Kirjoittaja Aihe: Kaveripiirin synnit.  (Luettu 9208 kertaa)

Elfslayer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Kaveripiirin synnit.
« : 08.11.2006 - klo:16:24 »
Haluaisin kuulla mielipiteitä tällaisesta asiasta, joka minua kovasti vaivaa... Nettipappikin saa vastata, jos vain suinkin ehtii. ^_^ Kumpa onnistuisin selittämään tämän niin, että kaikki ymmärtäisivät.

Kristitty on porukassa, jossa kukaan muu ei ole kristitty. Sitten siellä hyvin usein tehdään syntiä, jota ei-kristityt eivät miellä millään lailla vääräksi. Esimerkkinä nyt vaikka, että kaveriporukassa on homoja, jotka suutelevat toisiaan monta kertaa päivässä. Tai että porukassa puhutaan esiaviollisesta seksistä hyväksyvään sävyyn monta kertaa päivässä. Eivätkä ei-kristityt näe siinä mitään pahaa. Eihän kristitty voi joka kerran toitottaa, että hän ei hyväksy. Näinhän voi toimia silloin, kun on kyseessä jokin, minkä ihmiset yleisesti mieltävät pahaksi, vaikka toisesta juoruilu selän takana. Ihmiset eivät kauaa jaksa olla sellaisen ihmisen ystävä, joka käyttäytyy heidän moraalinvartijanaan. Kuitenkin, jos ei reagoi asiaan mitenkään, saattaa ei-uskoville tulla sellainen kuva, että uskova tavallaan kuitenkin hyväksyy väärät asiat, joita porukassa on. Miten sitten pitäisi teidän mielestänne toimia?
Respect life, go vegan!

Dude

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #1 : 08.11.2006 - klo:17:30 »
hyvä kysymys...mie miettinyt viime aikoina samaa...:/
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima

Aani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 782
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #2 : 08.11.2006 - klo:17:44 »
Vaikee asia. Vaikee vastata oikein mitään. Ite varmaan olisin koko ajan toitottamassa että "sejaseonväärin". Mutta en sit tiä. Hankalaa.

Lassi

  • Vieras
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #3 : 08.11.2006 - klo:17:59 »
1. Kor. 15:33
33 Älkää eksykö. "Huono seura hyvät tavat turmelee."

Tietenkään aina ei voi valikoida seuraansa, eikä esimerkiksi koulussa tai kaupungilla voi välttyä näkemästä pahaa. Mutta kenenkään ei ole pakko olla vapaa-aikanaan sellaisten ihmisten seurassa, joille ei voi olla oma itsensä. Vaikka Jeesus kyllä vietti paljon aikaansa publikaanien kanssa, Hän todella oli ja on edelleen syntisten ystävä. Mutta Jeesus oli rohkeasti sitä mitä oli, nimittäin Jumalan Poika. Eikä Hän koskaan pelännyt astuvansa kenenkään varpaille, eikä yrittänyt imarrella ja miellyttää ihmisiä. Siinäpä meillä jo paljon tavoittelemista! Usein huomaan murehtivani enemmän ihmisten kuin Jumalan ajatuksia minusta. Voi minua turhamaista...
 Mutta onneksi kaikista niistä puutteista huolimatta, joita itsestäni jatkuvasti löydän, Jumala tätäkin vajavaista ressukkaa rakastaa. Ja rakastaa muuten juuri Sinuakin, joka tätä luet! Jumalalle ei ole väliä oletko vaalea vai tumma taikka iso tai pieni, jokaista Hän rakastaa yhtä paljon. Siihen saat luottaa!

Meillä kaikilla, jotka itseämme kristityiksi kutsumme, on velvollisuus. Meidän tehtävämme on olla valon liekkejä tässä pimenevässä maailmassa. Ihmisten pitäisi nähdä Jeesus meissä, ja sitä he juuri etsivätkin ja odottavat ihmiseltä, joka sanoo olevansa Jeesukseen uskova. Ja moni ihminen vetää johtopäätöksensä Jeesuksesta pelkästään meidän perusteellamme.

Kerron teille tarinan, joka on englanniksi tuolla http://www.uta.fi/~lileliu/stories.htm

>>Eräs uusi amerikkalainen pastori muutti uudelle paikkakunnalle. Muutaman viikon kuluttua muutostaan, hän sai päähänsä matkustaa bussilla kotoansa paikkakunnan keskustaan. Kun hän istui alas bussissa, huomasi hän, että kuski oli antanut hänelle vahingossa neljännes dollarin liikaa vaihtorahaa. Pastori pohti mielessään mitä tehdä, "Olisi varmaan parasta antaa raha takaisin. Olisi väärin pitää se." sitten hän ajatteli, "Äh, unohda se! Sehän oli vain neljännes dollari. Kuka näin pienestä rahamäärästä murehtisi? Ja jokatapauksessa bussiyhtiö rahastaa aivan liikaa, eivät he tätä rahaa kaipaa. Ota se vastaan 'lahjana Jumalalta' ja ole hiljaa." Kun hänen pysäkkinsä tuli, hän pysähtyi hetkeksi ovelle ja sanoi, "Tässä, annoit minulle liikaa vaihtorahaa." Kuljettaja vastasi hymyillen "Etkö olekin kylän uusi saarnaamies? Olen viime aikoina ajatellut mennä Jumalanpalvelukseen. Halusin vain nähdä mitä teet, kun annan sinulle liikaa vaihtorahaa. Nähdään kirkossa sunnuntaina!" Kun pastori astui ulos bussista, hän kirjaimellisesti takertui lähimpään valopylvääseen, piti kiinni, ja sanoi, "Voi Jumala, melkein myin Poikasi neljännes dollarista.">>

>>"Meidän elämämme ovat ainoa Raamattu mitä jotkut ihmiset lukevat.">>


PS
Kaveritkin jättää, mut Jumala ei milloinkaan!


Elfslayer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #4 : 08.11.2006 - klo:20:52 »
Hmm... Nii-in. Mutta kuitenkin pitäisi olla ei-uskovienkin ystävä. Eihän siitä tule mitään jos ei-uskovat eivät tunne yhtäkään kristittyä. Sanoiko Jeesus joka kerta, kun huomasi jonkun tekevän syntiä?
Respect life, go vegan!

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #5 : 08.11.2006 - klo:21:12 »

Minulla on yksi teoria mielessäni, mutta en nyt paneudu siihen enempää, kun on noita nettipapin vastauksiakin kirjoittamatta. Mutta tutkikaa te Raamattua ja sanokaa, osunko lähellekään oikeaan: Mielestäni Raamattu käskee uskovien elää esimerkillisesti, lainkuuliaisesti ja nuhteettomasti ei-uskovien nähden. Synneistä nuhteleminen taas liittyy "veljien" eli uskovaisten keskinäisiin asioihin. Kaikki kohdat, jotka mieleeni tulevat, ovat tyyliä: "Jos näet veljesi tekevän syntiä ... " Niissä ei sanota: "Jos näet jonkun pakanan tekevän syntiä ..."

Käytännössä tässä mennään usein juuri väärinpäin. Uskovat painavat toisten uskovien syntejä villaisella, kun ajatellaan, että Jeesukseen uskominen on tärkeintä. No niin onkin, mutta ei se anna oikeutta elää vastoin Jumalan tahtoa. Samalla kuitenkin tosi mielellään oltaisiin huomauttelemassa ei-uskovien synneistä.

Mielestäni uskovan ihmisen pitäisi siis ei-uskovien joukossa eläessään olla erittäin tarkkana siitä, että itse elää niin kuin Jumala tahtoo.

     Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan
     suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset
     tallaavat sen jalkoihinsa. Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä
     kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella. Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna
     vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville.
     Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät
     tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa. (Matt. 5:13-16)

     Rakkaat ystävät, te jotka asutte muukalaisina vieraassa maassa.
     Minä kehotan teitä pysymään erossa tämän maailman himoista, jotka
     sotivat sielua vastaan. Eläkää moitteettomasti pakanoiden keskellä,
     jotta he teitä pahantekijöiksi panetellessaan havaitsisivatkin hyvät tekonne
     ja ylistäisivät Jumalaa sinä päivänä, jona hän kohtaa heidät. (1. Piet. 2:11-12)


Ja toisten uskovien seurassa on puolestaan osattava myös toisinaan muistuttaa siitä, mikä on Jumalan tahto.

     Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua,
     olet voittanut hänet takaisin. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai
     kaksi muuta, sillä "jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan
     sanalla". Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele
     seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin. (Matt. 18:15-17)

     Veljet, jos joku tavataan tekemästä väärin, on teidän, joita Henki ohjaa, lempeästi
     ojennettava häntä. Olkaa kuitenkin varuillanne, ettette itse joudu kiusaukseen. (Gal. 6:1)

     Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja toinen ohjaa hänet takaisin,
     niin tietäkää tämä: joka palauttaa syntisen harhatieltä, pelastaa hänet
     kuolemasta ja peittää paljotkin synnit. (Jaak. 5:19-20)


     Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
     en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia
     tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
     Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä
     tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette
     seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa. Sillä onko minun asiani tuomita
     niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat
     sisäpuolella? Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa
     keskuudestanne se, joka on paha." (1. Kor. 5:9-13)



EDIT: Yksi raamatunkohta lisätty ...
« Viimeksi muokattu: 31.01.2007 - klo:04:16 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Marko Sagulin

Elfslayer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #6 : 09.11.2006 - klo:20:42 »
Kiitos vastauksistanne. (Marko ehti vastata ennen kuin pyysin häntä vastaamaan... :D)

Teen vielä lisäkysymyksen: Mitä jos samaan porukkaan sattuu vielä uskovia ystäviä, jotka käyttäytyvät aivan niin kuin hyväksyisivät nämä asiat, mistä tuossa edellisessä viestissäni puhuin? Eivät suoraan sano, että hyväksyisivät asian, mutta antavat kuitenkin sellaisen kuvan. Tuossa tilanteessa on ihan hirveän vaikea olla. Siksi olen mieluummin joko pelkästään uskovien tai ei-uskovien porukassa. Olen muuten useiden näiden ei-uskovien ystävieni ystävä alunperin siksi, että haluan olla heidän elämässään läsnä, mikäli heille tulee jotain kysyttävää uskonasioista. Että olisi joku jolta kysyä.
Respect life, go vegan!

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #7 : 09.11.2006 - klo:21:35 »
Hyvä kun oot mutta kyynisyyteen taipuvana kysyn syyttämättä kuitenkaan haluatko. Vai haluatko tuntea itsesi paremmaksi? (En tarkoita provosoida) Itsekin kysyn tätä itseltäni aina sillon tällön. Mistä voi niin varmana aina tietää hyväksyykö joku ellei se sitä sano? Ellei niin mitään ei saisi päättää liian äkkiä. Ihan kuin olisin siitä paras esimerkki.
Emme aina kaikessa jos juuri missään kytätä miten joku on ajttelee tai mikä sen moraali on. Siihen kun rupee sekoaa kun aina kuitenkin joku ei tee kuten mielestämme tulisi.
Raamatunkin kanta on että yhdelle yksi asia on syntiä ja toiselle ei.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #8 : 10.11.2006 - klo:02:25 »
Raamatunkin kanta on että yhdelle yksi asia on syntiä ja toiselle ei.

Tätä jäin miettimään. Raamatussa sanotaan:

     Herraan Jeesukseen luottaen tiedän varmasti, ettei mikään ole sinänsä
     epäpuhdasta. Mutta jos joku pitää jotakin epäpuhtaana, hänelle se on
     epäpuhdasta. (Room. 14:14)


Eli, jos uskova ihminen pitää jotain asiaa epäpuhtaana, se on hänelle epäpuhdasta. Mutta ajattelen, että epäpuhtaus ja synti ovat eri asia. (Synti on Jumalan käskyjen rikkomista ja epäpuhtaus liittyy VT:n kulttilakiin ja temppelipalvelukseen.) Siksi tätä kohtaa ei voi soveltaa syntiin ja todeta, että joku asia on synti, jos se jonkun uskovan mielestä on syntiä. Ja erityisen epäilevä olen siinä, että voiko sitä kääntää tosinpäin ja ajatella, että joku asia ei ole syntiä, jos sitä uskova ei pidä syntinä.

Mielestäni synti on muuttumaton asia. Jumala on ilmoittanut tahtonsa kirjaimellisesti kiveen kirjoitettuna. Eikä Jumalan tahtoa voi muuttaa toiseksi sillä, että uskova ihminen päättää, että jonkun Jumalan käskyn rikkominen ei olekaan syntiä. Vai oliko sinulla moottorisaha joku muu kohta Raamatusta mielessä, mitä en tähän hätään keksinyt?
Marko Sagulin

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #9 : 10.11.2006 - klo:02:33 »
On ja saat kyllä kunhan olen nukkunut. Nyt ei ajatus oikein kulje täysillä.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Elfslayer

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #10 : 10.11.2006 - klo:14:28 »
"Hyvä kun oot mutta kyynisyyteen taipuvana kysyn syyttämättä kuitenkaan haluatko. Vai haluatko tuntea itsesi paremmaksi?"

Hmm. Voin kyllä täysin rehellisesti (niin kuin ihminen nyt voisi motiivejaan pohjia myöten tutkia) sanoa, että ei siinä paremmuuden tunteesta ole kyse. Pelkoni siitä, että ihmiset käsittäisivät minun hyväksyvän joitain asioita, joita en kristittynä hyväksy, johtuu nykyisistä mielipiteistä, että Raamattua ei kristittyjen parissa enää kunnioiteta. Haluaisin ilmaista että kyllä meitäkin, jotka Raamattua kuuntelevat, vielä on.
Respect life, go vegan!

MaryMagdalene

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #11 : 10.11.2006 - klo:22:39 »
Lainaus
Synti on aina epäpuhtautta, mutta epäpuhtaus ei aina ole syntiä. Siis kaksi asiaa, joilla kuitenkin on yhteneväkin alue. Siinä mielessä ei 'vain' (epäpuhtautta).
(MM threadissa Ristiriitaisuutta Raamatussa)

Raamatun aikoihin oli olemassa rituaalista epäpuhtautta - liittyi uskonnolliseen käytäntöön, temppeliin, myöhemmin synagogaan - ja moraalista epäpuhtautta. Moraalisen epäpuhtauden aiheuttivat synnit, vaikkapa haureus, murha tai epäjumalanpalvelus.

Jos nuo Vanhan Testamentin 'rituaalista' epäpuhtautta, vaikkapa lapsivuodetta jne. koskevat säädökset jätetään nykyaikana sivuun, niin nykyisinkin on silti olemassa epäpuhtautta, joka on syntiä. Joidenkin ihmismääräysten noudattamatta jättäminen seurakunnassa taas voisi olla sellaista 'epäpuhtautta', joka ei ole syntiä; nämä ovat ehdonvallan asioista, jotka ihmisen on ratkaistava kristillisen omantuntonsa mukaan (Raamatussa ei sanota selvää käskyä tai velvoitetta), ja niissä voi jokin asia olla toiselle syntiä ja toiselle ei. Alkoholistille lasillisen ottaminen voi olla synti, raittiille taas ei.

Synti on laittomuus (1 Joh. 3: 4). Poikkeaminen Jumalan käskyistä on syntiä. Mutta Jeesus tuli täydelliseksi uhriksi, niin ettei Jumalan palvelemisessa tarvitse noudattaa pakollisia ulkoisia määrämuotoja.
MaryMagdalene

Suvi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 665
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #12 : 13.11.2006 - klo:16:31 »
sitä on kyl vaikea sanoa mitä pitäisi tehdä, mutta itse yleensä sanon sopivan tilaisuuden tullen mitä mieltä olen asiasta, mutta en tuomitse muita.
esim.tuo ensimmäisessä viestissä tullut esiaviollisen seksin hyväksyminen; olen sanonut monesti, että olen ajatellut että olisi hienoa, kun olisin neitsyt, kun menen (toivottavasti, joskus) naimisiin. en kuitenkaan sano että kaikkien muidenkin pitäisi olla...
näin on helppo sanoa oma mielipide (joka ehkä on myös kristillinen mielipide) jonkin keskustelun lomaan ja muut eivät välttämättä tunne kuitenkaan, että tuomitset heidät...
Jalat pidän mullassa maailman, katseellani taivasta tavoitan, tiedän minne matkani  tehdä saan, olen kansalainen kahden maan...

Tuomas

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 260
  • Terrve!
    • Profiili
Vs: Offtopic
« Vastaus #13 : 21.04.2007 - klo:14:41 »
Kysymys: Miten syntiä tekevälle ihmiselle pitäisi informoida siitä, että hän tekee syntiä? Pitäiskö vaan sanoa, että se on kiellettyä kun Jumala niin käskee. Vai pitäisikö yrittää selittää myös se miksi Jumala niin käskee? Vai jotain muuta?

Kysymys: Jos vaikka näen juopuneen miehen kaupungilla, mitä miun pitäis tehdä?

Oma vastaus: Hmm.. ehkä pitäis ensin kertoa sille Jeesuksesta yms.jutuista, sitten vasta alkaa kertomaan mikä on syntiä ja mikä ei. Eli ensin saada ihminen uskoon ennenkuin alkaa "syyttelemään".

ööh..Kertokaa omia mielipiteitä asiasta!!1



Terrve!

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Kaveripiirin synnit.
« Vastaus #14 : 21.04.2007 - klo:17:58 »
Usein se aivan täydellisen turhaa alkaa kertoa, että raamattu sanoo siitä ja tästä, että se on syntiä. Kaikki ei välitä. Monelle Raamattu ei merkitse mitään. Yleensä jos sää juopolle esim meet kertoon, että juominen on syntiä se saattaa haukkua sut, koittaa käydä päälle käyttäen ehkä asetta, räkii naamalle. Miksi koska jos sää tolla tyylillä alotat annat itsestäs sen vaikutelman, että minä tässä uskovana parempi. Toinen on ,että se vetoaa siihen kun oot niin ja niin nuori hyvän perheen kakara joka ei vielä tiedä mitään vaikeuksista ja ole kokenut sitä ja tätä mitä milloinkin.
Sellaiset henkilöt vaistoaa heti jos mennään ylempää puhumaan jyristen, että se on syntiä ellei siis ellei jumala sulle SELVÄSTI sano, että sano tuolle se ja tää juttu.

Pyydä jumalalta viisautta. Aina se ei onnistu. Sekin tarvii tietää.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.