Kirjoittaja Aihe: Helvetillä pelottelu  (Luettu 10639 kertaa)

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #15 : 05.03.2009 - klo:22:27 »
Näky näky vaan oliko sittenkään. Aina voi sanoa saaneensa sellasen. Ei muuten vaan kun siinä kirjassa on Raamatun kannalta ristiriitaista asiaa.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #16 : 06.03.2009 - klo:18:27 »
Jatkaakseni vielä. Väärien näkyjen ja muiden sallaisten takia on myös ihmisiä kuollut. Ei kaikki jonka sanotaan olevan jumalalta ole sitä.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Seth

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #17 : 06.03.2009 - klo:20:44 »
Olis muuten aika absurdia, jos olis mahdollista, että järjestettäisiin retkikunta, jotka jollain tulevaisuuden tekniikan koneella kaivautuis maan alle ja pääsis sieltä helvettiin. Sit ne hakis sieltä ihmisiä pois (varsinkin omia tuttuja kuolleita) ja palais takas maan päälle. Sit paholainen lähtis niitä jahtaan ja ihmiset onnistuis just täyttään sen kuopan ja katkaseen yhteyden helvettiin, ennenkö se tulis maan päälle.
 Tästä vois tehdä jonkun Hollywood-elokuvan. Saman tasosia on meinaan nähty.

Semmonen leffa pitäs nähä :D

Stranger

  • Vieras
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #18 : 08.03.2009 - klo:10:42 »
Ateisteja helvetti ei pelota, koska he eivät usko sellaisen olemassaoloonkaan...

Ehkä helvetillä pelottelu kohdistuu lähinnä uskovaisiin siinä mielessä, että he ottaisivat sen todesta ja veisivät evankeliumia innokkaasti eteenpäin.. Siis se, että tietää, että helvetti on olemassa saa aikaan halukkuutta kertoa toisille Jeesuksen pelastavasta sovitustyöstä.

marika

  • Vieras
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #19 : 21.03.2009 - klo:23:15 »
Eivätkä ihmiset ole vielä helvetissä
Aika ei kuoleman jälkeen enää oikein päde samalla tavalla kuin nyt.

Minä en usko helvettiin. Emme ole tarpeeksi älykkäitä, emme tarpeeksi tietoisia tekemään jotain niin pahaa, että ansaitsisimme ikuisen kärsimyksen. Emme myöskään kykene tekemään jotain niin hyvää, että ansaitsisimme ikuisen onnen: me emme ole niin tietoisia, emme niin älykkäitä, vaikka nostammekin itsemme kultaiselle jalustalle ja hurraamme ihmisten mahtavuutta. Lisäksi, ne jotka sarjamurhaavat, raiskaavat ja käyttäytyvät muulla tavoin täysin kammottavasti, ovat poikkeuksetta mielenterveydeltään kyseenalaistettavia. Tämä ei ole maallisessa maailmassa mikään hyvä syy, mutta kun tuomitaan kuoleman jälkeistä elämää, nämä ihmiset eivät yksinkertaisesti ole olleet läheskään tarpeeksi tietoisia, että heidät voisi mitenkään oikeudenmukaisesti tuomita helvettiin. Jos helvettiä on, paholainen istuskelee siellä tyhjin salein. Ihmisen tulisi olla jumalallisella tasolla, jotta hän voisi tehdä jotain, jonka vuoksi joutua oikeudenmukaisesti helvettiin. Me emme ole lähelläkään sitä tasoa. Olemme kyllä vastuussa tekemisistämme, mutta ikuisuus on meille aivan liikaa.

Stranger

  • Vieras
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #20 : 22.03.2009 - klo:00:35 »
Emme myöskään kykene tekemään jotain niin hyvää, että ansaitsisimme ikuisen onnen

Samaa mieltä. Jeesuksen Kristuksen sovitustyö on Jumalalta tulevaa ansaitsematonta armoa ihmistä kohtaan.

Room. 5:6-8
Meistä ei ollut itseämme auttamaan, mutta Kristus kuoli jumalattomien puolesta, kun aika koitti.
Tuskin kukaan haluaa kuolla edes nuhteettoman ihmisen puolesta; hyvän ihmisen puolesta joku ehkä on valmis antamaan henkensä. Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä.

Tämä ei ole maallisessa maailmassa mikään hyvä syy, mutta kun tuomitaan kuoleman jälkeistä elämää, nämä ihmiset eivät yksinkertaisesti ole olleet läheskään tarpeeksi tietoisia, että heidät voisi mitenkään oikeudenmukaisesti tuomita helvettiin.

Raamatussa sanotaan, että Jumalan tuomio on oikeudenmukainen (room. 2:5) ja, että Hän maksaa kullekin tekojen mukaan (Room. 12:19; 2:6-16, 2.kor.5:10).

Minusta on parempi luottaa Kaikkivaltiaan Jumalan moraalitajuun kuin syntisen ihmisen..

inneS

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #21 : 22.03.2009 - klo:11:02 »
Eikä asiaa voi ajatella sillä lailla, että mikä on tarpeeksi pahaa, että olisi oikeudenmukaista joutua helvettiin. Siihen ainoa oikea vastaus on: mikä tahansa epätäydellinen. Edes pienintäkään syntiä ei voi päästää taivaaseen, koska silloin se ei olisi enää täydellinen taivas. Ja jako menee niin yksinkertaisen mustavalkoisesti, että on täydellisen taivas ja epätäydellisen helvetti. Helvettiin joutuu sekä "vähän epätäydellinen", että "paljon epätäydellinenkin" (mutta onneksi tässä vaiheessa kuvaan astuu Jeesus)

Stranger

  • Vieras
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #22 : 24.03.2009 - klo:18:22 »
Törmäsin aika mielenkiintoiseen pointitiin tähän aiheeseen liittyen.
Se koski sitä, että voimme tietää, miten vakavasta rikkomuksesta on kyse maallisessa oikeudessa, kun katsomme, minkälainen rangaistus siitä on säädetty. Ja samaa voi soveltaa taivaalliseen oikeuteen.

Raamatussa tulee esille, että armon halveksiminen on pahinta lajia pahuutta ja se saa sen takia ankarimman vihan tuomion.

hepr. 10:28-29
28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana.
29 Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä! [Mark. 3:29; 1. Kor. 11:25,27; Hepr. 2:3]


hepr.2:3
3 Kuinka sitten me voisimme välttää rangaistuksen, jos emme pidä arvossa sitä suurta pelastusta, jota itse Herra ensimmäisenä julisti? Ne, jotka kuulivat hänen julistuksensa, ovat sen todistuksellaan vahvistaneet ja välittäneet meille, [Mark. 1:14,15; Ap. t. 1:8]

Emme ole tarpeeksi älykkäitä, emme tarpeeksi tietoisia tekemään jotain niin pahaa, että ansaitsisimme ikuisen kärsimyksen.  Ihmisen tulisi olla jumalallisella tasolla, jotta hän voisi tehdä jotain, jonka vuoksi joutua oikeudenmukaisesti helvettiin. Me emme ole lähelläkään sitä tasoa. Olemme kyllä vastuussa tekemisistämme, mutta ikuisuus on meille aivan liikaa.

Löysin nettisivuilta (www piste uskonpuolesta piste fi kautta artikkelit kautta helvetti piste htm) jutun tähän liittyen:

Keskustelukumppani saattaa olla sitä  mieltä, että helvetti on liian kova rangaistus ihmisen synneistä. Mutta mistä hän sen voi tietää?  Kenties hän ajattelee, että ikuisesti kestävä rangaistus rikkomuksista, jotka sijoittuvat aikaan on liian ankara. Entä jos ihmisen rikkomukset eivät ole laadultaan pelkästään ajallisia, vaan myös rikkomuksia jotain ikuista järjestystä ja lainsäätäjää vastaan? Eikö silloin jokin vähempi kuin ikuinen rangaistus olisi aivan liian vähän?  Tässä yhteydessä riittää, kun todetaan, että kristillisen ajattelun mukaan  ihmisen synneistä  seuraa ikuinen rangaistus juuri siksi, että ne ovat rikkomuksina Raamatun mukaan perusolemukseltaan ja laadultaan jotain ikuista. Siksi niitä ei voida myöskään saada anteeksi ilman ikuisuudesta tullutta ratkaisua: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." (Joh. 3:16).

Tämä ei ole maallisessa maailmassa mikään hyvä syy, mutta kun tuomitaan kuoleman jälkeistä elämää, nämä ihmiset eivät yksinkertaisesti ole olleet läheskään tarpeeksi tietoisia, että heidät voisi mitenkään oikeudenmukaisesti tuomita helvettiin.

Käsittääkseni Jumala ottaa huomioon tuon tietoisuus asian tuomitessaan ihmisen.
Esimerkiksi Paavali sanoi näin: vaikka olin ollut herjaaja, vainooja ja väkivallantekijä. Hän armahti minut, koska epäuskoni tähden en tiennyt, mitä tein (1. Tim. 1:13).

Jaak. 3:1
1 Veljeni, kovin monien teistä ei pidä ryhtyä opettajiksi, sillä te tiedätte, että meidät opettajat tullaan tuomitsemaan muita ankarammin.

Luuk. 12:45-48
45 "Palvelija saattaa kuitenkin ajatella: 'Isäntä ei tule vielä pitkään aikaan!' Niin hän alkaa piestä palvelijoita ja palvelustyttöjä, syödä ja juoda ja juopotella.
46 Mutta päivänä, jota tuo palvelija ei arvaa, hetkenä, jota hän ei tiedä, hänen isäntänsä tulee ja hakkaa hänet kuoliaaksi, ja niin palvelija saa saman kohtalon kuin epäuskoiset.
47 "Jos palvelija tietää, mitä hänen isäntänsä tahtoo, mutta ei varaudu siihen eikä toimi hänen tahtonsa mukaan, hän saa monta raipaniskua. [12:47,48: Jaak. 4:17]
48 Jos taas palvelija tietämättään tekee sellaista, mistä rangaistaan raipoin, hän pääsee vähillä iskuilla. Jolle on paljon annettu, siltä paljon vaaditaan, ja jolle on paljon uskottu, se pannaan paljosta vastaamaan.

Kätsy

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #23 : 24.03.2009 - klo:23:56 »
Mielestäni helvettiä ei pidä painottaa puheissa liikaa, mutta sitä ei saa ehdottomasti jättää pois. Monet ihmiset nimittäin ajattelevat, että kaikki "hyvät" ihmiset pääsevät taivaaseen ja vain "pahat" joutuvat helvettiin. Mutta kun asia ei ole näin. Taivaaseen pääsevät vain Kristukseen uskovat. Siksi on hyvä kertoa helvetistä. Ei ihmisiä, jotka ajattelevat kaikkien "hyvien" ihmisten pääsevän taivaaseen, kiinnosta Jeesus, jolla taivaaseen pääsee. Ennenkuin ne ihmiset ymmärtävät Jeesuksen arvon, täytyy heidän ensin ymmärtää jotain taivaasta ja helvetistä.

Suvi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 665
    • Profiili
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #24 : 25.03.2009 - klo:00:35 »
Taivaaseen pääsevät vain Kristukseen uskovat. Siksi on hyvä kertoa helvetistä. Ei ihmisiä, jotka ajattelevat kaikkien "hyvien" ihmisten pääsevän taivaaseen, kiinnosta Jeesus, jolla taivaaseen pääsee. Ennenkuin ne ihmiset ymmärtävät Jeesuksen arvon, täytyy heidän ensin ymmärtää jotain taivaasta ja helvetistä.

Aamen!
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Aani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 782
    • Profiili
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #25 : 25.03.2009 - klo:21:26 »
Toisaalta ei oo hirveen järkevää miettiä helvettiä mitenkään kauheen syvällisesti, sillä siitä vaan ahdistuu. Mut jos helvettiä katsoo taivaan näkökulmasta, niin taivas saa ihan uuden perspektiivin: minä en todellakaan halua helvettiin, haluan päästä iankaikkiseen onneen!

Musta helvetin kuuluin tulla julistuksessa ikään kuin "siinä sivussa". Ensin kerrotaan siitä, et Jeesus on hyvä ja auttava ja tahtoo antaa iankaikkisen rauhan juuri mulle ja sulle. Sit kun tässä armossa on kiinni, niin helvetti antaa juuri tän uuden perspektiivin tähän juttuun: Jeesus ei anna pelkästään iankaikkista rauhaa, vaan pelastaa iankaikkiselta tuholta!

Suvi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 665
    • Profiili
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #26 : 27.03.2009 - klo:00:13 »
Niin ja helvettiä voi myös hahmottaa sillä et kun on itellä paha olo (henkisesti tai fyysisesti), niin voi aatella et helvetissä se ois vielä paaaaaaaaaaaaaljon pahempi... sit tajuaa aina ettei tosiaan halua mennä sinne...
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Tuomas

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 260
  • Terrve!
    • Profiili
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #27 : 07.04.2009 - klo:23:45 »
Niin ja helvettiä voi myös hahmottaa sillä et kun on itellä paha olo (henkisesti tai fyysisesti), niin voi aatella et helvetissä se ois vielä paaaaaaaaaaaaaljon pahempi... sit tajuaa aina ettei tosiaan halua mennä sinne...

hehehe ite aina kun otan saunassa tooodella kuumat löylyt niin mietin että tätä jos olis ikuisesti niin ei olis kivaa. : (
Terrve!

David Bowie

  • Vieras
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #28 : 12.05.2009 - klo:10:32 »
helvetillä pelottelu justiinsa...

Raamatun mukaan kaikki joutuu "väkisinkin" helvettiin...

koska kuka nyt ei olisi rikkonut seuraavia asioita mitä JUMALA ei halunnut sinun rikkovan:

1 älä valehtee
2 älä himoitse toisen vaimoa, omaisuutta
3 älä tee aviorikosta
4 älä tapa
5 älä varasta
6 kunnioita isääsi ja äitiäsi

näitä edellä mainittuja asioita tekee kaikki. jopa nekin joista ei uskoisi.

Sitäpaitsi kuinka armahtavan jumalan oletetaan oikein olevan? koska tyhmäkin tajuaa ettei näitä käskyjä kukaan noudata tai harjoita! eivät edes ne jotka todella uskoo.

Idea myös siitä että saat anteeksi, kun tietoisesti rikot yhtä näistä käskyistä mutta muistat vaan katua joskus tuomionpäivänä----kuulostaa helpolta

veikkaisin että helvetissä on paljon mielenkiintoisempaa porukkaa jos sellainen olisi olemassa  ;)

Kätsy

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Helvetillä pelottelu
« Vastaus #29 : 12.05.2009 - klo:18:18 »
Lainaus
Sitäpaitsi kuinka armahtavan jumalan oletetaan oikein olevan? koska tyhmäkin tajuaa ettei näitä käskyjä kukaan noudata tai harjoita! eivät edes ne jotka todella uskoo.

Osut kyllä tavallaan asian ytimeen. Kukaan ei voi tulla sanomaan, että ei ole syntiä tehnyt. Noitakin asioita, jotka mainitsit, tekee useimmat ihmiset. Minäkin. Mutta ero on siinä, että en haluaisi ja yritän siitä pois. Ongelma vaan on siinä, että lihani on niin heikkoa, että lankean aina. Silloin Jumalan armo tulee mukaan peliin. Hän lähetti oman Poikansa kokemaan sen rangaistuksen, joka kuului meille. Uskomalla, että Jeesus kuoli meidän puolestamme ja pyytämällä Häneltä syntejämme anteeksi, me voimme saada pelastuksen.

Lainaus
Idea myös siitä että saat anteeksi, kun tietoisesti rikot yhtä näistä käskyistä mutta muistat vaan katua joskus tuomionpäivänä----kuulostaa helpolta

Helppoa se tavallaan onkin. Ongelma on vain siinä, että emme voi mitenkään tietää milloin se "tuomionpäivä" tulee. Jos odotat siihen asti, että se tulee, tulet yllättymään. Jeesuksen toinen tuleminen tulee olemaan täydellinen yllätys kaikille, itse Jeesuskaan ei sitä maan päällä ollessaan tiennyt. Meidän tulee valvoa lakkaamatta, jotta olisimme valmiita kun se päivä tulee. Sitten se katuminen. On eri asia pyytää anteeksi kuin todella tarkoittaa sitä. Jumalalle ei riitä se, että sanot olevasi pahoillasi. Sinun täytyy todella olla sitä. Kaikista synneistämme emme kuitenkaan ole todella pahoillamme. Silloin pitää pyytää Herraa ohjaamaan meidän omatuntomme oikeanlaisiksi. Siihen auttaa Raamatun lukeminen ja rukoilu.

Ilman armoa kaikki todella joutuisivat kadotukseen. Luojalle kiitos Jeesus kuitenkin tuli maan päälle kuolemaan meidän puolestamme. Vain Häneen turvaamalla voimme pelastua.