Kirjoittaja Aihe: Jumalan johdatus  (Luettu 4498 kertaa)

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Jumalan johdatus
« : 16.09.2007 - klo:16:20 »
Johdattaako Jumala?

Miten?
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

miriva

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: Jumalan johdatus
« Vastaus #1 : 24.10.2007 - klo:16:35 »
johdattaa.

kyllä minä ainakin pyydän useinkin Jumalalta johdatusta jossain asioissa. kun en itse tiedä mitä pitäisi tehä/miten toimia.
miten? hmm. tuskin siihen on yhtä tapaa. esim. muiden ihmisten välityksellä (?) 

esimerkiksi. tällä hetkellä tuntuu että tarvitsisti kovin johdatusta jatko-opintojen miettimisessä. ja olen sitä Jumalalta monesti pyytänytkin ja yrittäny kovin pohtia mitä haluan. tänään sitten äikän tunnilla täytyi kirjottaa kirjotelma tulevaisuuden suunnitelmista. en oikeen edes tienny mitä kirjottaa, joten alotin ihan vaan "vertailemalla" ammattikoulua ja lukioo. sitten siinä tuli mieleen että mitä "motiiveja" mulla olisi opiskella vaikka lukiossa. ja nyt itseasiassa tuntuu että semmoset jo aikalailla valmiilta ja varmoilta ja hyviltä tuntuneet suunnitelmat menee nyt vähän uusiks. mutta kyllä musta tuntuu että tää on osa Jumalan johdatusta että löytäisin sen mulle hyvän jatko-opiskelu vaihtoehdon/vaihtoehdot.

Elfslayer

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.10.2007 - klo:17:09 »
Mulle tapahtui eilen illalla yksi hauska juttu.
Ystäväni tekstaili toisen ystävänsä kanssa, ja lähetti yhden viestin vahingossa minulle. Hän siinä pohdiskeli erästä asiaa, ja luulin, että viesti oli minulle, joten vastasin siihen pitkät pätkät, tietysti. :D Sitten hän sanoi, ettei viesti ollut tarkoitettu minulle, mutta kiitti kuitenkin vastauksesta. Siitä tuli sitten keskustelu, jossa koin olleeni hyödyksi ja muutenkin puhuimme siitä, mitä merkitsimme toisillemme ja muuta. :) Mielessäni oli pyörinyt eräs itselleni tärkeäksi tullut raamatunlause: "Herra on lähellä niitä, joilla on murtunut mieli." Ymmärsin sitten vähän siitäkin, miksi Jumala käyttää ihmisiä työkaluinaan; erityisesti sellaiset ihmiset, joilla on murtunut mieli, kaipaavat saada olla hyödyksi ja avuksi muille ihmisille. Koin itse tämän hyvin onnelliseksi tekevänä asiana silloin.

Jumala saattaa johdattaa yllättävilläkin tavoilla!
Respect life, go vegan!

Aani

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.12.2007 - klo:00:52 »
Johdattaa.

Olisimme aika suossa, jos Jumala ei johdattaisi. Jumala asettaa meille aina esteitä ja tienviittoja jotta me pysyttäisiin tiellä, Jumalan tiellä. Mutta ainahan me sinne suohon haluamme. Aika kummaa.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #4 : 20.05.2008 - klo:12:24 »

Pohdintapalstan toisessa aiheessa Elämän tarkoitus oli kirjoitus, joka sai minut keksimään uuden vertauskuvan Jumalan johdatuksesta. Kun se sopii paremmin tämän aiheen alle, niin kirjoittelenpa aikani kuluksi.

Mielestäni Jumalan johdatus on samanlainen kuin nykyiset navigaattorit. Sellaiseen koneeseen syötetään osoite, johon halutaan mennä. Navigaattori laskee ja ilmoittaa parhaan mahdollisen reitin päätepisteeseen. Jos kuski on kuitenkin niin tumpelo, että ajaa ohi siitä risteyksestä, jossa navigaattori käskee kääntymään, kone laskee heti uuden reitin. Se reitti ei ole enää ehkä niin nopea ja joskus kone käskee tehdä U-käännöksen, mutta uudessa reitissäkin on se sama päämäärä. Navigaattori yrittää koko ajan saada kuskin ajamaan kohti ennalta asetettua loppupistettä.

Mielestäni Jumala johdattaa juuri näin. Kristitty on asettanut päämääräkseen taivaan, mutta on jatkuvasti niin tumpelo, että ajelee risteyksistä ohi. Joku saattaa ajella tyystin väärään suuntaan pitkiä aikoja. Mutta missä tahansa kristitty menee, Jumala yrittää siihen kyseiseen tilanteeseen sopivalla johdatuksella saada ajoreitin muuttumaan oikeaan suuntaan. Joku ei ehkä koskaan halua tehdä U-käännöstä ja kääntyä oikealle reitille. Joku ajaa pitkiä kiertoteitä. Joku ajaa melko hyvin ja aika lähellä parasta mahdollista reittiä. Jokaiseen tilanteeseen "Navigaattori" kuitenkin pyrkii tarjoamaan siihen hetkeen parasta ratkaisua.

Jumala käyttää myös nykyisten navigaattoreiden tapaan äänikomentoja. Tosin Jumalan ääni kuullaan pääasiassa Raamatussa. Aika hullun hyvä systeemi, kun Jumala on onnistunut luomaan jatkuvasti päivityksissä pysyvän karttapohjan jo tuhansia vuosia sitten ...

Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.
     Nyt kysyn: eivätkö he ehkä ole kuulleetkaan sitä? Varmasti ovat:
     - Heidän äänensä on kaikunut kaikkialle, heidän sanansa maan ääriin asti.
     (Room. 10:17-18)

Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa
     ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen. (Room. 8:28)

He tulevat itkien, hartaasti rukoillen, ja minä itse johdatan heitä. Minä vien heidät
     runsasvetisten purojen äärelle tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. (Jer. 31:9a)
Marko Sagulin

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #5 : 20.05.2008 - klo:15:17 »
Tosi hyvä vertaus! Loistava :)

Kyllä sitä huomaa omassa elämässäänkin milloin Navigaattori on suoraan sanonut että "Yritä tehdä U-käännös, mikäli mahdollista." Ja meidän navigaattorille kyllä kaikki on mahdollista!

Jes. 30:21:
        Aina kun olet eksymässä tieltä, milloin oikeaan, milloin vasempaan, sinä omin korvin kuulet takaasi ohjeen: -- Tässä on tie, kulkekaa sitä.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2008 - klo:18:30 kirjoittanut pyrski »

Stranger

• Vieras
« Vastaus #6 : 20.05.2008 - klo:23:23 »
Oli kyllä oikein hyvä ja osuva vertaus :)

Huomaako muuten ihminen aina Jumalan johdatuksen?

Itse olen joskus huomannut vasta jälkikäteen, että Jumala on johdattanut. Tai siis, että sitä ei ole juuri sillä samalla  hetkellä tajunnut..

sananl. 20:24
Herra ohjaa ihmisen askelet, kukapa arvaa tiensä suunnan?

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #7 : 21.05.2008 - klo:00:24 »
Huomaako muuten ihminen aina Jumalan johdatuksen?

Vähän heikosti, ainakin tämä poika. Kyllä se usein on niin, että kaikki näyttää olevan jostain syvältä ja mikään unelma ei näytä onnistuvan. Ja sitten kun kattoo vuosien kuluttua niin tajuaa, että tutustuikin siihen parhaaseen sielunhoitajaan juuri sen takia, että myöhästyi siitä bussista. Jumalalla on ihmeellinen tapa muuttaa murheet riemuksi.

Stranger

• Vieras
« Vastaus #8 : 08.06.2008 - klo:11:03 »
ps. 73:23-25
Kuitenkin minä saan aina olla luonasi, sinä pidät kädestäni kiinni.
Sinä johdatat minua tahtosi mukaan, ja viimein sinä nostat minut kunniaan.
Taivaassa minulla on sinut, sinä olet ainoa turvani maan päällä.

vanadoo

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #9 : 11.06.2008 - klo:12:03 »
Markon vertaus oli loistava  ;D

Huomiotani kiinnitti käsitys ääniohjauksen saamisesta raamatusta.
Se ei toimi. Ei ainakaan omalla kohdallani.

Tai toimii ehkä jälkikäteen, mutta etukäteen Jumalan tahdon löytäminen raamatusta on mielestäni mahdoton tehtävä.
Erilaisia raamatuntulkintoja ja käsityksiä siitä kuinka ihmisen tulisi elää oikein, Jumalan tahdon mukaista elämää, on varmaankin yhtä paljon kuin on uskovaisiakin.
Uskovainen homo näkee Jumalan tahdon aivan eri tavalla kuin Yhdysvaltojen näennäisdemokratian uskovainen sotahaukka, jonka vapauttamisoperaation seurauksena on Irakissa kuollut Lancetin arvioiden mukaan 600.000 Irakin kansalaista.
Yhdysvaltojen uskonnollinen oikeistosiipi ei näe mitään ristiriitaa vangittujen ihmisten kiduttamisen ja raamatusta löytyvän Jumalan tahdon kanssa, ja olen katkerasti saanut oppia myös kotimaisten uskovaisten lopettavan lähimmästensä rakastamisen siinä vaiheessa kun lähimmäiset haluaisivat heiltä jotakin. Siinä vaiheessa lähimmäiset voidaan tappaa, välittämättä Jumalan (älä tapa), Jeesuksen (rakastakaa myös vihollisianne) ja Paavalin (rakkaus täyttää kaiken lain) ohjeista ja opetuksista.

Jos raamatun "ääniohjauksen" avulla voidaan löytää perusteet orjuudelle, tappamiselle, valehtelulle (esim. ihmeparantumisvaleet), keskiaikaiselle inkvisitiolle, homoseksuaaliien syrjimiselle, rotusorrolle (Etelä-Afrikka, Yhdysvallat), kondomien käyttökiellolle (paavin kuolemaa tuottava ja kurjuutta lisäävä missio katolisissa maissa), esiaviollisille suhteiden kieltämiselle (avioerojen määrä tottakai kasvaa, kuten myös onnettomien avioliittojen), aborttien kieltämiselle (seurauksena köyhyyden lisääntyminen ja varattomien naisten kuolema enkelintekijöiden kynsissä), etc, etc, etc.................., niin kuinka joku voi väittää yksittäisen kristityn voivan löytää Jumalan tahdon miljoonalla eri tavalla tulkittavissa olevan teoksen vuosituhansia vanhoilta sivuilta, joita ovat puolueettoman raamatuntutkimuksen mukaan olleet kirjoittamassa oman aikansa moraalikäsityksiin ja suppeaan maailmankuvaan ajatuksensa perustavat lukuisat kirjoittajat, joiden käsitys uskovaisuudesta on tottakai ollut sidottuna heidän omiin intresseihinsä kirjoitusajankohtana?

Voe mahoton mikä lause tuosta tuli ::)

Vastaväte jonka Marko tulee todennäköisesti pian kirjoittamaan on se vanha tuttu.

Marko tietää mikä on totuus ja hän tietää kuinka raamattua tulee tulkita oikein.

MOT ;D

vanadoo

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #10 : 11.06.2008 - klo:13:34 »
Unohdin innoissani alkuperäisen kysymyksen, sori.

Johdattaako Jumala?

Mielestäni Jumala ei voi johdattaa, ainakaan millään konkreettisella tavalla, sillä jos hän puuttuisi asioihin maan päällä, me samalla menettäisimme vapaan tahtomme.

Omasta mielestäni homma etenee aika yksinkertaista kaavaa pitkin.
Jeesuksen opetuksesta kaikkia alkaa.
Sisäistäessään tämän yksinkertaisen "hyvän" elämän kaavan, jonka lapsikin ymmärtää kertalukemisella, ihminen alkaa ymmärtää oman mahdollisuutensa tehdä hyvää taikka pahaa.
Oman pahuutensa ymmärtämisen jälkeen, eteneminen on helppoa.
Asettaessaan oman "totuutensa" kyseenalaiseksi, pystyessään asettautumaan toisen ihmisen asemaan, eli toimiessaan niin että rakastaa lähimmäistään kuten itseään, hän on perillä. Hänellä on taivasten valtakunta sisällään, kuten Jeesus opettaakin tapahtuvan.

Kaikki toiminta yli Jeesuksen opetuksen, antaa ihmisille vain mahdollisuuden palata takaisin vanhaan.

Kun raamattua aletaan lukemaan suurennuslasin kanssa (kuten fundamentalistit vallanhalussaan tekevät) ja etsitään sieltä oikeutusta omille moraalikäsityksille, ollaan hakoteillä ja koko idea lähimmäisten rakastamisesta katoaa.

Ellemme pidä Jeesuksen opetusta ylimpänä ohjenuoranamme, me hyvin nopeasti alamme toimia kuten yllä olevassa tekstissäni toimivat "uskovaiset" tekevät.
Me hyväksytämme jumalalla oman tahtomme ja olemme sen seurauksena valmiita etsimään raamatusta kaikki pienetkin mahdollisuudet jatkaa entisenkaltaista elämäämme.

Pahimmassa tapauksessa, kuten olemme saaneet palstalta lukea, me hyväksymme jopa lähimmäisitemme tappamisen, mikäli pohjattoman itsekäs ihmisluontomme sille vain keksii jonkun tekosyyn (vaikkapa sitten nimittämällä sitä murhaamista "maan puolustamiseksi".

Jumala ei mielestäni johdata ihmistä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Jeesuksen opetus saa meidät ymmärtämään kuinka samanlaisia me kaikki olemme, yhtä pahoja, yhtä hyviä, erilaisia moraalikäsityksiltämme, eikä sinua ja minua oikeastaan erota muslimien itsemurhapommittajasta tai Israelilaisesta valtioterrorismin noudattajasta oikeastaan mikään muu kuin kieli ja se kuinka paljon ohjailulle altista mieltämme on päästy manipuloimaan vallanpitäjien toimesta.
Lähimmäistään joko rakastaa tai jatkaa elämäänsä yhtä itsekkästi ja väkivaltaisesti kuin on siihenkin saakka elämänsä elänyt ;D

Stranger

• Vieras
« Vastaus #11 : 11.06.2008 - klo:14:27 »

Johdattaako Jumala?

Mielestäni Jumala ei voi johdattaa, ainakaan millään konkreettisella tavalla, sillä jos hän puuttuisi asioihin maan päällä, me samalla menettäisimme vapaan tahtomme.

On totta, että ihmiselle on annettu vapaa tahto. Mutta toisaalta jaak. 4:13-15 sanotaan näin: "Kuulkaa nyt, te jotka sanotte: "Tänään tai huomenna me lähdemme siihen ja siihen kaupunkiin, viivymme siellä vuoden, teemme kauppoja ja keräämme hyvät voitot."
14 Ettehän te tiedä, mitä huomispäivä tuo teidän elämäänne! Savua te olette, joka hetken näkyy ja sitten haihtuu. 15 Näin teidän tulisi sanoa: "Jos Herra tahtoo, niin me elämme ja teemme sitä ja sitä."

Sananl. 19:21
Ihminen kaavailee monenlaista, mutta kaikki käy Herran tahdon mukaan.

Jer. 10:23
Minä tiedän, Herra, ettei ihmisen tie ole hänen omassa vallassaan eikä kukaan itse ohjaa askeleitaan.

sananl. 16:1-3
Ihminen suunnittelee mielessään, mutta sanat antaa Herra.
2 Ihminen pitää oikeina kaikkia teitään, mutta Herra punnitsee ajatukset.
3 Tuo kaikki hankkeesi Herran eteen, niin suunnitelmasi menestyvät. [Ps. 22:9+]

ps. 18:33
Jumala vyöttää minut voimalla, hän osoittaa minulle oikean tien.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #12 : 11.06.2008 - klo:14:39 »
Vastaväte jonka Marko tulee todennäköisesti pian kirjoittamaan on se vanha tuttu.

Marko tietää mikä on totuus ja hän tietää kuinka raamattua tulee tulkita oikein.

Heh! Vanha Vanadoo on palannut. En tiedä, kummasta pettyisit enemmän, siitä että vastaan vai että en vastaa. No joka tapauksessa, niin kuin sanoit, vastaväitteeni olisivat tuttuja, kuten myös sinun väitteesi. Siksi esiinnynkin enemmän moderaattorina ja pyydän, että et liiaksi johdatuksen nimissä palaisi myös tämän otsikon alla esim. tappamisen alla runsaasti käsittelemiisi aiheisiin. Jatketaan siellä sitten lisää, jos haluat.
Marko Sagulin

vanadoo

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #13 : 11.06.2008 - klo:15:00 »
Sorba Marko.
Mariaanien hauta jätetty taas taakse ja kiivetessäni kohti korkeimpia huippuja, moderaattoreiden kirjoittamattomat säännöt eivät tule aina ensimmäisinä mieleen. Parannan tapani ja yritän pysyä paremmin topikin aiheissa.

Kenen korkeat jumalat keinuunsa ottavat kerta,
eivät ne häntä yhdessä kohden pidä,
he heittävät häntä
välillä taivaan ja maan -
siksi kuin järjen valon häneltä ne vievät.

Ja kuka maailmoiden mahdin kuuluttaja on,
hän tänään pilvien ääriä kulkee,
ja huomenna makaa
maassa niin syvällä
kuin koski, mi vuorten kuilussa kuohuu.

Kuka keinussa jumalien keinuu,
ei hällä elon aika pitkä ole.
Syyn, syyttömyyden
hän huiput nähköön -
sitten tulkohon tumma yö.

Eino Leino 1902

Teepuna

• Vieras
« Vastaus #14 : 15.05.2009 - klo:21:31 »
Löysin eilen tällaisia raamatunkohtia Jumalan johdatukseen liittyen:

jes. 48:17-18
Näin sanoo Herra, Israelin Pyhä, joka lunastaa sinut vapaaksi: -- Minä olen Herra, sinun Jumalasi, Minä opetan sinulle, mikä on sinulle hyväksi, minä opastan sinua tielläsi.
18 Kunpa kuulisit minun käskyjäni! Silloin sinun onnesi olisi runsas kuin virta, sinulle tuleva siunaus loputon kuin meren aallot,

ps.25:12
Se, joka Herraa pelkää, oppii valitsemaan oikean tien.

Joos. 1:7-9
Ole vain rohkea ja ole luja. Noudata tarkoin sitä lakia, jonka palvelijani Mooses sinulle antoi. Älä poikkea siitä oikealle äläkä vasemmalle. Silloin menestyt kaikessa mihin ryhdyt.
8 Pidä tämän lainkirjan sanat aina huulillasi. Tutki lakia päivin ja öin, niin pystyt tarkoin noudattamaan kaikkea, mitä siihen on kirjoitettu. Silloin sinä menestyt ja onnistut kaikissa toimissasi.
9 "Muista, että olen sanonut sinulle: 'Ole rohkea ja luja, älä pelkää äläkä lannistu. Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi kaikilla teilläsi.'"

Etenkin tämä oli minusta aika mieleenpainuva:
ps.32:8-9
"Minä opetan sinua", sanoo Herra, "minä osoitan sinulle oikean tien. Minä neuvon sinua, katseeni seuraa askeleitasi."
9 Älkää olko kuin järjettömät eläimet, kuin muulit ja hevoset, joita täytyy hillitä suitsilla ja kuolaimilla, muuten ne eivät suostu ohjattaviksi.