 14:6 "Minä olen tie, totuus ja elämä."
    • Profiili
« Vastaus #16 : 07.09.2010 - klo:20:39 »
Mun mielestä kirkon ei tulis miellyttää ketään, tai yrittää saada jotain järkevää ratkaisua aikaiseksi, vaan pysyä todella tiukkana siinä, että kirkossa ei homoja vihkitä.

Juuri näin.
Mistä lähtien kirkko on ollut olemassa siksi, että se voisi miellyttää ihmisiä?

Kirkolla ei ole mitään velvollisuutta taipua nyky-yhteiskunnan raamatunvastaisiin suvaitsevaisuussääntöihin. Homous on Raamatussa melkoisen yksiselitteisesti todettu synniksi. Siinä vaiheessa kun kirkko alkaa kannustaa tekemään näinkin yksiselitteistä syntiä, taidan ainakin minä olla suuntaamassa ovesta ulos.

Mutta minähän olenkin rasisti.
Evankeliumi murtaa vaikka kallion (tosi on!)

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #17 : 08.09.2010 - klo:10:27 »
Juuri näin.
Mistä lähtien kirkko on ollut olemassa siksi, että se voisi miellyttää ihmisiä?

Kirkolla ei ole mitään velvollisuutta taipua nyky-yhteiskunnan raamatunvastaisiin suvaitsevaisuussääntöihin. Homous on Raamatussa melkoisen yksiselitteisesti todettu synniksi. Siinä vaiheessa kun kirkko alkaa kannustaa tekemään näinkin yksiselitteistä syntiä, taidan ainakin minä olla suuntaamassa ovesta ulos.
Näin juuri. Mutta kirkolla ja uskovilla ei mielestäni ole oikeutta kieltää maallista avioliitoa homoseksuaaleilta.

Demokratiassa ei mitään ihmisryhmää saa laittaa epätasa-arvoiseen asemaan jonkin toisen ryhmän uskonnollisten näkemysten takia.

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #18 : 08.09.2010 - klo:12:10 »
Mun mielestä me kristityt ollaan noustu sitä vastaan, ettei kirkoissa vihkittäis homoja, koska se on vastoin meidän Jumalamme sanaa.
Ja miksi kokoajan hehkutetaan tasa-arvoa, mutta samalla riisutaan suomesta kristillisyyttä pois? Miks me kristityt joudutaan luopumaan kaikesta mahdollisesta?

The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #19 : 08.09.2010 - klo:12:23 »
Mun mielestä me kristityt ollaan noustu sitä vastaan, ettei kirkoissa vihkittäis homoja, koska se on vastoin meidän Jumalamme sanaa.
Ja miksi kokoajan hehkutetaan tasa-arvoa, mutta samalla riisutaan suomesta kristillisyyttä pois? Miks me kristityt joudutaan luopumaan kaikesta mahdollisesta?
Kukaan ei vaadi kristittyjä luopumasta mistään. Kirkkonne sisällä saatte toimittaa tai olla toimittamatta rituaalejanne kelle lystäätte.

Miksi sitten vastustatte myös ihan maallista avioliittoa homoseksuaaleille? Se ei minusta ole oikein. Tehkää itse mitä lystäätte oppinne mukaan, mutta älkää vaatiko muita noudattamaan sääntöjänne.

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #20 : 08.09.2010 - klo:12:30 »
En osaa sanoa, että vaatiiko jotkut ihmisiltä sitä, ettei olisi homoseksuaali. Mun mielestä ihmisille voi kertoa, että se ei ole Jumalan mielestä oikein, koska ihmisillä on oikeus tietää ja se on meidän kristittyjen velvollisuus.
Jokainen ihminen kuitenkin tekee niinkuin tahtoo.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #21 : 08.09.2010 - klo:13:01 »
En osaa sanoa, että vaatiiko jotkut ihmisiltä sitä, ettei olisi homoseksuaali. Mun mielestä ihmisille voi kertoa, että se ei ole Jumalan mielestä oikein, koska ihmisillä on oikeus tietää ja se on meidän kristittyjen velvollisuus.
Jokainen ihminen kuitenkin tekee niinkuin tahtoo.
Kristityt haluavat kieltää homoseksuaaleilta avioliiton. Se on mielestäni väärin.

Kukin tietysti saa kertoa ihan vapaasti mikä on hänen milestään jumalien milelipide mihin tahansa.
Mutta ei nämä "jumalien mielipiteet" saa vaikuttaa siihen miten demokraattisessa maassa, jossa on uskonnonvapaus, kohdellaan toisia ihmisiä.

Et sinäkään varmaan pitäisi oikeana, että jonkun toisen jumalaisen mielipiteen takia Sinut laitettaisiin epätasa-arvoiseen asemaan.

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #22 : 08.09.2010 - klo:13:36 »
Jokaisella ihmisellä on oikeus elää elämänsä niinkuin itse haluaa. Jos joku tahtoo olla homo, niin hän on homo. Jos joku tahtoo olla hippi, niin hän on hippi. Jos joku tahtoo uskoa johonkin, niin uskokoot siihen mihin uskoo.

En itsekään pidä, että miehet menee keskenään naimisiin, tai naiset keskenään, koska Raamattu kieltää sen. Silti ihmiset tehkööt niinkuin itse tahtovat. En minäkään synnitön ole, vaikka uskova oonkin. Tarvitsen itse varmaankin Jumalan armoa enemmän, kuin ei-uskovat.

Kunpa kristityt nousisivat muitakin syntejä vastaan yhtä ahkerasti. Me luullaan monesti, että homous on pahempi synti kuin muut synnit, koska Raamatussa sanotaan, että jos mies makaa miehen kanssa, niinkuin hän makaa naisen kanssa, on hänet tuomittava kuolemaan. Silti Raamatun mukaan mikä tahansa synti johtaa kadotukseen. Oli se sitten pelkkä ajatus, tai sitten teko. Oli sitten varas, tai murhaaja.

simoo

• Vieras
« Vastaus #23 : 08.09.2010 - klo:13:56 »
Tinolle:  Sen takia "homoutta" vastaan taistellaan niin kovasti, koska he hakevat SIUNAUSTA synnilleen ! Ovatko varkaat hakemassa siunausta keikoilleen tai velehtelijat valheilleen Eivät ainakaan näin suurena ryhmänä ja julkisesti ja niin että lakiin pitäisi tulla muutos. Jos näin olisi tottakai heitäkin vastaan taisteltaisiin ja kukaan ei edes kyseenalaistaisi sitä, että pitäisikö heidän saada siunaus synnilleen vai ei.

Heppu: Ei kirkko tietääkseni ole kieltämässä maallista avioliittoa homoseksuaaleilla, vaan kirkko ei "halua" vihkiä heitä. Hei eivät halua sitä "pyhää avioliittoa" heidän välilleen ja siunata syntiä. Tässä on ero. Ja imkä uskonvapaus muka suomessa on? Kaikkea mieltä saa olla, mutta Kristittyjen Jumalaan ei saa uskoa ja sitä ei ainakaan tarvitse arvostaa millään tasolla ja uskovat on kaikkein pohja sakkaa... Miksi meilllä ei saa olla vapaus harjoittaa uskoamme mutta kaikilla muilla saa olla? Kyllä ne on islamilaisia ketkä käy vetämässä nirrin pois jos on homppeli, mutta se aina unohdetaan, koska "me emme hyväksy homoja jee". (sanottu nasaali-äänellä viimeinen) On jo eri keskustelu, perustanpa sille oman, mutta kuului aiheeseen vielä jotenkin.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #24 : 08.09.2010 - klo:14:57 »
Tinolle:  Sen takia "homoutta" vastaan taistellaan niin kovasti, koska he hakevat SIUNAUSTA synnilleen ! Ovatko varkaat hakemassa siunausta keikoilleen tai velehtelijat valheilleen Eivät ainakaan näin suurena ryhmänä ja julkisesti ja niin että lakiin pitäisi tulla muutos. Jos näin olisi tottakai heitäkin vastaan taisteltaisiin ja kukaan ei edes kyseenalaistaisi sitä, että pitäisikö heidän saada siunaus synnilleen vai ei.
Ei ole. On kysymys maallisesta sukupuolineutraalista avioliittolaista ja sitä uskovat vastustavat.

Uskovat saavat vapaasti toimittaa riittejään ja seremonioitaan kelle lystäävät, mutta eivät he saa määräillä muita.

Ja on aika törkeää verrata varastamista ja valehtelua homouteen. Homouden vastustamiseen ei ole mitään muuta perustetta, kuin uskonnollinen vaino. Varastamisen kieltämisen on taasen itsestään selvää. Mutta kai Sinun pyhyytesi oikeuttaa herjaamisen. Kait se on osa uskonnonvapauttasi ja olisi uskovien vainoa kieltää Sinulta herjaaminen

Heppu: Ei kirkko tietääkseni ole kieltämässä maallista avioliittoa homoseksuaaleilla, vaan kirkko ei "halua" vihkiä heitä.
Hyvä jos niin olisikin. Toista on vaan puheet.

Ja mikä uskonvapaus muka suomessa on? Kaikkea mieltä saa olla, mutta Kristittyjen Jumalaan ei saa uskoa ja sitä ei ainakaan tarvitse arvostaa millään tasolla ja uskovat on kaikkein pohja sakkaa...
Älä nyt viitsi...  Vaarantuuko uskonnonvapautesi kovastikin, jos et saa syrjiä homoseksuaaleja? Ja miksi syrjijiä ja vainoajia pitäisi arvostaa????

Miksi meilllä ei saa olla vapaus harjoittaa uskoamme mutta kaikilla muilla saa olla? Kyllä ne on islamilaisia ketkä käy vetämässä nirrin pois jos on homppeli, mutta se aina unohdetaan, koska "me emme hyväksy homoja jee". (sanottu nasaali-äänellä viimeinen) On jo eri keskustelu, perustanpa sille oman, mutta kuului aiheeseen vielä jotenkin.
Islam on tässä pahempi kuin kristinusko (meillä). Mutta kyllä on kristittyjäkin maita jossa on tuo nirri-pois lainsäädäntö.
Ei se että jossain kohdellaan pahemmin, ole oikeus edes hieman pahasti kohdella.

Darkelth

• Jäsen
  • **
    • Profiili
    • Aamunvaloa, luottamusta, janoa
« Vastaus #25 : 08.09.2010 - klo:23:16 »
Eikö tää keskustelunaihe nimenomaan koskenut kirkon vihkioikeuden poistoa, mikäli kyseinen sukupuolineutraali avioliittolaki tulee voimaan, ei niinkään kirkon, tai sitten vain yksittäisten kristittyjen agendaa sukupuolineutraalia avioliittolakia vastaan?
« Viimeksi muokattu: 09.09.2010 - klo:21:13 kirjoittanut Darkelth »

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #26 : 08.09.2010 - klo:23:51 »

En ole mikään profeetta, mutta minulla on hyvin vahva aavistus, miten kuvio tästä eteenpäin menee. Nyt samaa sukupuolta olevien avioliittoa kannattavat ihmiset ovat sitä mieltä, että kirkolla on oikeus itse päättää, ketä vihkivät. Mutta kun avioliittolaki ensin muuttuu, niin sen jälkeen kirkkoa kohtaan alkaa painostus, että ei saa jäädä vanhoihin ja aikansa eläneisiin uskomuksiin. Pitää olla suvaitsevainen.

Keskustelua leimaa myös sellainen ongelma, että barrikadeille nousevat nyt sellaiset kirkon jäsenet, jotka eivät ole pätkääkään kiinnostuneet kirkon asioista, eivät käy missään kirkollisissa tilaisuuksissa eivätkä tunnusta uskovansa Raamattuun Jumalan sanana. Konservatiivisten näkemysten muuttaminen yleisen ilmapiirin mukaiseksi on asia, josta tekee mieli älähtää. Tämän vuoksi homoseksuaalisuuden kannattajat voivat todeta, että ei kirkkoa yritetä ulkoapäin pakottaa muutokseen, vaan kyseessä on kirkon sisäinen keskustelu. Aktiivisten kristittyjen näkökulmasta tilanne ei todellakaan ole niin, mutta paljonko auttaa sanoa vastaan, kun kyseessä on kuitenkin kirkollisveroa maksavat jäsenet. Hankala asetelma.
Marko Sagulin

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #27 : 09.09.2010 - klo:07:45 »
En ole mikään profeetta, mutta minulla on hyvin vahva aavistus, miten kuvio tästä eteenpäin menee. Nyt samaa sukupuolta olevien avioliittoa kannattavat ihmiset ovat sitä mieltä, että kirkolla on oikeus itse päättää, ketä vihkivät. Mutta kun avioliittolaki ensin muuttuu, niin sen jälkeen kirkkoa kohtaan alkaa painostus, että ei saa jäädä vanhoihin ja aikansa eläneisiin uskomuksiin. Pitää olla suvaitsevainen.
Varmaankin tuollaista "painostusta" tulee, mutta luultavimmin kirkon sisältä. Eikä tuollaiset uhkakuvat saa olla perusteluna sille, että yhtiskunnassa pakotetaan ihmiset toimimaan oman uskonnon mukaisesti.

Keskustelua leimaa myös sellainen ongelma, että barrikadeille nousevat nyt sellaiset kirkon jäsenet, jotka eivät ole pätkääkään kiinnostuneet kirkon asioista, eivät käy missään kirkollisissa tilaisuuksissa eivätkä tunnusta uskovansa Raamattuun Jumalan sanana. Konservatiivisten näkemysten muuttaminen yleisen ilmapiirin mukaiseksi on asia, josta tekee mieli älähtää. Tämän vuoksi homoseksuaalisuuden kannattajat voivat todeta, että ei kirkkoa yritetä ulkoapäin pakottaa muutokseen, vaan kyseessä on kirkon sisäinen keskustelu. Aktiivisten kristittyjen näkökulmasta tilanne ei todellakaan ole niin, mutta paljonko auttaa sanoa vastaan, kun kyseessä on kuitenkin kirkollisveroa maksavat jäsenet. Hankala asetelma.
Kirkolla on siis vääränlaisia jäseniä. Ainahan puhdasoppiset voivat erottaa vääräuskoiset, niin että kirkkoon jää vain puhdasoppiset, Oikeat Uskovat. Tai sitten voivat perustaa oman Puhdasoppisten Kirkon. Näinhän naispappeuskiistassa onkin jo käynyt.

Mutta niin. Kuten sanot, kyse ei olekaan opista vaan rahasta. Pitää palvoa toisaalta puhdasta oppia ja toisaalta rahaa ja valtaa.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #28 : 09.09.2010 - klo:09:43 »
Mutta niin. Kuten sanot, kyse ei olekaan opista vaan rahasta. Pitää palvoa toisaalta puhdasta oppia ja toisaalta rahaa ja valtaa.

Tämä asia voidaan ymmärtää kahdella tavalla, ja luulen, että me tarkoitimme juuri eri juttuja. Kun sanoin, että kyse on kuitenkin kirkollisveroa maksavista jäsenistä, niin en tarkoittanut olla huolissani siitä, miten verotulojen käy. Tarkoitin, että paha ihan kirkollisveroa maksaville jäsenille on mennä sanomaan, että ette ole oikeita jäseniä, kun ette pätkääkään ole kiinnostuneita uskosta. Kun kerran voi olla jäsenenä ihan miten vain ajatellen, niin minkäs sille voi.

En siis sanonut kommenttia siinä sävyssä, että kirkon tehtävänä olisi keinolla millä hyvänsä pitää veronmaksajat kirkossa. Pikemminkin itse ajattelen vähän toiseen suuntaan. Kristillisen kirkon olisi tarkoitus olla niiden yhteisö, jotka jakavat yhteisen uskon - ei niiden joukko, jotka jakavat yhteisen kukkaron. Jälkimmäisessä tapauksessa saadaan juuri nykyisestä kirkosta tuttuja kiistoja. Vihkioikeudestakin voidaan vääntää kättä, kun kirkon jäseninä on oikeasti niin valtavalla kirjolla asiaa ajattelevia ihmisiä. Ja osa heistä on sellaisia, jotka haluavat itse heittää kirkon opin perustuksena olevan kirjan museoon.
Marko Sagulin

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #29 : 09.09.2010 - klo:10:09 »
Tämä asia voidaan ymmärtää kahdella tavalla, ja luulen, että me tarkoitimme juuri eri juttuja. Kun sanoin, että kyse on kuitenkin kirkollisveroa maksavista jäsenistä, niin en tarkoittanut olla huolissani siitä, miten verotulojen käy. Tarkoitin, että paha ihan kirkollisveroa maksaville jäsenille on mennä sanomaan, että ette ole oikeita jäseniä, kun ette pätkääkään ole kiinnostuneita uskosta. Kun kerran voi olla jäsenenä ihan miten vain ajatellen, niin minkäs sille voi.

En siis sanonut kommenttia siinä sävyssä, että kirkon tehtävänä olisi keinolla millä hyvänsä pitää veronmaksajat kirkossa. Pikemminkin itse ajattelen vähän toiseen suuntaan. Kristillisen kirkon olisi tarkoitus olla niiden yhteisö, jotka jakavat yhteisen uskon - ei niiden joukko, jotka jakavat yhteisen kukkaron. Jälkimmäisessä tapauksessa saadaan juuri nykyisestä kirkosta tuttuja kiistoja. Vihkioikeudestakin voidaan vääntää kättä, kun kirkon jäseninä on oikeasti niin valtavalla kirjolla asiaa ajattelevia ihmisiä. Ja osa heistä on sellaisia, jotka haluavat itse heittää kirkon opin perustuksena olevan kirjan museoon.
Silloinhan Oikean Opin omaavien pitää perustaa oma kirkko, johon ei tuota rupusakkia mukaan päästetä.
Eikö?