Kirjoittaja Aihe: Kaveripiirin synnit.  (Luettu 9195 kertaa)

miriva

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #15 : 21.04.2007 - klo:18:52 »
jos näkisin tuntemattoman juopuneen miehen kaupungilla, tuskin menisin hänelle synnistä paasaamaan, miksi menisin? mutta jollekin tutummalle ihmiselle kyllä. ehkä. toivottavasti.

tai siis ehkä pintti oli että miksi menisin juuri tuolle juopuneelle miehelle synnistä/jeesuksesta kertomaan. voisinhan mennä samoilla perusteilla kenelle tahansa kertomaan synnistä ja jeesuksesta. olisihan hänkin yhtälailla syntinen kuin tuo juopunut mies. nojoo.

Suvi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 665
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #16 : 22.04.2007 - klo:13:42 »
miriva: that's the point! ihmisten pitäiskin puhua kaikille Jeesuksesta, synnistä yms. mutta helpoiten sitä miettii et pitäis mennä puhuun just niille joilla on joku näkyvä epäkohta elämässä... lähetyskäskyssäkään ei eroteltu et mee kertoon omille tutuille ja ventovieraista niille joiden elämä näyttää menevän räikeesti väärään suuntaan, älä muille, vaan kaikille kansoille eli ihan jokaiselle ihmiselle!
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

miriva

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #17 : 22.04.2007 - klo:16:54 »
jepp. :)

Aani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 782
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #18 : 22.04.2007 - klo:18:19 »
Hyvä teksti Suvilta!

Pakko kyllä myöntää, että Jeesuksesta kertominen tuntuu välillä erittäin vaikealta. Mutta toisaalta kun muistaa ajatella, että kertomattomuus on Jeesuksen häpeämistä, tulee Hänestä kerrottua.

Randomeille on muuten helpompi puhua Jeesuksesta kuin tutuille. Hassua.

"Kysymys: Jos vaikka näen juopuneen miehen kaupungilla, mitä miun pitäis tehdä?
Oma vastaus: Hmm.. ehkä pitäis ensin kertoa sille Jeesuksesta yms.jutuista, sitten vasta alkaa kertomaan mikä on syntiä ja mikä ei. Eli ensin saada ihminen uskoon ennenkuin alkaa "syyttelemään". "

Samaa mieltä olen. Mutta toisaaltahan ihmisen pitää tiedostaa olevansa syntinen ennen kuin tietää mihin jeesusta todella tarvitsee. Muttajoo, hyvin sanottu Tuomakselta.

Nobody

  • Vieras
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #19 : 29.08.2007 - klo:22:10 »
En ole uskovainen, sanottakoon se näin alkuun.
Luin keskustelua ihan mielenkiinnosta ja yksi kysymys ylitse muiden.
Miksi teidän tai muidenkaan uskovaisten pitäisi kertoa meille mikä on syntiä mikä ei?
Itse olen tyytyväisempi kun usko ei ole mukana jokaisessa asiassa. Usein se tosin vaan on.
Harvemmin minä tai kaverimme ajattelemme ´kuinka tuo voi ajatella noin kun uskovaisena se tekee syntiä jos on tuon asian puolesta!??´ Ei todella. Miksi? Me kun pystymme puhumaan asioista ajattelematta sitä USKOA ja oikeata ja väärää.

Aani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 782
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #20 : 31.08.2007 - klo:15:43 »
Hmm, mielenkiintoista, Nobody.

Ehkä siksi puhumme oikeasta ja väärästä, sillä Jeesus on koskettanut meitä. Olemme löytäneet hänet Raamatusta. Ja Raamatussa puhutaan myöskin oikeasta ja väärästä, emmekä me voi sitä asiaa sivuuttaa.

"Miksi teidän tai muidenkaan uskovaisten pitäisi kertoa meille mikä on syntiä mikä ei?"

Lähinnä siten, että ensin kerromme ilosanomaa Jeesuksesta. Mutta ilosanomaa ei ole, jos ei ole kertomusta oikeasta ja väärästä. Ja koska kuten jo edellä mainitsin, Jeesus on koskettanut meitä, ja me haluamme kertoa siitä heille, jotka eivät Häntä tunne.

Ja miksi meidän tulee kertoa Jeesuksesta:

Matt. 28:16  Lähetyskäsky
 
Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle,
minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. Kun he näkivät hänet,
he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin:
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeenja opettakaa
heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.
Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."


Siinä minun ajatuksiani.

Markus Sassiainen

  • Vieras
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #21 : 05.09.2007 - klo:12:51 »
Muutama ajatus keskustelunkulkuun liittyen:

Ensinnäkään juopuneelle ei kannata mennä puhumaan Jeesuksesta (tai ylipäänsä mistään muustakaan) ennen kuin hän on selvinnyt. Ei humalaiseen mieleen mitään vaikutusta tehdä kauniilla tai syyttävilläkään sanoilla. Se minkä ehkä hän huuruissaan olisi ymmärtänytkin, unohtaisi varmasti humalaansa pois nukkuessaan jälleen. Parannusta ei voi tehdä humalassa. Ei siis kannata vaivautua. Mutta mikäli tuon saman ihmisen kohtaa hänen ollessaan selvinpäin, kannattaa ja vieläpä pitääkin ottaa asia puheeksi.

Tässä asiassa kannattaa ottaa huomioon sekin, ettei puhe tuo uskoa ihmiselle, vaan sen voi saada yksin armosta. Esimerkiksi helluntailaiset hukkaavat aikaansa katulähetyksessään tuputtaessaan lappuja humalaisille lauantaiyönä. Mikäli Jumala ei Pyhän Henkensä kautta kutsu ihmistä ja tuo ihminen elä ns. etsikon aikaa, ei mikään maallinen mahti hänelle voi uskoa antaa. Tietoisuuden Jumalasta jokainen suomalainen on takuulla saanut muutenkin, on siis vain kyse siitä ottaako sanoman vastaan vai ei.

Pyhän Hengen kutsuma henkilö hakee Jumalan lapsia ja tulee seurakunnan yhteyteen kuin itsestään. Näin se vaan on ja Raamatun mukaankin marssijärjestys on tämä. Se, etteivät kaikki ota evankeliumia vastaan, on aivan luonnollista ja lopun ajalle ominaista.

Mitä tulee nuhtelemiseen, on Jumalan Sanan mukaista nuhdella synnissä elävää ihmistä, koska nuhtelematta jättäminen olisi väärin sekin - synnin luvallistamista ja välinpitämättömyyden syntiin lankeamista. Mutta kaikella on aikansa ja paikkansa; Pyhän Hengen johdatuksella, armon ja nuhteen sanoillakin. Tulee luottaa Jumalaan, sillä uskomisen asiasta puhuttaessa ei uskovainen puhu itse vaan Jumala hänen kauttaa. Taivaan Isä varustaa palvelijansa matkalle ja on hänen kanssa kaikissa tilanteissa: "Avaa suusi, niin minä täytän sen sanoilla".

stranger

  • Vieras
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #22 : 05.09.2007 - klo:13:25 »
Tekstisi oli mielenkiintoista luettavaa. :)

Yhteen asiaan ottaisin kuitenkin kantaa.
Ensinnäkään juopuneelle ei kannata mennä puhumaan Jeesuksesta (tai ylipäänsä mistään muustakaan) ennen kuin hän on selvinnyt. Ei humalaiseen mieleen mitään vaikutusta tehdä kauniilla tai syyttävilläkään sanoilla. Se minkä ehkä hän huuruissaan olisi ymmärtänytkin, unohtaisi varmasti humalaansa pois nukkuessaan jälleen. Parannusta ei voi tehdä humalassa. Ei siis kannata vaivautua. Mutta mikäli tuon saman ihmisen kohtaa hänen ollessaan selvinpäin, kannattaa ja vieläpä pitääkin ottaa asia puheeksi.
Monet alkoholistit, jotka ovat tulleet uskoon ja sitä kautta parantuneet alkoholismista, ovat kertoneet kuinka joku (läheinen tai vieraampi henkilö) on heille puhunut (heidän olessa humalassa) uskonasioista ja he ovat kokeneet sen alkoholismista paranemiseen sysäävänä kokemuksena. He ovat siis humalatilastaan huolimatta tajunneet, että usko on ainut asia, joka voi heidät pelastaa ja parantaa. Suurimmalla osalla juopuneista ihmisistä menee varmaan "käännyttäjien" sanat ohi korvien, mutta voi olla myös joitakin harvoja juopuneita ihmisiä, joihin ne kuitenkin iskevät. Aina kannattaa yrittää, jos sopiva tilanne tulee kohdalle. En menisi välttämättä mihinkään kännilauman keskelle saarnaamaan parannuksesta, mutta jos tapaa vaikka vanhan tuttavan, jonka huomaa muuttuneen alkoholistiksi ja alkaa juttelemaan tämän kanssa, ja jos vielä huomaa, että kaveri on suheellisen vastaanottavainen, niin miksi siinä tilanteessa ei voisi tuoda esille hieman jotain uskonasioista? Siis ei missään nimessä syyttävään sävyyn vaan toivoa antavaan sävyyn..

Stranger

  • Vieras
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #23 : 05.09.2007 - klo:17:30 »
 Jatkan vielä vähän siitä mihin jäin viime viestissäni.
Jeesus lähestyi rohkeasti syntisiä ihmisiä, paransi heitä ja kehotti tekemään vastedes parannuksen. room. 5: 10: Jos kerran Jumalan Pojan kuolema sovitti meidät Jumalan kanssa, kun olimme hänen vihollisiaan, paljon varmemmin on Jumalan Pojan elämä pelastava meidät nyt,kun sovinto on tehty.
 Jumalan rakkaus ei valikoi ja kaikki ihmiset ovat yhtä tärkeitä Jumalan edessä. Joten myös siitä syystä ajattelisin, että evankeliumin saattaminen juopuneen alkoholistin tietoon on yhtä tärkeää kuin sen saattaminen kenen tahansa ihmisen tietoon. Se osoittaa myös sitä, että seurakuntaan ovat kaikki ihmiset tervetulleita. Alkoholisteilla on usein melko huono itsetunto, joten he saattavat kokea, että he eivät ole tarpeeksi arvokkaita ihmisiä tulemaan seurakunnan tilaisuuksiin edes raitistumisensa jälkeenkään. Tästä syystä on tärkeätä rohkaista sellaisia ihmisiä osallistumaan seurakunnan tilaisuuksiin ja osoittaa että heidät hyväksytään joukkoon. Jos taas osoitetaan, että ”juoppo” ei ole tarpeeksi arvokas ihminen kuulemaan evankeliumia, niin se voi huonontaa uskoontulemisen mahdollisuuksia alkoholistien parissa. Omalla toiminnalla voi olla suurikin merkitys toisen ihmisen elämässä vaikka sitä ei yhtään etukäteen arvaisi.
1.kor. 15:58 Olkaa siis vahvoja ja järkähtämättömiä, rakkaat veljeni, ja tehkää aina innokkasti Herran työtä. Tietäkää, ettei Herra anna teidän työnne mennä hukkaan.

pyrski

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 848
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #24 : 06.09.2007 - klo:14:29 »
Ensinnäkään juopuneelle ei kannata mennä puhumaan Jeesuksesta (tai ylipäänsä mistään muustakaan) ennen kuin hän on selvinnyt. -- Se minkä ehkä hän huuruissaan olisi ymmärtänytkin, unohtaisi varmasti humalaansa pois nukkuessaan jälleen. -- Ei siis kannata vaivautua.
Anteeks et mitä?? Mulle ainakin tuli olo, että juopuneelle pitäis olla vaiti. "Ei siis kannata vaivautua." siis jos joku ei tuu saman tien uskoon, niin ei kannata vaivautua? voi hyvänen aika, jokaista apua tarvitsevaa pitää auttaa, muisti hän siitä huomena mitään tai ei. Jos rappiolla oleva ihminen edes yhden illan aikana kokee oikeaa välitystä ja rakkautta, niin rakkauden teko ei todellakaan ole mennyt hukkaan. Hyvää on tehtävä, näkyi seurauksia tai ei. Kyllä Jumala hoitaa loput.

Lainaus
Esimerkiksi helluntailaiset hukkaavat aikaansa katulähetyksessään tuputtaessaan lappuja humalaisille lauantaiyönä. Mikäli Jumala ei Pyhän Henkensä kautta kutsu ihmistä ja tuo ihminen elä ns. etsikon aikaa, ei mikään maallinen mahti hänelle voi uskoa antaa. Tietoisuuden Jumalasta jokainen suomalainen on takuulla saanut muutenkin, on siis vain kyse siitä ottaako sanoman vastaan vai ei.
  olen luterilainen ja ollut lauantaiyönä kutsumassa juopuneitakin ihmisiä seurakuntaan, enkä koe asian menneen hukkaan. Aika rohkeasti väität, ettei Jumalan Pyhä Henki voisi puhua "lappujen" kautta. Itsekään en koe asiaa parhaaksi tavaksi, mutta tuntuu, että pistät Pyhän Hengen siistiin purkkiin ja kerrot, miten Hän voi toimia. Raamatun Pyhälle Hengelle ei moni asia oo mahdoton.

Lainaus
Pyhän Hengen kutsuma henkilö hakee Jumalan lapsia ja tulee seurakunnan yhteyteen kuin itsestään. Näin se vaan on ja Raamatun mukaankin marssijärjestys on tämä.

Kumpa näin olisikin. Mutta onko siis Jumalan Pyhän Hengen vika, että kirkot kaikuvat tyhjyyttään? Mitäköhän käsität sanalla herätys? Sitä, että Pyhä Henki kutsuu massoittain ihmisiä seurakuntaan ja uskovat voivat kahvikuppiensa äärestä hymyillä, että on meillä suuri Jumala? Itse en usko tähän, ennen kuin uskovat heräävät. Ehkä itse olen heikkouskoinen, mutta sanon, että herätystä ei tule ennen kuin uskovat heräävät.
  Ja kaipaisin mielelläni perusteluja "Raamatun mukaiselle marssijärjestykselle"... Omasta suomenkielisestä Raamatusta saan eri kuvan.

Lainaus
Taivaan Isä varustaa palvelijansa matkalle ja on hänen kanssa kaikissa tilanteissa: "Avaa suusi, niin minä täytän sen sanoilla".
Luetetaan tähän!
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #25 : 06.09.2007 - klo:19:18 »
Itse kun ekan kerran Jeesuksesta kuulin siis kuulin oli enemmän ja vähemmän kännissä. Kuuntelin kiinnostunee kyllä ja oltiin jälkikäteenkin yhteyksiss. Se ei mennyt hukkaan se kun tämä puhui ja siitä alkoi kasvaa valitettavan hidaskasvuinen hedelmä joka kasvaa edelleen. Kyllä humalassakin voi joku kuunnella se on kyllä kieltämättä viisautta vaativaa kelle ja koska, mutta henkki johtaa siinäkin. Yhtä lailla voi lappukin auttaa jotakuta. Mistäs sen tiedät. On niidenkin kautta uskoon tultu. Vaikka yhtä usein oon nähnyt, että kun niitä on jaettu seuraavana päivänä se alue näyttää keskellä kessä kauempaa katsottuna kuin olis satanut lunta.

Muuten yleensä jos oikein on juoppo tai muuten riippuvainen niin siinä oppii niissä piireissä haistamaan esityksen ja epäaitouden. Jos menet vaan sille saarnaann lopeta juominen ja tule uskoon mikä on itsessään oikein, mutta jos se vaistoaakin, että haluat todistaa jotain muuta ei se tuu. Jumala näkee sydämmen joka asiassa.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Suvi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 665
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #26 : 16.01.2008 - klo:21:31 »
mua ittee hämää tällä hetkellä tosi paljon, ku monet mun kaverit on menossa/järjestämässä vanhojen tanssien jatkoja ja siten saan kuulla niistä jotain parhaimmillaan parikymmentä kertaa päivässä ja ne on ryyppybileet... olen yhdelle kaverille pohtinut etten ymmärrä mitä ideaa ja muillekin sanonu aika suoraan etten oo tulossa ku ei huvita kattoo selvänä ku kaverit vetää pitkin seiniä kännissä, mut jotenkin tuntuu et pitäis ottaa koko hommaan jotenkin kantaa muutenkin ku tollain sivulauseessa... On välillä tosi ahdistava olo...
Samoin ku eräs kaveri kertoi epäsuorasti, että harrastaa esiaviollista seksiä, niin totesin vain etten viitti ruveta moralisoimaan, mistä tää kaveri kyllä osaa päätellä, että mieli ois tehny... kuitenkin tuntuu et tossakin asiassa olisi ptänyt sanoo jotain enemmän, mutta ku sit sille ois tullu olo et sanon sille kilttinä uskovaistyttönä joka ei uskalla/halua tehdä mitään 'kivaa'...
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Stranger

  • Vieras
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #27 : 17.01.2008 - klo:00:21 »
Olen miettiny kans vähän saman tyyppisiä asioita. Olen esim. pohtinut sitä, että jos menen johonkin tapahtumaan mukaan, jossa kaverit on kännissä, mutta itse olen selvinpäin, niin onko se raamatun kannalta ei toivottavaa? Antaako siinä hiljaisen hyväksynnän sellaiselle "ryyppäysmeiningille" vaikka ei itse siihen osallistuisi? Itseänikin ahdistaa kännimeininki, mutta jos toinen vaihtoehto on jäädä kotiin yksin, niin kyllä sitä sitten joskus tulee kuitenkin lähdettyä mukaan. Mietin tuota moralisoimista, että jos kyseessä on eiuskovainen ihminen, niin varmaan olisi hyvä ensin saada toinen ylipäätään kiinnostumaan uskonasioista. En tiedä vetäytyisikö toinen vaan enemmän kuoreensa ja kieltäytyisi kuuntelemasta uskonasioista, jos aloittaisi puhumaan niistä  hyvin syyttävästi ..

pyrski

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 848
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #28 : 17.01.2008 - klo:12:35 »
Itse ehkä näkisin tälläisissä tilanteissa hyväksi kertoa oman suhtautumiseni asioihin. Jos kaverit kertoo jatkuvasti ryyppäämisestä niin eiköhän minulla ole oikeus sanoa, että itse en juo.

Tai jos kaverit leijuu intiimielämällään niin mielestäni ystävyyteen jo kuuluu kertoa oma mielipide, itse odotan avioliittoon.

Ei tunnu hirveen tuomitsevalta, mutta varmasti herättää ajatteleen. Ja jos juominen johtuu esim. kavereiden paineista niin siihenkin asia helpottaa.

En väitä, että itse aina pystyisin näin sanomaan, tai että tämä toimis joka tilanteessa, mutta miettikää! :)
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Suvi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 665
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #29 : 18.01.2008 - klo:15:42 »
Pyrskin ajatukset on samat kuin itsellä, mutta kuinka sen käytännössä toteuttaa, onkin ihan eri juttu....
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...