Kirjoittaja Aihe: Kirkon kannasta poikkeavat järjestöt ja niiden tuki  (Luettu 2763 kertaa)

Tristan Vox

  • Vieras
Hei

pohdiskelen tässä viimeaikaisen julkisen keskustelun perusteella seuraavaa:

Miten evästäisitte luottamusmiehiä kun päätetään avustusmäärärahoista niille järjestöille joiden teologinen näkemys poikkeaa kirkon näkemyksestä. Järjestöistä suurimpana ja Kangasalaa eniten koskettavana on SLEY, jonka naispappeuden vastaisen kannan järjestönä vahvistaa toiminnanjohtaja Lasse Nikkarikoski Aamulehden "asiat"-liitteessä tänään. Nikkarikoski muistutti järjestön keskeisiä toimijoita tästä naispappeuden vastaisesta kannasta viikko sitten.

Eli miten pitäisi toimia

1. koskien kotimaan työtä
- miten suhtautua seurakunnan tilojen käyttöön
- nimikkojumalanpalveluksiin
- taloudelliseen avustamiseen

2. ulkomaantyötä
- tulisiko nimikkolähettisopimuksesta pyrkiä eroon
- tulisiko kolehdin keruu lopettaa
- pitäisikö lähetysmäärärahat ohjata muille järjestöille

T: Tristan

marierika

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Kirkon kannasta poikkeavat järjestöt ja niiden tuki
« Vastaus #1 : 20.05.2007 - klo:18:32 »
Henkilökohtaisesti voin vain sanoa, ettei kirkon virallinen kanta edusta kaikkien uskovien kantaa, ja että on oikein ja kohtuus, että suvaitaan järjestö myös toisenlaisille, naispappeuden vastustajille. Kuten Su Asiat liitteessä sanottiin, periaatteessa on mahdollista että kirkon sisällä toimii itsenäisesti eri katsantokantaa edustava ryhmä.

Mielestäni kirkon omalta järjestöltä ei saa evätä tilojen käyttöä. Koska nimen omaan on kyseessä kirkon sisäinen organisaatio, ei ole syytä lähteä rajaamaan siltä pois niitä oikeuksia, jotka yleisesti seurakunnalle kuuluvat. Seurakuntaahan tämäkin on -hieman eri näkökulmasta vain. Mitä tapahtuu nykyajan paljon puhutulle suvaitsevaisuudelle, jos nyt eri katsantokantaa edustavia liikkeitä aletaan karsimaan? Suvaitsevaisuus rupeaa valikoimaan keitä se suvaitsee.

 Jumalanpalveluksiinhan ei kirkkoväen ole pakko mennä, jos se vaikka sotii omaatuntoa vastaan. En siis näe järkeä nimikkojumalanpalvelusten poistamisellekaan. Onpahan taas niillekin, jotka SLEY:n kannalla ovat, oma paikka johon mennä. Vaikka en tarkoita kannattaa hajanaista seurakuntaakaan, päinvastoin, ajattelen, ettei tätä vaihtoehtoa saa jättää pois niiltä, jotka naispappeutta vastustavat.

 Ja taloudellisiin avustuksiin. Eiköhän SLEY aiheuta kuitenkin loppujen lopuksi enemmän hyvää kuin pahaa niin kotimaan- kuin ulkomaantyössäänkin? Ajattelen nyt utilitaristisesti, että se hyöty, jonka SLEY:n työstä saa, on paljon suurempi kuin se mahdollinen haitta, jota se kirkolle aiheuttaa.

 Tässä kohden muistutettakoon, että ennen kaikkea ja tärkeimpänä seurakunnan tavoite on voittaa lisää ihmisiä Kristukselle Jeesukselle, ja niin pitkään kuin tätä tavoitetta Raamatun hengessä pyritään noudattamaan, kaikki muu tulee vasta toisena. Rahalla ei sinänsä saa olla mitään muuta asemaa seurakunnan työssä, kuin että se on välttämätön paha ja ase, jota hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan edellä mainitun tavoitteen saavuttamiseksi.

 Ulkomailla työskentelevät lähetit, jotka ovat SLEY:n alaisina, eivät varmastikaan mene ensimmäiseksi opettamaan lähetyskentillä, että "naispappeutta ei muuten sitten sallita." Ajatus siitä, että koska joku lähetti työskentelee juuri SLEY:n alaisena, hän ei saisi saada avustuksia (jonka rahojen leikkaaminen SLEY:ltä ennemmin tai myöhemmin läheteille aiheuttaisi) on nauretta ja naiivi. Jos kirkon johto voisi valita, lakkauttaisiko se helluntaiherätyksen tekemän lähetystyön? En usko, en todellakaan. Nyt se sitten voi valita, eikä kohde, SLEY, ole ajatusmaailmaltaan edes niin kaukana kuin Helluntaiherätys on.

 Ylipäätänsä kiista naispappeudesta on järjetön; ne papit, jotka tulkitsevat Raamattua tarkasti, eivät tule luopumaan kannastaan, ja jos kirkko ei osaa joustaa mielipiteissään, se menettää myös muita pappeja, jotka lähtevät peläten omantunnon vapauden rajoittamista. Voimakkaiden, ehkä jopa fundamentalististen pappien menettäminen heijastuu suoraan kirkon kävijämäärään; tämä on selvästi nähtävissä esimerkiksi Markku Koiviston tapauksessa. Monia Koiviston tilausuuksissa kävijöitä menetettiin kirkon piiristä Koiviston mukana. Vaikka toki on tärkeää hakea oikeaa oppia, vielä tuhat kertaa tärkeämpää on muistaa, mikä tarkoitus seurakunnalla ylipäätään on, ja voittaa lisää ihmisiä tällä hetkellä kutistuvan organisaation piiriin. Pistetään Kristus etusijalle uudestaan, eikä ruveta repimään seurakuntaa turhilla kiistakysymyksillä ja väittelyillä.

Mari Lepola

MaryMagdalene

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Vs: Kirkon kannasta poikkeavat järjestöt ja niiden tuki
« Vastaus #2 : 20.05.2007 - klo:18:53 »
Ajattelen, että kovin jyrkän kannan ottaminen näihin järjestöihin ei vie asioita eteenpäin. Kristillinen rakkaus on se, mistä meidät pitäisi tunnistaa, ei jyrkkyydestä; kaikilla kristityillä pitäisi olla tilaa kirkossa. Mutta asialla on toinenkin puoli:

Kaikella kunnioituksella ja rakkaudella SLEYtä ja kaikkia muita järjestöjä kohtaan: jos ajatellaan että tavalliset jumalanpalvelukset eivät kelpaa vaan on järjestettävä omia kilpailevia jumalanpalveluksia ja JOS järjestönä toimitaan äärijyrkästi vastoin ev.lut. kirkkoa, hyväksymättä niiden kantaa, joiden omatunto edellyttää - Raamatun pohjalta - ihmisarvoista kohtelemista myös naisille, niin toiminta on kestämätöntä ja kirkko tuskin voi jatkaa tähänastista toimintamallia näiden järjestöjen toiminnan rahoittamisessa ja niiden palkkojen maksamisessa.

Meillä Suomessa on esimerkkejä papeista, jotka itse asiassa eivät lainkaan hyväksy naispappeutta mutta joilla ei ole pienintäkään ongelmaa tehdä yhteistyötä naisten kanssa keskinäisessä kunnioituksessa - kielteinen kanta ei mitenkään vaikuta käytännön toimintaan eikä toisen ihmisarvoiseen kohteluun. Tällaisia meidän kaikkien pitäisi olla. Meillä on näet kaikilla omatunto.
MaryMagdalene

pyrski

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 848
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Vs: Kirkon kannasta poikkeavat järjestöt ja niiden tuki
« Vastaus #3 : 20.05.2007 - klo:19:58 »
Miten evästäisitte luottamusmiehiä kun päätetään avustusmäärärahoista niille järjestöille, joiden teologinen näkemys poikkeaa Raamatun näkemyksestä? Järjestöistä suurimpana on Suomen evankelisluterilainen kirkkko. (Onneksi vain "eräät" pastorit ja piispat, ei kirkon virallinen oppi.)
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Kirkon kannasta poikkeavat järjestöt ja niiden tuki
« Vastaus #4 : 20.05.2007 - klo:22:02 »

Mitä kirkon virallisen kannan puolta halutaan korostaa? Kirkon virallinen kanta virkakysymyksessä on, että sekä naispappeus että perinteinen virkanäkemys eivät ole harhaoppeja.
Marko Sagulin

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Kirkon kannasta poikkeavat järjestöt ja niiden tuki
« Vastaus #5 : 20.05.2007 - klo:22:17 »
Pakottamalla toinen kantaansa väkisin ei ole rakkautta vaan psyykkistä väkivaltaa. Toinen tyyli voi olla painostus ja aivopesu tai muu uhkailu. Jos näihin ruvetaan ei kirkko ole kirkko vaan se on hierarkinen laitos jossa yksi määrää ja muut on ja vikisee.

Tosin semmonen juttu on, että jos jokin työmuoto on jumalan alulle panema ja siunaama menestyy se vaikka Sley tuon lopettasikin.
Jumala ei ole Sleyn varassa onneksi.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Tristan Vox

  • Vieras
Vs: Kirkon kannasta poikkeavat järjestöt ja niiden tuki
« Vastaus #6 : 20.05.2007 - klo:22:26 »
Nettipapille:

Arkkipiispa Jukka Paarma totesi kirkolliskokouksen avajaispuheessa Turussa, että kristillisessä kirkossa ei voida hyväksyä minkäänlaista syrjintää eikä virkatehtävistä kieltäytymistä.

Paarma toivoo, että pappi, joka omantunnon syistä ei noudata kirkon järjestystä eikä hoida virkaan kuuluvia tehtäviä, hakeutuisi sellaisiin tehtäviin kirkossa, joita hän voi hyvällä omallatunnolla ja vapain sydämin hoitaa.

Paarman mielestä tämä olisi sekä omantunnon kannalta johdonmukaista että seurakuntia kunnioittavaa. Se olisi myös paljon onnellisempi ratkaisu kuin erilleen hakeutuminen.

"Pappi on seurakuntaa varten. Jos seurakunta on valinnut papeikseen sekä miehiä että naisia, ei ole pappien asia vastoin seurakunnan tahtoa käydä lajittelemaan seurakunnan valitsemia pappeja kelvollisin ja kelvottomiin."

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Kirkon kannasta poikkeavat järjestöt ja niiden tuki
« Vastaus #7 : 20.05.2007 - klo:22:46 »

Jep. Tuo on tiedossa. Lähinnä vain heitin ajatuksen ilmoille siitä, että asiaa voidaan tarkastella joko opin tai ulkoisen järjestyksen näkökulmasta.
Marko Sagulin