Kirjoittaja Aihe: Rukouksen merkitys  (Luettu 3296 kertaa)

Heppu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 757
    • Profiili
Rukouksen merkitys
« : 25.05.2010 - klo:15:15 »
Olen tässä pohdiskellut, että miksi Jumalalta pitää pyytää rukouksessa esimerkiksi jonkun paranemista.

Eikö se Jumala tiedä mikä on parasta tehdä, ilman Hänelle sanomista?


Jotkut uskovat harrastavat rukoustempauksia. Siis tapahtumia, että jonkin asian puolesta mahdollisimman moni uskova rukoilee. Aivan kuin rukous olisi joku maaginen voima, että kun on saatu tarpeeksi rukousta aikaiseksi, niin silloin alkaa tapahtua. Samoin jotkut järjestävät maratoonirukouksia, joissa tuntikaupalla vaan rukoillaan jotain. Minusta tuollainen lähentelee magiikkaa, jossa tekemällä tietyt maagiset rituaalit halutaan saada aikaan yliluonnollinen tapahtuma. En tiedä miten yleisiä nämä ilmiöt ovat, mutta tiedän ainakin yhden tällaiseen toimintaan osallistuvan uskovan.


Vai onko rukous, kuten eräässä ilkeämielisessä pilapiirroksessa sanottiin, kiva tapa saada hyvä omatunto tekemättä oikeastaan mitään.

KokoDino

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 330
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
Vs: Rukouksen merkitys
« Vastaus #1 : 25.05.2010 - klo:16:00 »
Rukous on puhetta Jumalalle. Itse kun olen rukoillut ja pyytänyt Jumalalta jotain, niin olen saanut.
Raamatussa kehoitetaan rukoilemaan Jumalaa ja siinä on myös lupaus, että kaikki mitä me pyydämme Jumalalta Jeesuksen nimessä, sen me saamme.

Tässäkin menee kuitenkin tietty raja. Jos rukoilee aina vain itsekkäästi, niin tuskin tulee aina saamaankaan.

Hyvän ja puhtaan omantunnon saan, kun tunnustan syntini, pyydän niitä anteeksi ja teen parannuksen.
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

Kätsy

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Rukouksen merkitys
« Vastaus #2 : 25.05.2010 - klo:17:30 »
Rukous ei ole Jumalaa varten, vaan meitä ihmisiä varten. Kyllä Jumala tietää mitä me toivomme ja pyydämme, vaikkemme sitä hänelle rukouksessa sanoisikaan. Kun rukoilemme jotain Jumalalta, niin silloin me oikeastaan myönnämme itsellemme, että tarvitsemme Jumalaa. Lisäksi rukous on puhetta Jumalalle. Kun rukoilemme, niin me samaan tapaan, kuin puhumalla ystävillemme, hoidamme suhdettamme Jumalaan. Jumalasuhde, niinkuin kaikki muutkin suhteet, vaatii vuorovaikutusta. Miten me sitten kuulemme Jumalan puhetta? Raamattu on siihen oiva apuväline, sillä se ilmoittaa sen, mitä Jumala haluaa meille kaikille sanoa.

inneS

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Rukouksen merkitys
« Vastaus #3 : 25.05.2010 - klo:18:57 »
Niin kuin Kätsykin kirjoitti, rukous on yhteydenpitoa Jumalaan. Vaikka Jumala tietää kaiken ja tietää mitä haluamme Häneltä pyytää, haluaa Hän, että me puhumme Hänelle. Niin kuin isäkin haluaa kuunnella pienen lapsensa juttuja ja kertomisia vaikka ne olisivat kuinka itsestään selviä tahansa.

Raamatussa myös kehotetaan rukoilemaan sinnikkäästi:
5 Jeesus sanoi vielä: "Kuvitelkaa, että joku teistä menee keskellä yötä ystävänsä luo ja sanoo: 'Veli hyvä, lainaa minulle kolme leipää. [Luuk. 18:1]
6 Eräs ystäväni poikkesi matkallaan luokseni, eikä minulla ole tarjota hänelle mitään.'
7 Toinen vastaa sisältä: 'Älä häiritse minua. Ovi on jo lukossa, ja minä olen nukkumassa lasten kanssa. En minä voi nousta antamaan mitään.'
8 Mutta minä sanon teille: vaikka hän ei nousisikaan antamaan toiselle leipää pelkkää ystävyyttään, hän kuitenkin tekee sen, kun tämä hellittämättä pyytää, ja hän antaa niin paljon kuin toinen tarvitsee. [Luuk. 18:5]
9 "Niinpä sanon teille: Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. [11:9-13: Matt. 7:7-11 : Matt. 7:7+]
10 Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan. [Sananl. 8:17]
(Luukas 11)

Stranger

  • Vieras
Vs: Rukouksen merkitys
« Vastaus #4 : 25.05.2010 - klo:21:32 »
Olen tässä pohdiskellut, että miksi Jumalalta pitää pyytää rukouksessa esimerkiksi jonkun paranemista.

Eikö se Jumala tiedä mikä on parasta tehdä, ilman Hänelle sanomista?

Kysymys ei ole siitä, mikä on mahdollista inhimillisesti, vaan mikä on mahdollista Jumalalle.
Rukoustaistelun tarkoituksena on saada aikaan asioita, jotka ovat Jumalan tahto ja mahdollisia Hänelle.

Meidän rukouksemme on yksi olennaisista ehdoista sille, että Jumalan kaikkivaltias voima pääsee vaikuttamaan.

Jumala on kaikkivaltias ja voi tehdä mitä haluaa, mutta yleensä Hänen vastauksensa ja ihmeensä ovat sidoksissa meidän uskoomme ja siihen perustuvaan rukoukseemme.

Tuo siis nettisivuilta:
www piste rukous piste net kautta oppimateriaalit kautta 12 alaviiva esirukouksen alaviiva avainsanoja alaviiva usko piste htm

Jumala on antanut ihmisille vapaan tahdon ja Hän kunnioittaa sitä, Jumala on myös meitä kohtaan hienovarainen (Hän ei siis pakota meitä mihinkään) ja siitä syystä, kun rukoilemme olemme Jumalalle avoinna, mikä johtaa siihen että Jumala pääsee vaikuttamaan meidän elämäämme.

Me uskovat olemme myös Jeesuksen maanpäällinen ruumis eli Jumala haluaa toimia sillä tavalla, että Hän käyttää meitä tarkoitusperiensä eteenpäin viemiseksi.

Uskovat ovat Jumalan pyhä papisto eli olemme Jumalan työtovereita:

"Rakentukaa itsekin... pyhäksi papistoksi, toimittaaksenne hengellisiä uhreja, jotka ovat Jumalalle otollisia Jeesuksen Kristuksen tähden." (1 Piet. 2:5); "Olet tehnyt heistä kuningassuvun, meidän Jumalamme pappeja" (Ilm. 5:10)

Jumalan armosta olemme siis Jeesuksen ystäviä ja työtovereita ja meidät on kutsuttu toteuttamaan Jumalan tahtoa.

1.kor. 3:9 Me olemme Jumalan työtovereita, te olette Jumalan pelto ja Jumalan rakennus.

joh.15:15 En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut.

VT:ssä ystävyys on liittoon liittyvä termi, joka kuvaa veren vuodatuksen kautta solmittua suhdetta. Siihen sisältyy vala, jolla osapuolet lupaavat tehdä kaikkensa toisen turvallisuuden, menestyksen, terveyden ja yleisen hyvinvoinnin puolesta.

KokoDino

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 330
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
Vs: Rukouksen merkitys
« Vastaus #5 : 27.05.2010 - klo:10:53 »
Rukouksessa on ihan oikeasti voimaa. Se ei ole mitään turhaa pölinää itsekseen, vaan Jumala ihan oikeasti kuulee ne.

Itse oon saanut todella paljon kaikkea, kun oon rukoillen pyytänyt. Multa on myös ahdistukset ja monet muut samankaltaiset asiat kadonneet. Kun olen pyytänyt syntejäni anteeksi, tulee todella kevyt ja hyvä olo. Tuntee, että todellakin on vapaa!

Aivan kuten isä ja lapsi juttelevat keskenään, niin tulee myös Jumalan kanssa jutella. Jumala tahtoo, että me jutellaan Hänen kanssaan ja Hän tahtoo viettää aikaa meidän kanssamme.
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

Fantti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Vs: Rukouksen merkitys
« Vastaus #6 : 28.05.2010 - klo:19:25 »
Myös Paavali kehoittaa meitä rukoilemaan.

"Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa."
Fil. 4:6-7